Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Suunnittelin Hipparion protohippus 2:sen rakentamista.

Mistä saa hankittua osia ?

  • 20" eturattaan vaihdepakalla(tai 7-vaihteisen rumpuvaihteen)
    -24"- 26" takarattaat ,jotka kestää vain toiselta puolelta tulevan kiinnityksen (onko muita mahdollisuuksia kuin pyörätuolinrattaat)
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Hommaa Tohtorilta tämmöset ja teetä niihin levyt . Mailmalta voi löytyy levyjäkin , kun vain tietäs osoitteen. Itse olen tehnyt sovituskappaleet näihin ja laittanut normi kuusipulti levyt .
Kuva
Tähän tapaa . Noissa on 507 vanteet kiini .
Nuo tuumakäsitykset pitäs heittää roskakoriin , sekoittaa vaan koko pyörä mailmaa. :mrgreen:

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Mitä tuollainen paketti(3 ratasta täydellisenä) maksaa ???

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuon paketin hintaa , jos miettii niin lähellä 300€ ollaan . Tosin nämä ei ole myynissä . Tulevat mun Stern 5:seen . Kunhan saan ostettua muut osat pyörään. Kun VARAS vei kaikki muut irto osat .
Vanteissa ei kannata kauheesti säästää . Sen minkä hinnassa säästää , niin usein jäykyydessä häviää. 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

trike123 kirjoitti:

-24"- 26" takarattaat ,jotka kestää vain toiselta puolelta tulevan kiinnityksen (onko muita mahdollisuuksia kuin pyörätuolinrattaat)

Jos sopivaa romua pyörii nurkissa ja haluaa värkätä niin tällaiset saa tehtyä tavallisista, riittävän isolla reiällä olevista, etuvanteista tähän tyyliin:

Kuva

Kuva

Kierretanko kannattaa korvat pultilla niin on kestävempi.

Eikä tällainen kaksipuolinen haarukkakaan erityisen ruma ole:

Kuva

Saa halutessaan esim. lokasuojat ja vannejarrutkin tukevasti kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja KPS »

http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... holes.html

kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".

Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.

KPS

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja jori »

KPS kirjoitti:

http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... holes.html

kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".

Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.

Jos tälle linjalle lähdetään, niin Biltemasta voi hakea BMX-pyörän kiekon 14 mm akselilla 30€. 48 pinnaa ja tukeva rakenne muutenkin.
Kuva
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... ora-27558/

Tässä tuota kiekkoa on käytetty etupyöränä Kaksiraiteisessa kolmipyörässä.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja KPS »

jori kirjoitti:
KPS kirjoitti:

http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... holes.html

kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".

Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.

Jos tälle linjalle lähdetään, niin Biltemasta voi hakea BMX-pyörän kiekon 14 mm akselilla 30€. 48 pinnaa ja tukeva rakenne muutenkin.
Kuva
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... ora-27558/

Tässä tuota kiekkoa on käytetty etupyöränä Kaksiraiteisessa kolmipyörässä.
Kuva
Kuva

Joo halpa on ja kestää offroadissakin, mutta tämäkin on 20 tuumainen ... tarve oli 24 - 26 tuumaa.
Myös fillarin käyttötarkoitus vaikuttaa palikoiden valintaan sekä niiden painoon. Arvaisin että tuo BMX kiekko painaa renkaineen 1.5 ... 2 x enemmän kuin recumbentpartsin navasta rakennettu "asfalttikiekko".
"Alamäkifillarin", navassa jopa 20 mm akseli, kiekkoja on myös käytetty tähän tarkoitukseen. Nojanallen kiekoissa lienee juuri tälläiset "järeämmät navat".

KPS

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Tohtorilla on myös tällästä napaa.
Kuva
Tämmönen vanne samaan napaan . Tuon navan pinnalukua ei sanota . Jos käy yhteen vanteen kansa , niin saisi aika halvalla hyvän ratkaisun . Täytyy soittaa Tohtorille ja kysyy onko tuo napa 32 tai 36 . Olisi itselläkin tarvetta yhdelle. :roll:
Niin nuo minun ovat 20mm reikäsiä . 8)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos vetäväetukiekko on 406mm tartteeko taakse isompia ja jos niin miksi ? Itse aattelisin mieuluummin toisin päin, vetäväkiekko isompi ja taakse riittäs pienemmätkin. Toisaalta jos kaikki saman kokoisia, vararenkaita tarttee vaan yhen mukaan - tätäkin asiaa usein painotettu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Minä miettisin asian näin päin: se kiekko, mille tulee eniten painoa, tulee olla se vetävä. Ei ala sutimaan niin helposti mäessä ja pehmeällä. Ihmiseenhän on jo valmiiksi merkittynä painopisteen paikka, eli napa. Kannattaa mallata polkijan paikkaa siltä pohjalta. Takavetoinen tadpole-trike (vetävä kiekko heti selän takana) ja hipparion/python -tyylinen delta (vetävän kiekon akseli likimain polvien kohdalla) ovat tässä ihan vastakohtia, mutta se vetävä kiekko on tuotu niin lähelle painopistetta kuin vain mahtuu. Molemmissa ne vähemmän kuormitetut kiekot voivat olla pieniä koko vehkeen äärimittojen pienentämiseksi.

Toisaalta: se kiekko, mille tulee eniten painoa, kannattaa olla isohalkaisijainen, koska vierintävastus vähenee halkaisijan kasvaessa ja vastus on suorassa suhteessa kiekon kantamaan kuormaan. Tätäkin mittaa rajoittaa python-maisissa malleissa polkijan jalkojen pituus (inseam-mitta). Lyhyistä kammista voi olla jonkin verran apua :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja PW »

kuparinen kirjoitti:

Minä miettisin asian näin päin: se kiekko, mille tulee eniten painoa, tulee olla se vetävä. Ei ala sutimaan niin helposti mäessä ja pehmeällä. Ihmiseenhän on jo valmiiksi merkittynä painopisteen paikka, eli napa. Kannattaa mallata polkijan paikkaa siltä pohjalta. Takavetoinen tadpole-trike (vetävä kiekko heti selän takana) ja hipparion/python -tyylinen delta (vetävän kiekon akseli likimain polvien kohdalla) ovat tässä ihan vastakohtia, mutta se vetävä kiekko on tuotu niin lähelle painopistetta kuin vain mahtuu. Molemmissa ne vähemmän kuormitetut kiekot voivat olla pieniä koko vehkeen äärimittojen pienentämiseksi.

Toisaalta: se kiekko, mille tulee eniten painoa, kannattaa olla isohalkaisijainen, koska vierintävastus vähenee halkaisijan kasvaessa ja vastus on suorassa suhteessa kiekon kantamaan kuormaan. Tätäkin mittaa rajoittaa python-maisissa malleissa polkijan jalkojen pituus (inseam-mitta). Lyhyistä kammista voi olla jonkin verran apua :?

Just tätä samaa tarkoitin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pehmeällä alustalla(hiekka, muta, lumi, loska) ajettaessa isoista renkaista on varmasti etua vaikka ne olisikin vain takarenkaissa. Samoin kuoppaisella tiellä. Eturenkaan maksimikoon sanelee kuskin jalat. Lyhyt jalkaiselle 406 on ainoa järkevä mahdollisuus eteen. Isommilla ei saa painopistettä riittävän alas. Takarenkaissa taas kokoa rajoittaa vain isomman kiekon heikompi kestävyys sivuttaisvoimille ja yleisesti saatavien renkaiden suurimmat koot. Niiden pienentäminen ei tuo ajamiseen kuin haittoja.

406 on vetävänä pyöränä siittä ikävä että ketjuvaihteisena se vaatii erikoisison keskiörattaan että vaihdevälitykset eivät jää alamäissä pieniksi. Sheldon sedän laskuri antaa 53-11 välitykselle 7,2 metriä. 8-vaihteisella Nexus rumpuvaihteella saa 53-16 rattailla jo 8,0 metriä. Toisaalta kyllä noillakin kivasti pääsee, kunhan pyörittää. Mulla riittää mbb:n 6,7 metrin välitys tuonne +50km/h nopeuksiin vallan mainiosti.

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja trike123 »

KPS kirjoitti:
jori kirjoitti:
KPS kirjoitti:

http://www.recumbentparts.com/detail/0/ ... holes.html

kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".

Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.

Jos tälle linjalle lähdetään, niin Biltemasta voi hakea BMX-pyörän kiekon 14 mm akselilla 30€. 48 pinnaa ja tukeva rakenne muutenkin.
Kuva
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... ora-27558/

Tässä tuota kiekkoa on käytetty etupyöränä Kaksiraiteisessa kolmipyörässä.
Kuva
Kuva

Joo halpa on ja kestää offroadissakin, mutta tämäkin on 20 tuumainen ... tarve oli 24 - 26 tuumaa.
Myös fillarin käyttötarkoitus vaikuttaa palikoiden valintaan sekä niiden painoon. Arvaisin että tuo BMX kiekko painaa renkaineen 1.5 ... 2 x enemmän kuin recumbentpartsin navasta rakennettu "asfalttikiekko".
"Alamäkifillarin", navassa jopa 20 mm akseli, kiekkoja on myös käytetty tähän tarkoitukseen. Nojanallen kiekoissa lienee juuri tälläiset "järeämmät navat".

KPS

Voiko tuohon Bilteman BMX-rattaaseen liittää hammasrataspakan,kun se tulee (hipparion protohippus 2) vetäväksi etupyöräksi ?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mistä saa hankittua triken rattaita ym. ?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Noi BMX-navat on tyypillisesti sinkuloita, eli ei tule onnistumaan kovin helposti

Vastaa Viestiin