Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tartteeko sen jalan kulkeman matkan pysyä samana jos rataskoko ei muutu - tietyst teoriassa pitäs pienentää vaihdetta jos kampia lyhentää.

jori kirjoitti:

Ei ole välttämätöntä laskea välityssuhdetta kammen pituutta lyhennettäessä.

Eikös osa lyhyempien kampien edusta ulosmittaudu, jollei kadenssi nouse vastaavasti :?: Tehon, voiman tai kadenssin on muututtava.

Kävellessä ja muissa arkitoimissa polvikulmat ovat pieniä ja jalan nivelet ja lihakset ovat tottuneet käsittelemään suuria voimia pienillä nivelkulmilla. Maksimikorkuinen 190 mm porraskorkeus vastaa 85 mm kammenpituutta. Normaali tuolille istuutuminen kahdella jalalla kyykistyen vastaa suurin piirtein samaa polvikulmaa, kuin normaalimittaisilla kammilla joka kierooksella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Kävellessä ja muissa arkitoimissa polvikulmat ovat pieniä ja jalan nivelet ja lihakset ovat tottuneet käsittelemään suuria voimia pienillä nivelkulmilla. Maksimikorkuinen 190 mm porraskorkeus vastaa 85 mm kammenpituutta. Normaali tuolille istuutuminen kahdella jalalla kyykistyen vastaa suurin piirtein samaa polvikulmaa, kuin normaalimittaisilla kammilla joka kierooksella.

Nivelten kulma jää kyllä pienemmäksi, mikä on etu. Ei tarvitse erikseen totutella suurempaan kulmaan. Lihas joutuu kuitenkin jännittymään voimakkaammin. Tämän ehkäisemiseen tarvitsisi kadenssin nostoa.
Tuo porrasvertaus on omalla tavallaan ontuva. Portaissa rasitus lienee kokoajan lähes maksimi. Poljettaessa taas rasitus riippu voimakkaasti kammen asennosta lisääntyen polven oietessa.
Kuva
Portaiden nousu 90 askelparin minuuttivauhtia tuottaisi muuten mukavan nousunopeuden :shock:

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ki »

mulle fyssari sano että kun menee kyykkyyn vaikka harjotellessa niin polvi ei saa mennä varpaiden yli vaan sen pitää pysyä varpaiden yläpuolella tai takana eli vähän kun pitäisi pyödän reunasta kiinni kyykistyessään tai nojaisi seinään,ei siis pidä kallistua eteenpäin. tälleen rasitus menee lihaksille ,minkä myös tuntee, eikä nivelelle. ja ylipäätään reisilihasten vahvistaminen siirtää rasitusta polvilniveleltä lihaksille seistessä ja kävellessä ainakin

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuinka pitkiä ovat kampiuskovaisten seurakunta? Pidemmällä ihmisellä jalkoja pitää liikuttaa suhteessa vähemmän kuin lyhyellä. Itse olen vähän reilu 170cm ja koen 152mm kammet ehdottomasti maksimimittaisiksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kävellessä ja muissa arkitoimissa polvikulmat ovat pieniä ja jalan nivelet ja lihakset ovat tottuneet käsittelemään suuria voimia pienillä nivelkulmilla. Maksimikorkuinen 190 mm porraskorkeus vastaa 85 mm kammenpituutta. Normaali tuolille istuutuminen kahdella jalalla kyykistyen vastaa suurin piirtein samaa polvikulmaa, kuin normaalimittaisilla kammilla joka kierooksella.

Nivelten kulma jää kyllä pienemmäksi, mikä on etu. Ei tarvitse erikseen totutella suurempaan kulmaan. Lihas joutuu kuitenkin jännittymään voimakkaammin. Tämän ehkäisemiseen tarvitsisi kadenssin nostoa.
Tuo porrasvertaus on omalla tavallaan ontuva. Portaissa rasitus lienee kokoajan lähes maksimi. Poljettaessa taas rasitus riippu voimakkaasti kammen asennosta lisääntyen polven oietessa.
Kuva
Portaiden nousu 90 askelparin minuuttivauhtia tuottaisi muuten mukavan nousunopeuden :shock:

90 kadenssi minuutissa on 1,5 sekunnissa. 190 mm maksimiporras kahteen kertaan on 280 mm puolessatoista sekunnissa antaa nousutehon: 0,28 m /1,5 s = 187 W/100 kg. Onhan se kovaa, vaan ei mitään mahdotonta. Kreutzotterin mukaan melko tarkasti sama teho, jolla poljin tunnin ajon Nokialla.

Kuvassa näkyy muut tietoni kampien pituutta lukuunottamatta. Kammet ovat 115 mm lyhyet.

Liitteet
Tunnin ajon teho.png
Tunnin ajon teho.png (72.08 KiB) Katsottu 4628 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 26 Elo 2014, 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Nivelten kulma jää kyllä pienemmäksi, mikä on etu. Ei tarvitse erikseen totutella suurempaan kulmaan. Lihas joutuu kuitenkin jännittymään voimakkaammin. Tämän ehkäisemiseen tarvitsisi kadenssin nostoa.

Luulen että tuo voimakkaamman jännityksen tarve koitui minun kohtaloksi Nokialla. Jos kampi lyhenee 10% niin pitää sen nopeuden nousta samat 10% tai polkijan pitää käyttää 10% suurempia voimia että saa saman tehon kuin pitkillä kammilla. Luulen että tuollaisessa pitkässä suorituksessa keskittymiskyky herpaantuu ja kun ei keskity vispaamaan alkaa käyttämään suurempia voimia että pysyy tavoitenopeudessa. Tavoitenopeus oli realistinen, 10% nopeampi pyörä ja 10% suurempi tavoite. Alla yhtä paljon treeniä ja kuntotaso sama.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ki kirjoitti:

mulle fyssari sano että kun menee kyykkyyn vaikka harjotellessa niin polvi ei saa mennä varpaiden yli vaan sen pitää pysyä varpaiden yläpuolella tai takana eli vähän kun pitäisi pyödän reunasta kiinni kyykistyessään tai nojaisi seinään,ei siis pidä kallistua eteenpäin. tälleen rasitus menee lihaksille ,minkä myös tuntee, eikä nivelelle. ja ylipäätään reisilihasten vahvistaminen siirtää rasitusta polvilniveleltä lihaksille seistessä ja kävellessä ainakin

Tuo ohje saattaa olla ihan ok kehonpaino-kyykkyihin, mutta jos kyykkyjä tekee tangon kanssa, niin ihan kelvoton. Jos rautaa on niskassa kymmeniä kiloja, ei tuolla ohjeella pysy pystyssä muuten kuin kumartumalla reippaasti eteenpäin, jolloin kuorma menee selälle. Tai sitten kyykky on ihan pieni, niin kuin lyhytkampiuskovaiselle sopiikin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Väkästelimme isän kanssa jigin kammen lyhentämistä (=reikien poraamista) varten:

kammenlyhennysjigi.jpg
kammenlyhennysjigi.jpg (99.71 KiB) Katsottu 4138 kertaa

Halusin jigin toimivan muillekin kuin nelikanttikammille, joten jigiin kiinnitetään kampien lisäksi myös keskiö (tarpeen mukaan nelikantti, octalink, isis jne...). Keskiöputki on 68-millinen ja kierre 1.37" x 24 TPI.

Kunhan olen tuolla yhdet testikammet poraillut ja reikien ympärystät tasoitellut (=jyrsinyt), niin voitaisiin alkaa sovitella kalenteriin yhteistä aikaa kammenlyhentäjäisiin.

Kohtuullista korvausta vastaan kampien lyhennys onnistuu jatkossa myös heille, jotka eivät itse paikalle pääse. Kampien vaan pitää olla lyhennyskelpoiset, eli ei ontot tai takaa liiaksi kevennetyt eikä muutenkaan turhan sirot tulevien reikien kohdalta. Vain alumiinikammille. Malli kannattaa varmistaa etukäteen.

