Kyllä se pienempikin jousi sieltä etsimällä löytyy. Hukassa se mullakin oli pitkään... Käsittääkseni pieteriltä saisi jäykempiä jousia, mutta en ole vielä kylläkään kysynyt sen tarkemmin. Mun mielestä ne pehmike suikaleet on paluuvaimennus. Mä olen kokeillut putkiholkkeja niiden tilalla, mutta en huomannut mitään eroa. Mulla oli koko viimekesän mango etupäästäänkin jäykkä joten luulen, että kestää terpallakin. Vaikkakin pyörä taitaa olla ehkä vähän rajummalla käytöllä. Mielenkiinnolla seuraan tätäkin projektia...
Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
terppa kirjoitti:...Minun Mangosta siis tuo lyhyempi jousi puuttuu. Sitä mietin, että mikä noiden muoviholkkien välissä olevien "pehmike"suikaleiden tarkoitus on? Vähän tekisi mieli jäykistää jousitusta...
Saattaa olla, että mun kulkupeliin on vaihdettu jouset edellisen omistajan toimesta. Mulle kyllä jäi sellainen käsitys puheistaan, että oli pitänyt vaihtaa, muttei ollutkaan... mene ja tiedä.
Noiden pehmikesuikaleiden (kuvassa mustat ja keltaiset) tarkoitus on joidenkin lähteiden mukaan toimia kitkavaimentimina, eli "laahata" iskarinvartta vasten. Heilahduksen vaimentimet siis. Manuaalissa muistaakseni oli maininta, että iskarinvarren yläpäästä (ontto) voiteluöljyä laitettaessa sitä ei kannattaisi lorauttaa enempää kuin jokunen tippa, ettei vaimennus häviä.
EDIT: jaa, eemeli olikin jo vastannut seuraavalla sivulla...
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
jooseha kirjoitti:Kestääkö kori jäykempiä jousia?
Kivat jalkineet sulla
Tuntuu että ovat katoavaa kansanperinnettä. Aika monelta puuttuu saappaat kokonaan. Ovat kai sisällä kun on märkää
Jos ei kestä niin sitten on heikko ja pitää vahvistaa ja kun hommat alkaa pesulla niin saappaat on aika oivalliset jalkineet
Juu ja totta Eemeli kirjoitti, kyllä sieltä löytyi se toinenkin jousi kun vähän aikaa kaiveli, oli vaan molemmissa pohjalle juuttunut. Nyt on siis pitkät, löysät jouset veks ja tuo lyhyt on todella jäykkä jousi, ehkä joku välimalli olisi parempi, pitää kysyä Pieteriltä jos sieltä saisi valmiin mutta näin pitää ainakin koeajaa.
Rakkine sai pohjaansa ja vähän muuallekin vahvikekankaita, pitää huomenna katsoa vieläkö tarvitsee paikkaila tai tehdä vahvempia kerroksia, tai varmaan täytyy ainakin keskitunnelin kohdalle. Piti nämäkin teoriassa opiskella ensin mutta sitten tuli "muuta" ja ajattelin, että lukee siellä purkin kyljessä ohjeet, no ei lukenut mutta kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa ja muita latteuksia...
Tein toiselle puolelle etupyörän eteen karttataskun johon a4 kokoinen opus mahtuu ja toiselle puolelle vähän pienemmän johon mahtuu pari juomapulloa.
Kun saa kammet ja muut rojut paikallensa niin pitää virittää myös kuvassa näkyvä putki kulkemaan jotenkin nätisti, sen on tarkoitus työntää kuskille raitista ilmaa.
Huomenna sähkötöitä, Huoh! Takavalojen kohdalla saatan mennä siitä mistä aita on matalin eli löysin laatikosta "sairaan kirkkaan" valon ja laitan sen kiinni takatötteröön mutta eteen pitäisi lisää ledejä asennella mitä ostin Janxilta.
Napadynamoa on mallailtu paikallensa ja huomiselle jää sitten se ruuvaus. Mangossa on kaksi akkua ja nyppäsin jo toisen johdon pois josta saa valmiin pään/johdon akun lataamista varten. Pitääkö noissa muuten olla "joku juttu" estämään ylilataus tms. vai tekeekö se hallaa akulle jos se on pitkään kytkettynä dynamoon?
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Huomaa että tuo mango näkee käyttöä ei silleen että ittellä olis pyörä joka näkis yhtään vähemmän käyttöä.
käyttöä vartenhan tuo on hankittu eikä tallissa seisomaan.
Muistelisin että mangoihin saa kahden laista jousta. Eikä ainakaan suoraan olis tarjolla välimallia valmistajalta, mut onhan joku saattanut alkaa valmistaa jotain. Jäykempää on kait saatavilla pitkä versio jonka vois naittaa lyhyen pehmeämmän kanssa. Olisivat suhteessa saman mittaiset kuin noi vakiot, mutta jäykkyys on toisin päin ns.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Tuohan on nerokas oivallus käyttää vaahtomuoviputkea. Ei paina mitään, eikä satu, vaikka potkaisee polvensa siihen. Pysyy silti pyöreänä ja kestää loivia kaarroksiakin tehdä. Liimaa putki ilmareikään ulkoreunaltaan kiinni ja muotoile putken reuna saksilla juoheaksi, niin tulee enemmän ilmaa putkesta.
Nuo putken suun sisäpuolella olevat pallukat ovat ilmapyörteitä. Tuo putkesi seinämä näyttäisi ainakin kymmenesosalta putken sisähalkaisijasta, eli pyöristämällä se pääset R/D -kertoimessa vähintään 0,2 arvoon, eli sisäänvirtausvastus pienenee nykyiseen terävään kulmaan verrattuna 25%-50%.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
jori kirjoitti:Tuohan on nerokas oivallus käyttää vaahtomuoviputkea. Ei paina mitään, eikä satu, vaikka potkaisee polvensa siihen. Pysyy silti pyöreänä ja kestää loivia kaarroksiakin tehdä. Liimaa putki ilmareikään ulkoreunaltaan kiinni ja muotoile putken reuna saksilla juoheaksi, niin tulee enemmän ilmaa putkesta.
Joskus sokea kanakin löytää jyvän pitää koittaa viistää, toi on ainakin helposti työstettävää matskua.
Wacky kirjoitti:Huomaa että tuo mango näkee käyttöä
Joo, sääli on sairautta ja ne on toiset miehet joiden elämäntehtävä on pyörän puunaus
Noista keulan ratkeamista aika moni on tullut metsäyöpymiseen siirtyessä kun jossain heinikon seassa on ollut yllättävä kivi tms. Tuli sekoitettua vähän turhan iso satsi sitä epoksia niin pohjaan sitten vetelin muutaman ylimääräisen suikaleen hiilikuitumattoa missä nyt raapiumia näkyi. Samoin sisäpuolella vahvistelin vielä keulan tavarataskuja ja jalka-aukkojen ympärille laitoin lisää matskua. Reilu neliö sitä mattoa meni. Jos napadynamon laskee mukaan niin varmaan kilolla tulee painoa lisää, vaan jospa se kestäisi.
Perän jatkeen teko varmaan jää myöhäisempään aikaan, keskiviikkona ja pyhänä on aikaa värkkäillä, vaikka varmaan jollain pitäisi ajaakkin kun kilometrikisa alkaa perän patti on helppo joku keväinen viikonloppu tehdä jälkeenkinpäin.
Napadynamo olikin sitten ainoa päivän hyvin onnistunut homma. tai remmiaihion unohdin kotiin eli se jäi huomiseksi ja jos voimansiirron saisi muuten tehtyä niin voisi koittaa toimiiko.
Tai onnistui tänään jotain muutakin, eka pellillinen karjalanpiirakoita mutta seuraaviin (leivin)uunin lämpö jäi vähän vajaaksi... noh, ihan syötäviä nekin... voisin vaihtaa harrastusta leipomiseen jos tallihommat alkaa tökkiä
Piti laittaa uusia led-valoja mutta nyt poikki olleita johtoja tinatessa tulin toisiin aatoksiin. Tai taaksehan asensin "pintaan" yhden tehokkaan takavalon mutta pyyhin työlistalta keulan valot. Nyt loppuu aika ja innostus...
Nyt sitten saa jotain järjestystä akun johtoihin, jos dynamo toimii niin akutkin voisi laittaa nipparilla kiinni ja vaihdella sitten lataus- ja pyöränpistokkeen välillä. Noi johtojen päät on reissussa tuottaneet harmia kun tavaroita tunkiessa johto on lähtenyt helposti irti ja sitä pudonnutta päätä on ollut vaikea tavarapaljoudesta etsiä mutta jospa siihenkin saisi avun. Ja ei tartteisi pysähdellä reissussa sen takia, että saa puhelin tai valojen akut ladattua.
Kaikkea epätoivoista sitä sommittelee ja kokeilee... runko notkuu voimalla polkiessa ja jollain sivutuilla sitä kait voisi hillitä, mutta tämä jää sihen kun on alumiinin juottamiseen soveltuvat vermeet. Kyljet on sen verran heppoista kamaa, että tankoja ei oikein sivullekaan saa tai jos joku kevyt sivukosketus tulee esteeseen niin ne tangot tulisi sitten kyljestä läpi eli ainoa mahdollisuus on tuo rungon levennys keulassa.
Sitä olen miettinyt, että miksi kannelle/pyörän yläosalle ei ole jotain pikalukitusta tai kiilaa/lovetusta ja pari pulttia helpossa paikassa, väliin kumitiiviste ja teippi sauman päälle. Jos kannen aukaisu veisi vaikka 5 min niin kynnys ruveta huoltohommiin olisi pieni.
Muoks. Ovaalin rattaan tilasin saksanmaalta samalla kun muutakin, 39 piikkisen. Ensi viikolle venyy toimitus http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... duct=28986 Joskus suunnittelin tekeväni itse mutta jos tähän pyörään laittaisi priiman ja harjoittelisi Pioneeriin itse tekemällä.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Voisko niihin kylkiin laminoida kuidusta kaaret, niinku veneessä? Mahtuuko ja auttaako notkumisongelmaan?
Sievät piirakat, meill Karjalas piirakat tehdään "emännänmallin" mukaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Niin, kai tuon katteen yläosan vois askarrella helpommin irrotettavaksi. Onko se muuten irrallaan miten lepru?
Ota siitä yläosasta vielä kuva sisäpuolelta, ennenku laitat sen kiinni - niin ett kiinnitys systeemi näkyy.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
terppa kirjoitti:Sitä olen miettinyt, että miksi kannelle/pyörän yläosalle ei ole jotain pikalukitusta tai kiilaa/lovetusta ja pari pulttia helpossa paikassa, väliin kumitiiviste ja teippi sauman päälle. Jos kannen aukaisu veisi vaikka 5 min niin kynnys ruveta huoltohommiin olisi pieni.
Kannella on varmaan rakenteellinen merkitys. Mikäli se olisi kiinni vain parilla pultilla tarvitsisi rakenteiden olla paljon järeämmät.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Runkohan on alumiinia - eikös sitä voi kuidulla vahvistaa?
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Kansi muuten jäykkä paitsi "konepelti" lerppu. Mun mielestä tuota ei kannata kauhian löysästi kiinnittää. Ainakin iskareiden väliin pitäisi laittaa tukitanko. Itse vähän aatellut josko jättäisi millin rakosen kannen ja pohjanpuolen väliin ja pelkällä liimamassalla kiinni toisiinsa. Rakoseen mahtuisi sitten mattoveitsi niin olisi kohtuu nopea irroittaa tarvittaessa.
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Terpallahan on taas kunnon korjaus ja tuunaus käynnissä.
Tuo ilmakanava on kiinnostava, täytyy kuulostella miten toimii vaahtomuoviputkella toteutettuna.
Jousituksestahan juteltiin Mango valmistaja Harryn kanssa The Great Baltic Sea Ride 2014 yhteydessä. Hän suositteli kovasti jousen tai jousien vaihtamista kumipaloihin, tekee jousituksesta paljon jämäkämmän. Näistä kannattaa varmaankin kysyä Pieteriltä, hän tietänee parhaiten mitä Harry tarkoittaa.
Itselläni tuli tänään ensimmäinen alumiiniosan rikkoutuminen Mangossa. Kesken ajoa, penkin vasen etureuna antoi periksi. Kotona syylliseksi löytyi penkin etureunan kiinnityspalkin murtuma.
Pikakorjauksena laitoin kaksi metallitangon palaa sisään.
Timo
P.S. Miten näitä kuvia voi liittää viesteihin ilman lataamista "omille kotisivuille" ja laittamalla http://www... linkkiä ??? Vai voiko ? En onnistunut Macilläni yrityksistä huolimatta
T.Timo
Mango Sport Red Edition 2013
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
PW kirjoitti:Niin, kai tuon katteen yläosan vois askarrella helpommin irrotettavaksi.
Onko se muuten irrallaan miten lepru?
Ota siitä yläosasta vielä kuva sisäpuolelta, ennenku laitat sen kiinni - niin ett kiinnitys systeemi näkyy.
Tommonen tasanen reuna siinä on, silikonia oli välissä ja sitten kymmenellä pultilla kiinni, jos keulasta olis joku "ohjuri" mihin se loksahtaisi ja sitten keskeltä noi 6 mutteria mitä nytkin, niin se voisi olla ihan simppeli irrotettava. Nyt se on kait helpompi ja halvempi tehdä Yläosa on kyllä tosi tukeva aukon kohdalta.
Pastori kirjoitti:Runkohan on alumiinia - eikös sitä voi kuidulla vahvistaa?
Tää vois olla ehkä paras vaihtoehto, sitä olen miettinyt kun näissä kinnereissä kaikenmaailman väsymysmurtumia on ollut niin ne ei kuidun alta sitten näy vasta kun tosissaan repeää mutta toisaalta ei kai se kuidulla vahvistettu niin sitten väsykkään. Pitää räpsäistä rungosta huomenna kuva ja kysellä mihin kohtaan ja kuinka paljon sitä tavaraa kannattaisi laittaa.
Nyt se on pyörillään ja jos takaketjun laittaisi niin jo liikkuisi. Säätöä on vielä ihan omiksi tarpeiksi mutta ihan juhlalta tuntui kun ohjauksessa ja pyöräntuennassa ei missään ollut minkäänlaista klappia, ohjaustangonläpivientimuovi on kans aika oleellisessa osassa jonka nyt uusin. Asennushommissa piti vähän avartaa pohjan reikiä kun ei muuten saanut millään muttereita niveliin. Mutta se klapittomuus toi hymyn huulille
Tein hihnan jolla voima välittyy väliakselilta napadynamolle ja eka versio tuli susi kun yritin kuumailmapuhaltimella sulattaa matksun päitä yhteen, se sulatti liian suurelta alalta ja toinen yritys oli kolvin kanssa jossa sai päät sulatettua ja ne kun länttäsi yhteen niin jo tuntui tarttuvan. kolmannenkin hihnan saan tehdä koska nyt dynamo pyörii liian hitaalla nopeudella mutta kun vähän lyhentää hihnaa niin sen saa navan ohkaisimmalle osalle ja nopeus luultavasti riittää. tai sitten pitää vaihtaa/tuunata väliakseli.
Lopetin kesken päivän... nastakumin syksyllä olin laittanut väärinpäin ja nyt sen hokasin ja ryhdyin kääntämään, eli kumi irti ja takaisin asennus... samoin päin no sattuuhan näitä ja saa kivan rutiinin kun tekee samat hommat monta kertaa... Ketjuja laittaessa rupesin ihmettelemään mistä johtuu kun on ihan samat ketjut mitä ennenkin ja ei kiristäjässä riitä vara ja ketjut jää löysälle, piti ihan istahtaa alas ihmettelemään... mistähän se johtuisi jos kampisetti kilkkeineen on ollut irti
olin setin kyllä ruuvannut jonkun vaaleamman läntin kohdalle kuvitellen sitä oikeaksi kohdaksi mutta se olikin se tummempi kohta edempänä
tuon päälle enää pientä kokeilua ja äkkiä pois. Mutta tulipa uudet ketjuputketin laitettua samalla, ne ei onneksi Mangossa kulu yhtä nopeasti kuin Pioneerissa mutta kun se oli nyt niin helppoa.
TJT kirjoitti:Jousituksestahan juteltiin Mango valmistaja Harryn kanssa The Great Baltic Sea Ride 2014 yhteydessä. Hän suositteli kovasti jousen tai jousien vaihtamista kumipaloihin, tekee jousituksesta paljon jämäkämmän. Näistä kannattaa varmaankin kysyä Pieteriltä, hän tietänee parhaiten mitä Harry tarkoittaa.
Timo
Noi kumithan voisi olla paras kompromissi, pitää kohta kysymyspatteristoa laittaa Pieterille, pitää vaan miettiä mitä kilkkeitä muuten tartteisi/tai mihin varautuisi niin saisi tilailla samalla.
Joka kerta vaan näitä virittäessä ihmettelee miten paljon saa aikaa tuhraantumaan siihen verrattuna mitä ennakkoon arvioi, noh, ei ole tappotahti ja aika moni homma on uusi ja vaatinut pään raapimista tai materiaalien haalimista. muutaman työpäivän jos vielä ahertaa niin sitten on soiva peli kevääksi. ja onpahan tutumpi kulkine.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
terppa kirjoitti:Tommonen tasanen reuna siinä on, silikonia oli välissä ja sitten kymmenellä pultilla kiinni, jos keulasta olis joku "ohjuri" mihin se loksahtaisi ja sitten keskeltä noi 6 mutteria mitä nytkin, niin se voisi olla ihan simppeli irrotettava. Nyt se on kait helpompi ja halvempi tehdä
Sulla kun on kuituhommat hallussa, niin tee semmoinen ohjuri. Samalla selviää kätevästi onko niillä "turhilla" pulteilla rakenteellinen merkitys
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Mangon etujousituksesta ( ja muusta) on tietoa / linkkejä tässä ketjussa: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=3752.
PW on kerännyt linkit valmiiksi
Naamakirjasivusto: https://www.facebook.com/sinnerbikes
Laitan Pieterille kysymyksiä jousituksesta, ohjaus goemetria 2.0 ja pyrstöstä. Katsotaan mitkä ovat toimitusajat ja hinnat.
Timo
T.Timo
Mango Sport Red Edition 2013