Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Salsa kirjoitti:

Kaaduin Baronilla ensimmäisen kerran toissapäivänä. Sai hävetä silmät päästänsä kun suojatiellä muksahdin kyljelleni :mrgreen: Mies sano, että kyllä se kääntyy hitaassakin vauhdissa niin kääntyhän se ihan asvalttiin asti :D

Hitaassa vauhdissa ei tarvi kallistaa niin paljoa kuin kovemmassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Premnas

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No mutta mä ajan talvet ja kesät ympäri ämpäri. Kinnerillä ajo nosti kilometrisaldoa aika paljon :D .

Joo no mä olen lakannut ajattelemasta että kaatuminen olisi noloa, sitä kun sattuu välillä :wink: . Muistutus itselle ja miksei muillekin: älä aja pitkittäisiin railoihin vaikka ne olisivat matalia. Ajoin kauppakeskuksessa nurin hitaassa vauhdissa kun epähuomiossa ajauduin sisääntuloväylän laatoituksen ja parkkihallin päällysteen väliseen ohueen "railoon". Tajusin vaan että jaaha, nyt mennään nurin. Laatta oli sileä niin ei tullut mitään naarmuja minnekään eikä kuskin itsetunto kolissut vaikka yleisöäkin oli hiukan paikalla :D . Eihän tässä mitään mestarikuskia voi vielä olla kun harjoittelu on meneillään. Tuo jalka irti polkimesta ja nouseminen istuvaan asentoon on auttanut todella paljon tiukoissa käännöksissä eikä sen takia ole tarvinnut enää kaatua.

Tuohon hitaaseen käännökseen ja kallistukseen kommenttia: musta tuntuu että tosiaan jos kallistaa liikaa, lähtee kaatumaan. Kuitenkin tuntuu että jos ei kallista niin ei se pyörä käännykään tarpeeksi tiukkaan (?) ja voi ajautua vastaantulevien kaistalle :oops: . Tähän ongelmaan on auttanut tuo edellisessä kappaleessa mainitsemani. En ole ratkaissut, miten käännytään tiukkaan ilman mitään toimenpiteitä vai onko se edes mahdollista?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

En ole ratkaissut, miten käännytään tiukkaan ilman mitään toimenpiteitä vai onko se edes mahdollista?

Ei, koska nojapyörällä tiukassa käännöksessä kädet siirtyvät väärään suuntaan, eli ulkokurvin puolelle. Jos tätä ei kompensoi siirtämällä omaa painoaan vastakkaiseen suuntaan kaatuu pyörä. Painoa voi siirtää kahdella keinolla, kallistamalla pyörää tai nostamalla hartioita irti penkistä ja kallistua itse. Ensimmäinen konsti on hidas ja vaikeasti hallittava, toinen työläs. Paras lopputulos saavutetaan näiden yhdistelmällä.
Tuon kyllä oppii, olenhan minäkin oppinut jopa LWB-pyörillä joissa kädet siirtyy pitkän stemmin vuoksi tuplasti lowraceria enemmän ja pitkän akselivälin vuoksi ohjausliikkeet ovat paljon suuremmat ;) Mene vaikka johonkin parkkipaikalle harjoittelemaan "ylitiukkoja" mutkia. Kun sellaisia oppii ajamaan tuntuu tavalliset lastenleikiltä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Premnas

Kai niitä tiukkoja mutkia vaan tarttee mennä harjoittelemaan tyhjälle parkkipaikalle niin on liikenteessä sitten helpompaa.

Nyt olen huristellut kaksipyöräisellä 324km. Trike on jäänyt kyllä kokonaan paitsioon mutta kait sekin kohta pääsee käyttöön, viimeistään sitten kun iskee kadut liukkaiksi eikä uskalla kaksipyöräistä enää ulkoiluttaa.

Kovasti odotan CRC:stä pakettia..ja muistin muuten juuri myös Raptobiken paketin joka on EDELLEEN matkalla.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Salsa
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Itse olen ottanut triken taas ahkeraan käyttöön ja Baron lepää varastossa :oops: on mennyt vähän pupu pöksyyn :I

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Premnas

No mutta pikku hiljaa uuden nojakin kanssa ja jos ei tunnu hyvältä ajatukselta lähteä liikenteen sekaan niin sitten jossain rauhallisemmassa paikassa :) . Ei siitä kannata ainakaan stressiä ottaa. Mulla nyt oli vähän lentävä lähtö tuon kanssa mutta jotenkin sitä oli lopulta helppo oppia ajamaan, vaikka ei se vieläkään aina mene ihan suoraan :wink: .

Mutta tosiaan parasta tällä hetkellä on se että tallissa on 2 pyörää. Helpottaa kummasti kun voi arpoa kummalla lähtee liikenteeseen :D . Heti kun saan huoltotelineen niin taidan laittaa peräkärryn vetokoukun myös tuohon kaksipyöräiseen. Ehkä jossain vaiheessa uskallan silläkin vetää perässä jotain.

Premnas

Äh, ei se uusi taustapeili tainnutkaan olla kovin hyvä. Ehdin jo tottua vanhaan laajakulmapeiliin ja nyt tuo uusi näyttää niin kamalan läheltä kaikki. Lisäksi varsi täristää eikä peili pysy asennossaan vaan valuu jotenkin :| . Olisi tarvinnut sittenkin ostaa peili jossa on jäykkä varsi eikä tuollainen taipuisa. No onneks ei ollut paljoa hintaakaan. Ehkä scorpionissa tuo voisi vielä toimia.

Sitten ketuttaa ihan vietävästi olla jo kolmatta päivää kipeänä, johan tässä hajoaa pää kun ei pääse ulkoilemaan ja pyöräilemään.

Jos edes jotain iloa tähän päivään niin olen ajanut nyt enemmän kuin viime vuoden lokakuun alkuun mennessä.

Premnas

Kävin elämäni ensimmäisellä porukkalenkillä. Hyvin pysyin mukana, tosin keskinopeus oli sopiva (23) :D . Joissain alamäissä joutui jarruttelemaan mutta yllättävää oli miten hyvin pysyin myös ylämäissä menossa mukana. Täytyy mennä uudestaankin vaikka yleensä tykkään yksin ajamisesta.

Optimalla on nyt sotkettu menemään lähes 590km. Kokonaiskilometrisaldo näyttää n. 5973km joten kiusaus on suuri lähteä huomenna ajamaan sellanen lenkki jotta 6000 menee rikki.

Lisäyksenä: taatusti muuten menee huomenna rikki. Järkevää (eli ei) mutta huomenna triken ja peräkärryn kanssa hakemaan omenoita parin kuntarajan takaa kun ilmatteeks saa. Mut enhän mä muutenkaan harrasta kovin järkeviä juttuja joten täähän sopii mulle tosi hyvin :mrgreen: .

Premnas

Omenat haettu ja nyt onkin melkoinen homma viipaloida niitä! Oli tarkoitus kuivata omenarenkaita koko talveksi. 12kg tuli raahattua mutta tuohon sisältyy pieni pussi kriikunoitakin.

Päivän kilometrit 66 ja mittarissa nyt 6045km.

Premnas

Noniin, vihdoin Raptobikehomma sai lopullisen käänteen. En oikeastaan edes tiedä ehtikö tuo kuluttajakeskus puuttua asiaan mutta nyt viikonloppuna oli tullut viestiä että maksu palautettu kuittiliitteineen. Kyllä mä vielä katson että se kanssa kirjautuu tilille, jotenkin meni niin luotto koko hommaan. Eli pitäisikö tästä päätellä että ei ne tavarat koskaan edes lähteneet sieltä vaikka niin lupailtiin. No mulle enää ihan sama kunhan rahat tulee takaisin. Harmi että sillä menee bisnekset noin solmuun eikä varmaan Arnoldilla kovin helppoa ole tällä hetkellä mutta ei nuo toimintatavat ole asiakkaan näkökulmasta kovin luottamusta herättäviä.

Nyt sitten teen niin kuin olisi alunperin pitänyt: ostan sen 3-rattaisen valmiikskasatun lyhyillä kammilla ja irrotan siitä sitten vaan yhden rattaan pois. Tulee halvemmaksi ja helpommaksi. Oikeastaan voisin miettiä jopa saisiko tuohon hollowtechiin sopivaa settiä. Vai olikos ne muistaakseni 165mm kammet eikä sen lyhyempiä saa. Sen lyhyemmäksi kun haluaa niin menee kaikki edestä vaihtoon laakereita myöden. Tietty haluaisin päästä mahd. vähällä vaivalla ja rahanmenolla vaikka juuri nyt ei vielä teekään tiukkaa. Tuntuu kanssa hiukan hölmöltä vaihtaa laakeria, joka ei varmasti ole lähelläkään tiensä loppupäätä.

Luin muuten eilen keskusteluja ohjainlaakereista. Jostain syystä cheetahin ohjainlaakeriin on ilmestynyt pieni klappi, joka ilmenee tosin vain jarruttaessa kovempaa ja etenkin pysähtyessä, ärsyttävää silti (eikä varmaan tee sille kovin hyvää). Katsoin ohjeet ja yritin kiristää sen just niiden mukaan. Klappi vaikutti poistuvan, mutta alle 40km lenkin jälkeen taas sama klappi (?). Jollain muullakin ilmeisesti ollut vaikeuksia tuon klapin pois saamisessa? Siinä on Cane Creek S-3 (tai noin siinä lukee).

Toinen mitä mä ihmettelen on se, miten huonossa kunnossa ilmeisesti mun lonkankoukistajat tai koko lonkan seutu on :roll: . Meinaan kaksipyöräisellä pyöräilyn jälkeen (varsinkin pitemmän ajon) tuntuu olevan vaikeaa enää nostaa jalkaa/polvea ylös. Ensin mietin että onkohan ne polkimet sittenkin liian lähellä että pitäisi työntää kauemmas (voihan se toki tätäkin olla) mutta toisaalta mietin että ajoasento on tässä lyhyen ajan sisällä muuttunut aika radikaalisti pystymmästä loivempaan ja vielä se, että pysähtyessä joutuu laskemaan jalan maahan ja kannattelemaan koko hökötystä sen varassa. Onhan tuo lonkka silloin aika ojentunut ja vieläpä jännityksessä. Mutta tuntuu polkiessakin siltä kuin tekisi eri lihasryhmillä töitä kuin kolmipyöräisellä. Ehkä pitäisi koittaa keskittyä siihen polkutekniikkaan enempi. Lyhyistä kammista olen pitänyt, niillä oikeasti tuntuu että pystyy pyörittämään paljon nopeampaa tahtia kuskin hytkymättä.

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Harmi että sillä menee bisnekset noin solmuun eikä varmaan Arnoldilla kovin helppoa ole tällä hetkellä mutta ei nuo toimintatavat ole asiakkaan näkökulmasta kovin luottamusta herättäviä.

Ei se ole helppoa. Nimittäin jos business ei tuota riittävästi elämiseen mutta rahat on jo investoitu osiin jotka kerää pölyä varastossa. Toisaalta jos taas ei pidä varastoa ja alkaa tilaileen nippeleitä vasta tilauksen saavuttua (=kun on maksettu) saa asiakas sitten huonoa palvelua, näin kävi mun Bike24:n tilaukselle (1-3 vrk toimitusaika kaikille tilatuille osille, viikko maksusta tulee sähköpostia ettei jonkun pyöräshow:n takia yhden komponentin toimitus onnistunutkaan).

Sitten tulee muut enemmän henkiset jutut joista tässä lienee kyse... tarmo on mennyt tai pitänyt suunnata muuhun kuin pyöräbisneksen pyörittämiseen.

Premnas kirjoitti:

Nyt sitten teen niin kuin olisi alunperin pitänyt: ostan sen 3-rattaisen valmiikskasatun lyhyillä kammilla ja irrotan siitä sitten vaan yhden rattaan pois. Tulee halvemmaksi ja helpommaksi. Oikeastaan voisin miettiä jopa saisiko tuohon hollowtechiin sopivaa settiä. Vai olikos ne muistaakseni 165mm kammet eikä sen lyhyempiä saa. Sen lyhyemmäksi kun haluaa niin menee kaikki edestä vaihtoon laakereita myöden. Tietty haluaisin päästä mahd. vähällä vaivalla ja rahanmenolla vaikka juuri nyt ei vielä teekään tiukkaa. Tuntuu kanssa hiukan hölmöltä vaihtaa laakeria, joka ei varmasti ole lähelläkään tiensä loppupäätä.

Jos kampi mahtuu paikalleen pienin ratas paikallaan niin haittaako se siellä ? Nojapyörässä yleensä saa ketjulinjan hyvin toimimaan melkein millaisella kampisarjalla tahansa kun ketjun tulo/lähtökulmat eivät yleensä ole ongelmana, enemmän puuhaa teettää saada etuvaihtaja sopivaan asentoon rattaisiin nähden...

Sen verran pakko sanoa että tuo 2-pulttinen vasen kampi Hollowtech-kampisarjassa tuppaa löystymään... eilenkin yhteislenkillä kiristeltiin vetäjän kampea vähän väliä. Eikä ole Oulun alueella ainoa jolla moinen ongelma.

Premnas kirjoitti:

Luin muuten eilen keskusteluja ohjainlaakereista. Jostain syystä cheetahin ohjainlaakeriin on ilmestynyt pieni klappi, joka ilmenee tosin vain jarruttaessa kovempaa ja etenkin pysähtyessä, ärsyttävää silti (eikä varmaan tee sille kovin hyvää). Katsoin ohjeet ja yritin kiristää sen just niiden mukaan. Klappi vaikutti poistuvan, mutta alle 40km lenkin jälkeen taas sama klappi (?). Jollain muullakin ilmeisesti ollut vaikeuksia tuon klapin pois saamisessa? Siinä on Cane Creek S-3 (tai noin siinä lukee).

Nyt ongelmana lienee joko sököt laakerit (ei todennäköistä) tai sitten jompi kumpi seuraavista:

• Ohjainlaakerin alakooli ei ole kunnolla alalaakeria vasten kun teet kiristyssäädöt

• Ohjainlaakeristo on pelkästään tähtimutterin ja siihen kiristetyn esikiristyspultin+hatin varassa.

No mistäkö mä tän tiedän ? MetaPhysic:ssä on vastaava ohjainlaakeri ja aluksi kesti tovin älytä miten se kiristetään kun kaikissa aikaisemmissa fillareissa on ollut kierteelliset ohjainlaakerit joiden säätö on hyvin hanskassa. MP:ssä tuppas löystymään laakeri koko ajan kunnes käytin vähän enemmän tarmoa haarukan vaihdon ohessa siihen että laakerit tulivat kunnolla kuppeihinsa, alakooli laakeriin ja yläpäässä keskitysrengas yms hilppeet ovat kunnolla paikallaan kun kiristetään. Ja lopuksi stemmi sitten kunnolla kiinni.

Maasturissa koko ohjainlaakeristo on kiinni pelkästään tuolla kävyn pultilla, pitäisi olla stemmiä vastaava klemmari mutta kun pultissa on ruuvilukitetta ja aluksi säädetty oikein niin näyttää kestävän. Ja tämä laite saa kenkää sitten oikein urakalla...

Kaiken kaikkiaan nämä ahead-tyyppiset ohjainlaakeristot on mun mielestä todella hyviä. Laakerit on suojattuja, eivät vaadi jatkuvaa säätöä kun klappia ei tule, ja vaikka kuinka rynkyttää niin toimivat kuin uutena koko ajan.

Premnas kirjoitti:

Ehkä pitäisi koittaa keskittyä siihen polkutekniikkaan enempi. Lyhyistä kammista olen pitänyt, niillä oikeasti tuntuu että pystyy pyörittämään paljon nopeampaa tahtia kuskin hytkymättä.

Poljintekniikkaa kannattaa harjoitella. Hytkymistä tulee mullakin kun porukkalenkeillä ajetaan pitkään ja alhaisilla tehoilla jolloin kadenssikin tahtoo tippua ja korkeammilla hytkyttää. Parasta harjoitusta on ajaa hieman kovemmilla tehoilla vaikkapa vastatuuleen tai loivahkoon mäkeen pitäen kadenssin korkeana.

Mulle se korkea tarkoittaa 100+ kadenssia kun kammet on 172.5mm. Maantiellä helppo toteuttaa, maastossa jo paljon vaikeampi, siellä toisaalta tulee kadenssiinkin vaihtelua koko ajan joten puutuminen ei ole ollut ongelmana.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Premnas

Mulla ei ole kyllä vielä ollut ongelmia kampien kanssa, eivät ole löystyneet..

Sitä noissa rattaissa mietin että jos haluan siihen vaan 2 ratasta eteen niin se kolmas olisi vaan turhan panttina siinä. Vaihtaja pitää kuitenkin säätää niin että se yksi todella on pois käytöstä. Iclettalta jos tilaisi 52-42-30 niin se pienin on siis turha.

Jos tajusin noista laakerijutuista oikein niin jotta tämä homma selviää, on purettava etuhaarukka irti rungosta ja auottava laakeri jotta ne saa varmasti paikalleen? Mites sen tähtimutterin kanssa, jostain olin lukevinani ettei sitä pysty kuin kerran änkemään paikalleen ja se on sitten siinä..?

