Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Juuri noin tekisin, siis ensin pienempi kohdistua ja sitten oikean kokoinen. Osallistun taas workshoppiin, milloin se järjestetäänkin. Osaako jori sanoa esim. minun Nazca Fuegoon sopivan kammen pituuden? Jalan pituus 79 cm. Mitä muita muuttujia tarvitaan? Minullahan paloivat polvet Pärnun Ekotripillä vain liian pitkien kampien takia myötäaurinko-osuuksilla.
JormaL

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Juuri noin tekisin, siis ensin pienempi kohdistua ja sitten oikean kokoinen. Osallistun taas workshoppiin, milloin se järjestetäänkin. Osaako jori sanoa esim. minun Nazca Fuegoon sopivan kammen pituuden? Jalan pituus 79 cm. Mitä muita muuttujia tarvitaan? Minullahan paloivat polvet Pärnun Ekotripillä vain liian pitkien kampien takia myötäaurinko-osuuksilla.
JormaL

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuolla kommentteja joidenkin kampimallien soveltuvuudesta lyhentämiseen:
http://www.bikesmithdesign.com/Short_Cr ... orten.html

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuolla edellisessä linkissä oli joitain onttoja kampia lyhennetty jonkun tietyn millimetrimäärän verran.
Jos haluaa selvästi lyhyemmät kammet, niin pitää valita umpinaiset.
Esim. jotkut Shimanon vanhat ja tukevat nelikanttimaastokammet (ei ontot) lienee passeli aihio kokeiluun.

Hyllyssä odottaa Pyörätohtorilta hankitut 170-milliset Shimano Tiagra -kammet. Samanlaiset kuin takaohjatussa trike-protossa on 120-millisiksi lyhennettynä. Jos nuo Premnasille kelpaavat (vastausta yv:iin odotellen...), niin pääsevät ensimmäisenä porailtavaksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

jolaes kirjoitti:

Juuri noin tekisin, siis ensin pienempi kohdistua ja sitten oikean kokoinen. Osallistun taas workshoppiin, milloin se järjestetäänkin. Osaako jori sanoa esim. minun Nazca Fuegoon sopivan kammen pituuden? Jalan pituus 79 cm. Mitä muita muuttujia tarvitaan? Minullahan paloivat polvet Pärnun Ekotripillä vain liian pitkien kampien takia myötäaurinko-osuuksilla.

Ei siihen mitään tarkkaa kaavaa ole. minulla on jalan sisäpituus 92 cm ja kammet 115 mm. Lyhyemmätkin voisivat olla. Uskoisin, että sopiva kammenpituus nojapyörässä on 100-150 mm riippuen tavoitteista. Jos sinulle asennettaisiin samat polvikulmat tuottavat kammet, kun minulla nyt on, olisivat ne melko tarkasti satamilliset.(115x79/92). Lyhyiden kampien hommaaminen on tähän saakka ollut vähän hankalaa, mutta nyt näyttää avautuvan mahdollisuus hankkia myös 152 mm lyhyempiäkin kampia edullisesti. Helpointa on aloittaa hommaamalla Pyörätohtorilta 152-milliset. Kahdella kympillä 48 ja 38 rattailla tai ilman rattaita viisisakaraisella BCD110 spiderilla vain 15 euroa. Mutta eiköhän noita lyhyitä kohta ole tarjolla vaikka minkä mittaisina, kun lyhytkampiuskovaiset pääsevät optimoinnin makuun. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

teppo.jpg
teppo.jpg (117.16 KiB) Katsottu 5751 kertaa

Tepon pajalla testailtiin miten se homma toimii.

Hienosti toimi. Mulla on nyt satakolkytmilliset kammet. Kiitos.

Muutama kuva.

rc.jpg
rc.jpg (146.65 KiB) Katsottu 5751 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4969
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja janx »

Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

janx kirjoitti:

Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.

Ei taida kovin monelta sorvarilta löytyä sopivia kierretappeja, varsinkin kun toiseen kampeen pitää saada vielä väärän kätinen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4969
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:
janx kirjoitti:

Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.

Ei taida kovin monelta sorvarilta löytyä sopivia kierretappeja, varsinkin kun toiseen kampeen pitää saada vielä väärän kätinen...

Jukka

Niin... kaikki pitäis aina (yrittää) tehdä itse. Rajallinen likviditeetti ja väärä syntymäseutu haittaa harrastuksia. Töiden lisäksi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
janx kirjoitti:

Kuinka kauan tuohon meni aikaa? Mietin vain, että jos tartteis, niin joku paikallinen sorvarikin voisi hommasta suoriutua kohtuu rahalla.

Ei taida kovin monelta sorvarilta löytyä sopivia kierretappeja, varsinkin kun toiseen kampeen pitää saada vielä väärän kätinen...

Jukka

Niin... kaikki pitäis aina (yrittää) tehdä itse. Rajallinen likviditeetti ja väärä syntymäseutu haittaa harrastuksia. Töiden lisäksi.

Ensimmäisen kammen kanssa taisimme tunata 40 minuuttia ja toiseen kului puolet siitä. Siis kammen (ja keskiön) kiinnitys jigiin, reiän poraus, tasopinnan jyrsintä reiän ympärille ja kierteiden teko kierretapilla. Kampien lyhennystä (pää katkaisua) ei tällä kertaa tehty, Pastori sanoi hoitavansa sen itse.

Työvaiheita pystyy hiomaan ja nopeuttamaan, nämä ensimmäiset kammet oli vielä täysin harjoittelua.

Se paikallinen sorvarikin tarvitsee jonkun jigin tai muun keinon saada reiät oikean suuntaisiksi -> aikaa kuluu ja ei välttämättä onnistu halvemmalla kuin "tilaamalla" operaatio Nokialta :) . Kammet vaan pitää saada kulkemaan jollain kyydillä tänne ja takaisin. Jos tuosta reikien teosta ja katkaisuista velottaisin vaikka 20 euroa, niin meneekö yli budjetin?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Kammet vaan pitää saada kulkemaan jollain kyydillä tänne ja takaisin.

Yhdet rahtikulut jää vähemmälle jos kampien tarvija tilaa ne suoraan sinun osoitteeseesi, eikä ensin kotiinsa ja sieltä erikseen postita Nokialle. Jos samassa tilauksessa on muutakin osaa niin ei kai ne kulu vaikka mutkan Nokialla käyvätkin?

tm kirjoitti:

Jos tuosta reikien teosta ja katkaisuista velottaisin vaikka 20 euroa, niin meneekö yli budjetin?

Kannattaa laskea joku hinta niiden postista noutamiselle ja takaisin lähettämisellekkin, varsinkin jos palvelusta tulee hyvinkin suosittu ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Tepon pajalla testailtiin miten se homma toimii.

Hienosti toimi. Mulla on nyt satakolkytmilliset kammet.

Asiallisen näköistä toimintaa. Siistit tuli. Mistähän sais munkin talliin jonkun tollasen "bridgeport" -tyyppisen piehenkön monitoimityöstösysteemin ? Tarvetta on ollu vähän väliä, tähän asti käsityökaluilla on pitäny tehdä kaikki ihme palikatkin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kamu »

Mitenkäs olisi viisainta menetellä hollowtec 2 kampien lyhennyksen kanssa? Pitääkö vaihtaa kammet toiseen tyyppiin ja keskiölaakeri myös?

Tällaiset kammet siis kyseessä:

2014-09-18 11.05.42.JPG
2014-09-18 11.05.42.JPG (127.05 KiB) Katsottu 5574 kertaa

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

kamu kirjoitti:

Mitenkäs olisi viisainta menetellä hollowtec 2 kampien lyhennyksen kanssa? Pitääkö vaihtaa kammet toiseen tyyppiin ja keskiölaakeri myös?

Näyttää kovasti samanlaisilta kuin mun yhdet Truvativen kammet (joita ei tod.näk. voi lyhentää). Jos kampea on ohennettu kovasti keskeltä (=mihin uusi reikä tulisi), niin ei jää riittävästi materiaalipaksuutta kierteelle. Vähintään polkimen akselin kierteen verran olisi hyvä olla ainetta (eli polkimen akseli ei törrötä ulos kammen takaa). Vähän ohuempikin saattaa kevyessä käytössä kestää, mutten lähtisi välttämättä kokeilemaan.

Esim. Pyörätohtorilta löytynee kelvollisia edullisia kampia, joita voisi kokeilla lyhentää. Nykyiset rattaat pitäisi varmaan myös saada sopimaan mahdollisiin uusiin kampiin? Minkä mittaisia kampia olet ajatellut?

EDIT: jos uudet kammet joutuu hommaamaan, niin millaisesta budjetista puhutaan? Muutama kymppi vai satanen?

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kamu »

tm kirjoitti:
kamu kirjoitti:

Mitenkäs olisi viisainta menetellä hollowtec 2 kampien lyhennyksen kanssa? Pitääkö vaihtaa kammet toiseen tyyppiin ja keskiölaakeri myös?

Näyttää kovasti samanlaisilta kuin mun yhdet Truvativen kammet (joita ei tod.näk. voi lyhentää). Jos kampea on ohennettu kovasti keskeltä (=mihin uusi reikä tulisi), niin ei jää riittävästi materiaalipaksuutta kierteelle. Vähintään polkimen akselin kierteen verran olisi hyvä olla ainetta (eli polkimen akseli ei törrötä ulos kammen takaa). Vähän ohuempikin saattaa kevyessä käytössä kestää, mutten lähtisi välttämättä kokeilemaan.

Esim. Pyörätohtorilta löytynee kelvollisia edullisia kampia, joita voisi kokeilla lyhentää. Nykyiset rattaat pitäisi varmaan myös saada sopimaan mahdollisiin uusiin kampiin? Minkä mittaisia kampia olet ajatellut?

EDIT: jos uudet kammet joutuu hommaamaan, niin millaisesta budjetista puhutaan? Muutama kymppi vai satanen?

Niin, kammet on todellakin ohennettu niin etten usko näiden lyhentämisen onnistuvan. Sen verran reilusti niitä on ohennettu.

N. 150 mm kammet ovat mielessäni olleet, täytyy kaivella vaihtoehtoja. Kustannuksia en ole vielä hirveästi miettinyt, mutta ei satanenkaan pahalta tunnu jos sillä saa laadukasta tavaraa.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Vastaa Viestiin