Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vielä pitää yksi MBB- rakenteluketju perustaa. Kääntyväpuominen 2-pyöräinen on pitkään muhinut mielessä, vaikken vielä ole onnistuneesti sellaista ajanut. Tosin kokeilut olivat joko mulle väärin säädettyjä tai muuten haastavimpia malleja kuten Airbike ja Python. Tästä on tarkoitus tehdä ensinnäkin kevyt ja helposti kuljetettava. Ja tietysti muutenkin hyvä ja halvalla :lol:

Tarvittavat osat löytyy nyt omista varastoista, kun kaverilta sain kasan romupyöriä ja puuttuvat lainaan muista pyöristäni.
Pitkään pohdin tarvinko jousitusta ja siihen tulokseen tulin että sen teen. En kuitenkaan muodikasta naruperää, vaan perinteisemmän kumijousituksen.
Etupäässä on sitten tarkoitus kokeilla epäsymmetristä vasemman puolen tukea a¨la Jori/PW.

Tässä tulikin jo aloitettua keulan teko heftailemalla palaset paikoilleen. Tuki ei ihan onnistunut, koskapa ottaa renkaaseen kiinni. Pitää se irrottaa ja tehdä vähän mutkaa ja litistää soikeaksi. Aika tarkka paikka koska tukiputken pitää mahtua renkaan ja rattaiden väliin. Tuki voisi myös liittyä vaihtajan putkeen rattaiden yläpuolella, mutta sitä en tee, koska tulisi (ehkä) heikompi rakenne. On minusta paremman näköinenkin näin.

Liitteet
WP_000104 (2).jpg
WP_000104 (2).jpg (203.03 KiB) Katsottu 5743 kertaa
WP_000101 (2).jpg
WP_000101 (2).jpg (153.38 KiB) Katsottu 5743 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja PW »

Näitähän tulee ku sieniä...
Ahdashan tuo paikka on, mie käänsin tuota keskiössä kiinni olevaa putkea juurestaan takavasemmalle. Kovin paksu kumi ei mahdu pyörimään. Pitäskö tuon putken kiinnitys haarukan päässä olla hiukan alempana? Jouduin tiputtamaan sitä keskikohdan alapuolelle ett taipuminen loppui. Riippuuko nuo voimat ohjauskulmasta ja sitäkautta polkemisvoiman suunnasta? Kuinka jyrkkä ohjauskulma tulossa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oikein hilpeää tämä buumien tulo ja meno näin pienessä porukassa.

Omassa tekeleessä tuli toi romujen fanaattisen käytön myötä sitten muita pulmia. Suurin pulma on toki toi aikaresurssin löytäminen. Itse pulma on se että romuista tehdyn rungon pituus on niin nafti että poljinkeskiötä pitää saada eteenpäin. Tämä ehkäisee tuon simppelin ratkaisun: kolvata se takahaarukka kätsysti suoraan tuohon etuhaarukkaan kiinni. Kävin jo toki tekemässä tähän kikkailuratkaisun = 622 haarukan jyhkeä taitos eteenpäin = kiinnityskohta siirtyy ja jättökin muuttuu soveliaammaksi - äkkiseltään näyttäisi että jarrutapitkin voisivat nyt sattua kohdilleen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Kävin jo toki tekemässä tähän kikkailuratkaisun = 622 haarukan jyhkeä taitos eteenpäin = kiinnityskohta siirtyy ja jättökin muuttuu soveliaammaksi - äkkiseltään näyttäisi että jarrutapitkin voisivat nyt sattua kohdilleen.

Tarttis päivittää rakenteluketjuakin eikä vaan pyörää 8)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Näitähän tulee ku sieniä...
Ahdashan tuo paikka on, mie käänsin tuota keskiössä kiinni olevaa putkea juurestaan takavasemmalle. Kovin paksu kumi ei mahdu pyörimään. Pitäskö tuon putken kiinnitys haarukan päässä olla hiukan alempana? Jouduin tiputtamaan sitä keskikohdan alapuolelle ett taipuminen loppui. Riippuuko nuo voimat ohjauskulmasta ja sitäkautta polkemisvoiman suunnasta? Kuinka jyrkkä ohjauskulma tulossa?

Jätän vasemmankin alaputken paikalleen, tällöin tuki toimii käsittääkseni paremmin mitä ylempänä liittyy haarukkaan. Tähän tulee 67 asteen keulakulma. En ole yrittänyt tehdä keulalle lujuusanalyysiä, täysin mutulla mennään mutta menee varmaan karkeasti niin että: Mitä loivempi ohjauskulma on, sen kauempana on keskiö haarukasta. Tällöin samalla polkemivoimalla tukiin kohdistuu suurempi jännitys.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikä on se syy ettei tuo putki voi olla "perinteisellä" paikalla renkaan yläpuolella:

mbb.jpg
mbb.jpg (208.15 KiB) Katsottu 5588 kertaa

Näyttää että sama putki ja saman pituisena kävisi, eli ei vaikuta, ainakaan merkittävästi, painoon.
V-jarrua ei voi laittaa, mutta eipä se taida muutenkaan onnistua koska ottaa jalkoihin polkiessa kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei tuo tukiputki haarukan tyveen estä V-jarrun käyttöä. Aiheuttaa toki pikkutarkkuutta vaativan mitoituksen. Tähän mahtuisi paksumpikin tukiputki.

v-jarru.jpg
v-jarru.jpg (102.58 KiB) Katsottu 5566 kertaa

Voi jarrun laittaa haarukan taaksekin, mutta silloin pitää siirtää tapit.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Mikä on se syy ettei tuo putki voi olla "perinteisellä" paikalla renkaan yläpuolella:

mbb.jpg

Näyttää että sama putki ja saman pituisena kävisi, eli ei vaikuta, ainakaan merkittävästi, painoon.
V-jarrua ei voi laittaa, mutta eipä se taida muutenkaan onnistua koska ottaa jalkoihin polkiessa kiinni.

Jukka

Taittuu kätevämmin kasaan.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuli tutkittua sopivuutta pyörätelineeseen. Keula taitettuna vastaa mittasuhteiltaan normaalipyörää aika hyvin. Kuvista näkyy että renkaan päälläkin voi yläputki olla kuljetusasennossa. Ei taitu kokonaan taakse, muttei ehkä ole tarvettakaan.

Liitteet
blackbird2.jpg
blackbird2.jpg (97.01 KiB) Katsottu 5436 kertaa
blackbird1.jpg
blackbird1.jpg (107.51 KiB) Katsottu 5436 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Aika kätevä kuljettaa. Sen kun nostaa koukkuun vaan :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Aika kätevä kuljettaa. Sen kun nostaa koukkuun vaan :D

Nii, tuohon runkoonhan voisi hitsata telineen koukkua varten, ettei tarvitsis erillistä pyöränkuljetustelinettä ollenkaan :o

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ja nyt vasta kerrot noin hienon idean :evil: Melkein ehtiny jo airbiken tehdä :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Tuli tutkittua sopivuutta pyörätelineeseen. Keula taitettuna vastaa mittasuhteiltaan normaalipyörää aika hyvin. Kuvista näkyy että renkaan päälläkin voi yläputki olla kuljetusasennossa. Ei taitu kokonaan taakse, muttei ehkä ole tarvettakaan.

Kuva
Minä olisin samoista kuvista tehnyt päinvastaisen päätelmän. :?

Olethan huomannut, ettei yläkaari mene kovin lähelle runkoputkea. Jos molemmat ovat symmetrisesti keskilinjalla ja putkien paksuudet ovat esim. 40 ja 25 mm, jää törmäyskohdassa eroa täydelliseen taittumiseen (40+28)/2=34 mm. Törmäyskohta on kuvasta arvioiden noin 100 mm päässä nivelestä. (Huomaa putkien tulosuunta toistensa kainalosta, jolloin törmäys tapahtuu runkoputken etupuolella.) Tämä vastaa noin 19 asteen kulmaa ja kampikeskiön kohdalla taitetulle pyörälle ylimääräistä paksuutta n. 200 mm + kampikeskiön ja polkimien leveys. Paketin paksuudeksi tulee noin puoli metriä 250 mm sijaan. Kammet ja polkimethan muuten mahtuisivat istuimen leveyden 250 mm sisälle.

Tietenkin, jos yläkaari lähteekin kruunun keskipisteen sijaan vasemman haaran kohdalta, on tilanne aivan toinen. Kaariputki törmää rungon alaetukulmaan vasta n. 300 mm päässä nivelestä, eikä paksuusero kauempana keskilinjalle sirtyvällä yläkaariputkella enää vaikuta niin paljon taitettuun paksuuteen.

Enhän minä muuten tuota olisi huomannut, mutta kun tuli alkusyksystä taiteltua Pikametrin pyörää ja ihmeteltyä, miten paksuksi se jäi taitettuna. Suosittelen, että päätät kampikeskiön tukiputken muodon ja sijainnin viimeiseksi, kun voit jo mallata taittumista pyörätelineellä. Huomioithan myös vannejarrun käyttömahdollisuuden tuen paikkaa pähkäillessäsi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ihmon Pullukassa on nätin näköinen haarukka eikä haittaa taittumista. Tuohon mahtunee jarrutapitkin.
Kuva

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Muistelin jostain lukeneeni että kääntyväkeulaisessa v-jarrut haarukan etupuolella ovat kovin lähellä reittä ja jotkut ovat tästä syystä kääntäneet tapit takapuolelle. Täytyy tuo kokeilla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin