Paljoks toi setti maksas, lyhennettynä? Löytyyks siihen helposti rattaita jos tartteis?
60 euroa lyhennettynä + kuljetuskulut (esim. postin pakettiautomaatti 6,70 €).
Pulttikehät on 104/64 mm, eli tätä nykyä yleisimmät maastokammissa käytetyt -> rattaita löytyy, kunhan ei kaipaa isompia kuin 48/38/28-hampaisia (hybridipyörissä käyttävät noita). Isoin mitä silmiin on osunut oli 50-hampainen, mutta oli samalla hintavampi. Markkinoiden yleisin ratassetti tuolla kiinnityksellä on 44/32/22.
Jos isompia rattaita kaipaa, niin sitten pitää valita kammet, missä pulttikehä on 110 tai mieluummin 130 mm.
Kyllä saa, ovat rapakon takana lyhennelleet tuota kampimallia 85 milliin asti.
Mä voisin sitten ottaa sellaiset, jos vain kerkeet tekeen. Ei kiire... Rikoin toisenkin polven "höntsälätkässä" ja kun mangon 130 mm tuntui viimekesällä polviystävälliseltä niin täytyy kokeilla josko noilla vielä pystyisi polkemaan.
Ok, laitetaan 120-milliset listalle. Ikävä tuo sun polvijuttu .
Viides kampisetti: 140-milliset Terpalle. Aihiona Sram S600 -kammet (175 mm), joita on meikäläisen hyllyssä vielä 2 settiä (vink vink ). Nelikanttikeskiölle sopivaa mallia, varustettu teräsrattailla (42/32/22 hammasta).
Nämä pääsee Pioneeriin, jos pituus on passeli niin pitää metsästää jostain sopivat lyhennettävät kammet joissa on viisipulttiset rattaat Mangoa varten kun siihen saisi sitten helpommin isoja rattaita.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Pistän nyt tänne hiukan kyselyä siitä minkäpituisilla kammilla ajatte kaksipyöräisillä? On ollut mietinnässä jo tovin lyhentää oman kaksipyöräisen kampia entistä lyhyemmäksi mutta kiinnostaa vaan tietää missä vaiheessa sen alkaa liikkeellelähdössä huomata tai milloin se alkaa vaikeuttaa sitä? Tässähän tuskin on mitään absoluuttista totuutta mutta edes jotain suuntaa antavaa, kokemuksia?
tm, nätit on kammet , hienoa työtä!
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Miulla on montaa pituutta, Kääntyväkeskiöisessä ja matalassa PW1:ssä 152mm - niillä on tullu eniten polettua. Räyhäkässä on 115mm mutt sillä ei oo ajettu viel ku koeajot ja on nyt uudelleenkasausvaiheessa - vähän oudoltahan noin lyhyet aluks tuntuu.
Toisaalta ainoo pyörä joka nyt on ajokunnossa on Helsinkipyörä ja sen kammet taitaa olla 170mm
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nascassa on 170mm ja Stern 3 175mm , Stern 2 tulee 152mm . Minulle nää pituuret määräytyy vain siittä kulmasta missä istun . Mitä pystympi istuin asento , sitä lyhyenmät kammet . Tosin pitempää kuin 175mm en ole koskaan koittanut Stern 3:ssa , mutta luultavasti pyörittäminen onnistuisi siinä täysin jopa 180mm . Stern 2:sessa jalat joutus liian suureen kulmaa , että polkeminen ei olisi luonikasta enään pitkillä kammilla. Siinä tosin on keskiömoottori apuna , niin voimaa ei tarvitse käyttää niin paljon ylämäissä . Penkin kulma viellä arveluttaa, joutuuko laittaan enenmän makuulle .
Niikuin näkyy on ajoasento siinä aika pysty . Kunhan pääsee ottaan tyypit niin tietää paremmin.
Tässä pääsee jalat jo vapaamin toimiin ja muutenkin saa voimaa käyttöön ihan toisella lailla . Siksi pitkien kampien käyttö on paljon helpompaa.
Pistän nyt tänne hiukan kyselyä siitä minkäpituisilla kammilla ajatte kaksipyöräisillä?
Nyt on kaikissa nojakeissa(Yescom, geopyörä ja matkaaja) 152mm. Seuraavan kerran kun geopyörään pitää kammet vaihtaa niin kokeilen pidempiä.
Premnas kirjoitti:
missä vaiheessa sen alkaa liikkeellelähdössä huomata tai milloin se alkaa vaikeuttaa sitä?
Tässä on se syy miksi. Pitkällä kammella saa pidemmän ja tasaisen polkaisun. Eron huomaa. Varmasti yksilöllistä milloin menee häiritsevän vaikeaksi, riippuu pyörästä, ajo-olosuhteista ja kuskista.
Pystypyörissä on 172mm eikä ole mitään syytä vaihtaa lyhyemmäksi kun pituutta on yli 180cm.
On ollut mietinnässä jo tovin lyhentää oman kaksipyöräisen kampia entistä lyhyemmäksi mutta kiinnostaa vaan tietää missä vaiheessa sen alkaa liikkeellelähdössä huomata tai milloin se alkaa vaikeuttaa sitä?
Mä ainakin huomaan 170mm --> 152mm eron liikkeellelähdössä. Ei sillä kyllä ole käytännön merkitystä. Huomaapahan vain
Premnas kirjoitti:
Pistän nyt tänne hiukan kyselyä siitä minkäpituisilla kammilla ajatte kaksipyöräisillä?
Omista löytyy 170mm ja 152mm pituuksisia. Pitemmät on mieluisammat.
Mielenkiintoista . Tällä hetkellä 152 (vai 155, joka lukee kampien nurjalla puolella) ja tuntuu että niistä olisi varaa lyhentää vähän. Pääsispä kokeilemaan kuinka paljon eroa tuohon tekee jos olisi vaikka 145mm kammet. Noilla nykyisillä ei lähdössä mitään ongelmia mutta vaikeaa kuvitella millaista se olisi lyhyemmillä. Trikessä on 140mm muttako ei sitä oikein voi verrata tähän, koska sillä ei tartte pahemmin miettiä pystyssä pysymistä. Toki pitemmällä kammella saa helpomman ja pitemmän lähdön mutta itse haen sitä rajaa milloin lyhyt kampi vaikeuttaa liikaa ja yrittäisin mennä hiukan sen päälle että lähtö on vielä mukavuusalueella, eli en halua kikkailla mutta haluan polvet ja lonkat pois liiasta koukusta.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Mielenkiintoista . Tällä hetkellä 152 (vai 155, joka lukee kampien nurjalla puolella) ja tuntuu että niistä olisi varaa lyhentää vähän. Pääsispä kokeilemaan kuinka paljon eroa tuohon tekee jos olisi vaikka 145mm kammet. Noilla nykyisillä ei lähdössä mitään ongelmia mutta vaikeaa kuvitella millaista se olisi lyhyemmillä. Trikessä on 140mm muttako ei sitä oikein voi verrata tähän, koska sillä ei tartte pahemmin miettiä pystyssä pysymistä. Toki pitemmällä kammella saa helpomman ja pitemmän lähdön mutta itse haen sitä rajaa milloin lyhyt kampi vaikeuttaa liikaa ja yrittäisin mennä hiukan sen päälle että lähtö on vielä mukavuusalueella, eli en halua kikkailla mutta haluan polvet ja lonkat pois liiasta koukusta.
Kokeile niitä 140mm kampia kakspyöräseen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.