Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Paljoks toi setti maksas, lyhennettynä? Löytyyks siihen helposti rattaita jos tartteis?

60 euroa lyhennettynä + kuljetuskulut (esim. postin pakettiautomaatti 6,70 €).

Pulttikehät on 104/64 mm, eli tätä nykyä yleisimmät maastokammissa käytetyt -> rattaita löytyy, kunhan ei kaipaa isompia kuin 48/38/28-hampaisia (hybridipyörissä käyttävät noita). Isoin mitä silmiin on osunut oli 50-hampainen, mutta oli samalla hintavampi. Markkinoiden yleisin ratassetti tuolla kiinnityksellä on 44/32/22.

Jos isompia rattaita kaipaa, niin sitten pitää valita kammet, missä pulttikehä on 110 tai mieluummin 130 mm.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:
tm kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Saakos noista tehtyä 120mm?...

Kyllä saa, ovat rapakon takana lyhennelleet tuota kampimallia 85 milliin asti.

Mä voisin sitten ottaa sellaiset, jos vain kerkeet tekeen. Ei kiire... Rikoin toisenkin polven "höntsälätkässä" ja kun mangon 130 mm tuntui viimekesällä polviystävälliseltä niin täytyy kokeilla josko noilla vielä pystyisi polkemaan.

Ok, laitetaan 120-milliset listalle. Ikävä tuo sun polvijuttu :( .

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Viides kampisetti: 140-milliset Terpalle. Aihiona Sram S600 -kammet (175 mm), joita on meikäläisen hyllyssä vielä 2 settiä (vink vink :wink: ). Nelikanttikeskiölle sopivaa mallia, varustettu teräsrattailla (42/32/22 hammasta).

Nämä pääsee Pioneeriin, jos pituus on passeli niin pitää metsästää jostain sopivat lyhennettävät kammet joissa on viisipulttiset rattaat Mangoa varten kun siihen saisi sitten helpommin isoja rattaita.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

120-milliset eemelille:

kammet 120 mm edestä.jpg
kammet 120 mm edestä.jpg (142.38 KiB) Katsottu 3794 kertaa
kammet 120 mm takaa.jpg
kammet 120 mm takaa.jpg (141.63 KiB) Katsottu 3794 kertaa

Kuten kuvista näkyy, niin noissa Sramin kammissa on rutkasti lyhentämisen varaa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pistän nyt tänne hiukan kyselyä siitä minkäpituisilla kammilla ajatte kaksipyöräisillä? On ollut mietinnässä jo tovin lyhentää oman kaksipyöräisen kampia entistä lyhyemmäksi mutta kiinnostaa vaan tietää missä vaiheessa sen alkaa liikkeellelähdössä huomata tai milloin se alkaa vaikeuttaa sitä? Tässähän tuskin on mitään absoluuttista totuutta mutta edes jotain suuntaa antavaa, kokemuksia?

tm, nätit on kammet :D , hienoa työtä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Nuo 120mm ajattelin laittaa kaksipyöräiseen. 130mm pääsin vielä ainakin ihan sujuvasti liikkeelle. Jorilla taitaa olla vieläkin lyhkäsemmät...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla on montaa pituutta, Kääntyväkeskiöisessä ja matalassa PW1:ssä 152mm - niillä on tullu eniten polettua. Räyhäkässä on 115mm mutt sillä ei oo ajettu viel ku koeajot ja on nyt uudelleenkasausvaiheessa - vähän oudoltahan noin lyhyet aluks tuntuu.
Toisaalta ainoo pyörä joka nyt on ajokunnossa on Helsinkipyörä ja sen kammet taitaa olla 170mm :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nascassa on 170mm ja Stern 3 175mm , Stern 2 tulee 152mm . Minulle nää pituuret määräytyy vain siittä kulmasta missä istun . Mitä pystympi istuin asento , sitä lyhyenmät kammet . Tosin pitempää kuin 175mm en ole koskaan koittanut Stern 3:ssa , mutta luultavasti pyörittäminen onnistuisi siinä täysin jopa 180mm . Stern 2:sessa jalat joutus liian suureen kulmaa , että polkeminen ei olisi luonikasta enään pitkillä kammilla. Siinä tosin on keskiömoottori apuna , niin voimaa ei tarvitse käyttää niin paljon ylämäissä . Penkin kulma viellä arveluttaa, joutuuko laittaan enenmän makuulle .
Kuva
Niikuin näkyy on ajoasento siinä aika pysty . Kunhan pääsee ottaan tyypit niin tietää paremmin. :shock:
Kuva
Tässä pääsee jalat jo vapaamin toimiin ja muutenkin saa voimaa käyttöön ihan toisella lailla . 8) Siksi pitkien kampien käyttö on paljon helpompaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Pistän nyt tänne hiukan kyselyä siitä minkäpituisilla kammilla ajatte kaksipyöräisillä?

Nyt on kaikissa nojakeissa(Yescom, geopyörä ja matkaaja) 152mm. Seuraavan kerran kun geopyörään pitää kammet vaihtaa niin kokeilen pidempiä.

Premnas kirjoitti:

missä vaiheessa sen alkaa liikkeellelähdössä huomata tai milloin se alkaa vaikeuttaa sitä?

Tässä on se syy miksi. Pitkällä kammella saa pidemmän ja tasaisen polkaisun. Eron huomaa. Varmasti yksilöllistä milloin menee häiritsevän vaikeaksi, riippuu pyörästä, ajo-olosuhteista ja kuskista.

Pystypyörissä on 172mm eikä ole mitään syytä vaihtaa lyhyemmäksi kun pituutta on yli 180cm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

On ollut mietinnässä jo tovin lyhentää oman kaksipyöräisen kampia entistä lyhyemmäksi mutta kiinnostaa vaan tietää missä vaiheessa sen alkaa liikkeellelähdössä huomata tai milloin se alkaa vaikeuttaa sitä?

Mä ainakin huomaan 170mm --> 152mm eron liikkeellelähdössä. Ei sillä kyllä ole käytännön merkitystä. Huomaapahan vain :wink:

Premnas kirjoitti:

Pistän nyt tänne hiukan kyselyä siitä minkäpituisilla kammilla ajatte kaksipyöräisillä?

Omista löytyy 170mm ja 152mm pituuksisia. Pitemmät on mieluisammat.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mielenkiintoista :) . Tällä hetkellä 152 (vai 155, joka lukee kampien nurjalla puolella) ja tuntuu että niistä olisi varaa lyhentää vähän. Pääsispä kokeilemaan kuinka paljon eroa tuohon tekee jos olisi vaikka 145mm kammet. Noilla nykyisillä ei lähdössä mitään ongelmia mutta vaikeaa kuvitella millaista se olisi lyhyemmillä. Trikessä on 140mm muttako ei sitä oikein voi verrata tähän, koska sillä ei tartte pahemmin miettiä pystyssä pysymistä. Toki pitemmällä kammella saa helpomman ja pitemmän lähdön mutta itse haen sitä rajaa milloin lyhyt kampi vaikeuttaa liikaa ja yrittäisin mennä hiukan sen päälle että lähtö on vielä mukavuusalueella, eli en halua kikkailla mutta haluan polvet ja lonkat pois liiasta koukusta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Lainaa niitä triken kampia hetkeksi kaksipyöräiseen, niin saat kokeilluksi 140mm:siä. Uskallat sitten tilata 130mm:set :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Mielenkiintoista :) . Tällä hetkellä 152 (vai 155, joka lukee kampien nurjalla puolella) ja tuntuu että niistä olisi varaa lyhentää vähän. Pääsispä kokeilemaan kuinka paljon eroa tuohon tekee jos olisi vaikka 145mm kammet. Noilla nykyisillä ei lähdössä mitään ongelmia mutta vaikeaa kuvitella millaista se olisi lyhyemmillä. Trikessä on 140mm muttako ei sitä oikein voi verrata tähän, koska sillä ei tartte pahemmin miettiä pystyssä pysymistä. Toki pitemmällä kammella saa helpomman ja pitemmän lähdön mutta itse haen sitä rajaa milloin lyhyt kampi vaikeuttaa liikaa ja yrittäisin mennä hiukan sen päälle että lähtö on vielä mukavuusalueella, eli en halua kikkailla mutta haluan polvet ja lonkat pois liiasta koukusta.

Kokeile niitä 140mm kampia kakspyöräseen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eivät vaan taida käydä keskenään kun toinen on nelikantti ja toinen muistaakseni octalink jos en ihan väärin muista.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pitää sitten vaihtaa keskiökasetti kanssa ;)

Vastaa Viestiin