Pastori kirjoitti:
Työkaveri kouluttaa. Kertoi just miten oli oman koiransa kanssa maastossa ja naapurin koira oli irti - oli rynnännyt kaverin ja koiran suuntaan vailla mitään kontrollia. Kaveri tormakkana likkana potkaisi rakkia turpaan ja tämä lensi kaaressa taaksepäin - oli luikkinut sitten matkoihinsa.
Tämän ohjeen olen saanut ennenkin = vedä kunnolla köniin kerralla.
Tuo on tyypillistä naisen ja amerikkalisen "ratsuväen" käyttäytymistä. Täysillä turpaan kyselemättä. Sille on nimikin -overkill. Olen oman koirani kanssa nähnyt huvittavia tilanteita, kun koirani kulkee edelläni ja käy aivan moitteetta morjestelemassa koiria, jotka tulevat vastaan. Tiedän, että se menee yleensä hyvin, sillä minulla ja koiralla on tästä jo kymmenen vuoden kokemus. Pari ekaa vuotta meni harjoitellessa. Nykyisin koira oppii kerrasta ja kiertää muina miehinä metsän kautta räyhäävät koirat ja taluttajat.
Toisinaan, kun tulee vastaan tällainen Pastorin kuvailema mielestään ammattimainen koirankouluttaja, joka tuijottaa koiraani nyrpeänä kun se lähestyy, repii omaansa hihnassa lähemmäs ja viimein saa suunsa auki ja sanoo jotain; yleensä: "mene pois", jolloin koirani kääntyy välittömästi ja menee pois. Taluttajan ilme on huvittava.
Tarkoitan tällä sitä, että olisi hyvä edes kokeilla, josko koira on koulutettu ymmärtämään puhetta, ennen kuin tekee silmittömän väkivaltaisen hyökkäyksen kaikin käytettävissä olevin keinoin.
Koiran olen saanut ymmärtämään puhetta pelkästään antamalla koiralle kehuja tai moitteita joka kerta onnistuneista ja vähemmän onnistuneista kohtaamisista. Kiimaisen nartun luota täytyy vielä minun kutsua koira pois. Tulee kyllä heti kun minä pyydän. Lienee paha ristiriita, kun vastapuolen viestit ovat ristiriidassa. Koira haluaisi ja taluttaja ei. Ristiriitainen viesti lienee vielä liian vaikeaa koiralle, jos kohta meille ihmisillekin toisinaan. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma