"Skissi"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo jos nousukykyä tavotellaan, ni isompaa etukiekkoo miekin ehottasin kun jalkovälissä näyttäs olevan tilaakin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mbb/takaveto ylämäissä on keskusteltu niin kauan kuin muistan mutta tuotanii. Takavedolla rungon löysyys vaikuttaa erityisesti ylämäissä, jos ketju ja runko jännittyvät ja taas löystyvät. Tämä energia ei mene mihinkään talteen.

Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko, ellei se sitten nosta sykettä ja sitä myöten paranna lyhytkestoista suoritusta. Miten se energia käsistä muka menee polkemiseen? Nostaa varmasti energian kulutusta. Perseen nostaminen penkistä auttaa molemmilla pyörätyypeillä lyhyeen ylämäkeen..

Mbb:stä pystyy rakentaa suht kevyen ilman kalliita materiaaleja mikä on etu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Mbb/takaveto ylämäissä on keskusteltu niin kauan kuin muistan mutta tuotanii. Takavedolla rungon löysyys vaikuttaa erityisesti ylämäissä, jos ketju ja runko jännittyvät ja taas löystyvät. Tämä energia ei mene mihinkään talteen.

Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko, ellei se sitten nosta sykettä ja sitä myöten paranna lyhytkestoista suoritusta. Miten se energia käsistä muka menee polkemiseen? Nostaa varmasti energian kulutusta. Perseen nostaminen penkistä auttaa molemmilla pyörätyypeillä lyhyeen ylämäkeen..

Mbb:stä pystyy rakentaa suht kevyen ilman kalliita materiaaleja mikä on etu.

Pitkälti samaa mieltä. Mulla on kädet ja yläkroppa käytetyn oloset etuvetosella ajamisesta mutta tuskin siitä suoranaisesti lisävauhtia tulee.

Omat kokemukset ainokaisesta 100 km:n "kisasta" on että tuolla matkalla, kärkijoukossa jossa pohjois-suomen kovimmat polkijat, niin kyllä nousee. Ei mitään ongelmia.

Parasta etuvetosessa on pystärin tehokas ketjuveto jossa minimaaliset häviöt. Päärunko on paljon yksinkertaisempi kuin takavetosessa. Etukolmio kannattaa sitten tehdä tukevaksi jotta ne edut realisoituu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko

En minäkään. Ainakaan Python tirke nousi tuon tutun mäen yhtä nopeasti, aivan sama kiskoiko tangosta vai pitikö käsiä sylissä ristissä. Siinä oli aika tiukka lonkkakulma, eli penkillä ei noussut ylös vaikka kuinka runttasi, loivemmalla kulmalla olisi varmasti käsillä kiskominen auttanut, mutta ei se teho tyhjästä tule.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Jaaha siitä tulee sitten mbb,"ostan" perustelunne kakistelematta.

Käsien käytöstä olen hieman erimieltä. Kilpurilla putkelta ajettaessa kädet ottavat vastaan polkemisen tukivoimat, jos ajaisi putkelta ilman käsiä niin ei pääse mihinkään .... luulisin. Vähän sama tilanne mbb:ssä => väittäisin että hyödyttää kun tukena voi käyttää ohjaustankoa penkin sijasta.

Jarcco kirjoitti:

Edit: Jos Mbb:hen päädyt, miksi laittaa pieni etupyörä, kun isokin mahtuu eikä kampia tarvitse nostaa taivaisiin

En tiedä vielä ... näkyvyys, ohjaus, rakenteiden jäykkyydet ja massat ... ainakin noilla on vaikutusta asiaan.

KPS

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KPS kirjoitti:

Jaaha siitä tulee sitten mbb,"ostan" perustelunne kakistelematta.

Jarcco kirjoitti:

Edit: Jos Mbb:hen päädyt, miksi laittaa pieni etupyörä, kun isokin mahtuu eikä kampia tarvitse nostaa taivaisiin

En tiedä vielä ... näkyvyys, ohjaus, rakenteiden jäykkyydet ja massat ... ainakin noilla on vaikutusta asiaan.

Eikä isolla eturenkaalla taida päästä tuollaiseen alle 25cm istumakorkeuteen? Paitsi jos tekee Pythonin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Oletko takavetoisissa kokeillut samaa tekniikaa?

Jukka

Olen. Ei tunnu auttavan. Saattaa johtua kiinteästä puomista ja/tai ohjausnivelestä käsien ja jalkojen välillä. Tai pelkästään pitkästä(joustavasta) stemmistä.

edit. Epätodennäköistä mutta mahdollista on etten osaa hyödyntää voimiani ilman käsien apua :shock: Epäilen vahvasti että ei ole tästä kiinni, kun kerran muitakin auttaa.

Syväri kirjoitti:

Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko, ellei se sitten nosta sykettä ja sitä myöten paranna lyhytkestoista suoritusta. Miten se energia käsistä muka menee polkemiseen? Nostaa varmasti energian kulutusta.

En mäkään usko että se lisävauhti tyhjästä tulisi. Luultavasti hyötysuhde laskee reilusti, kun käyttää käsiä. Mulla ei ole normaalilla ajoalueella isoja ja pitkiä mäkiä, joten tuo ei haittaa. Ylämäet voin kuitenkin käsillä auttaen ajaa suuremmalla vaihteella(eli nopeampaa). Käsien asennolle toi on melko tarkka. Täysin suorilla tai liikaa koukussa olevilla käsillä apu on mulle huomattavasti pienempi.

En jättäisi mahdollisuutta käsillä auttamiseen kokeilematta pyörässä jolla on tarkoitus ajaa lujaa. Aerobarilla tai häränsarvilla on vetäminen mahdollista ja ilmanvastuskaan ei ole kohtuuton. Ei siitä tangosta ole pakko vetää jollei halua. Jostain syystä kovaa ajettaviin mbb:hin ei laiteta hamsteritankoja vaikka muissa kovaa ajettavissa ne on yleisiä :wink:

PW kirjoitti:

Vihree on naru ja sininen kuminauhaa, tietysti :mrgreen:

Saan naruperän pompottamaan sopivasti polkemalla. Kisakoneesta jättäisin ainakin kumin pois. Varmaan hukkaa hieman tehoa :cry:

Ei niin vakavassa ajossa kuitenkin kiva. Miellyttävämpi epätasaisella ja taittuu ilman rengasta kätevästi kasaan :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Jostain syystä kovaa ajettaviin mbb:hin ei laiteta hamsteritankoja vaikka muissa kovaa ajettavissa ne on yleisiä :wink:

Onko tämä leveän tangon käyttöpakko se syy ettei näitä kovaa ajettavia MMB:tä juuri näy tuolla Nokian kisoissa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Semmoinen mielikuva on näistäm kaikista mäennousu jutuista se, että:

  • lonkan ja polkimien korkeusero on pieni
  • etuvetoisessa on pyritty saamaan painoa enemmän tohon eturenkaalle
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva
Kuva

Tosta vaan jättää ton ohjaustangon pois ja siirtää vähän ohjausniveltä, niin pyyttonihan se siitä tulee.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Onko tämä leveän tangon käyttöpakko se syy ettei näitä kovaa ajettavia MMB:tä juuri näy tuolla Nokian kisoissa ;)

Jukka

Aika leveitä ne on nämä foorumin kädet koukussa ajettavat mbb-tangot. Taitaa niillä olla suurempi ilmanvastus kuin kädet suorassa ajettavilla :roll: Suorilla käsillä ajettavia muistelisin täällä olevan vain kolme. Niistä on vissiin kaksi ollut hyvällä menestyksellä Nokialla ;) MM-kisakuvissa oli mbb-jakauma eri.
Tuo hamsteritankojen puuttuminen mbb:stä on oikeastaan kumma. En muista yhtään kuvaa nähneeni semmoisesta. Luulisi jonkun kuitenkin sellaistakin käyttävän :?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7093
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Viime kesän ajoin Papan jopo etuvetodeltalla. Siinä kipeytyivät aluksi kädet ja yläkroppa enemmän kuin jalat, koska ohjaustangosta sai todellakin pidellä polkemista vastaan. Puolikymmentä kertaa pyörähti ohjaustanko ylämäessä linkkuun, kun stemmin kiinnitys haarukkaputkeen antoi periksi, vaikka kiristin sen niin tiukkaan kun ilkesin. Loppukesästä tilanne helpottui kun opin kohdistamaan polkimeen suunnatun voiman oikein ja ajaminen onnistui vaikka ilman käsiä, ylämäessäkin.

Syksyksi tein takavetoisen Papan talvijopo LWB tadpolen, jossa poljinkeskiö pysyy paikoillaan ja teho lisääntyi aivan merkittävästi, kun poljinta saattoi runtata huoletta välittämättä voiman suunnasta. Talven tullen ei enää yksikään pystärikuski ole ohittanut minua ylämäessä. Itse olen kyllä ohitellut pystärien taluttajia, joten en ole vakuuttunut siitä pystärien ylivoimaisesta mäennousukyvystä. :mrgreen:

Liitteet
pj-ptj.jpg
pj-ptj.jpg (39.35 KiB) Katsottu 3603 kertaa
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minä laittaisin MBB pyörässä ohjausakselin mahdollisimman lähelle nivusia, jotta jalkojen ei tarvitse taipua polvista sivusuuntaan, kun pyörällä kuitenkin jossakin vaiheessa joutuu kääntymään. Nykyisinhän suositaan paljon myös highracereita, joten tuon penkin siirto eteen ja ylös voisi olla nopeusmielessäkin hyväksyttävissä (jos nyt ei aivan meren rannalla ajele). Samalla tuo painopiste siirtyisi hieman eteen, jotta ei aivan pienessä mäessä alkaisi sutimaa ja sen takia jäämään pystäreiden jälkeen.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

pikametri kirjoitti:

Minä laittaisin MBB pyörässä ohjausakselin mahdollisimman lähelle nivusia, jotta jalkojen ei tarvitse taipua polvista sivusuuntaan, kun pyörällä kuitenkin jossakin vaiheessa joutuu kääntymään. Nykyisinhän suositaan paljon myös highracereita, joten tuon penkin siirto eteen ja ylös voisi olla nopeusmielessäkin hyväksyttävissä (jos nyt ei aivan meren rannalla ajele). Samalla tuo painopiste siirtyisi hieman eteen, jotta ei aivan pienessä mäessä alkaisi sutimaa ja sen takia jäämään pystäreiden jälkeen.

Hyvät havainnot !!!
Noiden kanssa voisi vaihtaa isompaan etukiekkoon ja unohtaa sen napavaihteen.

kps

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

pikametri kirjoitti:

Minä laittaisin MBB pyörässä ohjausakselin mahdollisimman lähelle nivusia, jotta jalkojen ei tarvitse taipua polvista sivusuuntaan, kun pyörällä kuitenkin jossakin vaiheessa joutuu kääntymään.

Ei tuo paikka tuossa suhteessa paha ole. Normaalit kääntökulmat on aika pieniä. Cruzbike-videoissa näyttää polkeminen onnistuvan emäputki polvien välissä, kun ajetaan ympyrää normaalilla kadulla :D
Kankeita ne tietysti on emäputki penkissä kiinni oleviin malleihin verrattuna, joilla voi saman tehdä yhdellä kaistalla. Temppu johon aika iso osa pystärillä ajavistakaan ei pysty :mrgreen:

Vastaa Viestiin