Fujin SL I alupenkissä ei tunnu kovin mukavalta ventisit pehmuste selän yläosassa sen kovuuden takia, joten mietin mitä vaihtoehtoja vielä löytyisi? Olisiko esim perus vaahtomuovi kokeilemisen arvoinen, esim: http://poweroncycling.com/merchant/1752 ... shfoam.jpg
onko vinkkejä mistä voisi ostaa tarpeeksi tuota vaahtomuovia tuohon penkkiin ja mikä olisi hyvä paksuus?
Jos penkki on tismalleen selän mallinen niin siihen ei juuri pehmustetta tarvitse, ventisit tai ohut telttapatja riittää. Jos penkki tuntuu kovalta/painaa johonkin on se merkki siitä että se ei ole oikean mallinen vaan paino/paine jakaantuu sitä vasten epätasaisesti. Pehmusteen paksuus ja kovuus on siis yksilöllisiä asioita. Itse olen päässyt parhaaseen lopputulokseen pinoamalla erikovuuksisia telttapatjoja päällekkäin. Pohjalle yksi jämäkkä ja päälle pehmeämpää. Kahdesta suorasta vanerilevystä koostuva penkki joka on aika pystyssä on kuitenkin suhteellisen helppo, istumaosaan ei voi liikaa laittaa ja selkänoja ei välttämättä tarvi juuri mitään. Väärän muotoista/kokoista vaneripenkkiä en ole vielä oppinut pehmustamaan niin että se olisi selälle mukava, siksi olen tästä penkkityypistä toistaseksi luopunut. Niistä kun tahtoo tulla aina jostakin kohti vääränlaisia, ei vain osaa
Suosittelisin että yrität retkipatjan pätkiä ventisitin alle laittaen muotoilla penkkiä sopivammaksi koska ilman ventisittiä huomaat että selässä ei toimi tuuletus ja kesällä se on sitten erittäin kuuma. Tollainen iso soluinen vaahtomuovi menee sitten vaan kasaan painon alla eikä ilma pääse siellä liikkumaan
Se huomio vielä että pehmustetta ei lisätä siihen paikkaan johon penkki tuntuu painavan kipeästi vaan viereen. Jos pehmustetta lisätään painavaan paikkaan lisääntyy paine sillä alueella. Esimerkiksi jos penkki painaa lapaluiden yläpuoliseen selkään lisätään pehmustetta lapaluiden kohdalle ja siirretään painetta näin isommalle alueelle.
Tämäkin piti kantapään kautta oppi kun yescomin eka penkki painoi selkärangan ylimpiä nikamia. Pehmusteen lisääminen siihen pahensi asiaa, mutta kun lisäsi tavaraa hartioiden kohdalle niin paine rangassa väheni.
Se huomio vielä että pehmustetta ei lisätä siihen paikkaan johon penkki tuntuu painavan kipeästi vaan viereen. Jos pehmustetta lisätään painavaan paikkaan lisääntyy paine sillä alueella. Esimerkiksi jos penkki painaa lapaluiden yläpuoliseen selkään lisätään pehmustetta lapaluiden kohdalle ja siirretään painetta näin isommalle alueelle.
Tämäkin piti kantapään kautta oppi kun yescomin eka penkki painoi selkärangan ylimpiä nikamia. Pehmusteen lisääminen siihen pahensi asiaa, mutta kun lisäsi tavaraa hartioiden kohdalle niin paine rangassa väheni.
Näin. Ja jos penkin kulma on suurempi, kuten mun maasturissa, niin tarkkana miten kaksin kerroin taitetun ventisit:n sauma on tehty persuksen alta. Mulla tahtoo häntäluu pohjata kun sauma aukeaa painon alla ja pehmustetta ei olekaan kuin yksi kerros joka varmasti menee lyttyyn. Sitten alkaa pakarat puutua...
Jännää että maantievehkeissä joissa penkki on noin 20 asteen kulmassa ei samoilla pehmusteilla ole mitään ongelmia.
Jos penkki on tismalleen selän mallinen niin siihen ei juuri pehmustetta tarvitse, ventisit tai ohut telttapatja riittää...
...Väärän muotoista/kokoista vaneripenkkiä en ole vielä oppinut pehmustamaan niin että se olisi selälle mukava, siksi olen tästä penkkityypistä toistaseksi luopunut. Niistä kun tahtoo tulla aina jostakin kohti vääränlaisia, ei vain osaa
Mun mielestä tismalleen selän mallinen ei tartte lainkaa pehmustetta
Oot selvästi metalli mies Mä tein samanlailla kuin sä, ja loistavalla tuloksella.
Myönnettäköön erojakin löytyy. Mä hain muodon kohdilleen tekemällä teräsrunkoisen peltipenkin. Sitä oli helppo muokata ja hakea malli täsmälleen sopivaksi. Laminoidussa rakenteessa on muutosten tekeminen, pieniä täyttöjä lukuun ottamatta, käytännössä uuden rakentamista. Tämän penkin kun olin saanut täsmälleen oikeanlaiseksi, niin tein kunnollisen muotin sen mukaan. Koirasmuotissa on kolme 12mm vaneria penkin suuntaisest koko matkalta penkin mukaan muotoiltuna. 4mm koivuvanerista laminoin 3-kerrosta tiukasti muottiin puristaen. Kunnon kuivumisen jälkeen lopputulos on saman mallinen kuin muotti. Penkki istuu muottiin käytännössä koko matkalta vain aivan alareunasta se on irti millin tai kaksi. Ylempää ei yhtään. Nyt kun muotti on tehty ei uuden penkin teko vie enää kauaa. Harkitsin myös semmoista muottia kuin sulla oli, mutta totesin että siittä valmistuva penkki on tuurissaan minkälainen tulee.
Himpun verran kiinnostaisi laminoida kuidusta valmiin penkin päälle muutama kerros ja siirtää näin saatu istuin osa tuon muotin päälle jolloin siihen voi laminoida jäylisteet takapuolelle. Tulisi jäykempi penkki ja ehkä myös kevyempikin. Tuohon mbb:hen 12mm vaneripenkki ilman lisätukea on varmasti yläosaltaan liian veltto
kiitos vinkeistä, laitoin 2mm paksua pehmustetta lapaluiden kohdalle ja tuntuikin lenkki jo mukavemmalta. Tuo SL I penkki onkin jo selkärangan kohdalta syvennetty mutta ilmeisesti ei tarpeeksi meikäläiselle.
kiitos vinkeistä, laitoin 2mm paksua pehmustetta lapaluiden kohdalle ja tuntuikin lenkki jo mukavemmalta. Tuo SL I penkki onkin jo selkärangan kohdalta syvennetty mutta ilmeisesti ei tarpeeksi meikäläiselle.
Jos toi viritys alkaa ahdistamaan, voit tietty kokeilla mallia "Kissaniitty", eli Finnturfin eteismattoa koko penkin matkalta. Kohtiin, joissa se tuntuu ottavan turhan paljon selkärankaan, liimaat pätkän retkipatjaa. Eli näin:
Penkki.JPG (425.16 KiB) Katsottu 2864 kertaa
Päällisen saa kätevästi kiinni tekemällä miniporalla tms. reiät penkin reunoihin ja laittamalla nippusiteet niistä läpi:
Kiinnitys.JPG (202 KiB) Katsottu 2864 kertaa
Toimii kesät talvet ties miten kauan, ei kastele selkää sateella, paita päällä tarpeeksi pehmeä, tuuletus toimii, on halpa ja vieläpä siedettävän näköinen
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy