Kiitokset tuosta kuvasta, tätä ajoin takaa.
SH25
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
Mielenkiintoinen ehdotus. Käsittääkseni edellyttäisi, sitä että kampirattaat olisivat vasemmalla puolella.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: SH25
Kuva on niin tumma etten oikeen näe ketjun kulkua mutt lähteekö se ketju pois veto- vai paluupuolelta?
Jos vetopuolelta, voisko siinä olla joku ohjuri (putki, rissa tai joku) joka pitäis ketjun yläosan eturattaan kanssa samalla linjalla?
Jos ongelma on paluupuolella, paluu rissan kiinnityksen jos siirtäs keskiöön - rissa ei kääntys haarukan mukana.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: SH25
irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen ehdotus. Käsittääkseni edellyttäisi, sitä että kampirattaat olisivat vasemmalla puolella.
Tässä tosiaan aivan sirkkalehtiasteella olevan orastavassa ideassa ajattelin, että poljinakseli menisi tuosta linkin esittämän nivelen keskireiästä läpi ja ratas olisi kiinnitetty ulkokehän ruuvinreikiin jolloin ratas kääntyilisi akselilla ohjauksen vaatimissa kulmissa. Ei tätä ole tosiaan sen valmiimmaksi mietitty.
Re: SH25
Ei taida kukaan olla vielä ehdottanut mbb:tä. Noin lyhyenä kääntövara riittäisi varmaan normaali ajoon ja tiukkoihin mutkiinhan sulla on sähkömoottori Vedon vaikutus vetelyihin loppuisi samalla.
edit. Minqissä on samanlainen vetojärjestely kuin SH25:ssä. Siinä on ketjun pysyminen varmistettu kaksipuoleisella "ketjusuojalla" ja irroitettavalla istuimella
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
PW kirjoitti:Kuva on niin tumma etten oikeen näe ketjun kulkua mutt lähteekö se ketju pois veto- vai paluupuolelta?
Jos vetopuolelta, voisko siinä olla joku ohjuri (putki, rissa tai joku) joka pitäis ketjun yläosan eturattaan kanssa samalla linjalla?
Jos ongelma on paluupuolella, paluu rissan kiinnityksen jos siirtäs keskiöön - rissa ei kääntys haarukan mukana.
Ketju lähtee pois päältä paluupuolelta etupyörän ollessa kääntyneenä ääriasentoon ja talutettaessa taaksepäin. Ongelma siis ei ole suuren suuri, kun vain muistaa, että ei peruuta etupyörän ollessa kääntyneenä. Olen kokeillut erilaisia vaihtoehtoja paluurissaksi, mutta eivät ole oikein toimineet. Paremmin on toiminut ilman rissaa. Vois kokeilla tosiaan rissan kiinnittämistä keskiöön. Keskiössä voisi silloin olla vain yksi ratas, jonka olen jo aiemmin ajatellut laittaakin. Eteen on tarkoitus laittaa kiekko, jonka navassa on 3 x 7 vaihdetta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
jooseha kirjoitti:Ei taida kukaan olla vielä ehdottanut mbb:tä. Noin lyhyenä kääntövara riittäisi varmaan normaali ajoon ja tiukkoihin mutkiinhan sulla on sähkömoottori
Vedon vaikutus vetelyihin loppuisi samalla.
edit. Minqissä on samanlainen vetojärjestely kuin SH25:ssä. Siinä on ketjun pysyminen varmistettu kaksipuoleisella "ketjusuojalla" ja irroitettavalla istuimella
![]()
No siinähän on ratkaisu ketjun rattaalla pysymisen varmistamiseksi: kaksipuolinen ketjusuoja. Sellainenhan minulla onkin jo SH24:ssä. Alumiinilevystä vain leikkaa sopivat levyt. Niinkuin tuolla aiemmassa viestissä sanoin, olen kokeillut paluurissan poisjättämistä, ja aika hyvin tuntui toimivan, ja nyt vielä paremmin, kun laittaa ketjusuojat kampirattaaseen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
Tein 3 mm:n AL-levystä lisäketjusuojan keskiörattaan vasemmalle puolelle. Varastosta löytyi yksilevyinen kesiöratas kampineen, jossa oli kiinteä ketjusuoja oikealla puolella.
Ohjaustangossa on pystypyörien lisävarusteena käytetty lisäsarvi, jonka avulla kädensijan asentoa on helppo säätää.
- Liitteet
-
- SH25 etuosa.jpg (233.1 KiB) Katsottu 4115 kertaa
-
- SH25 ohjaustanko.jpg (87.1 KiB) Katsottu 4115 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
Laitoin Petrin vinkistä paluupuolen rissan kiinni keskiöön. Etupyörä pääsee kääntymään hiukan enemmän. Pikkuhiljaa homma lähtee pelittään.
- Liitteet
-
- SH25 21.10.14.jpg (237.02 KiB) Katsottu 4038 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: SH25
Sen paremmin etupyörä kääntyy mitä lähempänä rissa on vetopuolen ketjua. Tuossa vaan Rattaan ja renkaan väliin ei oikein mahdu.
Bevo-bikessa on niiden välissä enemmän tilaa:
http://www.heinzherrmann.com/?thema=50
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
Laitoin pienemmän rissapyörän, ja nyt sitä voi siirtää huomattavasti taaemmas.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
Olen miettinyt miten saisi istuimen kallistuksen toimimaan SH25:ssä.
Tänään pätkähti päähän ajatus, että mitenkähän toimisi, jos muuttaisi selkänojan tuen kaarevaksi ja laakeroisi siihen selkänojan yläosan. Istuimen alaosan poikkikannatin nivelöitäisiin liikkuvaksi runkoputkeen nähden. Kallistuksen hallinta tapahtuisi ohjaustangon avulla, joka on tukevasti laakeroitu runkoputkeen.
Ja tietenkin kallistuksen lukitus!
- Liitteet
-
- SH25.5.png (181.98 KiB) Katsottu 3838 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH25
Meni hetken, kunnes tajusin, että tarkoitat sivukallistusta. Voisi se toimiakin, mutta tarvitset tosiaankin lukituksen, joka avataan istuimen kallistamiseksi ja joka muuten pidetään lukittuna, muuten pitää pitää ohjaustangosta rajusti kiinni kurvissa, jottei istuin kallistu ulkokaarteeseen ja heitä kuskia kyydistä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH25
Kun mittailin SH25:een istuimen kallistumista, osoittautui idea huonoksi, koska istuimen kallistuessa ajajan olkavarsi ottaa kiinni takapyörään.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26