Etupäässä sitten olkapoikkeama, jättö ja ackerman kulmat kohdilleen. Jos käsitteet kuulostavat oudoilta niin googlettamaan. Hyvänkin projektin saa helposti pilalle jos etupään geometria ja kulmat on perseellään.
Jukka
Etupäässä sitten olkapoikkeama, jättö ja ackerman kulmat kohdilleen. Jos käsitteet kuulostavat oudoilta niin googlettamaan. Hyvänkin projektin saa helposti pilalle jos etupään geometria ja kulmat on perseellään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jooseha kirjoitti:Saa olla enemmänkin kuten kuvassa. Putkien pituudet niin että jalat yltää polkimille
Tulee helpolla tolkku noihin, kun piirrät aluksi keskiön ja penkin. Runko sen jälkeen niin että osat saa kiinni.
kiitti toi helpottaa suunnitteluu huomattavasti
Ketjun kulkureitti pitää myös miettiä, varsinkin "kireän puolen". Paluupuolella voi olla rullia ja putkia ohjaamassa kun se ei välitä voimaa, mutta vetopuolella kaikki ketjun ohjailu syö tehoa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
tuohon kannattaa tutustua
http://www.viebke.nu/lars/exjobbsrappor ... viebke.pdf
kaveri tekee nykyisin tuollaisia tuotteita
http://www.carbontrikes.com/eng/models.html
KPS
hyödyllist infoo. harmi vaa et ruotsi ei luista meikältä kovinkaa hyvin
No miten tämä AZ StreetFox malli? Yläohjaus ja jousitus valmiina.
Vilijami kirjoitti:No miten tämä AZ StreetFox malli? Yläohjaus ja jousitus valmiina.
aattelin tosta mallista ottaa vaan taakajousituksen mallin. hieman muokattuna tosin.
Ohjaus tulee rattiputken kanssa eteen. ratin mallia en oo viel päättäny.
Mikä hinku näihin ratteihin nyt on
Eihän tuollaisen kyytiin edes pääse jos tuossa on ratti edessä Jos sen laittaa niin kauas kuin autoissa niin ottaa jalkoihin polkiessa. Pitää siis tehdä teleskooppivarrella tai naaman eteen tai ratkaista jotenkin muuten. Rattiin myös vaikea laittaa jarrut ja vaihteet...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
tossa olis jonkun näkönen suunnitelma rungon rakenteesta. pituudet on vielä auki.
osaisko joku sanoo noit rungon pituuksia ja ohjaus rungon pituudet? ni voin niiltä pohjilta alkaa tekee mittoja lisää.
stongaks tulee joko chopper tyylinen tai M tyylinen stonga.
sori on vähän huono kuva ja huono piirustus jälki. toivottavasti joku saa selvää tosta
http://knob.planet.ee/kirjandus/A%20Lar ... Genius.pdf
Tuolta löytyy kokonaiset valmistusohjeet mm. StreetFoxille ja DeltaWolfille.
Rungon pituuden saat aika hyvin kun menet seinää vasten istumaan ja mittaat jalkapohjasi etäisyyden seinästä. Tästä mitasta vähennetään kammen pituus(yleensä 152 tai 172mm) niin saat keskiön etäisyyden selkänojasta. Tietenkin hyvä jättää/suunnitella säätövaraa.
Raidetangot tuossa on ainakin liian lähellä polkimilla olevia kantapäitä.
Mahtaako ohjauksen ristikkonivel toimia noin tiukassa kulmassa?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuo CLWB on kyllä vaikea toteuttaa tadpolena. Polkimet joutuu nostaan tosi korkealle, että jalat sopii pyörimään. Noin jyrkässä ohjausakselin kulmassa pitää laittaa kaksi niveltä peräkkäin, niin kulma puolittuu per nivel. kaksi puolentuuman räikän niveltä peräkkäin napsauttamalla yhteen
Kanattaa päättää joitakin perusjuttuja ennekö rupee kuvia vääntää. Ainaki rengaskoot ja maavara vois olla semmosia mitä lyö lukkoon iha eka. Tohon piirustukseen jos läjäyttää 622 renkaan taakse, ni tulee aikamoinen maavara tai sit ETUnojapyörä! Asia on sit eri jos ne on tavoiteltavia ominaisuuksia ja sä oot jo ne päättäny!
Ja sit jos osaa hahmotella nojakulman mahd lähelle lopullista ajoasentoo, niin saa jo tosi tarkkaan määritettyy tolla jo Jukan kertomalla menetelmällä keskiön paikan. Sillä erolla et ei nojaa seinään vaan johonki mikä on siinä halutussa nojakulmassa. Mul ei trikeistä oo kokemusta, mut veikkaisin 25- 30 astetta tuskin on kaukana sopivasta.
Selkänojan mallaukses vois toimii esim.tietokoneen pälle nojaamaan laiteettu 50 tuumanen tauluTV.
Tangon ja ohjausakselistojen paikka taitaa olla niitä vaikeimpia ennakaolta suuniteltavia juttuja. Melkeen vois tehä perusrungon fillareineen polkimineen satuloineen nippuun ekana. Sit pyörittelee polkimia ja mallailee itellään sitä tangon paikkaa.
Kokeileppa pujottautua tuolle korkeudelle istumaan niin että nuo ohjausrakennelmat ovat tiellä. Penkin voi mallata vaikka kirjoista lattialle. Ohjaustangoksi kelpaa harja. Valmiissa pyörässä on vielä renkaat tiellä. Selviää konkreettisesti miksi näissä on hyvin harvoin tuollaista ohjausta.
Voi tuon kanssa elää. Hyvä vaan tietää etukäteen ettei tule yllätyksenä
Mittoja voi ottaa valmiista pyöristä vaikkei niistä piirrustuksia olekkaan. Riittää että pyörästä on kohtisuoraan sivusta otettua kuva ja tietää sen vannekoon. Jos kuvassa joku mitta on kaksi kertaa suurempi kuin sen 406 vanne niin tietää että se on noin 80cm.
Triken sivukuvissa pitää huomioida että runko on kauempana kuin eturenags, eli käyttää vertailumittana mieluummin takakiekkoa.
Tästä kuvasta voi ottaa vaakasuoria mittoja vaikka on kuvattu yläviistosta:
Mun kuvaruudulla 559 takavanne on 62mm, eli kuvaruudulla 110mm pitkä runkoputken vaakasuora(siinä tosin on pieni mutka) osa on (559/62)*110mm. Eli noin metrin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...