Nojakki prokkis

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onko tuo selkänojapalkki hitsattu jo ympäri? Näyttää siltä :? Voi olla hyvä idea jättää osat mahdollisimman pitkään vain hepatuiksi, jolloin niiden siirtäminen on helpompaa.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Jos tilaa on rajattomasti, ja yritetään maksimoida jousen progressiivisuutta, tuo "yhtä etäällä" on toki totta. Tässä tapauksessa jousella yritetään tuottaa haluttu jousituksen joustomatka ja kantavuus, kun jousen toisen pään vivun pituus on jo määrätty. Näitä vaihtoehtoja punnitessa, ei toista päätä kannata siirtää lähemmäs, kuin tuo ehto:"puristuneena 90°" ilmaisee, sillä tuota lähempänä kantavuuden ja painuman suhde muuttuu regressiiviseksi, eli joustoliikkeen määrä lisättyä voimaa kohden pienenee. Sama tapahtuu myös siirrettäessä jousen alapää kauemmas tilaneeseen, jossa jousen pää joutuu ylittämään tämän 90-asteen rajan (kuvassa oikealla). Kaikki jousen toisen pään (tässä tapauksessa alemman) asemat tuolla välillä tuottavat progressiivisen jousivoiman. Mitä lähempänä, sitä pidempi joustomatka ja pienempi kantavuus. Kauempana kantavuus paranee ja joustomatka lyhenee. Tuolta väliltä valittu paikka riippuu yleensä enemmän jousituksen vaatimasta tilasta, eli valitaan mieluummin lyhyempi välimatka ja jäykempi jousi kuin päinvastoin, jolloin saadaan kevyempi ja kompaktimpi lopputulos.

Sarjassamme "Jorilla on asiaa" tänään aiheena jousitus. Eikös tässä olisi hyvää ainesta wikiin?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH23:ssa voi iskunvaimentimen kumpaakin päätä siirtää:

Kuva

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

ATVReaper
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Marras 2014, 01:30

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja ATVReaper »

totesin tälläviikolla että hieman vaikeeta löytää kaks samanlaista stongan putkee olka-akseleiks :? . 6-7 raatoo ja kaikissa on erillainen stongan putki. eroa on joko paksuudessa tai pituudessa. ja menee ens vuoden puolelle ennenku saan lisää raatoja. tai sit pitää keksii joku hieno tsydeemi siihen

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ATVReaper kirjoitti:

totesin tälläviikolla että hieman vaikeeta löytää kaks samanlaista stongan putkee olka-akseleiks :? . 6-7 raatoo ja kaikissa on erillainen stongan putki. eroa on joko paksuudessa tai pituudessa. ja menee ens vuoden puolelle ennenku saan lisää raatoja. tai sit pitää keksii joku hieno tsydeemi siihen

Siinä kyllä toimii varsin mainiosti pultti/putki liukulaakerointikin. Onhan se vähän jäykempi kääntää, mutta ei varmasti liian raskas. Kolmipyörässä kun ohjausta ei tarvi tasapainoilun vuoksi käännellä jatkuvasti, ainoastaan silloin kun on tarve kääntyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja irakas »

Aion seuraavassa tadpolessa tehdä etuhaarukoiden ripustuksen näin. Nivelvarret ovat tyyppiä: http://www.ikh.fi/tuotehaku/NIVELVARSI

Liitteet
Etukiekon ripustus.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jori »

Pari seikkaa hämmentää tuossa piirtämässäsi rakenteessa. Siinä on oikeastaan kahdet laakeroinnit sekä rotaatiolle, että joustoliikkeelle. Lapipalliset liukulaakerit ovat kyllä hyviä, mutta tässä tapauksessa varsinkin ylempi kiinnittyneenä pitkään lappeelleen kiinnitettyyn ulokelattaan joutuu vähänkin takellellessaan piironginlaatikkojäkeliin ja joustoliike muuttuu latan taipumiseksi kumin jouston sijaan. Tuossa rakenteessa pallonivelillä varustetut nivelpäät kääntyvät taipuvan akselin mukaan oikeaan asentoon ja joustoliikke tapahtuu sieltä. Miksi siis käyttää lainkaan laippalaakereita. Ehdotankin, että jätät ne pois, kiinnität olkatapin alempaan lattaan kierteellä siten, että pultti liikkuu pyörän mukana ja kiinnität pultin ylempään tukeen jäykästi, jolloin se voikin latan sijaan olla vaikka putkea, eikä heti taivu, vaan jousto tapahtuu kumiholkista, josta olet sen ajatellutkin tapahtuvan.

JoustavaOlkanivel.png

Jaa, olitkin laittanut sinne vielä 4mm teräslevyn estämään ylemmän latan taipumista. Ei se latta siis taivu niin paljon, mutta silti laakereita on silti tupla määrä tarpeeseen nähden, samoin välyksiä. Hyvässä laakerissa kaikki muu on jäykästi kiinni, vain haluttu paikka liikkuu ja vaatii (tekee) välyksen. Jos laakereita on kaksi, kuluminen tuottaa molempiin välyksiin lisää holkkumaa.

