Kyllä tuo kaasuiskarille voi hyvinkin toimia. Linkku tekee jousen kuormituksesta regressiivisen, mutta koska kaasuiskari on luonnostaan progressiivinen, voi lopputulos olla silti ihan käypäinen.
Vääntövoimat menevät pyörässäsi varsin monimutkaisen voimaketjun kautta takakiekolta eturungolle. Jäykän runkoputken päästä on varsin pitkälti ohutputkista haarukkaa ja lattaa takanavalle asti. Kannattaa tarkistaa takapään vääntöjäykkyys laittamalla emäputki ruuvipenkkiin ja takahaarukkaan kiekko kiinni niin, että rengas ulottuu maahan. Työnnä sitten renkaan yläosasta poikittain ja tunnustele jäykkyyttä. Vertaamalla toiseen pyörään saat kuvan, miten jäykkä pitäisi olla.
Jos tuntuu liian löysältä, helpoin korjaus lienee iskarin sivulattojen vaihtaminen suorakaideputkiksi. Myös haarukan alahaarojen yhdistävä putki laakerikorvakkeiden takapuolella parantaisi vääntöjäykkyyttä. (Punoutumisenkestoa)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jorilta taas yksinkertainen ja hyödyllinen neuvo
Mua epäilyttää kanssa tuon kiertojäykkyys. On tosin niin paljon tikkuja joka suuntaan ristissä että saattaa olla tosi tukeva.
Onhan pystärien takakolmiotkin pirun jäykkiä vaikka niissä on ohuet putket. Niissä on kaikki putket eri suuntaisia.
Jorilta taas yksinkertainen ja hyödyllinen neuvo
Mua epäilyttää kanssa tuon kiertojäykkyys. On tosin niin paljon tikkuja joka suuntaan ristissä että saattaa olla tosi tukeva.
Onhan pystärien takakolmiotkin pirun jäykkiä vaikka niissä on ohuet putket. Niissä on kaikki putket eri suuntaisia.
Varmaan jäykkäriputken tarvii tohon takahaarukan alaputkien väliin, korvakkeet on aika ohutta kamaa. Paikka selviää kun tietää tuleeko siihen jotain kiinni, esim lokasuojan kiinnike..
Keskirunko on varsin tukeva, kolmiorakennetta on kuitenkin vähintään 55mm kuvitteellisella halkaisijalla. Linkusta tulee jonkun verran välystä.
Etuhaarukan tekoon ajattelin soveltaa sellaista, että taivuttelen haarukkaputket tasaiselle kaarelle ja yläpäässä teen sisäpuolelle rälläkällä viillon. Taivutan siitä kohti emäputkea ja hitsaan viillon ja putket kiinni.
Etuhaarukasta tuli tommonen.. Pieni ja sievä mutta eipä sielä keulilla paljoa painoa ole.
Sitte on sellanen hifistely osuus kun kaikki kiinnikkeet jarruille ja penkille yms pitää tehdä. Ohjaustangon paikkaa ja muotoa pääsee sitten vasta arpomaan. Eli leveä chopper tanko vai jotain nojapyörämallista
Liitteet
Valokuva0428.jpg (115.23 KiB) Katsottu 3758 kertaa
Etuhaarukasta tuli tommonen.. Pieni ja sievä mutta eipä sielä keulilla paljoa painoa ole.
Tuli tosiaan sievä. Miten sinä noin kauniit kaaret siihen sait? Olkapäätkin noin sensuellit. Oliko työläs tehdä?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuli tosiaan sievä. Miten sinä noin kauniit kaaret siihen sait?
Pohjanmaalla tehdään kaikki ite.
tommosella mää tein:
Olkapäät rälläkällä loveamalla ja taivuttamalla. Sitte jigiin kiinni ja hitsaus. Aika helppo homma mutta helposti tulee sovituksiin rakoa ja pientä epäsymmetrisyyttä putkien asentoon. Saumat vaan ei tee vieläkään oikeutta muulle työlle. Pitää harkita TIG:in hankintaa
Nonniin runko hitsattu kasaan. Iso kasa pikkunippeleitä odottaa tekijäänsä. Rungosta tuli mulle ehkä pari senttiä lyhyt, penkin paikalla pystyy toki pelaamaan eikä jatkopalan tekeminenkään vaikeaa ole. Painoa tässä vaiheessa 7kg
Ketjun joutuu todennäkösesti vetämään nivelen ali. Etummainen poikkiputki on juuri siinä kohtaa, mistä pitäis ketjun mennä, että sais suoralla vedolla..
Hitsaamista on melkosesti tässä mallissa.
Kiekkoja ja penkkiä odotellessa
Panee melkein paremmaksi kuin mun maasturi... tai siis siinä on vissiin enemmän hitsattavaa. Yritän hieman yksinkertaistaa seuraavaa maasturin versiota.
Painokin kiinnostaa, eikös tää ollu CrMo:sta tehty ?
Jeps kasasin sen verran että näkee kokonaisuuden.. Ongelmia on nyt kaksi: Takahaarukan dropoutit meni vinoon samalla kun sain kaiken muun suoraan.. ja kammet ottaa etupyörään aika runsaasti, ei haittaa mua, mutta jotain toista voi haitata paljonkin. Edellisessä mallissa oli ylipitkä etuhaarukka jolla tämä ongelma oli ratkaistu..
Eli vaihtoehdot a) jättää entiselleen b) pienempi etupyörä c) pidempi etuhaarukka d) 125 milliset kammet ":D" ja mitään noista en haluaisi valita
Liitteet
Valokuva0442.jpg (89.48 KiB) Katsottu 3202 kertaa
Valokuva0441.jpg (122.79 KiB) Katsottu 3202 kertaa
Jeps kasasin sen verran että näkee kokonaisuuden.. Ongelmia on nyt kaksi: Takahaarukan dropoutit meni vinoon samalla kun sain kaiken muun suoraan.. ja kammet ottaa etupyörään aika runsaasti, ei haittaa mua, mutta jotain toista voi haitata paljonkin. Edellisessä mallissa oli ylipitkä etuhaarukka jolla tämä ongelma oli ratkaistu..
Eli vaihtoehdot a) jättää entiselleen b) pienempi etupyörä c) pidempi etuhaarukka d) 125 milliset kammet ":D" ja mitään noista en haluaisi valita
Eikös tuo ole itselle tehty, tarviiko muiden tykätä? Kokeile nyt ensin tarviiko tehdä mitään. Jos haittaa niin laita 150 mm kammet ja ohjainlaakerin alle 25 mm holkki jos ohjainputkessa on varaa. Jos ei niin emäputkea voi lyhentää yläpäästä.