Jorin kanssa samaa mieltä. Tuo tutkimus ei ole ottanut huomioon kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä. Olen nähnyt myös muita tutkimuksia jotka on tehty kisakäyttöä ajatellen ja niissä ei kyllä yksikään napavaihde ole pärjännyt avovaihteisille.
Jos on pakko käyttää napavaihdetta ja kisata sellaisella, niin paras valinta on sellainen josta löytyy yksi suora vaihde joka hyvissä navoissa on lähes häviötön. Ketjurattaat viritellään sitten niin että pääosa kisavauhdilla ajosta ja -kadenssilla ajetaan tuolla suoralla vaihteella ja alennusvaihde on sitten tiukempiin nousuihin tai vastatuuliin ja ylivaihde noiden vastakohdille.
Paljon on tullut tätä pohdittua ja yhtään napavaihdetta en ole kelpuuttanut mihinkään omaan käyttöön. Taloudesta löytyy Nexus7, Shimanon 3-vaihteisia on ollut ja Sachs Duomatic -automaatti on Jopossa. On kokemusta myös Sachs:n 3-vaihteisista ja mitä nyt oli junnuna vehkeissä. Jopa "kilpapyörän" takaratas oli jossa 5-lehtinen pakka ja 2-vaihteinen napa. Sekin vaihtui nopsaan pois kun 16 km:n työmatkaa aloin fillarilla sotkemaan...
Mitä tulee tuohon rasvaamiseen niin meidän Nexus7 on ennen talvea täysin putsattu tehtaan rasvoista, sitten kasattu ja uitettu automaattilaatikkoöljyssä. Laakerit on voideltu molybdeeni-grafiitti vaseliinilla ja mitään ongelmia tai jäykistymisiä ei tytär ole raportoinut tänä talvena.
Maasturissa on nyt kaikki napojen laakerit, vaihtajan rissojen sekä taittopyörien laakerit voideltu Redline SV-2 synteettisellä vaseliinilla. Ja voin sanoa että värkki on yhtä notkea -23 pakkasessa kuin ennen kesällä (poislukien ketjuöljyn lievä jäykistyminen sekä tietysti renkaat on himpun hitaammat). Nexus7 saa kevään pikahuollossa uuden öljykylvyn ja SV-2 voitelun laakereihin.