Noo, tässä tehdään trikeä, eli ei se herkkyyskään ole niin tärkeä ominaisuus kuin kaksipyöräisissä. Kun nivel on vähän jäykkä niin vähentää se iskunvaimentimen tavretta
Jukka
Mä en uskaltaisi kokeilla laakeroimatonta ohjausta alumiinirunkoisessa trikessä. Saattaisi se osoittautua jalkaohjatussa riittävän herkäksi ainakin hitaissa vauhdeissa. Kova vauhti epäilyttää. Kulutuskestävyyteen en runkomateriaalin takia usko. Joku muu vois kokeilla
Tuommoinen jäykkäakselisen maasturin etuakselin kääntöpään laakerointi saattaisi toimia hyvin pyörässä. En nyt puhelimella saa linkkiä tähän, mut esim. Landcruiserin etuakseli haulla löytyy googlesta kuvia. Siinä on 2 kartiorulla laakeria ja kiristys tapahtuu shimmilevyjä lisäämällä/poistamalla. Ei olisi edes paha toteuttaa kotikoneilla. http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruiser/ ... ru-014.jpg
Jonku kuvan löysin, joutuisi tuossa sorvaamaan sen väliholkin ja kiristystapit. Mutta saisi herkän ja kestävän nivelen..
Kohta varmaan esitetään pyöräkoneen ohjauslaakeria. Siinä kun on täysin sama toiminta periaate
Laipallinen urakuulalaakeri olisi oikein sopiva. Ei vaan valitettavasti ole normaalia halpakauppakamaa. Pitää hakea laatulaakeri laakerikaupasta F6001-2RS laakeri olisi oikein sopiva. Laipallisena ei tarvi laakeripesää Sisähalkaisija 12mm ja ulko 28/30mm passaa siis suoraan 1x30 teräsputkeen tai 3x34 alumiiniputkeen ja akseliksi käy normaali 12mm pultti. Kumeilla suojattukin on.
Tässä on tuo sama laakeri peltisuojattuna:
Tuommoisessa laakerissa paine kohdistuu vain väärin laakerille ja kiristys tapahtuu ns.väkivalloin. Mut eiköhän se kestä aikansa..
Mitenkä väärin? Ei tuo nivel ole mikään maastoauton olkanivel.
Pyörän etu- ja takarunko roikkuvat pyörännapojen varassa ja pääsevät kiertymään. Ohjausnivel yhdistää puolikkaat. Nivelen ylälaidassa on puristus rasitus ja alhaalla veto. Tämän takia normaali polkupyörän ohjauksen viistokuulalaakeri ei kestä tuossa paikassa kunnolla se kun on tehty kestämään etupäässä päittäisvoimia
Mitä laakerin kiristykseen tulee niin urakuulalaakereita ei kiristetä. Ne on valmiiksi oikealla välyksellä. Akselia kiristetään vain sen verran että päittäisvälys poistuu ei yhtään enempää. Jos kiristää väkivalloin saa syyttää itseään ettei kestä. Mulla ei ole pythonissa edes holkkia laakereiden välillä. Sitä ei tarvi, kun kiristää akselin järki kädessä.
Tietääkseni kukaan ei ole onnistunut ajamaan python mallisessa pyörässä urakuulalaakeria loppuun. Viistokuulalaakereita on kyllä ajettu loppuun
Ymmärrettiinköhän tässä että laitettaisiin vain yksi laakeri, kun tekstissä puhuit yksikkömuodossa?
jooseha kirjoitti:
Laipallinen urakuulalaakeri olisi oikein sopiva. Ei vaan valitettavasti ole normaalia halpakauppakamaa. Pitää hakea laatulaakeri laakerikaupasta F6001-2RS laakeri olisi oikein sopiva. Laipallisena ei tarvi laakeripesää Sisähalkaisija 12mm ja ulko 28/30mm passaa siis suoraan 1x30 teräsputkeen tai 3x34 alumiiniputkeen ja akseliksi käy normaali 12mm pultti. Kumeilla suojattukin on.
Tässä on tuo sama laakeri peltisuojattuna:
Tokihan noita pitää olla kaksi, silloin ei ongelmia kestävyyden tule.
Pitäisi aina muistaa kirjoittaa niin että insinööritkin ymmärtää
Ei käynyt mielessäkään että joku voisi toteuttaa tuon yhdellä ainoalla laakerilla. Silloin se ei varmaankaan kestäisi ilman järkyttävän kokoista laakeria
Tuossa auton navassa koko auton massa 1800kg jaettuna neljällä on kahden 28mm halkaisijaltaan olevan kartiorulla laakerin varassa. Siinäkin on veto työntö sivusuunnassa rasitus. Siksi ajattelin että se kestäisi pyörässä hyvin. Siittä väärästä kuormituksesta, en taas massoja ajatellut. Mietin et jos nivel on noin keskellä kuormitus olisi noin 50/50.. ei ollut tarkoitus provota millään lailla, ainoastaan tuoda uusia ideoita jne.
Tuossa auton navassa koko auton massa 1800kg jaettuna neljällä on kahden 28mm halkaisijaltaan olevan kartiorulla laakerin varassa. Siinäkin on veto työntö sivusuunnassa rasitus. Siksi ajattelin että se kestäisi pyörässä hyvin. Siittä väärästä kuormituksesta, en taas massoja ajatellut. Mietin et jos nivel on noin keskellä kuormitus olisi noin 50/50.. ei ollut tarkoitus provota millään lailla, ainoastaan tuoda uusia ideoita jne.
Varmasti kestää todella hyvin. Sen verran törkeä ylimitoitus joka suuntaan
Hankala vaan soveltaa ketjun alumiinirunkoiseen pyörään ilman sorvia
edit. en ottanut provona. Asiastahan tässä keskustellaan
Tuommoisessa laakerissa paine kohdistuu vain väärin laakerille ja kiristys tapahtuu ns.väkivalloin. Mut eiköhän se kestä aikansa..
Mitenkä väärin? Ei tuo nivel ole mikään maastoauton olkanivel.
Pyörän etu- ja takarunko roikkuvat pyörännapojen varassa ja pääsevät kiertymään. Ohjausnivel yhdistää puolikkaat. Nivelen ylälaidassa on puristus rasitus ja alhaalla veto. Tämän takia normaali polkupyörän ohjauksen viistokuulalaakeri ei kestä tuossa paikassa kunnolla se kun on tehty kestämään etupäässä päittäisvoimia
Mitä laakerin kiristykseen tulee niin urakuulalaakereita ei kiristetä. Ne on valmiiksi oikealla välyksellä. Akselia kiristetään vain sen verran että päittäisvälys poistuu ei yhtään enempää. Jos kiristää väkivalloin saa syyttää itseään ettei kestä. Mulla ei ole pythonissa edes holkkia laakereiden välillä. Sitä ei tarvi, kun kiristää akselin järki kädessä.
Tietääkseni kukaan ei ole onnistunut ajamaan python mallisessa pyörässä urakuulalaakeria loppuun. Viistokuulalaakereita on kyllä ajettu loppuun
Saisko pythonisi nivelestä lähikuvaa? Nivelet taas pyörii päässä, en oikeen ymmärrä mikä näissä tuntuu niin vaikeelta ettei saa tehtyä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onko sulla käyttökokemusta tuosta" laakerista",kun mutu-tuntumalla voisi ajatella et koko kuskin massa on tuon laakerin kuormittaja.
Kuskihan istuu tuon kääntyvän laakerin päällä käytännössä.
Saisko pythonisi nivelestä lähikuvaa? Nivelet taas pyörii päässä, en oikeen ymmärrä mikä näissä tuntuu niin vaikeelta ettei saa tehtyä
Siinä on täysin kopioitu Dirk Bonnen Baby Pythonin niveltä:
Mitat on tietysti tarveaineiden ja oman pään sanelemaa, mutta akseli on mullakin 12mm.
Taka osassa on yksinkertainen koura. Tässä siitä puuttuu vielä akselin reiät.
Etuosaan on sorvattu vesijohtoputkeen laakeripesät. Sorvari teki niistä oikeaoppisesti tiukat, niin saattaa olla hankala vaihtaa mikäli tarvetta ilmenee. Laitoin pakastetut laakerit liekillä lämmitettyihin pesiin moskalla lyömällä. Olisi pitänyt huomata pyytää mieluummin vaikka aavistuksen väljät pesät. Nyt ne on tarpeettoman tiukat tuohon tarkoitukseen. Laakerit on jotkut halvat kumisuojatut laakerit halpakaupasta. Alle 2 euroa kappale.
pw pesä.jpg (49.3 KiB) Katsottu 3894 kertaa
Lopulta nivel on vieläkin kesken. Siinä pitäisi olla ohuemmat prikat laakereiden ja kouran välissä, jolloin koura asettuisi tukevammin laakereita vasten. Tätä varten kannattaisi olla holkki laakereiden välillä. Voisi kiristää kouran väkisin istumaan tiiviisti. Nyt tarvii pelata prikkojen paksuuksilla.