Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2014, 16:52

Päivitys tilanne Huhtikuu 2015: Lukuisien muutosten jälkeen pyörä tällaisessa kunnossa.
Räyhäkkä.jpg
Räyhäkkä.jpg (208.65 KiB) Katsottu 3282 kertaa

Varsinainen rakentelu alkaa tästä:
Tuossa pihassa on jonkun aikaa jököttäny 559 maastokiekko renkaineen, penkki ja muuta romua esittämässä tulevaa nojakkia, jolla voisi ajaa huonommalla pinnalla, talvella, hiekkateillä ehkä poluilla.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata. Sisämitaltaan 20mm putki akselin keskeltä puuttuu.
Muodin mukainen narujousitus olis tarkotuksena toteuttaa. Aattelin jos penkinalusrungon tekis kahdesta vierekkäisestä putkesta, penkiksi vois sitt rittää ohutkin vanerilevy. Pitää koeponnistaa mikä putki tuossa kestäs, tuo rungon osahan on aika lyhyt ja kun jousitus ni luulisin ett ite runko ei joudu kauheelle rasitukselle.
Tämänhetken ajatus muutaman sentin miinusmerkkinen jättö ja yläohjaustanko ettei mene ihan sirkushommiksi :wink:
Viimeksi muokannut PW, 12 Huhti 2015, 17:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4215
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Loka 2014, 17:07

Mä meen ilman sitä 20mm putkea. Laitan sen sijaan nyloc-mutterin.
Eikös Jorilla ollut pitkään ohut vaneri vain yhden runkoputken varassa?

Negatiivinen jättö ja yläohjaus = yläohjattu pyyttoni. Nyt saadaan se kokemus mitä tuolla pyyttoniketjussani kaipasin :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Loka 2014, 17:21

Koita jousitusta tehdessäsi panostaa siihen että renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän ylöspäin kuin taaksepäin. Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:

narujousto.gif
narujousto.gif (3.79 KiB) Katsottu 4322 kertaa


Toimii jotenkin asfaltilla pienissä epätasaisuuksissa, mutta jos soralla ajaessa sentin joustoliikettä varten pitää pyörän akselivälin venähtää viisi senttiä tulee jousituksen rajat äkkiä vastaan.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2014, 17:25

jviirret kirjoitti:Koita jousitusta tehdessäsi panostaa siihen että renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän ylöspäin kuin taaksepäin. Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:

narujousto.gif


Toimii jotenkin asfaltilla pienissä epätasaisuuksissa, mutta jos soralla ajaessa sentin joustoliikettä varten pitää pyörän akselivälin venähtää viisi senttiä tulee jousituksen rajat äkkiä vastaan.

Jukka

Eikös se riipu narunpituudesta, kuinka pystyssä haarukka on :roll: ?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2014, 17:27

PW kirjoitti:Tuossa pihassa on jonkun aikaa jököttäny 559 maastokiekko renkaineen, penkki ja muuta romua esittämässä tulevaa nojakkia, jolla voisi ajaa huonommalla pinnalla, talvella, hiekkateillä ehkä poluilla.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata. Sisämitaltaan 20mm putki akselin keskeltä puuttuu.
Muodin mukainen narujousitus olis tarkotuksena toteuttaa. Aattelin jos penkinalusrungon tekis kahdesta vierekkäisestä putkesta, penkiksi vois sitt rittää ohutkin vanerilevy. Pitää koeponnistaa mikä putki tuossa kestäs, tuo rungon osahan on aika lyhyt ja kun jousitus ni luulisin ett ite runko ei joudu kauheelle rasitukselle.
Tämänhetken ajatus muutaman sentin miinusmerkkinen jättö ja yläohjaustanko ettei mene ihan sirkushommiksi :wink:

Yhdellä putkella on taivustusvastus ja vääntövastus vastustamassa taivuttamista ja vääntämistä. Kahdella samanlaisella putkella on kaksinkertaiset taivutsus- ja vääntövastukset ja paino. Sama paino käytettynä yhteen isompaan putkeen tuottaa kaksinkertaisen putken halkaisijan alkuperäiseen nähden, jos putken seimämä pysyy saman vahvuisena. Tällä kaksinkertaisen paksulla putkella on taivutus- ja vääntövastus alkuperäiseen putkeen nähden 8-kertaiset ja kahden putken pariin nähden vääntövastus nelinkertainen. Taivutusvastus riippuu putkiparin sijainnista toistensa suhteen, mutta jos laitat rinnan, kuten ajattelit, taivutusvastuskin on isommalla putkella 4-kertainen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2014, 17:30

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Tuossa pihassa on jonkun aikaa jököttäny 559 maastokiekko renkaineen, penkki ja muuta romua esittämässä tulevaa nojakkia, jolla voisi ajaa huonommalla pinnalla, talvella, hiekkateillä ehkä poluilla.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata. Sisämitaltaan 20mm putki akselin keskeltä puuttuu.
Muodin mukainen narujousitus olis tarkotuksena toteuttaa. Aattelin jos penkinalusrungon tekis kahdesta vierekkäisestä putkesta, penkiksi vois sitt rittää ohutkin vanerilevy. Pitää koeponnistaa mikä putki tuossa kestäs, tuo rungon osahan on aika lyhyt ja kun jousitus ni luulisin ett ite runko ei joudu kauheelle rasitukselle.
Tämänhetken ajatus muutaman sentin miinusmerkkinen jättö ja yläohjaustanko ettei mene ihan sirkushommiksi :wink:

Yhdellä putkella on taivustusvastus ja vääntövastus vastustamassa taivuttamista ja vääntämistä. Kahdella samanlaisella putkella on kaksinkertaiset taivutsus- ja vääntövastukset ja paino. Sama paino käytettynä yhteen isompaan putkeen tuottaa kaksinkertaisen putken halkaisijan alkuperäiseen nähden, jos putken seimämä pysyy saman vahvuisena. Tällä kaksinkertaisen paksulla putkella on taivutus- ja vääntövastus alkuperäiseen putkeen nähden 8-kertaiset ja kahden putken pariin nähden vääntövastus nelinkertainen. Taivutusvastus riippuu putkiparin sijainnista toistensa suhteen, mutta jos laitat rinnan, kuten ajattelit, taivutusvastuskin on isommalla putkella 4-kertainen.

Tarkotitko: Laita yksi putki?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4215
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Loka 2014, 17:31

PW kirjoitti:Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata.

Tein siittä selostuksen juuri sen takia että toimii mahdollisesti mallina muille. Ei mennyt sekään hukkaan :D
jviirret kirjoitti:Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:

:shock:
Mulle tuli ekana mieleen omani. Sitten Jorin ja Pikametrin pyörät :roll:
Hyvä huomio kyllä. Jousitus toimii paremmin normaalissa matalassa ajoasennossa kuin perä pystyssä :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Loka 2014, 17:33

PW kirjoitti:Eikös se riipu narunpituudesta, kuinka pystyssä haarukka on :roll: ?


Naruja pidentämällä muuttuu koko muukin geometria, keulakulma, istumakorkeus, kampien korkeus, ohjauskulma, jättö. Pitää suunnitella pidempien narujen ja vaakasuoremmassa olevan haarukan ympärille...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2014, 17:34

jviirret kirjoitti:Koita jousitusta tehdessäsi panostaa siihen että renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän ylöspäin kuin taaksepäin. Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:

narujousto.gif


Toimii jotenkin asfaltilla pienissä epätasaisuuksissa, mutta jos soralla ajaessa sentin joustoliikettä varten pitää pyörän akselivälin venähtää viisi senttiä tulee jousituksen rajat äkkiä vastaan.


Oikeassa olet joustosuunnan suhteen. Tuo ei kuitenkaan ole pelkästään huono ominaisuus. Ulosjousto on tietenkin pieni, mutta jos joustovaraa naruihin on laitettu. ylösjousto muuttuu liikkeen myöhemmässä vaiheessa pystymmäksi. Renkaan suojelemiseksi esim. rotvallin reunaan ajettaessa tämä taakse ylös joustava on parempi, eikä normaaliajossa joustoliikkeen vinoa suuntaa huomaa muusta, kuin pienestä taipumuksesta pompottamiseen. Jos tarkoitus on tehdä maastoraaseri, jonka takpyörän pitoa pitää maksimoida kovassa röykytyksessä, ei vinon narujousituksen ulosjousto-ominaisuudet riitä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4215
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Loka 2014, 17:38

jori kirjoitti:Jos tarkoitus on tehdä maastoraaseri, jonka takpyörän pitoa pitää maksimoida kovassa röykytyksessä, ei vinon narujousituksen ulosjousto-ominaisuudet riitä.

Saattaa tulla ongelmia myös vaimentamisen kanssa tuossa käytössä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10573
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2014, 17:39

PW kirjoitti:Tarkotitko: Laita yksi putki?

En, vaan että jos käytät kahta rinnakkain, huomaa että se maksaa painona ja joustoina, joten pitkiä matkoja ei kahta rinnan kannattane muihin, kuin taideteoksiin. Käyttöpyörässä yksi putki on järkevämpi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2014, 17:40

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Jos tarkoitus on tehdä maastoraaseri, jonka takpyörän pitoa pitää maksimoida kovassa röykytyksessä, ei vinon narujousituksen ulosjousto-ominaisuudet riitä.

Saattaa tulla ongelmia myös vaimentamisen kanssa tuossa käytössä.

Ei tästä oikeeta maastopyörää tule.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15841
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja PW » 18 Loka 2014, 17:46

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Tarkotitko: Laita yksi putki?

En, vaan että jos käytät kahta rinnakkain, huomaa että se maksaa painona ja joustoina, joten pitkiä matkoja ei kahta rinnan kannattane muihin, kuin taideteoksiin. Käyttöpyörässä yksi putki on järkevämpi.

Paino tai siis keveys täs ei oo tärkeimpänä. Mutt arvaisin kuitenkin ett ku lasken saman pätkän 50mm putkee tai 2kertaa 25mm ni saan penkistä painoo pois sen minkä tuossa mahollisesti menettää. Laitoin kaks 25*25 putkee vierekkäin 60cm pätkät ja seisoin päällä - ei juuri taipunu.
Tuntus ett olis myös yksinkertasempi tehdä ja mahollisesti tuo takakiekko taittus noiden putkien väliin ku penkin nostaa pois :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Loka 2014, 17:48

Vaikka haarukka olisi vaakasuorassa on renkaan maakosketuskohdan joustoliike yläviistoon, ei taakse joustoa tarvi tarkoituksellisesti enään lisätä.
Eikö jousituksesta tule hitaammin reagoivakin jos se suuntautuu väärään suuntaan? Rotvallin reunassa tuskin haittaa kun sen tarvii toimia vain yksi pitkä ja rauhallinen liike, mutta nimismiehen kiharassa ja epätasaisella jääpolanteella ei ole hyvä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4215
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Loka 2014, 17:53

Vaakasuoralla haarukalla tulee ongelmaksi saada naruille järkevä kulma.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa