Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Voisin huomenna koittaa. Tuskin tuohon on tuuli paljoa nietosta saanu kasattua...

Joo, ei ole juuri lunta kertynyt eilisestä. Läskin kulku-ura löytyy ko. niityn itäreunasta, n. 10 metrin päästä pensasaitoja.

Kävin vetäsemässä vähän kapeamman uran viereen pitkäksi venähtäneen Kempeeleen lenkin lopuksi. Ihan sen ajamaan pystyi mutta en kevyeksi sanoisi, koivet oli valmiiksi spagettia ja 25-32 välitys oli pienin mitä löytyi... nuoskakeli ei tehnyt ajamista ainakaan helpommaksi, takavaihtajan rissat piti rapata tuon mönkimisen jälkeen.

Työmatka kun menee tuosta ohi, niin aamulla bongasin jäljet. Eihän se pahasti mutkitellut. :) Jouduitko jalkautumaan penkan kohdalla? Itte en millään saanut kelattua tarpeeksi vauhtia penkan ylitykseen, joten siinä joutui jalkautumaan. Fattyssä on vain yksi eturieska, joten 32/36 on lyhyin välitys. Ensi viikolla laitan General Leen 29-42 -adapterin tilaukseen, kun niitä tulee bike-discountiin myyntiin. Vähän lisää vääntöä nousuihin...

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo pyörätieltä otin kunnolla vauhtia, puolessa välissä oli välillä syvempää ja välillä kovempaa pohjaa. Lopussa oli enemmän lunta ja syke tapissa, sun jäljessä sain etupyörän pyörätielle mutta siitä piti jalkautua.

Kyllä tuo mun värkki ihan kivasti kulkee hangessakin kuten pehmeässä hiekassa, kunhan itse saa määrätä ajolinjat ja vauhdin. Eilen oli vaan narujalat ihan spagettia kun en ole vielä kunnolla palautunut näköjään viime viikon lenkeistä.

Ei muuten yhtään helpottanu kun lenkin alussa alko sähköpyöräilijä roikkumaan kannassa kun pidin 22-25 km/h vauhtia, asia selvisi seuraavissa valoissa. Jätin nöyryyttämättä ja peesasin suosiolla, ajeli GPS:n mukaan 24.5 vauhtia mutta yllättäen ylämäkiin se ei kulkenu kovinkaan kun niissä pysyin hyvin mukana. Omat sykkeet oli kyllä tuolla pöperökelillä ja tuulella silti ihan kisatasolla.

Pisti miettimään että rouvalle tommonen filo jossa 150-250 W sähköapu ja akun helppo irroitus sisällä latausta varten. Kapasiteetia niin että 30-50 kilsaa jaksaa pakottavassa hädässä ajaa avustettuna huonollakin kelillä. Ei ehkä tarvis autoa näin talvellakaan käyttöönsä. Nojari ehkä... delta trike ehkä. Pitää miettiä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Hopea »

http://blogs.calgaryherald.com/2013/12/ ... r-cycling/

Englantia osaaville ihan hauska juttu lumen esiintymismuodoista talvipyöräilijän näkökulmasta. Sieltä löytyy esim. luonnolumi, jäätikkö, aurattu lumi ja suolasohjo.

Jos siitä jotain puuttuu, niin "autotieltä pyörätielle aurattu lumi" on aika yleisenä lajina poissa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Hopea kirjoitti:

http://blogs.calgaryherald.com/2013/12/ ... r-cycling/
Englantia osaaville ihan hauska juttu lumen esiintymismuodoista talvipyöräilijän näkökulmasta. Sieltä löytyy esim. luonnolumi, jäätikkö, aurattu lumi ja suolasohjo.
Jos siitä jotain puuttuu, niin "autotieltä pyörätielle aurattu lumi" on aika yleisenä lajina poissa.

Hieno uusi sana: snirt = snow+dirt eli jähmeiksi kököiksi pakkautunut kurainen lumi.
Olisiko suomeksi vaikka lura = lumi+kura? :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tässä vinkkejä talvipyöräilyyn:

http://www.hs.fi/terveys/a1414119293836 ... 94fd5ae4a7

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ajelin tänään illansuussa SH23:lla reitin Vaajakoski-Rantaraitti-Vaajakoski n. 26 km. Pakkasta oli vaivaiset 2 astetta, mutta, kun uudella 1200 watin moottorilla vauhti kiikkuu kaiken aikaa 25-35 km/h vaiheilla, meinas näpit paleltua vaikka oli tukevat hanskat kädessä. Päätäkin meinas palella vaikka oli kaksi pipoa kypärän alla. Tuli testattua konkreettisesti Ilmatieteen laitoksen kaavio pakkasen purevuudesta:
http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content ... /index.php
Kun vie hiiren osoittimen kaavion päälle voi tarkastella eri arvoja.

SH23 1.11.2014.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nostat sen moottorin varastoon talveksi niin tarkenee :mrgreen: Tai sitten pitää hankkia turkishaalarit ja tuulensuojaa "pyörään" ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuosta tulikin mieleen yrittää löytää ihmisen lämpötehoja eri suoritustasoilla. En pikaisesti löytänyt kuin tämän keskustelun:
http://www.tiede.fi/keskustelu/33314/ke ... _lampoteho
ja sieltä kohdan:

Sattuu olemaan käsillä ammattikirjallisuutta josta löytyy taulukkotietoa.
Keskikokoisen ihmisen aineenvaihdunnan teho, eli se teho millä ihminen myös lämmittää ympäristöään:
nukkuessa 85W
toimistotyö 105-125W
kotityöt 165W(ruuanlaitto) - 470W(siivous)
Taulukon suurin arvo löytyy ylämäkeen kävelystä: 730W (kaltevuus 15%, nopeus 4,8 km/h)
Taulukossa ei ole mainittu juoksua, hiihtoa yms. liikuntalajeja.

Taulukossa tarkoitettu keskikokoinen henkilö (ihon pinta-ala 1,8 m2) lienee jonkin verran kevyempi kuin annettu 80kg. Eli 80-kiloiselle vähän lisää tehoihin.

Ei ole ihme että pyöräillessä tarkenee kun lämpöteho ilmeisesti on yli 500W :D Kesällä jopa liian hyvin ja talvellakin sen verran että tarvii pukeutua vähemmän kuin pilkillä istuessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ei ole ihme että pyöräillessä tarkenee kun lämpöteho ilmeisesti on yli 500W :D

Tämän taulukon mukaan 648W 20km/h:n nopeudessa. Mulle tuli ainakin kevyt hiki vaikka pakkastakin oli neljä astetta :wink:
Ihmetyttää kun tuossa Sakarin linkittämässä Ilmatieteenlaitoksen taulukossa erittäin kylmän raja on vain 25 astetta :shock: Laadittu vissiin pääkallopaikalla :roll:
Rannassa oli jo miehen kestävä jää.

jäällä.jpg
jäällä.jpg (99.54 KiB) Katsottu 2586 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei ole ihme että pyöräillessä tarkenee kun lämpöteho ilmeisesti on yli 500W :D

Tämän taulukon mukaan 648W 20km/h:n nopeudessa.

20km/h nopeuteen nollakelissä pystypyörällä riittänee noin 100W tasainen teho, eli lämpöteho on karkeasti kuusin kertainen jalkojen tuottamaan liike-energiaan verrattuna :shock: Ihmisen hyötysuhde siis noin polttomoottorin luokkaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kalorin määritelmän muukaan 2500Kcal päivittäisellä kulutuksella ihmisen keskimääräinen lämpöteho on 120W.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalori

Ilmako mul on melkein aina kuuma, sillä kuolisin varmaa nälkään tolla 2500 kalorin dietillä!

Milläköhän teholla alkoholi palaa elimistössä :D Rapulas kun tuppaa hiukan ihmistä hikoiluttamaan.
...tuli vaan mieleen.. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-11-02 09.28.31.jpg
2014-11-02 09.28.31.jpg (156 KiB) Katsottu 2517 kertaa

Talvinojailun ikävin asia, penkille kertyy lunta ja jäätä - joku suoja pitäs värkätä. Pyörätelineen päälle vois tietyst tehdä katoksen tai sitten jokaiseen penkkiin joku huppu, toimis kaupan pihassakin ja muualla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Härski »

Wanhoista autoromuista nypityt jalkotilamatot -kumisena ja painavana- kestää aika hyvin tuiskussakin paikoillaan.
Niitä on kätevä levitellä pikin pihamaata kaikkiin paikkoihin mitä haluaa suojata säältä, esim satulaan! Tyylikkäitä kuin mitkä :D !
Ja tyyliasioistahan ei sit saa kinastella!

Semmonen fillarikatos toimii kesällä pirun hyvi vesisadetta vastaan, mut talviaikkaan täytyy ottaa huomioon et lumi tuiskuaa kyl iha joka paikkaan, jos sillä on vaan siihen mahdollisuus.

Eli Suoja aivan kiinni satulaan, tai sit katto ja seinät ympärille. Niin, yks vaihtoehto-satulan- suojaamiseks olis tietty heittää fillari katolleen. Kätevää eikö totta! Tankoon, vaihteisiin yms. se ei tietty auta..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Rinkan sadesuoja sopii nojapyörän istuimeen samasta syystä, kuin rinkkaankin.
Tuossa kuvia niistä, sekä rinkan päällä, että pakattuna.
https://www.google.fi/search?q=rinkan+s ... 22&bih=485

Sellaisen voi ostaa vaikka mistä, mutta myös vaikka täältä: https://www.varusteleka.fi/fi/group/naa ... uojat/1079
Väriä kaipaavat voivat ostaa vähän kalliimmalla täältä: http://www.partioaitta.fi/varusteet/rep ... sadesuojat
Summittain samaan hintaan voi peittää myös koko pyörän: http://www.motonet.fi/fi/tuote/913120/S ... 81-x-112cm

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Rinkan sadesuoja sopii nojapyörän istuimeen samasta syystä, kuin rinkkaankin.
Tuossa kuvia niistä, sekä rinkan päällä, että pakattuna.
https://www.google.fi/search?q=rinkan+s ... 22&bih=485

Sellaisen voi ostaa vaikka mistä, mutta myös vaikka täältä: https://www.varusteleka.fi/fi/group/naa ... uojat/1079
Väriä kaipaavat voivat ostaa vähän kalliimmalla täältä: http://www.partioaitta.fi/varusteet/rep ... sadesuojat
Summittain samaan hintaan voi peittää myös koko pyörän: http://www.motonet.fi/fi/tuote/913120/S ... 81-x-112cm

Joo, minulla on ollut vuosia juuri tuollainen rinkansuojus. Se on kevyt ja sen voi pitää aina mukana. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin