SH26

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH26

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen suunnittelemassa taas uutta nojakkia eli tadpole SH26:tta, jossa aion käyttää SH22:ssa ja SH23:ssa hyviksi osoittautuneita ratkaisuja. Tavoitteena on saada pahimmista tärinöista vapaa nojapyörä.

Kuva
Speksit
tähän

allekkain

Uutta ratkaisussa on etupyörien jousitus, jossa niiden olkavarret ovat nivelöidyt runkoon ja olkatapit on liitetty nivelvarsilla olkavarsiin. Tärinän vaimennus on toteutettu vaimennuskumien avulla.

Kuvat täytyi ottaa piirustuksista Lumixilla, kun minun vanha hyvä skanneri ei toimi uudessa koneessa.

SH26 30.12.2014.1.jpg
SH26 ETUPYÖRIEN JOUSITUS.jpg
SH26 ETUHAARUKAN RIPUSTUS.jpg

Aluksi jousitusideaa haettiin Air 150 trikestä
Kuva
Suunnitelmia syntyy nopeasti
Kuva
Ehdotuksia satelee
Kuva
Suunnitelma kehittyy...
Kuva
...ja alkaa muuttua konkreettiseksi
Kuva
Ohjausnivelet ovat Sakarin pyörien myötä kehittyneet. Nyt ne ovat jo näin kauniita
Kuva
... samoin valmistusjigit
Kuva
Takajousessa säätömahdollisuus
Kuva
Kuva
Etujousituksen heilurien kallistuksenvakaaja
Kuva
Raidetangon pää on tehty näin
Kuva
Ohjainvarret SH-tuotannon trikeperinteen mukaisesti
Kuva
Maalaamosta tuli takaisin tällainen
Kuva
Kuva
Koottuna ja koeajettuna
Kuva
Heilurijousitus ei ollutkaan toiveiden mukainen olkanivelten jousto-ominaisuus saa riittää etujousitukseksi
Kuva
http://nojapyorafoorumi.fi/download/fil ... d=6186&t=1
Niin hyvä tuli, että kelpasi taidenäyttelyyn kunniapaikalle
Kuva
Vielä vähän lisätukea olkanivelten kiinnityslatoille
Kuva
Raidetanko on jaettu kahteen osaan jouston aiheuttaman aurauskulmamuutoksen minimoimiseksi
Kuva
Kuva
Alumiinisen raidetangon katkennut pää korjattiin teräksisellä.
Kuva
Istuimen rakenne kehittyy sekin, vaikka noudattaa SH-tuotannon perinteitä
Kuva
Kuva
Tällainen siitä sitten tuli
Kuva
Kehitys jatkuu... Katteeseen jatketta?
Kuva

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tulee siis tuplajousitus eteen, eihän siinä luulisi ainakin olevan pehmeetä menoa. Poikittaisten tukivarsien korvakkeet on tiukilla kun nivel on kapea. Laittaisin leveämmän nivelen (tai erilliset nivelet) ja yhdistäisin varret ohuemmalla putkella joka toimisi kallistuksenvakaimena.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

Tulee siis tuplajousitus eteen, eihän siinä luulisi ainakin olevan pehmeetä menoa. Poikittaisten tukivarsien korvakkeet on tiukilla kun nivel on kapea. Laittaisin leveämmän nivelen (tai erilliset nivelet) ja yhdistäisin varret ohuemmalla putkella joka toimisi kallistuksenvakaimena.

Tuplajousitus sen takia, kun se on tässä tapauksessa niin helppo järjestää. Olisikohan leveämmästä nivelestä paljon apua? Millä tavalla erilliset nivelet?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mikäli oikein ymmärsin kuvat on tähän tulossa kaksi eteensuunnattua pitkittäisheiluria eteen, kiinnitys lattaraudalla laakeroituun pulttiin :shock: Mun näkemyksen mukaan ei voi toimia piirretyllä tavalla. Tuo tukivarren sisäpää on kauana renkaan maakosketuspinnasta joten siihen tulee iso rasitus eli nivelen täytyy olla suurinpiirtein ydinsodankestävää mallia ja eripuolet avaa liikkuessan eritahtiin nuo mutterit. Jos teet etupään näin en ymmärrä tuplajousitusta.
edit. Tuo 5mm lattarauta kestää pirun hyvin akselin säteen ja tangentin suuntaisia voimia, mutta muun suuntaisia voimia se ottaa paljon heikommin. Esim kun rengas tökkää johonkin niin lattaan tulee taivutusrasitus tai ihan vaan jarrutettaessa. Kiertoakin siihen saatta kohdistua.

Jos taas on tulossa vain yhdellä heilurilla oleva etupää (molemmat puolet samassa), en näe estettä. Tässä tapauksessa taas tuplajousituksella vähennetään kallistelua joustosta tinkimättä, joten siitä on selvästi etua :)

Air 150 trikessä on muuten vinoheilurit etupäässä (ja ilmajousitus). Näyttävät kiinnitetyn tosi lujasti.
Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:

Mikäli oikein ymmärsin kuvat on tähän tulossa kaksi eteensuunnattua pitkittäisheiluria eteen, kiinnitys lattaraudalla laakeroituun pulttiin :shock: Mun näkemyksen mukaan ei voi toimia piirretyllä tavalla. Tuo tukivarren sisäpää on kauana renkaan maakosketuspinnasta joten siihen tulee iso rasitus eli nivelen täytyy olla suurinpiirtein ydinsodankestävää mallia ja eripuolet avaa liikkuessan eritahtiin nuo mutterit. Jos teet etupään näin en ymmärrä tuplajousitusta.

Nivelen rasitusta helpottaa tuo kiinteä poikittainen 20x40x20x2 mm:n U-teräs, joka hitsataan runkoputkeen 40x40x1,5 mm:n neliö-putken välityksellä. Nivelakselin voisi suurentaa 12 mm:stä 14 mm:iin ja ja laittaa sen päihin kaksoismutterit, joilla voi ne lukita.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja jooseha »

irakas kirjoitti:

Nivelen rasitusta helpottaa tuo kiinteä poikittainen 20x40x20x2 mm:n U-teräs

Tuon U-raudan ja tukivarren väliin on piirretty kumi eli se antaa hieman periksi ennenkuin rupeaa vastustamaan. Nyt tuossa on piirretty 5X40mm latta 30cm varren päähän ottamaan kaikki renkaan pituussuuntaiset voimat latan huonoiten pitävään suuntaan. Pienikin taipuma latassa (tai sen akseloinnissa) ja pyörässä on ohjauskulmat pielessä.
Latan taipumista tuohon suuntaan on helppo kokeilla ruuvipenkissä ison jakoavaimen kanssa. Helpolla taipuu.
Pistä tehden vaan niin saadaan varmuus asialle :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuostahan on tulossa erillisjousitettu kallistuksenvakaimella varustettua rakenne. Viimeistään sitten, kun heilurin akseli kiertyy poikki. Tuollaista u-palkkirakennetta käytetään monessa pikkuautossa yhdistämään takaheilureita kallistuksenvakaimen toimessa. Näissä on kuitenkin molemmille heilureille omat laakeroinnit. SInulla ne ovat samassa pultissa molemmissa päissä. Jos joustaa vähänkin erillisesti, kiertyy pultti, antaa periksi mutterin alta, tai väsyy poikki kiertymällä. Jos keksit ratkaisun tuohon ja laadit huolellisesti ja harkitulla tavalla kiertymän sallivan pulttikiinnityksen, toimii tuo varmasti.
Kuva
Ahaam, taisin ymmärtää väärin. TUo u-palkki onkin kiinteästi kiinni rungossa ja heilurit tukeutuvat sen päihin kumijoustimien välityksellä. Ei siinä siis olekaan kallistuksenvakainta, vaan erillisjousitus yhdellä nivelellä. Tuossa rakenteessa ainoana kallistuksenvakaimena toimii nivelen pultti siihen asti, kunnes luistaa mutterien välistä.

Mikset tekisi niin, kuin aluksi luulin sinun tekevän, eli kiinnitä u-palkki kiinteästi heilureihin (pultilla) ja tue u-palkki keskeltä vähän suuremmalla kumilla rungon alle. Nyt rakenne on erillisjousitus, jossa on jämäkkä kallistuksenvakain. :)

Viimeksi muokannut jori, 30 Joulu 2014, 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tälläisestä onkin jo jauhettu aiemmin: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 874#p64181


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja Härski »

Olisko ajatusta mudostaa heilureista "kolmiotukivarret".

Seuraavassa karkeasti hahmoteltu ajatus aiheesta jossa on yksi yhteinen pitkittäinen nivel rungon ylä-/alapuolella. Tukivarsien sisäpäissä pitkänomaiset latta U-t polvio jäykistein muodostavat pitkän nivelen poistaen välyksiä ja jakavat voimat laajalle. Joka välissä tietty kuuluu olla jotain liukumateriaalia, mut toi nyt on vaa periaatekuva..

