Kokeilin tuon viimesen kuvan jälkeen parikertaa pidentää naruja ja koeajo perään. Ensimmäisen pidennyksen jälkeen ei suurta eroa, ohjauskulmassa - silminnähden, eikä ajossa muuta - paremmin pysy penkillä.
Mutta sitten kun vielä vähän annoin löysää, takahaarukka notkahtaa reilusti taakse, ohjauskulmaan selvä muutos ja ajo muuttuu raskaammaks ja vaikeemmaks. Kun haarukka menee määrätyn kohdan yli, luultavasti kuskin paino vielä siirtää sitä kauemmas koska narujen vetokulma on niin pieni - saalingit saattas olla paikallaan.
Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Jalat rupeaa ainakin perää laskiessa jossain vaiheessa kaatamaan keulaa. Negatiivisen jätön pienetessä sen keskittävä vaikutus vähenee ja jalat nousee samalla enemmän ohjausakselin päälle. Loivalla kulmalla ohjauskumi vois auttaa. Pystyllä tuskin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Kokeilin tuon viimesen kuvan jälkeen parikertaa pidentää naruja ja koeajo perään. Ensimmäisen pidennyksen jälkeen ei suurta eroa, ohjauskulmassa - silminnähden, eikä ajossa muuta - paremmin pysy penkillä.
Mutta sitten kun vielä vähän annoin löysää, takahaarukka notkahtaa reilusti taakse, ohjauskulmaan selvä muutos ja ajo muuttuu raskaammaks ja vaikeemmaks. Kun haarukka menee määrätyn kohdan yli, luultavasti kuskin paino vielä siirtää sitä kauemmas koska narujen vetokulma on niin pieni - saalingit saattas olla paikallaan.
Tuo kuormaliina on aika venyvää. Ainakin tässä (alkuperäisessä) kuvassa nivelkulmat ovat niin suuret, että ilman muuta tarvitset saalingin. Tuossa voisi harkita saalingiksi jonkinlaista tavaratelinettä tuohon renkaiden väliin alle. Jos vielä olisi olemassa jossain, minä kokeilisin kaljakorilla tai leipomolaatikolla, jonka työntäisin rungon ja hinajänteen väliin ja köyttäisin kiinni haarukan taaempaan poikkirautaan.
- Liitteet
-
- Räyhäkkä leipomolaatikolla.png (512.63 KiB) Katsottu 2486 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Jori taas oikeessa, venyvät - tipautti taas penkin asfaltiin vaikk mikään ei katkennu tai irronnu. Eikä liinat ollu noin pitkällä ku tuos ajokuvassa.
Kaljakori pitää ettii.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
jori kirjoitti:Tuo kuormaliina on aika venyvää.
Aika venymätöntä se on oikein mitoitettuna
Nostoliinalla joka on samaa materiaalia kuin kuormaliinat on venymä käytössä enintään 2-3%. Niissä on varmuuskerroin 7. Virallisella kuormaliinalla kerroin on 2 ja epävirallisella se voi olla pahimmllaan 0,xx Teräskin venyy kivasti alimitoitettuna - ennen kuin katkeaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Tuo kuormaliina on aika venyvää.
Aika venymätöntä se on oikein mitoitettuna
![]()
Nostoliinalla joka on samaa materiaalia kuin kuormaliinat on venymä käytössä enintään 2-3%. Niissä on varmuuskerroin 7. Virallisella kuormaliinalla kerroin on 2 ja epävirallisella se voi olla pahimmllaan 0,xxTeräskin venyy kivasti alimitoitettuna - ennen kuin katkeaa
Tuossa käytössä vaikkapa vain 2% venymä vastaa takapyöräna joustoliikkeenä 123 mm. (hihnan venyvä pituus 980 mm nivelen etäisyys hihnalinjasta 120 mm, nivelen etäisyys päästä 750mm > välityssuhde 6,3) On se minusta aika joustava. Tuo on siis laskettu 2% venymällä ja kuvan tilanteessa, jossa dynaaminen kuormitus puuttuu. Töyssyssä tuo välityssuhde suurenee tuosta vielä melkoisesti, jolloin saattaa käydä niin, että nivel nuljahtaa alapuolelle ja perä romahtaa. Leipomolaaitkko pienentää välityssuhteen tuonne 3-4 välille ja muuttaa jousitusmekanismin niin, ettei painuma suurenna välityssuhdetta (läheskään niin paljon) kuin ilman laatikkoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Siis loistava jousitus kunhan mitoittaa liinat niin että kokonaiskuorma ei ylitä missään tilanteessa seitsemäsosaa liinojen murtolujudesta
Noilla suhteilla ja 30 kg:n takapyöräpainolla 2-3% jousto saavutetaan yhdellä 1323 kg:n murtolujuisella liinalla. Dynaaminen kuorma on luultavasi moninkertainen tuohon nähden.
Biltsun tuollaisella ohuella liinalla on murtolujuus 350kg. Kaksinkertaisena siis 700kg. Liina on nykyisin siis pahasti alimitoitettu. Huomattavasti paksummat liinat tai koppa kaljaa muuttaa tilanteen
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Miten murtolujuus liittyy tähän, venymiseen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Ensimmäinen nurkista löytynyt laatikko oli maitolaatikko, vähän liian iso - tukeutuu etureunastaan penkkiin ja takaa haarukkaan.
Toimi kyllä noinkin, lyhyen ajon perusteella. Luulen ett joudun tukemaan laatikon päätyjä jos tuota lootaa meinaan käyttää, koska maitolaatikon sivut ei oo yhtä korkeet ku päädyt.
Hyvä kauppakassi tuosta tulis noin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Miten murtolujuus liittyy tähän, venymiseen?
Köysille ja punoksille venymät ilmoitetaan maksimi käyttöjännityksellä, eli 20% murtolujuudesta kuormitettuna.
Koodi: Valitse kaikki
Käsitteitä
Köysiden murtolujuus annetaan monesti Newtoneissa esim. daN 1= 0,98kg.
Murtolujuus = Köyden teoreettinen katkeamis lujuus. Pyynnöstä toimitettaan testaus todistus Esim laivaköysistä. Osalle köysi laaduista löytyy EN standardit jotka määrittävä vähimmäis- murtolujuuden, mikäli tehty standardin mukaan.
Työkuorma = Suositeltu työkuorma 20% murtolujuudesta.
Venymä = ( Elogation ) suoraan verranalinen murtolujuuteen . Ilmoitetaan yleisti 20% murtokuormasta. Venymää on kahdenlaista , rakenteellista ( mitä suorempi kuitu sen vähemmän) ja materiaalista johtuvaa.
Viruma = (Creep) Minkä punos viruu suuressa kuormassa pidemmässä ajassa. Palautuu ”kutistuu” takasin ollessaan ei kuormattuna. Ei pidä sekoittaa köyden kutistumaan, jota tapahtuu köysille jotka ei ole jännityksessä, käytössä vähään aikaan.
Tuo siis irralliselle punokselle. Kuormaliinatuotteissa (koukut, kiristimet, liinat ja niiden ompeleet) mitoitetaan maksimi kiinnitysvoima (Lashing Capacity) puoleen punoksen murtokuormasta (Breaking Strength) Tässä mittaustuloksia kuormaliinoista ja niiden venymistä. Venymä näyttäisi olevan hiukan yli 4%, kun kormitus on max. LC, eli murtuu alle 10% venymällä. http://pernerscontacts.upce.cz/30_2013/Jagelcak.pdf
http://pernerscontacts.upce.cz/30_2013/Jagelcak.pdf
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Miten murtolujuus liittyy tähän, venymiseen?
Samanlaisten liinojen keskinäistä venyvyyttä samalla kuormalla voi verrata murtolujuuksilla. Enemmän murtolujuutta = vähemmän venymää.
jori kirjoitti:Tuo siis irralliselle punokselle. Kuormaliinatuotteissa (koukut, kiristimet, liinat ja niiden ompeleet) mitoitetaan maksimi kiinnitysvoima (Lashing Capacity) puoleen punoksen murtokuormasta (Breaking Strength)
Ulkomaisia lähteitä käyttäessä kannattaa katsoa etupäässä murtolujuutta, koska tuo nimellislujuus (maksimi kiinnitysvoima) riippuu siitä missä maassa ollaan jopa EU:n sisällä
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Haa, hieno tavarapyörä.
Maitolaatikon etureuna joutunee aika koville, jollei ole tukevasti kiinni istuimessa. Hihna painaa sitä ylös ja istuin on aika vinossa tuota voimaa vastaanottamaan. Jos ei vielä ole, laita tukiremmi laatikon etukahvasta istuimeen kiinni niin, ettei etureuna pääse luistamaan taaemmas istuimen alapintaa pitkin. Hihna laatikon kahvasta kiinni etu-alasuuntaan lähimpään istiumen poikkirautaan. Takahaarukassa laatikon kahva taitaakin olla jo kiinni. Kannattaa myös teipata kahvareikä umpeen, ettei eturengas heitä kuraa kuormasi päälle. Takakura onkin sitten vaikeampi blokata, mutta kannattanee miettiä jonkinlaista roiskesuojaa sinnekin. Etuviistoon kuitenkin onneksi vähemmän heittää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Tällä hetkellä takareuna on kovimmilla, koska se on hirtetty haarukan poikkiputkeen joka edessäpäin. Tarttee vähän tukea sitä, heitin vaan eilen pimeessä paikoilleen.
Muovikassi saa toimia roiskesuojana alkuun.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Löyty tuommonen peltinen umpilaatikko, kokeilen sitä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.