Tuntuu vähän hassulta kirjoittaa näin mutta mua välillä melkein pelottaa polkea niin nopeaan tahtiin kun tuntuu että pyörä vaan kiihtyy ja vaikka lopettaisin polkemisen niin silti se vaan jatkaa :D . Siis jotenkin että onko siinä joku näkymätön moottori jemmattuna johonkin, tulee niin epäuskoinen olo..

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Jos tajusin noista laakerijutuista oikein niin jotta tämä homma selviää, on purettava etuhaarukka irti rungosta ja auottava laakeri jotta ne saa varmasti paikalleen? Mites sen tähtimutterin kanssa, jostain olin lukevinani ettei sitä pysty kuin kerran änkemään paikalleen ja se on sitten siinä..?

Kyseinen laakerihan on tämä:

Kuva

Vasemmalla alhaalla on alakooli joka on lyöty haarukan ohjainputkeen. Sen irroittaminen ei ole tarpeen ja huonosti irroitettaessa on kertakäyttöinen. Kuvasta puuttuu käpy ja sen pultti sekä hattu jolla esikiristys tehdään. Sheldon-setä on arkistoinut neuvoja ohjainlaakeristojen suhteen...

Itse olen justeerannut näitä kierteettömiä niin etten ole kokonaan irroittanut haarukkaa jos vain välystä poistan. Korkeintaan stemmi irti ja pudottanut haarukkaa jotta näen missä kunnossa alalaakeri on, puhdistuksen jälkeen takaisin ylös paikalleen. Sitten ylhäältä laittamaan laakeria, kuvassa oikealla keskellä näkyvää keskitysrenkasta ja sitten sen alla olevaa tiivistettä ja päällä olevaa hattua paikalleen ja stemmi perään ilman kiristystä. Kävyn pultti hattuineen stemmin perään ja siitä esikiristystä säätämään samalla etujarru pohjassa työnnellen että laakerit keskittyvät kunnolla.

Tätä ja välillä etupyörä ilmassa laakeroinnin herkyyttä koestaen kunnes sopiva asento löytyy, lopuksi stemmin pultti/pultit tiukalle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Premnas

No arvatkaa olenko vieläkään saanut korjattua tuota laakerihommaa. En. On vähän hidasta nämä mun touhuilut :oops: . Kiitos mhelanderille hyvistä ohjeista, luulisi että noilla jo tajuaisi homman pointin, tai ainakin toivon niin...ei olisi eka kerta mulle kun en vaan tajua :oops:. Eilen vasta sain aikaiseksi hakea laakerirasvaa. Meniköhän sekin ostos väärin. Vaseliiniahan mun piti ostaa mutta jotenki unohtui kaupassa. Pitäisi varmaan joskus tehdä lista PERUStarvikkeista joita olis oltava kaapissa kun pyörän kanssa puljaa. Ei tarttisi aina miettiä voiko jotain toimenpidettä tehdä. Nyt sentään alkaa olla hyvä tilanne levyjarrupalojen ja vaijerien osalta kun niitä on varastossa, samoin sisärenkaat.

Scorpparilla olen ajanut sen aikaa. Siihenkin pitäisi tilata uusi oikeanpuoleinen lokari koska miehen kaatumisen takia siihen tuli halkeama ja nyt rämisee, eikä muuten varmaan kestä talviajoa. Samoilla postikuluilla voisi sitten päivittää tuon iskarinkin siihen lukittavaan ilmaversioon. Lakkaisi olemasta tuo peräkärryongelma.

Onneksi sentään ollut hienot ajokelit pyöräilyyn, todella nätti syksy tähän asti! Välillä tämä vaan pääsee unohtumaan kun miettii liikaa kaikkia teknisiä juttuja ja ratkaisuja. Joskus tuntuu että se on kaikki tai ei mitään, ja silloin tästä touhusta katoaa ilo. Pitäisi muistaa että elämä ei kaadu siihen jos jotain hommaa ei vaan osaa ja tajua. Toisaalta onhan mun kulkeminen aika paljon kiinni siitä missä kunnossa pyörät on. Toki kävellen ja bussilla voi aina mennä mutta ku en halua. Ensimmäinen vaihtoehto on liian hidas ja toinen on jäätävän tylsä ja vaikea, ja mites ne erilaiset tavarat joita kuljetan aina välillä... :D .

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, onneton olo tulee jos ei oo yhtään pyörää ajokunnossa - "rampa".

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin