Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vph »

En tiedä onko tämä kuva ollut jo esillä täällä jossain, mutta on kyllä aivan liian ahdistavan oudosti omistushalua herättävän näköinen tämä laite:

Kuva

Kuva

Jos vaan keksisi mitä käyttöä tuolle olisi näillä seuduilla, niin voi huhhuh...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En ostaisi kun tuo pilattu laittamalla penkin selkänoja iavan liian kauas takarenkaasta. Pitoa ei siis löydy kunnon rymyämiseen. Eron etelänavalla käyneeseen vehekeeseen on suuri juuri tältä kriittiseltä osalta kun katsoo sivu profiilia molemmista.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

En ostaisi kun tuo pilattu laittamalla penkin selkänoja iavan liian kauas takarenkaasta. Pitoa ei siis löydy kunnon rymyämiseen. Eron etelänavalla käyneeseen vehekeeseen on suuri juuri tältä kriittiseltä osalta kun katsoo sivu profiilia molemmista.

Onko ylämäki pidossa se syy miksi näistä tehdään näin julmetun korkeita? Vai estetäänkö sillä kumien lähteminen vanteilta kun trike kaatuu kurvissa ennen kuin kumi muljahtaa irti?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

En ostaisi kun tuo pilattu laittamalla penkin selkänoja iavan liian kauas takarenkaasta. Pitoa ei siis löydy kunnon rymyämiseen. Eron etelänavalla käyneeseen vehekeeseen on suuri juuri tältä kriittiseltä osalta kun katsoo sivu profiilia molemmista.

Onko ylämäki pidossa se syy miksi näistä tehdään näin julmetun korkeita? Vai estetäänkö sillä kumien lähteminen vanteilta kun trike kaatuu kurvissa ennen kuin kumi muljahtaa irti?

Arvaisin, että sillä on vain tavoiteltu maastoautoestetiikkaa, joka on nykyään hyvin muodikasta henkilöautoissakin.
Kuva

ED
Heh, ei ole oikeuksia mennä suoraan tuolle sivulle, mutta googlen kuvahaun kautta pääsee. :mrgreen:
Tällainen kuva siinä piti olla.

Liitteet
suv1victory.jpg
suv1victory.jpg (113.69 KiB) Katsottu 2206 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 21 Tammi 2015, 12:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vph »

Wacky kirjoitti:

En ostaisi kun tuo pilattu laittamalla

Ronkeli.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

miksi näistä tehdään näin julmetun korkeita?

Eipä tuo vielä mitään. Mie oon nähny nojakkeja, joissa jalka hädin tuskin maahan ylettää. Haireisereita. Kinoksissa näppäriä, kun ei lumi huuhtele pertsaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Onko ylämäki pidossa se syy miksi näistä tehdään näin julmetun korkeita?

Oisko pääsyy se ettei tarvi tehdä eri runkoa tuommoiseen :? Korkeaan käy sama kuin pienirenkaiseen. Ainakin olkavarret voi olla korkeassa lyhyemmät = hennommat.
Iso eturenkaisia nuijapäitä on muutenkin vähän.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Mie oon nähny nojakkeja, joissa jalka hädin tuskin maahan ylettää. Haireisereita.

Jos haluaa lyhyen täysjousitetun kaksipyöräisen nojakin isoilla renkailla niin siitä tulee väkisin korkea :roll:
Ilman jousitustakaan ei onnistu kovin matalana, paitsi jos tekee Pythonin.
Ite teen isopyöräisestä mieluummin pitkän kuin korkean ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

...tavoiteltu maastoautoestetiikkaa, joka on nykyään hyvin muodikasta henkilöautoissakin.
< kuva >

Ai. Tampereen hipsteritko ajaa tuollaisilla muotipirsseillä nykyään? :shock:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

En ostaisi kun tuo pilattu laittamalla

Ronkeli.

Ronkeli?!? Onko sulla vai 4500e heittää pyörään joka ei toimi kuten toivoisi? Tuolla olis tarkoitus päästä maastossa paikkoihin mihin muillan nojapyörillä ei pääse, mutta kun ei pääse. Maavaraa on hitaaseen röykkyiseen ajoon, mutta kuten sanoin pito loppuu kesken ennen kuin pääset alkuukaan.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vph »

Ihan peace vaan, se ronkeli oli vitsiksi tarkoitettu.

Mutta niin, ei mulla ole 4500 euroa turhaan pyörään laitettavaksi, valitettavasti.

ICE fatin pidon loppumisesta en tiedä, kun ei ole laitteesta kokemusta. Youtubesta kun katsoi laitteen ajovideoita, niin hyvinhän tuo kuitenkin näyttää möyrivän. Omalle päälleni ja taidoilleni moiset maastokyvyt vähintäänkin riittäisivät, mutta ei minulla olekaan tarvetta lähteä umpimetsään ajamaan. Patikkapolut riittäisivät hyvin. Toisaalta, jos tuo on huono trike maastoajoon, nin mitkä ovat sen kilpailijat? Onko parempia, sellaisia joista ei pito lopu kesken ennen alkuun pääsyä?

Vastakysymyksenä: Oletko tosiaan jo päässyt ajamaan itse tuolla, vai mistä moinen varmuus huonoudesta?

http://youtu.be/G2bkexHmKSc
http://youtu.be/nIkpXCZ0gH0

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja vph »

Spekuloiddas vähän. Voisiko olla, että takakiekon paikka ei ole ihan tahallaan pilattu liian taakse? Jospa ICE R&D:n pojat on käyny ajamassa kaksi lenkkiä pöpelikössä ja todenneet, notta kun laittaa takakiekkoa vähäsen taaksepäin, niin a) ei kippaa niin helposti taaksepäin ympäri hepskeikkaa ja b) paino jakautuu tasaisemmin kaikille kolmelle pyörälle, jolloin kantavuus suolla ja hankiloilla on parempi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vetorenkaan pidolla on korostunut merkitys talviliukkailla. Ehkä tuota ei ole tarkoitettukaan jäiseen mäkeen :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Jos joku nyt selittäs tässä . Miksi takapyörän pitää olla lähellä ajaa . Kun itse olen käsittänyt että on suotuisaa vierä takpyörää taaenmaksi kun halutaan parempaa nousukykyä . Vai haetaanko nousuun sellaista lisä ominaisuutta , ettei pyörä kippaa niin herkästi ympäri . En ole mikään asiantuntia tälläsissä , mutta moottoripyörissä olen nähnyt pirennettyä takahaarukkaa , se kuulemma lisää pitoa ja vakavuutta. Tierä häntä ,onko näin . Ainakin lyhyt akselinen on helpompi käsitellä maastossa , kun pitää kiertää tielle tulevia esteitä .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Jos joku nyt selittäs tässä . Miksi takapyörän pitää olla lähellä ajaa . Kun itse olen käsittänyt että on suotuisaa vierä takpyörää taaenmaksi kun halutaan parempaa nousukykyä.

Kyse on painonjakaumasta renkaiden kesken. Sillä haetaan suurempaa osaa pyörän painosta vetävälle takarenkaalle ettei se sudi niin helpolla. Renkaan pito on suoraan verrannollinen siihen kohdistuvaan (paino)voimaan. Saman voi tietysti tehdä viemällä eturengasta eteenpäin.

Vastaa Viestiin