Ajoin 5km puhistamatonta kevaria, märkää lunta vajaa 10cm, paljon renkaan uria. Yllättävän hyvin kulki, ei vingertäny eikä sutinu.
Takarengas vaihto välillä uraa, se onkin kapeempi ja ehkä pitkä haarukka vähän antaa periks.
Hyvältä tuntuu
Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Re: MBB Talveksi ja soralle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Tarviiko lokareita lainkaan?
Re: MBB Talveksi ja soralle
jooseha kirjoitti:Tarviiko lokareita lainkaan?
Vähemmän roiskuu ku "kääntyväkeskiöisessä", takarengas on niin kaukana ett sieltä tulee vähemmän ja eturenkaasta osa ilmeisesti pysähtyy penkkiin - kyllä sieltä märimmissä paikoissa roisku, ehkä jotkut lokarit laitan - kuiva lumi saattaa pöllytä.
Takas tullessa, kerran pyllähdin kylelleni ylämäkeen pysähtyessä. Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa, vääntää vaan selkänojaa. Haarukan nivel pyrki siirtymään vasempaan laitaan, ilmeisesti hakee suoraa linjaa ajossa.
Tuo aikasemmin mainitsemani, kääntönivelen vinouden kyllä huomaa ajossa - vänkää ohjausta vasemmalle hiukan. Kun teen uudet dropparit edemmäs, pitäs samalla koittaa oikasta renkaat ja ohjausnivel samaan linjaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa,
Sen mitä pythonilla ajelin niin alkoi haittaamaan kaarteissa yms. tilanteissa joissa pyörä on vähänkään kallellaan. Sama homma oli kyllä silloisessa lowracerissakin...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB Talveksi ja soralle
Pari kuvaa jarrusta ja yhes liina ja kumiköysi.
- Liitteet
-
- 2014-11-07 14.53.41.jpg (208.5 KiB) Katsottu 2589 kertaa
-
- 2014-11-07 14.54.16.jpg (199.38 KiB) Katsottu 2589 kertaa
-
- 2014-11-07 14.54.31.jpg (206.33 KiB) Katsottu 2589 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo takarenkaan uran haku on vähän villin tuntusta mutt ei se varsinaisesti ajoa haittaa,
Sen mitä pythonilla ajelin niin alkoi haittaamaan kaarteissa yms. tilanteissa joissa pyörä on vähänkään kallellaan. Sama homma oli kyllä silloisessa lowracerissakin...
Jukka
Tuohan on varmaan totta ja huomaan sen kunhan kokemusta karttuu. Taakse vois kokeilla paksumpaa ja vaikka isompaa kumia 29" esimerkiksi tai sitten ostaa ne läskit suoraan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Vissiin keltaisessa pythonissa? Musta näyttää jämyltä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
jooseha kirjoitti:Vissiin keltaisessa pythonissa?
Molemmilla, mutta mustalla ajaessa oli ajokokemusta todella vähän. Karkaili alta välillä vaikkei uria ollutkaan. Keltainen oli "uraherkkä" vaikka kuivtteli jo osaavansa ajaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB Talveksi ja soralle
jviirret kirjoitti:Molemmilla
Kotisivusi mukaan siinä on putkikoko 15x35x2mm. Yllättävän kova vääntö sinne näköjään tulee. En olisi uskonut etenkään luntattuani putkien koot. Nyt uskon
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
Ei kai se putkikoko vaikuta siihen miten rengas lähtee luiruamaan urissa? Luulen että se johtuu siitä että nuo mainitsemani pyörät olivat niin etupainoisia.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB Talveksi ja soralle
jviirret kirjoitti:Ei kai se putkikoko vaikuta siihen miten rengas lähtee luiruamaan urissa? Luulen että se johtuu siitä että nuo mainitsemani pyörät olivat niin etupainoisia.
Jukka
Ei tosiaan taida vaikuttaa. Jotenkin käsitin että haarukka punoutuisi noissa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
Kyllä haarukan taipuma todella vaikuttaa uraherkkyyteen. Tuon joustoliikkeen jäykkyyssuuntien takia joustavalla haarukallakin on tavallaan jättö, ja jopa olkapoikkeama. Näistä syistä tuolla tavalla ripustettu pyörä ohjautuu eri tavalla riippuen haarukan kulmasta ja jopa muodosta. Varsinkin kovin pysty mutta joustava haarukka saattaa olla erittäin uraherkkä.
Minäpä teen tai teetän tästä jonkunlaisen selvityksen, opinnäytteen tai teen itse. Mielenkiintoista.
Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB Talveksi ja soralle
jori kirjoitti:Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin.
Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin.
Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?
Parempaa vääntöjäykkyyttä joustoa pienentämättä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB Talveksi ja soralle
jori kirjoitti:PW kirjoitti:jori kirjoitti:Hihnojen joustokerroin on erittäin progressiivinen. Ensin joustaa paljon, mutta hihnan kiristyttyä saman suuruinen voiman lisääminen ei lisää venymää enää yhtä paljon. Tästä syystä kannattaisi kokeilla hihnan takapään kiinnittämistä ylemmäs haarukkaan vaikkapa jarrunkiinnitysrautaan dropparien sijaan. Haarukan jäykkyyden kannalta poikkirivat kannattaisi hitsailla mieluummin päistään kiinni varsien väliin, kuin päälle limittäin.
Mitä tuolla hihnojen paikan muutoksella siis tavoteltaisiin?
Parempaa vääntöjäykkyyttä joustoa pienentämättä.
Ok, sain jonkinlaisen kuvan haarukan käyttäytymisestä päähäni
Nuo jarrua varten hitsatut putket laitoin haarukan kylkeen ihan vaan sen takia ett ne oli nopeet laittaa noin ja oletan ett ne ei oo lopullisella paikallaan jos ja kun kiekko ja rengas vaihtuu, ehkä jarrukin sitten levyjarruksi.
Ei tuo jarru juuri mitään jarruta, enempi psykologinen - pitää vähän kiristää, ehkä sitten vähän enempi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.