jooseha kirjoitti:Sullahan on tuo toteutettu jo nykyisessä ainakin yhtä hyvin kuin tuossa kuvassa
Riittävä pitkä haarukka jolloin jarrun asento ei muutu paljoa joustossa. Yksinkertainen, kevyt ja erittäin toimintavarma ratkaisu
Itse asiassa yritin löytää mitä olen aikaisemmin aiheesta kirjoittanut mutta kaikki kaatumiset tai muut säädöt kisoissa on tulleet lähinnä takajarrun käyttövirheestä kun tullaan kovaa alas pomppuista ja mutkaista polkua.
Viime kesänä Köykkyrissä vedin kisassa kyljelleen tästä syystä. Sitä ennen pudotin pullon Paksukumipolokasu 6h tapahtumassa kun ajoin tosi kovaa kivikkolaskua alas ja nippa-nappa pysyin polulla juuri jarruttelun ja sliksien takia.
Tuon yhden nivelen haarukan ongelma on se että jarruttaessa kun ajaa töyssyyn "syö" jarru joustovaroja ja jousi ei palaudu kuten ilman jarrutusta. Sitten jos perässä on toinen töyssy niin jousi on jo tiukalla ja perä pomppaa. Tuohon kun vielä mutkittelua kaveriksi niin tarvitaan super refleksit että pysyy reitillä ja pystyssä.
Taitoa on tullut lisää ja nyt uusilla jarruilla joissa kunnon tuntuma niitä virheitä tulee vähemmän. Potentiaalia laitteessa on kuitenkin jättää kaikki muut maastoilijat nimen omaan kovavauhtisissa laskuissa joten harkinnassa on josko tämän yrittäisi ratkaista paremmin.
Kun laitetaan Paragon:n takanavan korvakot:
pyöreiden haarukkaputkien päähän niin vähän hubaa piisaa että saa rakennettua vasemmalle puolelle laakeroinnin kelluvalle jarrusatulan kiinnitykselle, tähän tapaan:
Tarkoitus on tehdä tuo laippa niin että satula tulee haarukkaputken alle ja navan etupuolelle, ehkä tuon saa tehtyä. Ja pultilla kiinnitettävä tukilaippa jonka läpi tuo itse tehty hattumainen pikalinkun kiristysmutteri ja linkku mun käytäntöjen vastaisesti väärältä puolelta kiinni.
Renkaan irroitus vaatii sitten pikalinkun löysäämisen lisäksi irti kiertämisen, saman kuin mun etuvetosessa. Ei ihan nopea mutta tuskin tarvii kisoissa tehdä kun ei tähänkään mennessä ole tarvinnu.