PS. kuvassa mannekiinina lyhennyskelvottomat Shimanon Hollowtech-kammet, niillä ei ole aikomus kokeilla :D.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hollowtech viittaa noissa kammissa ei suinkaan kammen onttoon rakenteeseen kuten kaikki tuntuu kuvittelevan vaan akselin onttoon rakenteeseen jonka avoin pää näkyykin kuvassa kivasti.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ihan pätevän näkönen jiki. Itse lähtisin nyt paranteleen tuota poranterää . Ensinnäkin sen voisi teroittaa niin että se muistuittaisi keskiöinti poraa. Eikä sen teränkään tarvitsi olla noin pitkä .
Miksikö tekisin tälläisin muutoksen. Ensinnäkään kun pora keskittäs itse enenmän ,ei se rupea taivuttaan poran terän varta.
Jotkut alumiini seokset on sen verran P-mäisiä porattavaksi , että niiden leikkaantuminen vaatii toisenlaisen terän syöntikulman.

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja teee »

tm kirjoitti:

Väkästelimme isän kanssa jigin kammen lyhentämistä (=reikien poraamista) varten:

Tere,

Oliko Nokialla näyttäytyneen takaohjatun triken kampien lyhennysreiät tehty tuolla systeemillä?
Jälki vaikutti tosi siistiltä.

Terho

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäs ruveta ettimään sopivia kampia. Viimesellä yhteislenkillä kattelin kanssapyöräilijöiden kampia "silläsilmällä" ja monessa pyörässä oli leveevartiset kammet mutt en vielä oo niin epätoivonen ett yönpimeydessä lähtisin toisten pyöristä irrotteleen :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Hollowtech viittaa noissa kammissa ei suinkaan kammen onttoon rakenteeseen kuten kaikki tuntuu kuvittelevan vaan akselin onttoon rakenteeseen jonka avoin pää näkyykin kuvassa kivasti.

Totta, kaikki Hollowtech-keskiöllä varustetut kammet ei ole onttoja. Edullisemman pään osasarjoista löytyy umpinaisiakin.

Hollowtechejä on kahdenlaisia: vanhemmassa 1-versiossa keskiöpatruuna on perinteinen kammista erillinen, ja laakerit ovat keskiöputken sisällä. Uudemmassa 2-versiossa rattaan puolen kampi on kiinteästi kiinni akselissa (kuten noissa kuvan kammissa), ja laakeripesät tulevat keskiöputken päihin ulkopuolelle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti:

Ihan pätevän näkönen jiki. Itse lähtisin nyt paranteleen tuota poranterää . Ensinnäkin sen voisi teroittaa niin että se muistuittaisi keskiöinti poraa. Eikä sen teränkään tarvitsi olla noin pitkä .
Miksikö tekisin tälläisin muutoksen. Ensinnäkään kun pora keskittäs itse enenmän ,ei se rupea taivuttaan poran terän varta.
Jotkut alumiini seokset on sen verran P-mäisiä porattavaksi , että niiden leikkaantuminen vaatii toisenlaisen terän syöntikulman.

Ei noita suoraan 13 millin poranterällä porata :) . Ensin paikoitus pienellä keskiöporalla, sitten vähän isommalla terällä (taisi olla parikin erikokoista) ja lopuksi tuolla kuvassa olevalla.

Viimeksi muokannut tm, 16 Syys 2014, 09:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

teee kirjoitti:

Oliko Nokialla näyttäytyneen takaohjatun triken kampien lyhennysreiät tehty tuolla systeemillä?

Samalla jyrsimellä, mutta tuolloin ei ollut vielä jigiä. Onnistuivat ilman, koska sen mallisissa kammissa oli valmiiksi koneistettuna tasopinta kammen taakse keskiöakselin reiän ympärille -> sai helposti kiinni suoraan pöytään oikeassa asennossa.

Vastaa Viestiin