Jos pyöreän putken leikkaa yhdeltä puolelta pitkittäin halki, niin taivutusjäykkyys ei juuri muutu, mutta ehjässä putkessa vääntöjäykkyys on 98% suurempi.
STERN 6 suunittelu
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 6 suunittelu
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: STERN 6 suunittelu
Jarcco kirjoitti:tuolle akseliraukalle tulee kova urakka kun pitää kestää kaikensuuntaiset voimat ja samalla toimia vääntösauvana.
Massakeskeisessä ajattelussa urakkapohjainen tehtävien jako eri osille on luontevaa, mitä enempi yhdelle osalle voidaan kasata tehtäviä sätä vähemmän muita osia tarvitaan ja painoa säästyy
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: STERN 6 suunittelu
Vilijami kirjoitti:Jos pyöreän putken leikkaa yhdeltä puolelta pitkittäin halki, niin taivutusjäykkyys ei juuri muutu, mutta ehjässä putkessa vääntöjäykkyys on 98% suurempi.
Eli nivelen akseliksi ja kallistuksen vakaajaksi yhdeltä puolelta halkaistu putki? Sekin ongelma siis ratkesi
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: STERN 6 suunittelu
jviirret kirjoitti:Eli nivelen akseliksi ja kallistuksen vakaajaksi yhdeltä puolelta halkaistu putki? Sekin ongelma siis ratkesi
Jukka
Se pitää sitten tukea sisältä pienemmällä putkella laakerien istuvuutta varten. Ehjät pätkät laakereita varten tappaa tuon tavan vähentää kiertojäykkyyttä.
Pitkien heilurien kanssa välyksettömyys on ensiarvoisen tärkeää. Välykset kertaantuu pitkän varren päässä ja kuvan mukaan tehtynä tulee väkisinkin lyhyet laakerivälit
Akseliputken sisällä oleva kallistuksen vakaaja olisi myös huomaamaton ratkaisu ehkä myös helpompi toteuttaa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 6 suunittelu
Mitä jos ei halkaise läpiasti, vaan jättää laakereille päihin ehjät pätkät.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 6 suunittelu
Tähän tyyliin. kylkireijistä voisi kiristää laakeripultitkin.
- Liitteet
-
- jpeg.jpg (8.9 KiB) Katsottu 6043 kertaa
Re: STERN 6 suunittelu
Jo nuo ehjät päät jäykistää kivasti tuommoista halkaistua putkea Sen raon reunat liikkuu vastakkaisiin suuntiin profiilin kiertyessä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 6 suunittelu
Ihan totta ja akselista on tulossa melko lyhyt. Parimetrisessä akselissa tuo toimisi paremmin.
Re: STERN 6 suunittelu
Mulla on piirustukset ja työohjeet purjeveneen keulapurjerullaan. Niissä käytetään profiilina juuri tuolleen yhdeltäsivulta halkaistua alumiiniputkea. Kovasti pitävät tärkeänä että putkenpäät jätetään/hitsataan 10cm matkalta ehjiksi estämään tuo kiertyminen. Profiilin pituus on toistakymmentä metriä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: STERN 6 suunittelu
Oho Eipä ois uskonu että nuin pitkässä ehjät päädyt vaikuttaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 6 suunittelu
Tämä on tällänen hullu idea, en tierä onko sillä mitään virkaa. Mutta tarkoitus olisi tasata etu- ja takahaarukan heilahdusta . Näin vaimentaa pelätyä "kiikkutuoli" ilmiötä . Siksi tuossa on tuo suuri kysymysmerki auringon keskellä . Mielipiteitä onko muuta vaikutusta kuin painon lisäys.
Re: STERN 6 suunittelu
Osassa kevytperävaunuja on toteutettu teliakseleiden jousitus noin puristusjousella.
Tuo ei kyllä estä rungon keinumista tuolleen vain tukivarsiin kiinnitettynä.
En tiedä onko keinuntakaan oikeasti ongelma. Selvinnee vasta kun on tehnyt pyörän ensiksi Kai siihenkin ratkaisun keksii, jos se osoittautuu ongelmaksi.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: STERN 6 suunittelu
Nojanalle kirjoitti:tarkoitus olisi tasata etu- ja takahaarukan heilahdusta . Näin vaimentaa pelätyä "kiikkutuoli" ilmiötä . Siksi tuossa on tuo suuri kysymysmerki auringon keskellä . Mielipiteitä onko muuta vaikutusta kuin painon lisäys.
![]()
![]()
Uuden palstalaisen ajatelmia: jos oikein käsitin, niin "etuhaarukka" on todellisuudessa erillisjousitettu ja vain takahaarukka on oikeasti "haarukka", eli kiinteä; näin ollen etu- ja takapään yhdistäviä jousia tarvitaan todellisuudessa kaksi, vasen ja oikea. Jos näin, niin oman ymmärrykseni mukaan nuo piirtämäsi etu- ja takapään yhdistävät jouset tulisivat toimimaan kallistuksen vaimentimena, joka on O.H.S. (Oikein Hyvä Asia). Ajatuskuvio menee näin: oikea etukiekko kohtaa töyssyn (tai nojaa kaarteessa alas) ja aloittaa liikkeen ylöspäin tukivarsineen -> oikean puolen yhdysjousi työntää takahaarukkaa, joka nostaa "korin" takapäätä ylös -> tällöin (myös) vasemman puolen yhdysjousi vetää sen puolen etutukivartta ylös -> kallistelu vähenee. En tiedä ymmärtääkö tuosta mitään, mutta no can do, selityshän on loistava .
Toinen selvennys: jousitusratkaisu on on periaatteeltaa trailing arm takapäässä ja leading arm etupäässä. Piirtämäsi yhdistävä jousi (todellisuudessa jouset?) liittää (liittävät) etu- ja takapään tukivarret toisiinsa. Rättisitikassahan oli sama idea ja se toimi kai helkkarin hyvin. Rättärissä oli kuitenkin 4 pyörää ja kun trikessä on vain 3, niin sen seurauksena ei-ainoastaan saman puolen pyörät ole joustavasti kiinni toisissaan, vaan kaikki 3 -> sisäänrakennettu kallistuksenvaimennin. Tai sitten mää oon ihan väärässä.
Itselläni on experimental, unseen, full-suspension trike-projekti työn alla ja siinä oli yhtenä vaihtoehtona juuri tälläinen "rättärijousitus", mutta valitsin toisen tien... rakenna siis ihmeessä tuollainen, siitä voi tulla aivan sairaan helevetin hyvä. Tai jotain muuta. Niin tai näin, niin hienoa ymmärrystä syntyisi.
Edit: kuvittelemani "kiikkuva pedal bob" oli se syy, jonka vuoksi itse valitsin toisen rakenteen, TTT:n (tuhannen tukivarren tadpole).
Re: STERN 6 suunittelu
Sätkässä on innovatiivinen jousitus. Se on FIA:n tulkinnan mukaan formuloissa kielletty aktiivijousitus koska siinä on massaiskunvaimentimet
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: STERN 6 suunittelu
Jos etu- ja takahaarukoiden ripustus on samalla akselilla . Niin kestääkö 20mm akseli , kantaa kuinka paljon kuormaa karkasematta. Vai olisiko jostain saatavana sellaista teräslaatua , jonka ominais sitkeys ja leikkaavuus olisi riittävä. Esimerkiksi "hopeateräs", joka on vähän enenmän hiiltä sisältävä. :?:http://www.terasrenki.com/tuote/hiottu-akseli/