SH25

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Lisää ajatusta reunan jäykistämiseen.
Wire edging

Kiitos Härski! Sieltäpä löytyi ratkaisumalli takareunan jäykistämiseen:

Kuva

Sattuupa juuri olemaan varastossa 6 mm:n AL-lankaa. Jäykistys on tehtävä levyn ollessa kiinnitettynä nojakkiin lopulliseen muotoonsa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

No, laitoin muottijäykisteen 16 mm:n lastulevystä, ja nojanallen avustamana laitettiin lisäjäykisteura SH25:n peräkontin kaarevaan perään viime tiistaina. Kyllä alumiinin taivuttelu on tosiaan kivaa ja helppoa! :mrgreen:

Kuvia sitten myöhemmin, kun SH25 tulee maalaamosta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kyllä alumiinin taivuttelu on kivaa! :mrgreen:

Sitte vain koria tekemään http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3907

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen ajellut melkein päivittäin Vaajakoski-Jyväskylä-väliä hiukan vajaa 30 km matkoja n. 24 km/h keskinopeudella. Vaikka olen runsaasti käyttänyt sähköavustusta, ei akku ole vielä kertaakaan hyytynyt. En siis vielä tiedä voiko sillä ajaa 100 km:n matkoja kuten Kuetron lupaa.

Vasemman etupyörän vaiheilta rupesi kuulumaan naksahduksia, ja koitin etsiä hitsaushalkemia, mutta ei niitä löytänyt. Viimein tarkistin etupyörän laakerit, mutta en havainnut niissä varsinaista vikaa. Vaihdoin kuitenkin koko kiekon toiseen, ja naksahdukset loppuivat.

Kun lämpötilat kiikkuvat nollan vaiheilla, tarkenee muuten aika hyvin, mutta sormia rupeaa palelemaan noilla vauhdeilla vaikka käsissä on työmiehen käsineet ulkokäyttöön: http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... oon-38290/
Ovat muuten yllättävän kalliita oikeat talviajohanskat esim: https://www.mp-varaosat.fi/index.php?uk ... uctID=1416

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Vasemman etupyörän vaiheilta rupesi kuulumaan naksahduksia, ja koitin etsiä hitsaushalkemia, mutta ei niitä löytänyt. Viimein tarkistin etupyörän laakerit, mutta en havainnut niissä varsinaista vikaa. Vaihdoin kuitenkin koko kiekon toiseen, ja naksahdukset loppuivat.

Pinnat/puolat siellä naksui. Löysiä olivat.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä naksuminen johtui löysästä pinnasta.

SH25 tuli maalaamosta ja pistin sen kasaan. Koeajo lumisella pihalla osoitti Jukan ennusteen oikeaksi, että etukiekko sutii helposti. Ei siis ole ollenkaan talviajopeli ellei asenna sähköavustusta. Muuten toimii kohtalaisesti.

Liitteet
SH25 15.12.14.jpg
SH25 15.12.14.jpg (189.88 KiB) Katsottu 4334 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno peli tuli. Kuva kuitenkin tärähtänyt. Otapa heti kun on kunnolla valoisaa uusia kuvia, niin pääsemme ihastelemaan uuden pyöräsi ratkaisuja. Sähköapu tuon takapyöriin tietenkin täytyy laittaa, jos sillä talvella tai mäkisessä maastossa ajelee, mutta sähköapuhan on järkevä joka tapauksessa. Akuille on tilaa tavaratilan etuosassa ja silti jää mahtava tila kauppakasseille taakse. Pyörän rakenne on yksinkertainen ja kevyt, ketjut eivät likaannu, eikä likaa kuskia. Mahtava pyörä kaiken kaikkiaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Muuten toimii kohtalaisesti.

Miksi "vain" kohtalaisesti? Kaatuuko herkästi kun kovin matalaa ei voi kampikorkeuden vuoksi tehdä :(
Tuo "vetokahva" on hyvä keksintö. Vähän tarpeettomankin jykevä, mutta helppo taluttaa kun nappaa vain siitä kiinni ja vetää perässä. Ylettääkö tuohon pyörän takana seisoessa? Jos ylettää niin siitä on helppo nostaa seinää vasten pystyyn varastoitaessa tai vaikka hississä kuljetettaessa.
Talviajoon vaatii kyllä rajun jääketjun renkaaseen, mutta yhdellä ketjulla selviää sekä ohjaavasta että vetävästä pyörästä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kommenteissa täytyy olla varovainen, kun kokeilin vaan tuossa pihassa. Kyllä istuinasento ja vetopuoli toimii hyvin. Pystyssä pysymisestä saa käsityksen vasta kovemmissa vauhdeissa. Vetokahva on alumiiniputkea. Siitä on hyvä taluttaa ja siihen saa hyvin kiinni valaisimen, mittarit ja juomapullon. Se helpottaa myös istumaan menoa ja nousua, ja siitä voi hyvin tosiaan nostaa nojakki pystyasentoon. Jos ei yllä takaa, niin ainakin sivulta. Kokonaispituus vain n. 180 cm. Painoa en ole vielä mitannut.

Otin tuon edellisen kuvan Lumia 900:lla. Tässä kuvia Panasonic DMC-F528 Lumix:lla puolen päivän hämärissä:

Liitteet
SH25 ohjaustanko 1.jpg
SH25 15.12.14..jpg
SH25 15.12.14. 3.jpg
SH25 15.12.14. 2.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Asensin SH25:een sähköavustuksen ja napamoottorikiekon toisen takakiekon paikalle, ja hommahan pelasi muuten hyvin, mutta näin talvikeleillä, kun tiet ovat moukkuiset ja sepelipintaiset, on tärinä niin kova, että päätin laittaa koko pelin talvisäilytykseen.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH25 koki kevään mittaan muodon muutoksen. En ollut jotenkin tyytyväinen kiiltävään mustaan. Olisi pitänyt laittaa mattamusta. Maalautin sen uudestaan.

Ketjun pysyminen eturattaalla on tuottanut ongelmia. Vasta, kun laitoin paluuketjun taittopyörän kääntyilemään vapaasti nippusiteen varassa, alkoi homma hyvin pelittään.

Ei tästä tullut tosiaankaan mitään vauhtipyörää. Kun istuin on noinkin korkealla ei kaarteissa uskalla ajaa kovinkaan lujaa. Kauppareissuille ja rauhalliseen matka-ajoon sopinee hyvin, kun tavarat saa pakattua hyvin peräkonttiin.

SH28:n ohella tuon tämän ehkä Nokialle kokeiltavaksi. :roll:

Liitteet
SH25 26.6.2016 1.jpg
SH25 26.6.2016.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin