Premnas kirjoitti:Harmi että sillä menee bisnekset noin solmuun eikä varmaan Arnoldilla kovin helppoa ole tällä hetkellä mutta ei nuo toimintatavat ole asiakkaan näkökulmasta kovin luottamusta herättäviä.
Ei se ole helppoa. Nimittäin jos business ei tuota riittävästi elämiseen mutta rahat on jo investoitu osiin jotka kerää pölyä varastossa. Toisaalta jos taas ei pidä varastoa ja alkaa tilaileen nippeleitä vasta tilauksen saavuttua (=kun on maksettu) saa asiakas sitten huonoa palvelua, näin kävi mun Bike24:n tilaukselle (1-3 vrk toimitusaika kaikille tilatuille osille, viikko maksusta tulee sähköpostia ettei jonkun pyöräshow:n takia yhden komponentin toimitus onnistunutkaan).
Sitten tulee muut enemmän henkiset jutut joista tässä lienee kyse... tarmo on mennyt tai pitänyt suunnata muuhun kuin pyöräbisneksen pyörittämiseen.
Premnas kirjoitti:Nyt sitten teen niin kuin olisi alunperin pitänyt: ostan sen 3-rattaisen valmiikskasatun lyhyillä kammilla ja irrotan siitä sitten vaan yhden rattaan pois. Tulee halvemmaksi ja helpommaksi. Oikeastaan voisin miettiä jopa saisiko tuohon hollowtechiin sopivaa settiä. Vai olikos ne muistaakseni 165mm kammet eikä sen lyhyempiä saa. Sen lyhyemmäksi kun haluaa niin menee kaikki edestä vaihtoon laakereita myöden. Tietty haluaisin päästä mahd. vähällä vaivalla ja rahanmenolla vaikka juuri nyt ei vielä teekään tiukkaa. Tuntuu kanssa hiukan hölmöltä vaihtaa laakeria, joka ei varmasti ole lähelläkään tiensä loppupäätä.
Jos kampi mahtuu paikalleen pienin ratas paikallaan niin haittaako se siellä ? Nojapyörässä yleensä saa ketjulinjan hyvin toimimaan melkein millaisella kampisarjalla tahansa kun ketjun tulo/lähtökulmat eivät yleensä ole ongelmana, enemmän puuhaa teettää saada etuvaihtaja sopivaan asentoon rattaisiin nähden...
Sen verran pakko sanoa että tuo 2-pulttinen vasen kampi Hollowtech-kampisarjassa tuppaa löystymään... eilenkin yhteislenkillä kiristeltiin vetäjän kampea vähän väliä. Eikä ole Oulun alueella ainoa jolla moinen ongelma.
Premnas kirjoitti:Luin muuten eilen keskusteluja ohjainlaakereista. Jostain syystä cheetahin ohjainlaakeriin on ilmestynyt pieni klappi, joka ilmenee tosin vain jarruttaessa kovempaa ja etenkin pysähtyessä, ärsyttävää silti (eikä varmaan tee sille kovin hyvää). Katsoin ohjeet ja yritin kiristää sen just niiden mukaan. Klappi vaikutti poistuvan, mutta alle 40km lenkin jälkeen taas sama klappi (?). Jollain muullakin ilmeisesti ollut vaikeuksia tuon klapin pois saamisessa? Siinä on Cane Creek S-3 (tai noin siinä lukee).
Nyt ongelmana lienee joko sököt laakerit (ei todennäköistä) tai sitten jompi kumpi seuraavista:
No mistäkö mä tän tiedän ? MetaPhysic:ssä on vastaava ohjainlaakeri ja aluksi kesti tovin älytä miten se kiristetään kun kaikissa aikaisemmissa fillareissa on ollut kierteelliset ohjainlaakerit joiden säätö on hyvin hanskassa. MP:ssä tuppas löystymään laakeri koko ajan kunnes käytin vähän enemmän tarmoa haarukan vaihdon ohessa siihen että laakerit tulivat kunnolla kuppeihinsa, alakooli laakeriin ja yläpäässä keskitysrengas yms hilppeet ovat kunnolla paikallaan kun kiristetään. Ja lopuksi stemmi sitten kunnolla kiinni.
Maasturissa koko ohjainlaakeristo on kiinni pelkästään tuolla kävyn pultilla, pitäisi olla stemmiä vastaava klemmari mutta kun pultissa on ruuvilukitetta ja aluksi säädetty oikein niin näyttää kestävän. Ja tämä laite saa kenkää sitten oikein urakalla...
Kaiken kaikkiaan nämä ahead-tyyppiset ohjainlaakeristot on mun mielestä todella hyviä. Laakerit on suojattuja, eivät vaadi jatkuvaa säätöä kun klappia ei tule, ja vaikka kuinka rynkyttää niin toimivat kuin uutena koko ajan.
Premnas kirjoitti:Ehkä pitäisi koittaa keskittyä siihen polkutekniikkaan enempi. Lyhyistä kammista olen pitänyt, niillä oikeasti tuntuu että pystyy pyörittämään paljon nopeampaa tahtia kuskin hytkymättä.
Poljintekniikkaa kannattaa harjoitella. Hytkymistä tulee mullakin kun porukkalenkeillä ajetaan pitkään ja alhaisilla tehoilla jolloin kadenssikin tahtoo tippua ja korkeammilla hytkyttää. Parasta harjoitusta on ajaa hieman kovemmilla tehoilla vaikkapa vastatuuleen tai loivahkoon mäkeen pitäen kadenssin korkeana.
Mulle se korkea tarkoittaa 100+ kadenssia kun kammet on 172.5mm. Maantiellä helppo toteuttaa, maastossa jo paljon vaikeampi, siellä toisaalta tulee kadenssiinkin vaihtelua koko ajan joten puutuminen ei ole ollut ongelmana.