ohjausakseli ei oo renkaaseen nähden ihan suorassa.
PW kirjoitti:
Polkimet ei varmast oo täysin suorassa
On tämä hauskaa luettavaa Pitäisikö sanoa erikseen jos joku osa on suorassa, voisi päästä helpommalla
Ei sillä että omanikaan olisi joka suhteessa suoria, eikä sillä että sillä edes olisi mitään merkitystä, ei tuollaisia ajaessa huomaa
Käsillä kun vääntelin polkimia, en huomannu välystä.
On siis onnistunut laakerointi Helpolla jää jotain pientä, kun ilman sorvia tekee ja tässä ei voi edes kiristää välyksiä toiseen laitaan
jviirret kirjoitti:
Ei sillä että omanikaan olisi joka suhteessa suoria, eikä sillä että sillä edes olisi mitään merkitystä, ei tuollaisia ajaessa huomaa
Täysin suoraa ei taida saadakaan ilman jigiä. Se taas vaatii pyörän suunnittelemista ennen kuin sen rakentaa tai pitää tehdä monta jigiä Samalla vaivalla tekee siten yhden suoran pyörän tai useamman kieron
Vatupassia kun käyttelee, nii saa aika suoran tehtyy laakista.
Ite tein omani-kyljellään- ajatuksella. Eli kaikki mikä kuuluu olla keskellä ja pystyssä(runko) menee vaakasuoraan ja navat, keskiö yms pystyyn. Tässä täytyy tietty ottaa huomioon haaurukoiden kiinnityspisteiden(dropout) mahdolliset epsymmetrisyydet.
Aluks päätin nojakulman, istuinkorkeuden ja penkin/ navan korkeuseron. Sit lankku(selkänojaks) maahan pätettyyn kulmaan. jalat haluttuun korkeuteen esim johonki ämpärin päälle...pari mittaa muistiin...kuva tupakkiaskin kanteen.. sit ei muuta ku pari päivää maski päässä oleilua. se oli siinä.
ohjausakseli ei oo renkaaseen nähden ihan suorassa.
PW kirjoitti:
Polkimet ei varmast oo täysin suorassa
On tämä hauskaa luettavaa Pitäisikö sanoa erikseen jos joku osa on suorassa, voisi päästä helpommalla
Ei sillä että omanikaan olisi joka suhteessa suoria, eikä sillä että sillä edes olisi mitään merkitystä, ei tuollaisia ajaessa huomaa
Jukka
Hyvä ett on hauskaa, siksihän näitä tehdään.
Parempi ite kirjottaa kaikki virheet ja vinoudet mitä huomaan, vähemmän tarttee kenenkään muun niistä huomautella
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Käsillä kun vääntelin polkimia, en huomannu välystä.
On siis onnistunut laakerointi Helpolla jää jotain pientä, kun ilman sorvia tekee ja tässä ei voi edes kiristää välyksiä toiseen laitaan
Tuosta akselina toimivasta 20mm hydrauliikka putkesta piti vähän hioa hiekkapaperilla, jotta laakeri meni päälle. 50mm putkesta en tainnu ottaa ku rälläkän räyskeet pois.
Puntarissa kävin pyörän kanssa n. 18kg jäi pyörälle painoo. Jarrut ja vaihdevipu puuttuu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aamun ensimmäinen ajotesti, yritän ymmärtää uutta pyörää ja miettiä voiko jotain parantaa vai onko kyse vain kuskin ajotaidon parantamisesta. Korttelin ympäri taas n. 300m hiekkatietä, liikkeelle lähtö tasaselta vieläkin hyvin vaikeeta ja ensin ei tienleveys meinaa riittää mutt sitten ylämäki meni ihan hyvin.
"Salmiakkikeulan" yläputket ottaa kääntäessä reisiin kiinni ja pelkona on ett pyörä taittuu alle ja reisi jää puristuksiin. Rakenteen kestävyyden puolesta yläputket vois korvata tai siirtää alemmas mutt seuraavana olis rengas tiellä tai lokasuoja. Lisäksi ohjaustangolle pitäs keksii uus paikka - alaohjaus, mieluummin ei.
Tuo rengas taittuu aika voimakkaasti alle, tää on ilmeisesti se haukkaus ilmiö josta usein mainittu. En ihmettele yhtään ett esim Airbikessä on kumirajotin ohjaukselle.
Jättö on tyhjällä pyörällä n. 100mm ja kun makaan päällä arvaisin sen 120-130mm suuruiseksi.
Penkin yläkaarretta pitää jyrkentää jotta pystyn päätä ja yläselkää nojaamaan siihen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
[attachment=0]2014-11-01 10.55.07.jpg[/attachment]
Parkkeerausasennossa
Kiristin liinoja niin ett jättö meni nollaan, lyhyt ajo ja tuntuma oli ett olis helpompi ajaa. Niinku ei keula kaatus yhtä helposti alle. Jos noin ni kaikkee ei voi laittaa jätön muuttumisen piikkiin koska samalla muuttuu penkin kulma ja ohjauskulma, painopiste ym.
Penkkilevyn laitoin nippusiteillä runkoon kiinni. 400g irtos samalla vaneria ja teräsputkee, kevennys alkaa
Liitteet
2014-11-01 10.55.07.jpg (242.84 KiB) Katsottu 1973 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ehkä pitää nyt tehdä se pythoni ja opetella sillä ajamaan jos tämänkin ajo sitten alkas sujuu. Usko on vieläkin heikko, ett tämän ajamisesta tulis joskus hauskaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Keulan kaatuminen johtuu loivasta ohjauskulmasta. Flevossa ja airbikessä kumi helpottaa.
Mites python, siinäkin loiva ohjauskulma mutt jättö negatiivinen - joka taas vaikuttaa keskittävästi.
Kovin etupainonenhan tämä on. Kun pyrin penkiltä pystyyn takakiekko tulee eteen ja pyörä on valmiiksi parkeerausasennossa Miten lie sitt alamäessä tiukassa jarrutuksessa
Vieläkö pitää keksiä määritelmä/tyyppi tälle pyörälle, ei oo flevo, eikä airbike vaik geometria aika lähellä ehkä MBB on riittävän laaja ilmaisu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pyyttonissa on ohjauskulma tyypillisesti 60-70 astetta. Flevossa 40 ja Airbikessä 50. Mikä sitten on loiva ja mikä ei? Negatiivinen jättö nostaa kuitenkin pyyttonin keulan pystyyn päälle istuessa eli kumi on siinä turha.