Juuri noin tekisin, siis ensin pienempi kohdistua ja sitten oikean kokoinen. Osallistun taas workshoppiin, milloin se järjestetäänkin. Osaako jori sanoa esim. minun Nazca Fuegoon sopivan kammen pituuden? Jalan pituus 79 cm. Mitä muita muuttujia tarvitaan? Minullahan paloivat polvet Pärnun Ekotripillä vain liian pitkien kampien takia myötäaurinko-osuuksilla.
JormaL
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Juuri noin tekisin, siis ensin pienempi kohdistua ja sitten oikean kokoinen. Osallistun taas workshoppiin, milloin se järjestetäänkin. Osaako jori sanoa esim. minun Nazca Fuegoon sopivan kammen pituuden? Jalan pituus 79 cm. Mitä muita muuttujia tarvitaan? Minullahan paloivat polvet Pärnun Ekotripillä vain liian pitkien kampien takia myötäaurinko-osuuksilla.
JormaL
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tuolla kommentteja joidenkin kampimallien soveltuvuudesta lyhentämiseen:
http://www.bikesmithdesign.com/Short_Cr ... orten.html
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tuolla edellisessä linkissä oli joitain onttoja kampia lyhennetty jonkun tietyn millimetrimäärän verran.
Jos haluaa selvästi lyhyemmät kammet, niin pitää valita umpinaiset.
Esim. jotkut Shimanon vanhat ja tukevat nelikanttimaastokammet (ei ontot) lienee passeli aihio kokeiluun.
Hyllyssä odottaa Pyörätohtorilta hankitut 170-milliset Shimano Tiagra -kammet. Samanlaiset kuin takaohjatussa trike-protossa on 120-millisiksi lyhennettynä. Jos nuo Premnasille kelpaavat (vastausta yv:iin odotellen...), niin pääsevät ensimmäisenä porailtavaksi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
jolaes kirjoitti:Juuri noin tekisin, siis ensin pienempi kohdistua ja sitten oikean kokoinen. Osallistun taas workshoppiin, milloin se järjestetäänkin. Osaako jori sanoa esim. minun Nazca Fuegoon sopivan kammen pituuden? Jalan pituus 79 cm. Mitä muita muuttujia tarvitaan? Minullahan paloivat polvet Pärnun Ekotripillä vain liian pitkien kampien takia myötäaurinko-osuuksilla.
Ei siihen mitään tarkkaa kaavaa ole. minulla on jalan sisäpituus 92 cm ja kammet 115 mm. Lyhyemmätkin voisivat olla. Uskoisin, että sopiva kammenpituus nojapyörässä on 100-150 mm riippuen tavoitteista. Jos sinulle asennettaisiin samat polvikulmat tuottavat kammet, kun minulla nyt on, olisivat ne melko tarkasti satamilliset.(115x79/92). Lyhyiden kampien hommaaminen on tähän saakka ollut vähän hankalaa, mutta nyt näyttää avautuvan mahdollisuus hankkia myös 152 mm lyhyempiäkin kampia edullisesti. Helpointa on aloittaa hommaamalla Pyörätohtorilta 152-milliset. Kahdella kympillä 48 ja 38 rattailla tai ilman rattaita viisisakaraisella BCD110 spiderilla vain 15 euroa. Mutta eiköhän noita lyhyitä kohta ole tarjolla vaikka minkä mittaisina, kun lyhytkampiuskovaiset pääsevät optimoinnin makuun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tepon pajalla testailtiin miten se homma toimii.
Hienosti toimi. Mulla on nyt satakolkytmilliset kammet. Kiitos.
Muutama kuva.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
janx kirjoitti:Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.
Ei taida kovin monelta sorvarilta löytyä sopivia kierretappeja, varsinkin kun toiseen kampeen pitää saada vielä väärän kätinen...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
jviirret kirjoitti:janx kirjoitti:Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.
Ei taida kovin monelta sorvarilta löytyä sopivia kierretappeja, varsinkin kun toiseen kampeen pitää saada vielä väärän kätinen...
Jukka
Niin... kaikki pitäis aina (yrittää) tehdä itse. Rajallinen likviditeetti ja väärä syntymäseutu haittaa harrastuksia. Töiden lisäksi.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
janx kirjoitti:jviirret kirjoitti:janx kirjoitti:Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.
Ei taida kovin monelta sorvarilta löytyä sopivia kierretappeja, varsinkin kun toiseen kampeen pitää saada vielä väärän kätinen...
Jukka
Niin... kaikki pitäis aina (yrittää) tehdä itse. Rajallinen likviditeetti ja väärä syntymäseutu haittaa harrastuksia. Töiden lisäksi.
Ensimmäisen kammen kanssa taisimme tunata 40 minuuttia ja toiseen kului puolet siitä. Siis kammen (ja keskiön) kiinnitys jigiin, reiän poraus, tasopinnan jyrsintä reiän ympärille ja kierteiden teko kierretapilla. Kampien lyhennystä (pää katkaisua) ei tällä kertaa tehty, Pastori sanoi hoitavansa sen itse.
Työvaiheita pystyy hiomaan ja nopeuttamaan, nämä ensimmäiset kammet oli vielä täysin harjoittelua.
Se paikallinen sorvarikin tarvitsee jonkun jigin tai muun keinon saada reiät oikean suuntaisiksi -> aikaa kuluu ja ei välttämättä onnistu halvemmalla kuin "tilaamalla" operaatio Nokialta . Kammet vaan pitää saada kulkemaan jollain kyydillä tänne ja takaisin. Jos tuosta reikien teosta ja katkaisuista velottaisin vaikka 20 euroa, niin meneekö yli budjetin?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:Kammet vaan pitää saada kulkemaan jollain kyydillä tänne ja takaisin.
Yhdet rahtikulut jää vähemmälle jos kampien tarvija tilaa ne suoraan sinun osoitteeseesi, eikä ensin kotiinsa ja sieltä erikseen postita Nokialle. Jos samassa tilauksessa on muutakin osaa niin ei kai ne kulu vaikka mutkan Nokialla käyvätkin?
tm kirjoitti:Jos tuosta reikien teosta ja katkaisuista velottaisin vaikka 20 euroa, niin meneekö yli budjetin?
Kannattaa laskea joku hinta niiden postista noutamiselle ja takaisin lähettämisellekkin, varsinkin jos palvelusta tulee hyvinkin suosittu
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Pastori kirjoitti:Tepon pajalla testailtiin miten se homma toimii.
Hienosti toimi. Mulla on nyt satakolkytmilliset kammet.
Asiallisen näköistä toimintaa. Siistit tuli. Mistähän sais munkin talliin jonkun tollasen "bridgeport" -tyyppisen piehenkön monitoimityöstösysteemin ? Tarvetta on ollu vähän väliä, tähän asti käsityökaluilla on pitäny tehdä kaikki ihme palikatkin...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Mitenkäs olisi viisainta menetellä hollowtec 2 kampien lyhennyksen kanssa? Pitääkö vaihtaa kammet toiseen tyyppiin ja keskiölaakeri myös?
Tällaiset kammet siis kyseessä:
Kari
Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
kamu kirjoitti:Mitenkäs olisi viisainta menetellä hollowtec 2 kampien lyhennyksen kanssa? Pitääkö vaihtaa kammet toiseen tyyppiin ja keskiölaakeri myös?
Näyttää kovasti samanlaisilta kuin mun yhdet Truvativen kammet (joita ei tod.näk. voi lyhentää). Jos kampea on ohennettu kovasti keskeltä (=mihin uusi reikä tulisi), niin ei jää riittävästi materiaalipaksuutta kierteelle. Vähintään polkimen akselin kierteen verran olisi hyvä olla ainetta (eli polkimen akseli ei törrötä ulos kammen takaa). Vähän ohuempikin saattaa kevyessä käytössä kestää, mutten lähtisi välttämättä kokeilemaan.
Esim. Pyörätohtorilta löytynee kelvollisia edullisia kampia, joita voisi kokeilla lyhentää. Nykyiset rattaat pitäisi varmaan myös saada sopimaan mahdollisiin uusiin kampiin? Minkä mittaisia kampia olet ajatellut?
EDIT: jos uudet kammet joutuu hommaamaan, niin millaisesta budjetista puhutaan? Muutama kymppi vai satanen?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:kamu kirjoitti:Mitenkäs olisi viisainta menetellä hollowtec 2 kampien lyhennyksen kanssa? Pitääkö vaihtaa kammet toiseen tyyppiin ja keskiölaakeri myös?
Näyttää kovasti samanlaisilta kuin mun yhdet Truvativen kammet (joita ei tod.näk. voi lyhentää). Jos kampea on ohennettu kovasti keskeltä (=mihin uusi reikä tulisi), niin ei jää riittävästi materiaalipaksuutta kierteelle. Vähintään polkimen akselin kierteen verran olisi hyvä olla ainetta (eli polkimen akseli ei törrötä ulos kammen takaa). Vähän ohuempikin saattaa kevyessä käytössä kestää, mutten lähtisi välttämättä kokeilemaan.
Esim. Pyörätohtorilta löytynee kelvollisia edullisia kampia, joita voisi kokeilla lyhentää. Nykyiset rattaat pitäisi varmaan myös saada sopimaan mahdollisiin uusiin kampiin? Minkä mittaisia kampia olet ajatellut?
EDIT: jos uudet kammet joutuu hommaamaan, niin millaisesta budjetista puhutaan? Muutama kymppi vai satanen?
Niin, kammet on todellakin ohennettu niin etten usko näiden lyhentämisen onnistuvan. Sen verran reilusti niitä on ohennettu.
N. 150 mm kammet ovat mielessäni olleet, täytyy kaivella vaihtoehtoja. Kustannuksia en ole vielä hirveästi miettinyt, mutta ei satanenkaan pahalta tunnu jos sillä saa laadukasta tavaraa.
Kari
Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-