"Skissi"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Yritin katsella netistä pikaisesti kuvia siitä minkälaisessa asennossa pystypyörillä ylämäet noustaan. En löytänyt yhtään ajokuvaa joissa ajoasento olisi suurella sylikulmalla. Ohjaustangon muodolla ja korkeudellahan sen saisi vaikka 180asteeksi jos sillä saataisiin nopeutta lisää

Pystäripuolella on kilpapyöräily kehityksen jarru :mrgreen: Säännöt pakottaa pyörät tarkasti tiettyyn muottiin :(

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuommoinen se on ihmisen asento, kun pitää talloa pitkiä askeleita jyrkkää mäkeä. Yläkropan asento riippuu pyöräilijöillä lähinnä pyörän rakenteesta ja siitä, että ohjaustankoon saa kunnon otteen. Samalla pyörällä kun ajetaan myös satulasta ja tasaisella. Kävellen mäkeä nousevilla yläkroppa on suorempana.

Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.
Kävelyssä taas eri seikat painaa, esimerkiksi se, että lennät nokallesi jos yrität kävellä etukenossa. Mitä kovempaa kiihdytät, sitä pienemmässä sylikulmassa jalat käy ja sitä enempi etukumara asento on.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuommoinen se on ihmisen asento, kun pitää talloa pitkiä askeleita jyrkkää mäkeä. Yläkropan asento riippuu pyöräilijöillä lähinnä pyörän rakenteesta ja siitä, että ohjaustankoon saa kunnon otteen. Samalla pyörällä kun ajetaan myös satulasta ja tasaisella. Kävellen mäkeä nousevilla yläkroppa on suorempana.

Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.

Ylämäkeen pystypyörällä ajettaessa eteen kumartumisessa on kyse painopisteen siirtämisestä polkimien kannalta oikeampaan paikkaan. Sylikulma toki pienenee, jos jatketaan istumista satulalla, mutta kun mäki jyrkkenee lisää, noustaan seisomaan polkimen varaan, jolloin takapuoli nousee satulasta ja syli siirtyy eteen päin pienentäen sylikulman niin pieneksi, kuin mahdollista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.

Pystärillä vaistomaisuus voi johtua myös tarpeesta pitää painoa eturenkaalla ja vähentää taaksepäin kaatumisen fiilistä.

Enivei. Kyllä tää nyt on aika yksilöllistä sanoisin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Vaikka ajat ylämäkeä Jopolla niin yläkroppa taipuu vaistomaisesti eteenpäin ja kädet koukistuu = pienempi sylikulma.

Pystärillä vaistomaisuus voi johtua myös tarpeesta pitää painoa eturenkaalla ja vähentää taaksepäin kaatumisen fiilistä.

Enivei. Kyllä tää nyt on aika yksilöllistä sanoisin.

Eimmäkseen on kyse polkaisevan jalan vastavoiman muodostamisesta siirtämällä painopiste polkaisuvoiman yläpuolelle. Nojapyörässä tuo vastavoima ei ole painovoiman suunnasta juurikaan riippuvainen, siksi voidaan käyttää polkemisasentoa, joka valiutuu muista syistä, varsinkin jos käytetään lukkopolkimia. Pystypyörässä ns. putkelta ajoon on kaksi syytä. Flättipolkimilla varustetussa pyörässä seisomaan nousemisella on tarkoitus lisätä polkaisun takana olevaa painovoimakomponenttia ja lukkopolkimia käytettäessä on tarkoitus luoda mahdollisuus käyttää yläkropan lihaksia polkemisen apuna mm. pyörää keikuttamalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Enivei. Kyllä tää nyt on aika yksilöllistä sanoisin.

Niin näyttää. Kaikki kaupalliset pyörät on väärin suunniteltuja kun niissä käytetään 130-140asteen sylikulmia(kuten tässäkin suunnitelmassa), kun oikea ja tehokas on lähellä 180astetta tai jopa vähän yli :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

En nyt heti löytänyt yli 180 asteisia.

Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mutta tää oli jo aika hauska.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

Ettei menisi yksipuoliseksi, niin tässä on alle 90 asteen sylikulma, joka lienee tähän käyttöön tehokkain mahdollinen. -Ja vieläpä suunniteltu sellaiseksi. :shock:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Foorumilta:

Kuva

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

:shock: :shock: :shock:

Jopon geometriat ja pyörien kuvat ilman juttuja ei taida palvella kenenkään tarkoituksia :roll:

Joku on testannut noita sylikulmia aivan käsittämöttömällä penkillä :shock: ja 16 pyöräilijällä. Todennut 105 asteen olevan tehokkain.
Kuva
Voiman lasku kulman kasvaessa on aluksi pientä. Jos ovat olleet normaaleja kilpapyöräilijöitä, niiden polkemistekniikka suosii normaalin pystärin kulmaa. Helppo kuitenkin uskoa ettei 180 asteen kulma ole paras, koska jalan ylös veto tapahtuu silloin kropan takana.

MM-kisoissa mäkikisan voitti Michael Herring:
Kuva
Ei mitään radikaalia. Lonkkakulma 140 astetta. Ei siis ainakaan huono kulma :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

Pitäähän tähän laittaa näkyviin tuo joosehan mainitsema "käsittämätön penkki" testaussetuppi, varsinkin kun tuo kirjoitettu ja kuvassa näkyvä lonkkakulma poikkeavat noin paljon.
Kuva
Tutkija siis sössii piirtämällä käyrän minimi lonkkakulman mukaan, mutta kirjoittaa sitten merkitsevän lonkkakulman mukaan. Vai miten te muut ymmärrätte tuon joosehan viestin kuvan ja väitteen 105 asteen kulman parhaudesta.

ED.
Joo, se sössii mittalaitteen asetuskulman, joka lähinnä vastaa meidän käyttämää sylikulmaa, ja kuskista mitatun selän ja reiden minimi kulman välillä, eikä osaa päättää, kumpi siinä on tarkeämpi ja julkaisee päätelmän mittalaitteen kulman mukaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun käsityksen mukaan "meidän lonkkakulma" on tuossa tekstissä "seat(-tube) angle". Kuntaas "hip angle" on vartalon ja reiden välinen kulma eli oikea todellinen lonkkakulma. Kuvaajassa oleva "mean hip angle" on keskiarvo minimistä ja maksimista. Selkeämpää olisi käyttää samassa tutkimuksessa johdonmukaisesti vain yhtä termiä.

Toisistaanhan nuo riippuu siis sama kumpaa käyttää. Keskenään noita ei saa sotkea, silloin mennään metsään. Tutkijat tekee kaikesta hankala selkoista :roll:

edit. Tuo penkki on kaksi levyä 90 asteen kulmassa myös suurilla lonkkakulmilla. Lisäksi hartiolle ei ole tukea vaan tuki suurilla kulmilla on ainoastaan käsistä ja mahavyöstä :shock: Kuka tuollaisella suostuisi ajamaan?

Viimeksi muokannut jooseha, 25 Tammi 2015, 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mun käsityksen mukaan "meidän lonkkakulma" on tuossa tekstissä "seat(-tube) angle". Kuntaas "hip angle" on vartalon ja reiden välinen kulma eli oikea todellinen lonkkakulma. Kuvaajassa oleva "mean hip angle" on keskiarvo minimistä ja maksimista. Selkeämpää olisi käyttää samassa tutkimuksessa johdonmukaisesti vain yhtä termiä.

Toisistaanhan nuo riippuu siis sama kumpaa käyttää. Keskenään noita ei saa sotkea, silloin mennään metsään. Tutkijat tekee kaikesta hankala selkoista :roll:

Ei se noin voi olla. Kuvittelpa, miten pieni minimi "lonkkakulma" on, jos "mean hip angle" on 60°(grafissa)
Kuva
Minusta tässä kuvassa kulmat ovat noita valkoisella piirrettyjä selkänojan ja reisiluun välisiä kulmia ja maksimitehon tuottavaksi kulmaksi kerrottu 105° on tuon mittalaitteen selkänojan alatukiraudan välinen kulma. Sama, jota mekin olemme käyttäneet sylikulma nimellä.
Parhaan tehonhan selvästi antaa 75° kulma, joka setuppikuvasta katsoen vastaa vasemmalla alarivissä kuvatun rakennelman rautojen välistä 105° kulmaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

At every seat angle he determines the minimal hip angle (shown at the photos above), the maximal hip angle and the mean hip angle.

Kuvassa on siis minimi lonkkakulma piirrettynä. Graafissa keski(mean)lonkkakulma ja tekstissä istuin(seat)kulma. Selkeää eikö :mrgreen:

Hienoa että joku on tutkinut asiaa :D Vaikkei testi vastaakaan todellista elämää :(

Vastaa Viestiin