SH26 ETUPYÖRIEN JOUSITUS.png

Näin sais helpotettua nivelessä esiintyviä pistemäisiä kuormia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Näin sais helpotettua nivelessä esiintyviä pistemäisiä kuormia.

Mutta menetetään mahdollisuus tehdä kallistuksenvakaajaja helposti yhdellä palkilla. Kyllä ne nivelet saa poikittainkin erillisiksi esim. samalle akselille peräkkäin, jolloin tukevuuskin paranee. Noinkin ne voi laittaa, kuten Sakari piirsi, mutta latan läpiviennin tilalle pitää laittaa pusla, joka sallii pienen kulmamuutoksen, vaikka onkin kiristetty kiinni. Puslalaakerointi saattaisi onnistua ilman vierintälaakereitakin, jolloin heilurit olisivat vain noilla puslilla kiinni rungossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Mutta menetetään mahdollisuus tehdä kallistuksenvakaajaja helposti yhdellä palkilla. Kyllä ne nivelet saa poikittainkin erillisiksi esim. samalle akselille peräkkäin, jolloin tukevuuskin paranee. Noinkin ne voi laittaa, kuten Sakari piirsi, mutta latan läpiviennin tilalle pitää laittaa pusla, joka sallii pienen kulmamuutoksen, vaikka onkin kiristetty kiinni. Puslalaakerointi saattaisi onnistua ilman vierintälaakereitakin, jolloin heilurit olisivat vain noilla puslilla kiinni rungossa.

Tavoittelet ilmeisesti jonkinlaista yhdystukiakselia?
Jos tommoisessa Sakarin piirtämässä rakenteessa nivel sallisi kääntymisenkin, niin etupään kulmat muuttuisivat kumijousen sallimissa rajoissa. Kyllä tuommoinen kumijoustin sallii pienen sivuttaisliikkeen jo aika pienellä voimalla. Voisi olla aika mielenkiintoinen ajokäytös :lol:

Oliskos vallan järjetön idea laittaa jäykkäetuakseli 100% kallistuksen vakaimella? Eli tuommoinen nivel kuin Sakarin piirtämä, mutta olkavarret kytketty kiinteästi toisiinsa. Ulompi jousitus vastaisi tällöin pikku epätasaisuuksista ja isoissa heitoissa tulisi sisempikin mukaan.
Mulla tahtoo olla hukassa ajatus miksi tuohon on tulossa tuplajousitus ylimääräisine osine, välyksineen ja painoineen, jollei sillä oikeasti tavoitella mitään ominaisuutta. Toisaalta eihän mun täydykkään ymmärtää :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, mie en taas tästäkään suunitelmasta sitäkään vähää :oops: Onkohan miull joku piirustusten lukuhäiriö, en osaa tuota yksityiskohta kuvaa lukee ollenkaan :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Joo, mie en taas tästäkään suunitelmasta sitäkään vähää :oops: Onkohan miull joku piirustusten lukuhäiriö, en osaa tuota yksityiskohta kuvaa lukee ollenkaan :oops:

Joo, ymmärrän hyvin, että on vaikea saada selvää, kun en malta piirtää konepiirustus-oppien mukaan. Olen joskus liki 60 vuotta sitten semmoisenkin kurssin käynyt. Ymmärtämistä helpottaisi myös, jos edes olisin merkannut, mistä suunnasta piirros on tehty. :oops:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja jooseha »

irakas kirjoitti:

Joo, ymmärrän hyvin, että on vaikea saada selvää, kun en malta piirtää konepiirustus-oppien mukaan.

Hirmuhyvät kuvat sulla on :) Normaalistihan nämä piirretään Klubi-askin kanteen tai yleisemmin jätetään kokonaan piirtämättä ja tehdään sitten semmoinen kuin sattuu tulemaan :roll: Niin tarkkoja ovat ettei pitäisi tulla tehdessä enää sovellettavaa. Muutkin osaavat tehdä noitten avulla samanlaisen :D

PW kirjoitti:

Joo, mie en taas tästäkään suunitelmasta sitäkään vähää :oops: Onkohan miull joku piirustusten lukuhäiriö, en osaa tuota yksityiskohta kuvaa lukee ollenkaan :oops:

Pistitkö merkille että tuossa ensimmäisessä yksityiskohta-kuvassa on sama kohta piirretty kahdesta erisuunnasta siten että kuvat koskevat toisiaan? Vasemmalla on kuva päältä ja oikealla sivusta :wink:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH26

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minä olen etsiskellyt noita vaimennuskumeja netistä. Jukan geokätkeilypyörässähän sellainen on. Mistä Jukka sellaisen hankit ja mikä niiden virallinen nimi on?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin