ominaisuudet mitkä on nyt lukossa on seuraavat.
rungon malli: tapdole
renkaat: etu 20" taka 24"
maavara: noin 15cm
takajousitettu
kaikki muu voi, ja luultavasti tulee muokkautumaan rakennettaessa.
suunnitteleminen ollu hieman hankalaa meikälle ku ei osaa päässä hahmotella. yleensä ku teen ja suunnittelen kaiken lennossa. ja sovellan sitä mukaan ku ongelmia tulee.
materiaalit saan hankittuu toivottavasti enskuun alussa et pääsee vihdoin rakentelemaan.
Kanaattaa tehä itestään mahd iso ja tarkka paperimalli, esim 1:5 pääsee jo aika hyvään tarkkuuteen. Tietty suunnitelma täytyy myös olla samassa suhteessa.
Sillä sit vaan ajelemaan pitkin keittiön pöytää, ni huomaa minne mikäkin kolisee/ pitää laittaa.
Kyllä isotkin pojat saa paperinukeilla leikkiä. Muistaakseni ainakin Sakari on harrastanut ja minä tunnustan myös hempeämmän puolen itessäni!
Mahtuuhan jalat pyörimään? Pikavilkaisulla näyttää etuakseli olevan aika edessä
tossa penkin etureunan alla runkopalkissa on toi pieni neliö. mihin V-mallinen ohjausrunko tulee kiinni saman tapaan ku wariorissa. kiinnirys kohta ei oo viel täysin varma
Saisko tuon takakiekon lähemmäs penkkiä, tulis pitoa paremmin renkaalle? Jousitus siis kompaktimmaks. En jousituksista juuri mitään ymmärrä mutt ketjulinja kannattas tuohon suunnitella ja piirtää ennen ku alat rakentaa - tavotteena ett polkemisvoimat ei pompota pyörän jousitusta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kanaattaa tehä itestään mahd iso ja tarkka paperimalli, esim 1:5 pääsee jo aika hyvään tarkkuuteen. Tietty suunnitelma täytyy myös olla samassa suhteessa.
Sillä sit vaan ajelemaan pitkin keittiön pöytää, ni huomaa minne mikäkin kolisee/ pitää laittaa.
Kyllä isotkin pojat saa paperinukeilla leikkiä. Muistaakseni ainakin Sakari on harrastanut ja minä tunnustan myös hempeämmän puolen itessäni!
Leikin voi aloittaa otattamalla kuvan itsestä ja piirtämällä se 1/10 mittakaavaan pahville, josta paperinuken kehon osat voi leikata ja nivelöidä toisiinsa. .
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Njääh, talliin vaan. Rälläkkä laulaan ja lanka palaan. Ei sitä ensimmäisessä kuitenkaan osaa kaikkea huomioida. Toiseen vois sitten siirtää osat prototyypistä.
Saisko tuon takakiekon lähemmäs penkkiä, tulis pitoa paremmin renkaalle? Jousitus siis kompaktimmaks.
Mun mielestä on hyvä ollakin hieman väljä sovitus. Tiukalle sovittamalla tulee helpolla ongelmia. Takarenkaan pidolla ei taida olla sulalla kelillä käytännön merkitystä - sitä kun on riittävästi.
jviirret kirjoitti:
Njääh, talliin vaan. Rälläkkä laulaan ja lanka palaan. Ei sitä ensimmäisessä kuitenkaan osaa kaikkea huomioida. Toiseen vois sitten siirtää osat prototyypistä.
Jukka
Kiinnittää ainakin kohtuuttomasti huomiota täysin toisarvoisiin asioihin ja jättää merkittävät huomioimatta
Saisko tuon takakiekon lähemmäs penkkiä, tulis pitoa paremmin renkaalle? Jousitus siis kompaktimmaks. En jousituksista juuri mitään ymmärrä mutt ketjulinja kannattas tuohon suunnitella ja piirtää ennen ku alat rakentaa - tavotteena ett polkemisvoimat ei pompota pyörän jousitusta.
todenäkösesti tuleekin. riippuu siitä löydänkö hyvän jousitetun takahaarukan jostain vai en. jos en löydä ni teen takahaarukan ite ja otan takaiskarin vanhasta skootterin raadosta (joka mun piti kunnostaa ja myydä)
löysin onneks ehjän jousitetun takahaarukan ettei tarvii rupee rakentaa uutta. täytyy vaa löytää 24" rengas ton 26" tilalle. mut sit tuli toinenki ongelma, mitä en osannu ollenkaa huomioda. runkopalkki on 3 mm leveempi ku takahaarukan laakeripesä (runko 50mm ja laakeripesä 47mm). joutuu vähä muotoilee runkopalkkii kapeemmaks. sit joutuu hankkii muutaman työkalun kampien ja keskiöiden irrotukseen/ulosvetoon. etten tuhoo niitä väkisin runnomalla
löysin onneks ehjän jousitetun takahaarukan ettei tarvii rupee rakentaa uutta. täytyy vaa löytää 24" rengas ton 26" tilalle.
Siihen 24"(504mm) kiekon tilalle mahtuu kyllä 26"(559mm) kunhan ei laita kovin paksua kumia. Vannejarrujen tapit jää vain väärään paikkaan ja ilman niiden siirtämistä ei vannejarru käy.
559 kiekko on kumivalikoiman kannalta paaaljon parempi vaihtoehto kuin 504. Normaali pyöräkaupat kun käsittelee 504 kokoa nuorisopyörä kokona, joten pääsääntöisesti siihen tarjotaan 2.8bar nappula renkaita tai jotain "Jopoa"... Nykyään tuolla 504 saa parempiakin renkaita mutta menee (ulkomailta) tilaamiseksi.
Kapea 559 ei kyllä ole sekään jokapaikasta ostettava kumi. Isokin pyöräliike saattaa joutua tilaamaan
Mun mielestä 507 on käypä koko, jos ei tarvii kapeaa. Siihen saa rullaavatkin kumit kunhan tilaa ja hätätapauksessa saa varakumin joka pikku kaupastakin missä myydään polkupyöränrenkaita.
Ei sen tarvi mitenkään erikoiskapea olla mahtuakseen, kunhan ei ole valikoiman pulleimpia.
Jukka
Olen sovittanut 47-559:ä mun 20/24 clwb:n takahaarukkaan. Ei mahtunut pyörimään. Tuota kapeamman kumit on jo erikoiskamaa
Saattaa se silti ATVreaperin:n haarukkaan sopia