Minä miettisin vielä mahdollisuutta siirtää alempi laakeri pyörän navan alapuolelle, jolloin laakerivoimat pienenisivät ja välysten vaikutus samalla. Pyörän voimathan tulevat maasta ja mitä lähempänä laakeri on maata, sitä pienempi on alemman laakerin voima ja myös ylemmän, joka tuottaa tälle vastavoiman. Eihän olkatappilinjan tarvitse olla tasan samalla linjalla pyörän navan kanssa. Offsetiksi tai Rakeksi sanotaan sitä, kun ei ole.

Jotenkin näin.

Liitteet
JoustavaOlkanivel.png
JoustavaOlkanivel.png (431.3 KiB) Katsottu 3928 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos Jori hyvistä vinkeistä! Nuo laippalaakerit voi tosiaan jättää pois tarpeettomina. Oli jäänyt päälle SH22:n ja SH23:n ratkaisuista. Sielläkin olisi kait voinut jättää niistä puolet pois.

Täytyy tutkia tuon alemman laakerin siirtämistä pyörän navan alapuolelle. Sekä SH22:ssa että SH23:ssa on ollut kovasti ahtautta tuon navan kohdalla varsinkin, kun on asentanut iso-akselista ja -mutterellista napamoottorikiekkoa paikoilleen. Pyörän paikalleen asentamista varten haarukassa pyörän akselin hahlo pitäisi tehdä vinosti alas sivulle päin ja haarukan alapäätä vahvistaa.

Nuo nivelvarret ovat käteviä siinäkin suhteessa, että niillä voi säätää olkapoikkeamaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, piirtelin sitä vielä itsekin, ja jos pyörän akselia nostaa vielä enemmän eli laakeria alemmaksi, rupeaa vaimennuskumit ja mutterit mahtumaan.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja vph »

Hienoja piirustuksia Sakarilta. Onko tietoa kuinka suuren tuon suuntaisen kuorman kantokyky noissa M10 nivelvarsissa on?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Onko tietoa kuinka suuren tuon suuntaisen kuorman kantokyky noissa M10 nivelvarsissa on?

Aurorabearingin mukaan akseliaalinen kuorma 15% säteensuuntaisesta kuormasta. Eli 10mm nivelpäällää 15% X 21024N = 3153N eli noin 320kg/kpl.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja vph »

Hyvä linkki ja laatuniveliä. Reilusti vahvempia kuin "omat" halpisniveleni (15000 N), jotka nekin siis kestäisivät Kuva

ATVReaper
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Marras 2014, 01:30

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja ATVReaper »

nyt löyty shimanon ''voimansiirto'' vanhast pögön fillarista. loju navetan nurkassa
Kuva

kellää kokemustä tälläsistä vaihtajista nojakissa? hyvät/huonot puolet. ovat kiinteenä jarrukahvoissa
Kuva

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja samuel »

Minulla on tuollainen ( olikohan LX400 Biopace ) 7-v peukalovaihtaja taka- siis etupyörässä.
Nyt tarvii pienemmälle vaihdettaessa painaa hiukan yli että nousee pienemmälle rattaalle, koska
vaijeri koko matkan kuoressa ja tekee alapäässä 180 asteen lenkin.

Etuvaihtaja toistaiseksi ( nyt 2 vuotta) korvattu kengänkärjellä.

Itellä on käyrempi tanko, ja siinä ei saa käännettyä jarrukahvoja täysin itseä miellyttävään asentoon kun ottaa tangon mutkaan kiinni.

Modausintoa odotellessa...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Minulla on tuollainen ( olikohan LX400 Biopace ) 7-v peukalovaihtaja taka- siis etupyörässä.
Nyt tarvii pienemmälle vaihdettaessa painaa hiukan yli että nousee pienemmälle rattaalle, koska
vaijeri koko matkan kuoressa ja tekee alapäässä 180 asteen lenkin.

Etuvaihtaja toistaiseksi ( nyt 2 vuotta) korvattu kengänkärjellä.

Itellä on käyrempi tanko, ja siinä ei saa käännettyä jarrukahvoja täysin itseä miellyttävään asentoon kun ottaa tangon mutkaan kiinni.

Modausintoa odotellessa...

Vieläkös sinulla on se u-mutka vaijerissa. En löytänyt vaihdevaijerin invertoinnista kuvaa lyhyellä etsinnällä, niinpä kävin pyörävarastolla (tuolla puun alla pihalla) kuvaamassa invertoidun vaihdevaijerini. Siinä vaijerin kiinnityspultin paikalle on kierretty sivuvetojarrun vaijerikuoren kiinnityshelat ja vaihdevaijeri on vedetty läpi vaihtajan vaijerikuorenkiinnityshelan reiän läpi ja laitettu vaijerin päähän pelkkä reiällinen kiinnitysruuvi muttereineen. Eihän se hieno ole, mutta toimii myös pakkasella.

Invetoitu-vaihdevaijeri.JPG
Liitteet
Sivuvetojarru.jpg
Sivuvetojarru.jpg (33.3 KiB) Katsottu 3700 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin