Vaihde vapaalle eli rattaat puoleen väliin, pitäis onnistua kaikissa sorveissa. Tai isoimmat kierrokset mitä paletista löytyy. Sitte istukan avaimella pyörittää pakkaa. Mutta on tosiaan monta tapaa tehdä nuo kierteet.
Kerkesit vastaamaan, päädyin juuri samaan lopputulokseen .
Taidan seuraavaksi sovitella etuhaarukan ohjainlaakerin paikalleen. Emäputken yläpää meni soikeaksi, kun sauman joutui vetämään lähelle päätä. Vaatinee putken dremelöintiä laakeripesän sovittamiseen, ja lopulliseen asennukseen epoksia.
Ei hajuakaan toimiiko, mutta saisko sen pyöreäksi kartiolla? Sullahan on sorvi. Tekee oikean kokoisen kartion, sisä tai ulkopuolisen ja pakottaa silla putken oikean muotoon
Ehkä vähemmän soikeaksi ainakin ja kenties hieman venähtämään, ei tarvisi dremelöidä. Tarvii tutkailla huomenna...
Tarkemman mittailun ja kevyen dremel-hionnan jälkeen puristelin ohjainlaakerien kupit paikalleen. Apuna kierretanko sekä pari isoa prikkaa ja mutteria. Emäputket olivat kokoa 38x2 mm, hommasin ne taannoin Syväriltä. Ilmeisesti niiden reikä on vähän isompi kuin tavallisissa fillarin rungoissa, kun kupit menivät paikalleen suht helposti.
Laitoin etuhaarukan ja -kiekon paikalleen, ja sommittelin myös takakiekon kuvaan. Akselivälitavoite noin 158 cm, ja eturunkokin suunnilleen oikeassa asennossa. Aika pitkältä näyttää, mutta eiköhän tuo muutu paremman näköiseksi, kun saa loputkin kilkkeet mukaan.
. Emäputket olivat kokoa 38x2 mm, hommasin ne taannoin Syväriltä. Ilmeisesti niiden reikä on vähän isompi kuin tavallisissa fillarin rungoissa, kun kupit menivät paikalleen suht helposti.
Teoriassa sen reiän pitäisi olla jopa 0,6mm liian suuri koska 1 1/8" headsetin laakerin ulkomitta on määritelty 25,4mm:ksi: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html
Käytännössä kun 2mm levystä kylmävalssataan 38mm putki niin sen keskireikä ei ole 26mm vaan jotakin vähän pienempää. Geopyörässä emäputki on tuota 38x2 putkea ja laakerit piti puristaa paikoilleen ruuvipuristimella, mutta menivät kuitenkin keveämmin kuin tuumamitoitettuun emäputkeen. Välystä ei ole tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen tullut, eli ollos huoleton
Mä jouduin jälkikäteen liimaamaan omat headsetit kun käytin 38x2 putkea. Mun tapauksessa voipi olla syynä, että tuli hiottua vähän huolimattomasti jäysteitä pois...
Mä jouduin jälkikäteen liimaamaan omat headsetit kun käytin 38x2 putkea. Mun tapauksessa voipi olla syynä, että tuli hiottua vähän huolimattomasti jäysteitä pois...
Keskiön korkeus oli hieman alle 90 cm. Tarkemman arvon saa takahaarukan valmistumisen jälkeen.
Mellapelliä ei tuonne putken ja laakerikupin väliin olisi mulla sopinut, mutta eiköhän tuo pysy paikallaan. Putki oli saumatonta (=ei hitsaussaumaa näyvissä sisällä).
Teoriassa sen reiän pitäisi olla jopa 0,6mm liian suuri koska 1 1/8" headsetin laakerin ulkomitta on määritelty 25,4mm:ksi: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html
Käytännössä kun 2mm levystä kylmävalssataan 38mm putki niin sen keskireikä ei ole 26mm vaan jotakin vähän pienempää. Geopyörässä emäputki on tuota 38x2 putkea ja laakerit piti puristaa paikoilleen ruuvipuristimella, mutta menivät kuitenkin keveämmin kuin tuumamitoitettuun emäputkeen. Välystä ei ole tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen tullut, eli ollos huoleton
?????
Laakerikuppien (emäputken sisään menevän osan) ulkohalkaisija on 34 mm.
Putki oli saumatonta (=ei hitsaussaumaa näyvissä sisällä).
Aa, siltä osin sitten eroaa tuosta mun 38x2:sta. Sauman toki hivasin pois niin syvältä kuin mihin laakeri ylettää.
tm kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Teoriassa sen reiän pitäisi olla jopa 0,6mm liian suuri koska 1 1/8" headsetin laakerin ulkomitta on määritelty 25,4mm:ksi: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html
Käytännössä kun 2mm levystä kylmävalssataan 38mm putki niin sen keskireikä ei ole 26mm vaan jotakin vähän pienempää. Geopyörässä emäputki on tuota 38x2 putkea ja laakerit piti puristaa paikoilleen ruuvipuristimella, mutta menivät kuitenkin keveämmin kuin tuumamitoitettuun emäputkeen. Välystä ei ole tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen tullut, eli ollos huoleton
?????
Laakerikuppien (emäputken sisään menevän osan) ulkohalkaisija on 34 mm.
Hmm, ensimmäinen yövuoro vuoden tauon jälkeen takana Katoin ihan väärää mittaa Jokatapauksessa tuohon 38x2 putkeen laakerit oppoaa hieman kevyemmin kuin "oikeaan" emäputkeen.
Se on tosiaan 38x2 saumatonta sylinteriputkea eli sisämitta on 34 +0.02 tjsp. Laakerikupit mitä ite käytin noitten kanssa oli 34.1mm ulkohalkaisijaltaan. Saattaa tosin maalipintakin olla tuon 0.1mm. Mutta mulla on ainakin on pysynyt kiinni, jos epäilyttää niin jotain kevyttä lukitetta väliin.
Keskiön korkeus oli hieman alle 90 cm. Tarkemman arvon saa takahaarukan valmistumisen jälkeen.
Koittanut tuota omaa pyörää miettiä. Omassa 28/28 maantiekilpurisssa keskiön korkeus on 810mm. Itselle tuo tuntuu liian korkealta. Täytyy kai laittaa 80mm kammet...
Muok. Korjattu mittoja...
Viimeksi muokannut eemeli, 15 Marras 2014, 08:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Koittanut tuota omaa pyörää miettiä. Omassa 28/28 maantiekilpurisssa keskiön korkeus on 81mm. Itselle tuo tuntuu liian korkealta. Täytyy kai laittaa 80mm kammet...
Aika tontissahan tuo jo on, 80 mm kammilla ei jää kuin milli pelivaraa. Normikammilla ajo varmaan aika haastavaa.
Pienen tauon jälkeen homma jatkui tänään takahaarukan nivelen laakeroinnilla. Itse takahaarukkahan on jo käytännössä melkein valmis, enää tarvisi vain aloittaa . Putketkin on vielä kaupassa.
Laakerien pesät sorvailin alumiinista. Toisesta tuli sopivan jämpti, toinen meni överiksi eli on hieman väljä -> tarvinnee liimata urakuulalaakeri kiinni pesään, ehkä ruuvilukitekin saattaisi riittää. Laakerit on mallia 6004: reikä 20 mm, ulkohalk. 42 mm ja leveys 12 mm. Akseli on 20 millin hydrauliputkea.
Takahaarukan_nivelen_laakerointi.jpg (106.36 KiB) Katsottu 4394 kertaa
Paketti_kasassa.jpg (84.01 KiB) Katsottu 4394 kertaa
Teppo näköjään hokas ton saman kuin minä että jos käyttää ZS44 ohjainlaakereita niin niissä tulee tuo sama rakenne kuin mitä tässä nyt sorvaamalla on tehty. ZS44:ssä tietysti haarukan ohjainputki tai vastaavan paksuinen CrMo-putki sitten niveleen akseliksi.
Miten meinaat kiinnittää akselin haarukkaan ? Itse olen edelleen pohtinut sitä että akseli olisi pidempi, tulisi stemmin tyyppisellä puristuksella kiinni molempiin haarukkaputkiin ja siten toisi lisää vääntöjäykkyyttä haarukkaan. Tietysti mulle tulee simppelimpi haarukka ja pidemmät putket...