Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-11-15 12.36.05.jpg
2014-11-15 12.36.05.jpg (249.22 KiB) Katsottu 2389 kertaa

"Ääriasento"

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-11-15 12.53.48.jpg
2014-11-15 12.53.48.jpg (228.75 KiB) Katsottu 2365 kertaa

.jpg[/attachment]
Pari kuvaa lisää, penkin rungossa näkyy asfaltin raapasu - ei tuolla montaa kertaa mäkeä kannata laskea, kulahtaa rauta puhki :wink:
Yritän samalla sihtailla ja oikasta ohjausakselia - vaikeeta hommaa :roll:

Liitteet
2014-11-15 12.55.53.jpg
2014-11-15 12.55.53.jpg (251.55 KiB) Katsottu 2365 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt kun tuli käypäinen sivukuva, piirtelin vähän statiikkaa esiin. Painopisteen paikan arvioin silmämääräisesti enkä ottanut pyörän painoa huomioon, joten tarkkoja nämä luvut eivät ole. Kuvaan on liitetty taulukko, josta näkyy etu- ja takapyörien kuormat eri kaltevuuden tiellä. Miinusmerkkiset kaltevuudet ovat alamäkiä. Viimeisenä oikealla on sarake, joka näyttää maksi hidastuvuuden kitkakertoimeksi muutettuna. Tarkoittaa, että tuota kitkakerrointa suurempi pito renkaan ja tien välissä aiheuttaa täysjarrutuksessa etuvoltin. Ei siis ihme, että se takapää tahtoi nousta. Liukkaalla alustalla tuo ei haittaa mitään, mutta kovin tehokasta jarrua tuohon ei kannata laittaa käytettäväksi pitävällä alustalla. Kuivan asfaltin ja fillarin renkaan kitkakerroin on parhaimmillaan yli 0,8. Nyt tuolla geometrialla kitkakerroinraja tasaisella on 0,37. Matalammassa asennossa tilanne paranee tietenkin huomattavasti.

Liitteet
PWMBB-M+S.png
PWMBB-M+S.png (389.8 KiB) Katsottu 2356 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös normaalissa pystärissä napa tule jokseenkin tuolle linjalle? Nehän saa kunnon jarrulla kippaamaan helposti muttei siittä normaaliajossa mitään haittaa ole.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Kuva

Kiitti. Perhana. Räyhäkän näköinen rassi.

Hylkäsin heti oman pyörän suunnitelman liian nössönä :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Jaa, pitäskö purkaa vai mikä on Jorin laskelmien johtopäätös?
Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?

Jarruttomassa tuota on turha edes miettiä. Ei se mene ympäri kuin johonkin törmätessä :mrgreen:
Taittuva perä vähentää pyörän etuakselinympäri pyörähtävää massaa takaa alhaalta eli pahentaa tilannetta. Jorin laskuissa ei ollut kuitenkaan huomioitu pyörää vain kuski.

jori kirjoitti:

enkä ottanut pyörän painoa huomioon,

Jotenkin hienon näköinen tuo on. Kanttiputket, koko musta, yhtenäiset putkikoot ja useassa kohtaa samaan suuntaan kulkevat putket. Se lampaantalja saattaisi kruunata kokonaisuuden :D Älä ihmeessä pilaa tuota maalaamalla muulla kuin tummalla mattapintaisella maalilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Jaa, pitäskö purkaa vai mikä on Jorin laskelmien johtopäätös?
Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?

Ei tarvitse purkaa, mutta on hyvä tietää, ettei tuohon kannata etupyörään mitään kallista tehojarrua suunnitella ja takahaarukka kannattaa virittää toisella liinalla tai (kumi)köydellä kiinni selkänojaan, kuten on jo ollutkin. Toisaalta noin etupainoisella pitäisi kyetä nousemaan varsin liukastakin mäkeä, kun polkee tasaisesti.

Tasainen polkimien pyöritys on tärkeää, sillä etuvetoisen polkemisvoiman vaihdellessa vetävän pyörän pito vaihtelee samassa tahdissa niin, että kovimman polkaisun aikana pito on huonoimmillaan. Sutii jopa kuivalla asfaltilla. (mhelanderin MBB) Takavetoisessa kiihtyvyysvaihtelu ja vetävän renkaan pitovaihtelu vaihtelevat samassa tahdissa. Samalla pyöräkuormasuhteella takavetoinen siis etenee paremmin, jos polkeminen ei ole "pyöreää". Tasaisella vedolla ovat teoriassa yhtä hyvät. Etuveto voittaa kuitenkin lumessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Eli mieluummin takana sais olla levyjarru.
Semmonen tuntuma jos joskus tästä kehitän MBB-läskin ni siihen en laita naruperää.
Kiitos vaan ulkonäkökehuista, musta Ferreksi olis varmaan oiva maali jos joskus maalaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Eli mieluummin takana sais olla levyjarru.
Semmonen tuntuma jos joskus tästä kehitän MBB-läskin ni siihen en laita naruperää.
Kiitos vaan ulkonäkökehuista, musta Ferreksi olis varmaan oiva maali jos joskus maalaan.

Tuon kuuluu olla musta. 8)
Ei se takajarrukaan tuossa oikein toimi, kun on niin kevyt perä. Etujarru ei toimi, koska painopiste niin ylhäällä edessä ja takajarru on sekin toimimaton samasta syystä. Mutta älä huoli, jarrut ovat vain vauhdin surma. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4063
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Mutta älä huoli, jarrut ovat vain vauhdin surma. :)

Jarruitta ajaminen voi päättyä äkisti :D

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla :)

Kampi pituuden muuttuessa niiden etäisyys pitää myös muuttaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla :)

Kampi pituuden muuttuessa niiden etäisyys pitää myös muuttaa...

Jukka

Niinpä. Tässä pyörässä on kokeilu hankalaa, mutta niissä missä liikkuu penkki tai keskiö on kokeilu helppoa :wink: Keskiön liikutus vaatii tietysti joissain tapauksissa myös ketjun pituuden muuttamisen :(

Idästä löytyy samankaltainen pyörä

114.jpg
114.jpg (47.33 KiB) Katsottu 2243 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Vielä tuosta jarrutustilanteesta, jos etujarrulla jarruttaa niin ett takarengas ottaa eturenkaaseen kiinni, sillon jalat on jo maassa ja myös keskiön edessä oleva rauta ottaa jo maahan. Jarrutuksen pitää olla tosi raju jos kuski tuosta vielä tekee voltin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin