Tiedän, että 406 BMX kiekot olisivat lujempia, mutta kestävätkö nekään rymistelyä?
Jos ne ei kestä niin mikään polkupyörämaailman tuote ei kestä. BMX kiekoissa on kuitenkin 48pinnaa vs tavallisten 24-36. Kehä myös pienempi, eli pinnojen kulma kehää vasten parempi kestävyyttä ajatellen.
Alkoi ikävin vaihe pyörän rakennuksessa, eli maalaus. Maaliksi hommasin biltsun uretaanialkydimaalia, koska värivalikoimasta löytyi keltainen ja hinta on kolmasosa miranol/futura linjasta.
Muttamutta, eihän tuo väri ollutkaan räikeän huomiokeltainen, vaan tumma jopa rusehtava työkonekeltainen.
Liitteet
IMG-20141010-WA0000.jpeg (53.4 KiB) Katsottu 5830 kertaa
Kuvassa värivertailun vuoksi miranolin peruskeltainen. Pitääköhän tuo "CATERPILLAR" tarroittaa, niin muut luulevat sävyn olevan tarkoituksella pyöräkuormaajan värinen
Liitteet
20141012_175338.jpg (64.29 KiB) Katsottu 5829 kertaa
Sama homma punaisen kans, on vähän tummempi kuin muiden valmistajien punainen. Mun highracer( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) on maalattu bilteman punaisella, näyttää kuvissa ihan punaiselta, mutta jos viereen tuo jonkun oikeasti punaisen niin näyttää ihan punamullan väriseltä
Varmaan ne on biltsussa hakenut hyvää peittoa likaisilla sävyillä. Perus keltaiset ja punaiset kun ei peitä oikein hyvin, mutta ruskeansävyt, siis maalit jossa on jokaista perusväriä (sininen, keltainen ja punainen, lisäksi vielä musta ja valkoinen) niin johan alkaa peittymään. Kokemusta on useamman auton maalauksesta.
Ihan ok ulkonäkö tuohon tuli, vaikka viikko sitten näytti kaatopaikkaromulta
Vaihteet pelaa uskomattoman hyvin, kun ensimmäisen kerran ostin KAIKKI vaihteensiirtoon liittyvät osat uutena.
Penkin pehmuste ja valot vielä, niin eiköhän tuolla talven pärjää.
Liitteet
20141017_160617.jpg (78.57 KiB) Katsottu 5715 kertaa
Hämmentävä homma tuo poljinkampien pituus. Olen ollut vankasti sitä mieltä jo pystäriaikana, että mitä lyhemmät kammet sitä parempi. Joskus 80-luvulla totesin että BMX pyörän 192mm kammet ovat hirveintä koskaan, jos ajaa vähänkään pidemmän matkan. Siinä väsyy nopeasti. Silloisen käyttöpyöräni pitkäpenkkisen ja chopperitankoisen (tuohan on muuten CF, en ole ennen tajunnutkaan ) nopsan 150mm poljinkampi katkesi. Ostin naapurin pieneksi jääneestä lastenpyörästä 120mm fauberikammet. Niillä nopsan vauhti parani ja jaksoi pidempään polkea väsymättä. Helkama Oivalla ajelin sitten 90-luvulla ja sen kammet tuntuivat koko ajan liian pitkiltä.
Maaliskuussa kun tein ensimmäisen nojakin niin lyhensin kammet 120 millisiksi, koska olin kokenut ne ylivoimaisiksi. 2000km ajettuani alkoi jalkojen liike tuntua jotenkin ahdistavan pieneltä ja päätin testata 152mm kampia. Mäethän niillä nousivat mukavammin, mutta tunnuin väsyvän niillä nopeammin. Talvea varten rakensin tämän ketjun LWB tadpolen, johon laitoin samanlaiset 152mm kammet. Nyt oli tullut ajettua yhteensä 1000km 152mm kammilla ja nekin alkoivat tuntumaan vähän lyhyiltä, joten maalauksen yhteydessä laitoin 172mm kammet, eikä niillä tarvinnut ajaa kuin pari 30km lenkkiä niin ne rupesivat tuntumaan paremmilta kuin mikään aiemmin. En voi ymmärtää mistä tämmöinen seilaus johtuu
Kun nyt ryhdyin muistelemaan, niin olenhan minä tehnyt nojapyörän jo 80-luvulla. Nojaus ei ollut syy, vaan piti saada etuvetoinen pyörä, erikoisuuden tavoittelun takia Ikävä kyllä kuvia ei ole tallessa, mutta tein tuommoisen kuvamanipulaation millainen MBB se oli.
Liitteet
vitonen_solifer_netti.jpg (37.99 KiB) Katsottu 5647 kertaa
Sinun oli oikea nojapyörä, minulla oli pelkkä MBB, vaan ei nojapyörä. Semitandem
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma