jviirret kirjoitti:potkukelkka sulalla asfaltilla
Trike Talvella!!!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Trike Talvella!!!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Trike Talvella!!!
Tuossa viime talvelta, aiemmin varmaan linkattu videot-ketjuun:
Edessä Marathon Winterit (20"), takana Ice Spiker (26"), pidon kanssa ei ollut ongelmia niissä olosuhteissa missä ajoin. Jalkoja on vaikea pitää lämpiminä alle -25 lämpötiloissa, mutta pientä epämukavuutta lukuun ottamatta ei haittaa vähän reilun puolen tunnin työmatkalla. Toinen jarruvaijeri jumitteli - luulen että siellä on joku roso kuoren katkaisussa tms joka yhdessä pakkasjäykkyyden kanssa aiheutti ongelmia. Voitelu vähän helpotti tilannetta. Pitänee vaihtaa ennen pakkasia.
Vältin ajoa loskassa koska loskan jäätyminen aiheuttaa tietysti ongelmia toimivuudessa.
Kannaa hankkia renkaat joihin saa varanastoja (aika moniin renkaisiin saa jos ei kaikkiin), koska trikellä sivuttaisvoimat hukkaavat nastoja aika hyvin jos ei malta ottaa mutkai rauhassa. Ainakin bike-components.de myy sopuhintaan Schwalben renkaisiin nastoja.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 643
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Trike Talvella!!!
ivie kirjoitti:Märillä plussakeleillä ajaminen on aika sotkuista ja märkää ainakin tadpole-trikella, jossa etupyörät nostavat vettä ja rapaa vaatteille (ja pyörälle). Lätäköiden vesi roiskuu helposti kastellen takamuksen.
Minä ratkaisin tämän ongelman tekemällä vedenpitävästä kankaasta velcrolla kiinnitettävät suojukset. Todella hyvin suojaa ja mahtuu penkinsuojuksen kanssa samaan nyssäkkään kun ei käytössä. Streamer ja nämä niin napaan asti pysyy aivan kuivana.
Niko
- Liitteet
-
- image.jpg (108.06 KiB) Katsottu 20225 kertaa
-
- image.jpg (132.21 KiB) Katsottu 20227 kertaa
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20
Re: Trike Talvella!!!
jviirret kirjoitti:ki kirjoitti:luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa
Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...
Jukka
eli auratulla tielläkö voisi ajaa?mähän aion ajaa kaupungissa.mulle tasapainon pitäminen on yksi tärkeä kriteeri kun en usko että uskallan hirveesti pystärilläkään jäisellä tiellä ajaa. enkä yritä päästä nopeasti vaan helposti
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Trike Talvella!!!
ki kirjoitti:jviirret kirjoitti:ki kirjoitti:luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa
Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...
Jukka
eli auratulla tielläkö voisi ajaa?mähän aion ajaa kaupungissa.mulle tasapainon pitäminen on yksi tärkeä kriteeri kun en usko että uskallan hirveesti pystärilläkään jäisellä tiellä ajaa. enkä yritä päästä nopeasti vaan helposti
Joo, auratulla tiellä ihan ok. Tokihan siinäkin monesti se sentti lunta on, mutta ei se tee hommasta mitenkään liian raskasta. Jäällä kyllä sitten ottaa helposti menetetyt minuutit takaisin
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Trike Talvella!!!
Jäällähän tuo onkin ihan huippu. Sen verran tuohon auraukseen sanon että jos on huonosti aurattu tai jätetty möykkyjä tielle niin silloin voi koskematon lumi olla köykäisempää ajaa. Mutta toisaalta, harvemmin tiellä on täysin koskematonta ja juurisatanutta kevyttä lunta. Jos taas on aurattu kunnolla asvalttia myöden niin silloin ok. Tasapainoa ei trikellä tarvii pitää mutta aina en sanoisi sen etenemistä kuitenkaan helpoksi (paitsi juuri sen tasapainon pitämisen kannalta)...mutta koska ite pelkään liukkaalla kaatumista jostain syystä niin ajan jatkossakin trikellä talvella, oli se sitten raskasta tai vähemmän raskasta .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Trike Talvella!!!
Omien havaintojeni mukaan tadpole trike etenee nastarengas takana ihan hyvin kunnes irtolunta alkaa olla yli viisi senttiä. Sen jälkeenkin, ja möykkyiseksi auratulla "kovalla" tiellä vauhti voittaa edelleen kävelyn. Yli 10cm irtolunta (tai kauha ylhäällä pyörätietä ajaneen kuormaajan jäljet) laittoi ainakin HP Gekkon talutettavaksi.
Tasapaino on yksi juttu, luistojen hallinta on toinen. Tänä aamuna oli niin paljon jo kaikenlaista irtokamaa asvaltilla, että olisin puhunut lehtikelistä. Ei mitään ongelmaa vaikka takapyörä vähän hakeekin kulku-uraa mäissä. Viimeisin saapuminen työpaikan autohalliin kolmipyöräluisussa sen sijaan tuntui jo vähän seikkailulta. Nastarenkaita kestävä betoni on märän fillarinpyörän alla aika liponen.
Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Trike Talvella!!!
Hopea kirjoitti:Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.
Näin se menee. Itsellä ei ole kolmipyörää ollut enää lähes kymmeneen vuoteen, mutta muistan tuon ilmiön. Vähänkin kun vauhti vähenee lumen takia, jarrutusmatka lyhenee vauhdin putoamisen neliössä. (Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä.) Pienikin pudotus fillarin ajonopeudessa riittää pudottamaan jarrutettavan liike-energian niin pieneksi, että siihen riittää jo heikkokin pito. Jos vetävä rengas on lisäksi nastoitettu -ja sillä voi jarruttaa, riittää pito varmasti talvisiin nopeuksiin pitämään jarrutusmatkat kohtuullisina. Helpottaa se elämää merkittävästi, kun talven takia ei tarvitse vaihtaa kuin yksi rengas.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Trike Talvella!!!
jori kirjoitti:Hopea kirjoitti:Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.
Näin se menee. Itsellä ei ole kolmipyörää ollut enää lähes kymmeneen vuoteen, mutta muistan tuon ilmiön. Vähänkin kun vauhti vähenee lumen takia, jarrutusmatka lyhenee vauhdin putoamisen neliössä. (Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä.) Pienikin pudotus fillarin ajonopeudessa riittää pudottamaan jarrutettavan liike-energian niin pieneksi, että siihen riittää jo heikkokin pito. Jos vetävä rengas on lisäksi nastoitettu -ja sillä voi jarruttaa, riittää pito varmasti talvisiin nopeuksiin pitämään jarrutusmatkat kohtuullisina. Helpottaa se elämää merkittävästi, kun talven takia ei tarvitse vaihtaa kuin yksi rengas.
Omalla kolmipyörällä yhen talven ajeluista muistan ett joskus hyvin liukkaassa alamäessä loppu kaikki pito, eikä auttanu jarrutus lopuks viel jalat maahan ja yritys ohjata reunapolanteelle. Nasta renkaita siinä ei ollu ja vaan toinen takapyöräjarrutti. Siitä tuli "ohjailukyvytönalus" tuommosissa paikoissa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08
Re: Trike Talvella!!!
HPV Scorpion on tadpole, jossa vain yksi takapyörä vetää ja vain etupyörissä on jarrut. Näin ollen talvipyöräilystä ei oikein saa turvallista ja toimivaa ilman kolmea 20" nastarengasta. Kyllähän sellaiset tietysti kaupasta saisi, mutta toistaiseksi talviajot taitavat mennä pystypyörällä.
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Trike Talvella!!!
3 x 26 (559) rengastuksella meni Catrike viime talvi hyvin ilman nastoja.
Renkaina Schwalbe CX Pro 35-559.
Muistaakseni muutaman kerran pahaan ylämäkeen piti jalkautua ja
vaaratilanteita en juuri muista kokeneeni.
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Trike Talvella!!!
Juha Tretjakov kirjoitti:HPV Scorpion on tadpole, jossa vain yksi takapyörä vetää ja vain etupyörissä on jarrut. Näin ollen talvipyöräilystä ei oikein saa turvallista ja toimivaa ilman kolmea 20" nastarengasta. Kyllähän sellaiset tietysti kaupasta saisi, mutta toistaiseksi talviajot taitavat mennä pystypyörällä.
Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun. Pärjäisit yhdellä nastarenkaalla ja ajelisit varmasti turvallisemmin, kuin pystypöyrällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Trike Talvella!!!
jori kirjoitti:Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun.
Saattaapa siellä olla levyjarrunkorvakkokin kuten tuossa yllä olevassa kuvassa. V-jarrut saa tietysti paljon halvemmalla.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08
Re: Trike Talvella!!!
jori kirjoitti:Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun. Pärjäisit yhdellä nastarenkaalla ja ajelisit varmasti turvallisemmin, kuin pystypöyrällä.
Suurkiitokset vihjeestä.
Saattaa tietysti olla, että jarru + kahva + vaijeri kuorineen ei tule ainakaan sen halvemmaksi kuin pari nastarenkaita, mutta eipä tässä kukaan ole puhunutkaan mitään kustannuksista tai asennuksen helppoudesta...
Kaiken kaikkiaan voisi olla miellyttävämpää, jos Scorpionin vakiojarrujärjestelyn sijasta pystyisi järjestämään molemmat etujarrut yhteen kahvaan ja mahdollisen takajarrun toiseen kahvaan. Sitä vaan en tiedä, miten sellainen tehdään, että kahta etujarrua komennettaisiin yhdellä jarrukahvalla. Nythän siis vakiona Scorpionissa on kaksi jarrukahvaa, joista vasemmanpuoleinen ohjaa vasemman etupyörän levyjarrua ja oikeanpuoleinen ohjaa oikean etupyörän levyjarrua. Aika harvoin tulee tarvetta jarruttaa vain toisella ja yleensä epätasaisesta jarrutuksesta on vain haittaa.
Mitä tulee itse aiheeseen eli talvipyöräilyyn, niin ilman nastoja en talvikeliin trikellä lähde. Siis jos ja kun Helsinkiin tulee talvikelit taas joskus. Minä en pidä riskinotosta liikenteessä.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Trike Talvella!!!
Veikkaan että voi olla vaikea pitää etujarrut hyvin tasapainossa ilman hydraulisia jarruja, mutta hpvn pyörissä ei sentään ole mikään mahdoton jarruohjaus kuten joissain on. En ole varma kuinka paljon maksaa kahden männän nestelevarikahva, mutta tupla vaijerikahva on edullinen ja TRS merkki valmistaa vaijerikäyttöisen nestelevarin jolloin ei tarttis kaksia letkuja vedellä, mutta haittana on talvella vaijereiden mahdollinen jäätyminen ja jarrujen hinta. Eli nestelevarit kaksois kahvalla eteen.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)