"Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennusprojekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

"Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennusprojekti

Viesti Kirjoittaja vph »

Olen suunnittelemassa sarjahybridi-triken protoa, Series Hybrid Trike lienee oikeaoppinen englanninkielinen nimitys. Jonkun verran olen jo aloittanut rakentamistakin, mutta edelleen kuuntelisin mielelläni kommentteja suunnitelmasta. Suoranaista apua ja neuvoa kaipaisin varsinkin moottorin ja kontrollerin käytöstä generaattorina, kiitos!

Tässä alla liitteenä tämän hetken piirustus asiasta strategisine mittoineen. Ohjaustangon paikkaa en ole kuvaan piirtänyt, mutta yläohjaus tuohon on tulossa. Materiaalina rungossa ja haarukoissa on vähän sitä sun tätä, monenkokoista neliöprofiilia, 40 x 40 x 1.5, 25 x 25 x 2, 14 x 14 x 1.2 ja jopa 10 x 10 x 1.0:aa etugirderien vinotuissa. 200 mm:n levyjarrut tulee kaikkiin pyöriin; takana rullaa 130R15 kumi, edessä itse kasatut 406 kiekot MTB levyjarrunavoilla.

Tavoitteenani on tehdä suhteellisen hyvin viimeistelty, mutta kummallinen otus, MadMax vaikutteilla.

Liitteet
Jawdropper900.png
Viimeksi muokannut vph, 29 Joulu 2014, 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Oho, kaksi erillisellä linkkujousitetulla keulalla olevaa etupyörää. Ei ihan heti tule moista vastaan...

Onko tuollaisia jo tehty ? Nimittäin mahtuuko etupyörät kääntymään riittävästi molempiin suuntiin.

Millainen yhdysvivusto keulojen väliin tulee ohjausta varten, ja millainen ohjaustanko/systeemi ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Olen suunnittelemassa sarjahybridi-triken protoa, Series Hybrid Trike lienee oikeaoppinen englanninkielinen nimitys.

Terkoitetaanko tuolla ajoneuvoa joss kuljettaja polkee sähköä akkuun ja tämä sähkö toimii ajoneuvon voimanlähteenä?

vph kirjoitti:

Suoranaista apua ja neuvoa kaipaisin varsinkin moottorin ja kontrollerin käytöstä generaattorina, kiitos!

Eipä taida tältä foorumilta tuollaista tietotaitoa löytyä. Todettu vain että tuollaisen systeemin hyötysuhde on niin heikko että turha vaiva rakentaa:

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:


Tätäkin on joskus pähkäilty foorumilla, jotkut tekee vaan :wink: mitä haluaa.

Hyvä video kun on laittanut noita virta ja jännite arvoja. Jo pelkkä virtalukema kertoo systeemin järkevyydestä. Sai polkemalla ladattua 1-3A virtaa ja ajaessa ajomoottori otti 10-30A virran. Eli jokaista ajettua kilometriä kohti pitää polkea kymmenen kilometriä, jos ei lataa akkuihin ulkopuolista energiaa :D

Jos käsite tarkoittaa jotakin muuta niin kiinnostaisi kuula lisää.

Pyörän rakenteesta sen verran, että tadpoleen ei kannata suunnitella kovin suurta joustovaraa eteen jos ei siihen suunnittele kallistuksenvakaajaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Niinpä, suht aktiivisella googletuksella en ole löytänyt vastaavaa konstruktiota, sieltähän se motivaatio kumpuaa... mutta vain harvoin, jos koskaan, kukaan tekee mitään sellaista uutta, jota ei joku toinen olisi jossain jo tehnyt. No, harvinainen laitos tästä on tulossa joka tapauksessa, muutenkin kuin etupään osalta: sarjahybridi + trike. Polkuvoimalla liikkuva HPV Trike ilman mekaanista voimansiirtoa polkimilta vetävään kiekkoon :evil: Menee meinaan lain tulkinta sähköavustuksesta ihan tulkinnaksi.

Luulen, että etupyörien käntymisen kanssa ei tule ongelmaa, mutta asia-pointti tuo on. Akseliväliä pidentämällä tämä ongelma poistuu tai poistuisi, mutta... nyt tuo on piirretty kompromissina, jonka kuvittelen olevan just hyvä, jos ei peräti ihan paras A-luokan ratkaisu. Saa nähdä, jos ei toimi, niin tulipa sitten todennettua.

Keulojen väliin tulee ihan yksinkertainen perusrakenne, raidetanko, siis suora tanko rod-end pallonivelillä (a.k.a. rotules, mitä nämä on suomeksi?), mutta joutunen sen laittamaan ohjausakselin etupuolelle polvien takia. "No big deal", kuuluisat viimeiset sanat :roll:. Ohjaustangolta sitten toinen rod-end tuubi vasemman puolen keulaan ylös. Tangon paikka on hakusessa, jää toteutusvaiheen säädöksi. "Detaljeja", toiset kuuluisat viimeiset sanat.

Mulla on vasta toinen etuhaarukka kasassa, joten toistaiseksi vielä mennään uskon varassa. Nuo kevennyskiekot on kuitenkin valmiit ja niistä on ihan kuvatkin:

Kuva

Kuvathan on kivoja, joten laitanpa vähän vaihekuvaakin:

Kuva

Kuva

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

Terkoitetaanko tuolla ajoneuvoa joss kuljettaja polkee sähköä akkuun ja tämä sähkö toimii ajoneuvon voimanlähteenä?

Kyllä tarkoitetaan.

[quote=""jviirret"]Todettu vain että tuollaisen systeemin hyötysuhde on niin heikko että turha vaiva rakentaa[/quote]

Voi olla, mutta voihan se olla olemattakin. Bernin yliopistossa (muistaakseni) tekivät asiasta monen vuoden tutkimusprojektin ja tulivat toiseen johtopäätökseen. Kaivan vielä jostain netin syövereistä dokumentin/raportin asiasta. Edit: löytyihän se: http://danetech.dk/kabinecykel/pdfcykel/DriveSystem.pdf

Dr Fuchs kirjoitti:

Energy efficiency of SH (Series Hybrid) is sufficiently high for practical use and can be considered excellent if physiological effects are taken into account.

Tuon paperin mukaan hyötysuhde on ihan samalla tasolla, kuin "normaalissa" Parallel Hybrid laitteessa, siis vaikkapa pyörässä, jota poljetaan, mutta jossa on std sähköavustus.

[quote=""jviirret"]Pyörän rakenteesta sen verran, että tadpoleen ei kannata suunnitella kovin suurta joustovaraa eteen jos ei siihen suunnittele kallistuksenvakaajaa...[/quote]

Jep.

Jukka

Viimeksi muokannut vph, 13 Marras 2014, 16:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No hyvä että joku vihtii tuonkin käytännössä kokeilla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Näyttää aivan muulta kuin protolta etenkin kun on tarkoitus viimeistellä :D
Olisko hyvä idea tehdä lihassähköisen pyörän prototyyppi yksinkertaisemmin? Vaikka pystypyörästä? Voisi testata onko idea niin toimiva että kannattaa tehdä tuollainen hieno vehje sen pohjalta.
Kuvan pyörän näkisin kyllä mieluusti valmiina idean toimivuudesta riippumatta! Jos taas on tarkoituskin ajaa sähköllä ja polkea vain näön vuoksi on idea tietysti testaamaattakin toimiva :P

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Hienoa että joku joka osaa kokeilee tätä. Aina kun odottelee liikennevalojen vaihtumista, toivoo että voisi polkea lämpimikseen ja varautua jotenkin seuraavaan kiihdytykseen / ylämäkeen.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

jooseha kirjoitti:

Näyttää aivan muulta kuin protolta etenkin kun on tarkoitus viimeistellä :D
Olisko hyvä idea tehdä lihassähköisen pyörän prototyyppi yksinkertaisemmin? Vaikka pystypyörästä? Voisi testata onko idea niin toimiva että kannattaa tehdä tuollainen hieno vehje sen pohjalta.
Kuvan pyörän näkisin kyllä mieluusti valmiina idean toimivuudesta riippumatta! Jos taas on tarkoituskin ajaa sähköllä ja polkea vain näön vuoksi on idea tietysti testaamaattakin toimiva :P

Tuolla "protolla" protoilen vähän kaikenlaista, SH-konsepti on yksi asia. Homma lähti ehkä vähän lapasesta, kun aloin miettimään laitetta, jolla pystyisin liikkumaan ja kuntoilemaan, vaikka pystiksellä ajo ei enää (tai toistaiseksi) oikein onnistukaan syksyn tapahtumien jälkeen.

SH:ssa on trikenä aika paljon enemmän hyviä puolia kuin 2-pyöräisenä. SH:han poistaa triken ketjutusongelmat kokonaan ja vaikkapa paikallaan polkeminen liikennevaloissa tai hyvin hitaasti madellen onnistuu tasaisella teholla. Akkujen painokaan ei haitanne niin paljon kuin 2-pyöräisenä. Hauska nähdä ilmeet ja rektiot, kun polkee jalat pyörien naama punaisena paikallaan liikennevaloissa aamuruuhkassa, kun kaikkia hituttaa.

Näön vuoksi polkemista ehkä, mutta nimenomaan kuntoilua ja kuntoutumista, ei sohvalla makaamista. Pakko sen on toimia.

@pikametri ja jooseha: kiitos kannustuksesta!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No joo, mun työmatkalla ei tarvi läheskään joka päivä pysähtyä kertaakaan, alamäessä palautuu mielellään seuraavaa ylämäkeä varten ja jarruja ei tarvi juuri koskaan.
Miten tuo takakiekon napa on tehty? Katkaistu ja jatkettu pyörän napa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5044
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa kun joku kokeilee. Jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että polkeminen ei lataa akkua niin paljon kuin sähköllä ajaminen kuluttaa, niin ei pety. Eli akkuja joutuu lataamaan myös verkkovirralla, ja vehkeen toimintasäde ei ole "rajaton". Liian suurta "kantamaa" ei kannata havitella, vaatii paljon akkukapasiteettia -> tulee painoa -> vaatii lisää moottoritehoa -> syö enemmän sähköä -> vaatii isomman akun -> oravanpyörä on valmis. Ja kuskin tuottaman energian osuus pienenee koko ajan.

Parhaimmillaan tuollaisen systeemin etuna olisi mm. se, että kuski voisi hikoilla juuri sen verran kuin haluaa todellisista ajovastuksista riippumatta.
EDIT: riittävän iso vaihdeskaala ajaa saman asian... :wink:
Mutta ilman muuta minäkin haluaisin päästä ihastelemaan tämän projektin tuloksia.

Viimeksi muokannut tm, 13 Marras 2014, 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

No joo, mun työmatkalla ei tarvi läheskään joka päivä pysähtyä kertaakaan, alamäessä palautuu mielellään seuraavaa ylämäkeä varten ja jarruja ei tarvi juuri koskaan.
Miten tuo takakiekon napa on tehty? Katkaistu ja jatkettu pyörän napa?

Jukka

Joo, olosuhteet on kaikilla erilaiset. Itse asun yli 400 m korkeudella vuoren rinteessä, joten jarruja tarvitsee. Jo työmatkalla (15 km) on jyrkimmillään reilun kilometrin pätkät 15 % ja 10 % nousua, kummatkin paljon taisteltuja Strava-pätkiä, ammattilaiset keulilla toki. Ruuhkaa on usein tarpeeksi, niin että maantiefillari (oli) useimmiten nopeampi kuin auto.

Takakiekon napa on tehty Atomic Zombien Chopper-tyylillä, 20 mm akselitangosta ja 50x3 latasta. Latan "sorvaus" rälläkällä ja porakoneessa pyörittäen. Pinnanreiät porailin laippoihin pylväskoneessa, vanteeseen käsiporalla... vanteen kehä on muuten 2CV sitikasta ja kumi moottoripyärästä. Kuva:

Kuva

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

tm kirjoitti:

Hienoa kun joku kokeilee. Jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että polkeminen ei lataa akkua niin paljon kuin sähköllä ajaminen kuluttaa, niin ei pety. Eli akkuja joutuu lataamaan myös verkkovirralla, ja vehkeen toimintasäde ei ole "rajaton".

Parhaimmillaan tuollaisen systeemin etuna olisi mm. se, että kuski voisi hikoilla juuri sen verran kuin haluaa todellisista ajovastuksista riippumatta.

Kiitos ja juuri näin. Polkemalla ei millään saa kaikkea tarvittavaa hetkellistä tai edes keskimääräistä energiaa tuotettua, mutta se ei ole pointtikaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Entä lisäksi aurinkokennoja . Ei niistäkään paljon saa ,mutta lisänä jonkisen verran .

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Nojanalle kirjoitti:

Entä lisäksi aurinkokennoja . Ei niistäkään paljon saa ,mutta lisänä jonkisen verran .

Hullun yllyttämistä tuollainen :mrgreen: Joudun tunnustamaan, että päässä on pyörinyt Lotus7-tyyliin muotoiltu alumiininen konepelti/kate tuohon monsteriin. Siihen konepeltiin voisi sitten hyvin liimailla joustavat aurinkopaneelielementit ja pelastaa maailman. Hitsin hitsi, olisi kuitenkin pitänyt osallistua Movemberiin, se olisi natsannut tähän ekotrendiin. Mutta vakavasti, paljonkohan paneeli painaa minimissään per m2 ja paljonko se tuottaisi tehoa per m2 ? Joku 50W lisää polkuvoimaan (ehkä 100W netto) olisi jo jotain? Menee googletteluksi.

Edit: wikipedian mukaan

wikipedia kirjoitti:

A typical "150 watt" solar module is about a square meter in size. Such a module may be expected to produce 0.75 kWh every day, on average

Huh. Pitänee ryhtyä pellinrullauskonetta metsästämään :roll:

Viimeksi muokannut vph, 13 Marras 2014, 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin