Taittuva mbb/flevo/airbike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kestävyyden saisi liki tuplattua kun tekisi pultille reiän neliöputkeen, pistäisi läpi ja hitsaisi molemmilta puolin kiinni.

Tästä olen eri mieltä. Jos pultin varsi hitsataan ympäri se ei väsymiskestävyydeltään vastaa alkuunkaan pultin kannan pyöristyksen väsymiskestävyyttä. Kannan hitsaaminen ympäri ulottuvalla pienalla putken päälle on varmasti lujempi ja varsinkin väsymisen suhteen pitkäikäisempi konstruktio. Tuossa kuvassa hitsi on (vielä) pätkinä, mutta ympäri hitsattu kanta kestää helposti sen miten sitä pultin kautta voidaan kuormittaa.
Kuva
Mikäli tarkoitit voimien välittymistä haarukkaputkille, olet kyllä osittain oikeassa, mutta pultin kannan (M20 pultin avainväli on 30 mm) ulottuessa neliöputken reunaan asti lienee jäykkyys ainakin pituussuunnassa sama, kuin läpi poratussa. Väsymiskestävyys on joka tapauksessa parempi, kun ei porata läpi ja hitsata pultin varteen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kestävyyden saisi liki tuplattua kun tekisi pultille reiän neliöputkeen, pistäisi läpi ja hitsaisi molemmilta puolin kiinni.

Tästä olen eri mieltä. Jos pultin varsi hitsataan ympäri se ei väsymiskestävyydeltään vastaa alkuunkaan pultin kannan pyöristyksen väsymiskestävyyttä.

Kanta tietenkin hitsattaisiin kiinni kuten kuvassa, mutta putken alapuolelle.
Epäilen että heikko paikka tuossa on tuo huonekluputki jonka kylkeen kanta on hitsattu kiinni, ei suinkaan pultti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Koko pyörä on heftattu vasta. Kaikki saumat hitsataan ympäri myös latan alle jäävät. Arvelin pintaan hitsatun riittävän juurikin sen takia että kanta yltää palkin laitoihin asti. Lisäksi päälle tulevat latat jakavat kuormaa laajemmalle alueelle kuin pelkkä pultin kanta. Pultin en usko pettävän. Se on lujempi kuin Flevossa :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Mikäli tarkoitit voimien välittymistä haarukkaputkille, olet kyllä osittain oikeassa, mutta pultin kannan (M20 pultin avainväli on 30 mm) ulottuessa neliöputken reunaan asti lienee jäykkyys ainakin pituussuunnassa sama, kuin läpi poratussa.

Tuo pitkittäinen jäykkyys lienee tässä tärkeämpi. Sivusuuntaan tuota on hankala kuormittaa kovin paljoa. Pyörä karkaa alta! Kaatuessa sekin tietysti onnistuu.
Aika hennolta tuo Airbikenkin haarukka näyttää
Kuva

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Kestävyyden saisi liki tuplattua kun tekisi pultille reiän neliöputkeen, pistäisi läpi ja hitsaisi molemmilta puolin kiinni.

Jukka

Tuo läpi menevä pultti oli harkinnassa. Uskon sen olevan vahvin ratkaisu, siksi olikin yllättävä tuo Jorin näkemys ettei asia välttämättä olekaan näin. Oikeastaan hylkäsin ratkaisun tekemisen helppouden takia. En omaa 20mm poraa enkä pirraa. Reikä olisi pitänyt tehdä halkaisemalla haarukka. Samalla olisi kyllä kätevästi saanut upotettua pultin kannan tuonne haarukan sisään, jolloin rakenne olisi ollut matalampi.
Nyt kun asiaa on miettinyt olisi ehkä ollut viisainta upottaa läpimenevä mutteri haarukkaan. Mutteri on helpompi upottaa suorien pintojensa takia. Näin olisi saanut mahdollisimman matalan rakenteen ja tosi tukevan. Seuraavaan sitten :D

edit Ei ehkä ollutkaan hyvä idea. Tuo pultin kääntö pistäisi suurimman rasituksen sen kierreosalle :cry: Toki M20 pultti on kierteen pohjaltrakin yhtä paksu kuin Flevon 17mm tappi ja kiristystä varten tarvisi holkin, joka lisää jäykkyyttä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kestävyyden saisi liki tuplattua kun tekisi pultille reiän neliöputkeen, pistäisi läpi ja hitsaisi molemmilta puolin kiinni.

Tästä olen eri mieltä. Jos pultin varsi hitsataan ympäri se ei väsymiskestävyydeltään vastaa alkuunkaan pultin kannan pyöristyksen väsymiskestävyyttä. Kannan hitsaaminen ympäri ulottuvalla pienalla putken päälle on varmasti lujempi ja varsinkin väsymisen suhteen pitkäikäisempi konstruktio. Tuossa kuvassa hitsi on (vielä) pätkinä, mutta ympäri hitsattu kanta kestää helposti sen miten sitä pultin kautta voidaan kuormittaa.
Kuva
Mikäli tarkoitit voimien välittymistä haarukkaputkille, olet kyllä osittain oikeassa, mutta pultin kannan (M20 pultin avainväli on 30 mm) ulottuessa neliöputken reunaan asti lienee jäykkyys ainakin pituussuunnassa sama, kuin läpi poratussa. Väsymiskestävyys on joka tapauksessa parempi, kun ei porata läpi ja hitsata pultin varteen.

Laitoin Nojakki Wikiin pätkän akselien hitsaamisesta.
http://nojakki.wikispaces.com/Hitsaus+ja+Juottaminen

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Aika radikaali kestävyyden lasku :shock:

Kestävimmän taitaisi siis saada hitsaamalla kantaan mahdollisimman paksu jatke, jonka upottaisi läpi :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Aika radikaali kestävyyden lasku :shock:

Kestävimmän taitaisi siis saada hitsaamalla kantaan mahdollisimman paksu jatke, jonka upottaisi läpi :?

Näin juuri, paitsi ei sen niin kovin paksu tarvitse olla, kunhan on hitsattu kiinni tarpeeksi kauas pultin kannan ja varren välisestä olakkeesta.

Tutki etuhaarukoiden rakenteita, niin oivallat, mistä tuossa on kysymys. Etuhaarukoissahan hitsi on poikkeuksetta kruunun alla akseliputken alapäässä. Kruunun läpi tulevaa putkea ei koskaan hitsata. Kruunuttomissa, luiskahartiaisissa, haarukoissa on niissäkin erillinen holkkiputki, johon haarukkaputket on hitsattu ja akseliputki vasta tämän sisällä, enintään alapäästään holkkiputkeen hitsattuna.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Mikäli tarkoitit voimien välittymistä haarukkaputkille, olet kyllä osittain oikeassa, mutta pultin kannan (M20 pultin avainväli on 30 mm) ulottuessa neliöputken reunaan asti lienee jäykkyys ainakin pituussuunnassa sama, kuin läpi poratussa.

Kokeilin sivusuuntaan. Putki taipui pysyvästi ennenkuin sen pinta lommahti ja mulle tulee tuohon pintaan vielä latat , jotka ehkäisee osaltaan tuota lommahtamista. Pultin ei siis tarvi olla läpi. Väsymisen näkee sitten vasta käytössä.

koe.jpg
koe.jpg (115.26 KiB) Katsottu 3845 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt se on koeajettu :D Tosin vain ihan pikaisesti. Laskeutunut pimeys ei innostanut enempään eikä eturenkaana ollut 24 tuumainen, jossa vapaaratas on jumissa. Ilman ohjaustankoa huomaa hyvin miksi Flevossa ja Airbikessä on kumit ohjauksessa. Etupää kaatuu helpolla, mutta olipahan ajettavissa ilman.

koeajo.jpg
koeajo.jpg (38.03 KiB) Katsottu 3815 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Nyt se on koeajettu :D Tosin vain ihan pikaisesti. Laskeutunut pimeys ei innostanut enempään eikä eturenkaana ollut 24 tuumainen, jossa vapaaratas on jumissa. Ilman ohjaustankoa huomaa hyvin miksi Flevossa ja Airbikessä on kumit ohjauksessa. Etupää kaatuu helpolla, mutta olipahan ajettavissa ilman.

koeajo.jpg

Onneksi olkoon. Olet sinä taitava mbbp-kuski. Minulta ei onnistunut Airbikellä ilman ohjaustankoa kuin hetkittäin apukeppien avulla lähtien :oops: .
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Täytyy myöntää ettei se sujuvaa ollut vaan aika haparoivaa :oops: Juuri sen verran ajoin että totesin sen ajokelpoiseksi.
En usko että tuo airbikellä ajaminen on ongelma kenellekään, joka osaa ajaa mbb:llä ilman käsiä ja pythonia kanssa :D
Onnistuuko sulta pythonilla ajo?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Täytyy myöntää ettei se sujuvaa ollut vaan aika haparoivaa :oops: Juuri sen verran ajoin että totesin sen ajokelpoiseksi.
En usko että tuo airbikellä ajaminen on ongelma kenellekään, joka osaa ajaa mbb:llä ilman käsiä ja pythonia kanssa :D
Onnistuuko sulta pythonilla ajo?

Hädin tuskin lentokoneasennossa.

Liitteet
Jori pythonilla.jpg
Jori pythonilla.jpg (104.53 KiB) Katsottu 3804 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Hädin tuskin lentokoneasennossa.

Luulisi tuon auttavan kummasti muittenkin runko-ohjattavien ajoa. Tyylin taitaa saada kohdilleen vain kilometreillä, mutta niitä on helppo tehdä, kun ajaminen kerran onnistuu :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Seuraavaksi pitää lyhentää runko ja muuttaa takahaarukka alle taittuvaksi. Ajattelin laittaa nivelen hieman vinoon jolloin takarenkaan pitäisi taittua nätisti eturenkaan viereen. Samalla vaivalla syntyy näppärästi jousitus. Sitä varten on tuommoinen 50mm halkaisijaltaan oleva 40mm pitkä kumieristin. Onko tuo Jukan Geopyörässä oleva 1/4 suhde tämmöiselle kumille "oikea"?

Vastaa Viestiin