Prikkaa / prikkoja olin itseasiassa aatellut. Mutta sehän on höpöä, kuten Jukka sanoi.
Sisäkoolin kokoinen prikka olisi parempi, se estäisi laakeria liukumasta ylöspäin .
Pastori kirjoitti:
Olikos Jukka sun pyörän alkuperäinen istuimen korkeus sen 30 senttiä ja siihen toi korjaus ylöspäin - vaiko lopullinen korkeus.
Lopullinen korkeus.
Pastori kirjoitti:
Tässä siis suunnitelman korkeus on se n. 25 senttiä. Viiden sentin merkitys voi olla aika iso.
Noin 20% Korkeuseroa vaikea mitata tarkasti kun penkkien muoto istuimen pohjasta on erilainen. Mun kulmikkaassa ei takamus painu kulman pohjalle, mutta korkeus on mitattu siitä.
Tässä siis suunnitelman korkeus on se n. 25 senttiä. Viiden sentin merkitys voi olla aika iso.
Noin 20% Korkeuseroa vaikea mitata tarkasti kun penkkien muoto istuimen pohjasta on erilainen. Mun kulmikkaassa ei takamus painu kulman pohjalle, mutta korkeus on mitattu siitä.
Jukka[/quote]
Joo. Mutta kuinka paljon 20% muuttaa ajamista hankalammaksi/luirummaksi/tms.
Prikkaa / prikkoja olin itseasiassa aatellut. Mutta sehän on höpöä, kuten Jukka sanoi. Nostaa tota vihreetä putkee vaan sen millin tahi puoltoista millii ylemmäs.
Ei tuo kyllä toimi ilman brikkaa. Alapuolelle tarvitaan joka tapauksessa vielä mutteri, ettei alempi laakeri putoa tielle. Vihreä osa, joka käsittääkseni täytyy koostua kahdesta sisäkkäisestä putkesta, painuu ilman mutteria alas ja työntää alemman laakerin pesätään ulos ja ilman brikkaa rungon kulmarauta painuu ylemmän laakerin otsapintaa vasten. Brikka tarvitaan väliin ainakin yläpuolelle, ettei kulmarauta hankaa laakerin ulkokooliin. Alapuolellekin se on tarpeen siirtämään mutterin kiristysvoima vain sisäkoolia vasten.
Tästä näkökulmasta herää kysymys: Mihin ihmeeseen tarvitaan erillistä osaa sisäholkkina laakerin reiän ja pultin välissä tilaa viemässä. Parempi käyttää isokuulaisempia ja siksi kantokykyisempiä ja vikasietoisempia laakereita 20 mm reiällä ja käyttää laakerien välissä vain sitä 25x2,5 putkea holkkina laakerien sisäkoolien otsapintojen välillä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Alapuolellekin se on tarpeen siirtämään mutterin kiristysvoima vain sisäkoolia vasten.
Kai se siirtyy ilman prikkaakin? Prikan voi laitta muista syistä, jos haluaa.
jori kirjoitti:
Tästä näkökulmasta herää kysymys: Mihin ihmeeseen tarvitaan erillistä osaa sisäholkkina laakerin reiän ja pultin välissä tilaa viemässä.
jooseha kirjoitti:
Ideanani on yksinkertaistaa niveltä käyttäjän näkökulmasta. Normaalisti tuommoisessa on auottaessa paljon irto-osia: mutteri, prikkoja, holkki ja kaksi laakeria. Nämä täytyy joka kerta kasatessa asetella paikoilleen. Jos laakerit ja holkki eivät irtoakaan mutteri aukaisemlla, on pyörän katkaisu paljon helpompi toimenpide ja silloin siitä on enemmän iloakin, kun sen viitsii tehdä useammin.
Kasaa vain joko laakeripesien reunoja lytäten tai lukitteella jotta laakerit pysyy paikoillaan avatussa nivelessäkin
jori kirjoitti:
Parempi käyttää isokuulaisempia ja siksi kantokykyisempiä ja vikasietoisempia laakereita 20 mm reiällä ja käyttää laakerien välissä vain sitä 25x2,5 putkea holkkina laakerien sisäkoolien otsapintojen välillä.
SKF:n laakeriluettelon mukaan kantokyvyllä ei ole eroa ja vaikka olisikin ei sillä ole käytännön merkitystä. Tuon kokoisilla laakereilla on kantokyky noin kolmikertainen riittäväksi todettuihin 12mm reikäisiin nähden
2014-12-01 13.49.19.jpg (120.83 KiB) Katsottu 3681 kertaa
Tuossa on "Räyhäkkä" versio ohjausnivelestä. Sisäholkkiputkea ei ole, pultin kannan rälläköin kokonaan pois, pultti hitsattu 30*30mm putkeen molemminpuolin.
Takuuta ei anneta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun nyt ollaan tiukasti pohtimassa, niin mites tää asia.
Olin aatellu tehdä silmukan 40x10x1.5 suorakaideputkesta. Tätä ei enää saa olleskaan.
Kauppias tarjosi vaihtoehdoksi 30x10x1.5 - olisko toi ookoo silmukkaan ja takahaarukkaan - vaiko liian hentoista?
Edellinen oli kokoa 30x15x1.5 - sehän on tanakkaa mutta kun se on niin leveetä- Estetiikka kärsii ja järsii mielen sijoiltaa
Hepposeltahan se kuullostaa mutta kokeile ni myökin tiedetään sitten Toisaalta kun haarukka on silmukkatyyppinen ja kun teet kuitenkin hitsaukset ja sovitukset viimesenpäälle laatukamaa ni miks ei. Liitospaikkoihin vähän normaalia järeemmät tai isommat tukipalikat, dropparit ym.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun nyt ollaan tiukasti pohtimassa, niin mites tää asia.
Olin aatellu tehdä silmukan 40x10x1.5 suorakaideputkesta. Tätä ei enää saa olleskaan.
Kauppias tarjosi vaihtoehdoksi 30x10x1.5 - olisko toi ookoo silmukkaan ja takahaarukkaan - vaiko liian hentoista?
Edellinen oli kokoa 30x15x1.5 - sehän on tanakkaa mutta kun se on niin leveetä- Estetiikka kärsii ja järsii mielen sijoiltaa
Mulla oli pikku pythonissa haarukat 30x10x1,5. En mä sitä rikki saanut, mutta tietyissä tilanteissa tälläsen läskinkuskin alla haarukat tuntui löysiltä. Tuohon uuteen laitoin 40x20x1,5. Turhan jämäkkää, mutta tuota oli hyllyssä.
Kun nyt ollaan tiukasti pohtimassa, niin mites tää asia.
Olin aatellu tehdä silmukan 40x10x1.5 suorakaideputkesta. Tätä ei enää saa olleskaan.
Kauppias tarjosi vaihtoehdoksi 30x10x1.5 - olisko toi ookoo silmukkaan ja takahaarukkaan - vaiko liian hentoista?
Edellinen oli kokoa 30x15x1.5 - sehän on tanakkaa mutta kun se on niin leveetä- Estetiikka kärsii ja järsii mielen sijoiltaa
Hepposeltahan se kuullostaa mutta kokeile ni myökin tiedetään sitten Toisaalta kun haarukka on silmukkatyyppinen ja kun teet kuitenkin hitsaukset ja sovitukset viimesenpäälle laatukamaa ni miks ei. Liitospaikkoihin vähän normaalia järeemmät tai isommat tukipalikat, dropparit ym.
Mitähän se kauppias horisi. Ei nyt löydy jumaleissön semmoista tuotetta mistään listalta.
Vit***** kun en ostanut keväällä tota ohutta putkee kun näin sitä hyllyssä.
En ole kyllä ihan satavarma, mutta mun mielestä Hämeenlinnan "rautakaupassa" oli hyllyssä tuota 30x10x1,5. Ei kyllä taida tässä tapauksessa paljon auttaa...
Tuolla olis 40x10x1.5 kokoista. Olikos meillä agenttia siellä Turussa?
Noin ihan muuten vaan. Meillähän näkyy Ruukki (SSAB) ja Fennosteel tekevän keskeisiä putkikokoja seinämällä 1.25. Mites ihmeessä me ei nyt olla niitä mistään saatu?
Eiks Jukallakaan ole siellä tehtaanmyymälää mistä saisi kätsysti.
En ole kyllä ihan satavarma, mutta mun mielestä Hämeenlinnan "rautakaupassa" oli hyllyssä tuota 30x10x1,5. Ei kyllä taida tässä tapauksessa paljon auttaa...
Auttaahan se. Aina siitä nyt joku ohi kulkee - laitetaan agentti hakemaan jos sitä sattuis olemaan. Mä nyt tsekkaan oliko se täkäläinen kauppa varma että sitä oli siellä.
Vakuutuin myös sen riittävyydestä = legendaarinen Dirk Bonnen baby python on siitä tehty. On kai sillä nyt senverran ajeltu että luulis tulleen testatuksi.
EDIT: Joensuun Rautavarastolla oli siis 30x10x1.5 kokoa. Tällä nyt mennään sitten eteenpäin.
Vakuutuin myös sen riittävyydestä = legendaarinen Dirk Bonnen baby python on siitä tehty. On kai sillä nyt senverran ajeltu että luulis tulleen testatuksi.
Bonnen pyörään on tehty ohuesta putkesta haarukan pääle lisävahvistukset. Hän on kirjoittanut openbikeen keulaputkien vahvuudesta todeten ettei 30x10 ole riittävän jäykkää.
Tää sun suunnitelma eroa kuitenkin parissa kohtaa Bonnen pyörästä. Isompi kiekko aiheuttaa lyhyemmän ketjulinjan eli on keula on navan ja keskiön väliltä jäykempi samalla putkella. Lisäksi olet osannut ottaa mukavasti huomioon polkemisvoiman suunnan sijoittaessasi napa-keskiö putket sen suuntaisiksi. Polkeminen taivuttaa putkia mahdollisimman vähän. Vastaavasti etunapa-nivel välin putket on pidemmät.
Omani olisin tehnyt 30x20 putken sijasta tuosta 30x10:stä mikäli olisi tullut vastaan, mutta siinä ei pieni jousto haittaisikaan, kun ei ole kisakone