Mitä, joko te olette vaihtaneet talvirenkaat alle.

Takarenkaiden pidosta suhteessa eturenkaisiin riippuu, minkä nopeuden yläpuolella ajoneuvo muuttuu epästabiiliksi. Ylikriittisessä nopeudessa jo pelkät suunnan korjaukset suoraa ajettaessa riittävät heilahtelun syntymiseen, eikä heilahtelu lopu ennen kuin ajonopeus (tai rotaationopeus) vähenee kriittisen rajan alapuolelle. Ajonopeus ja rotaationopeus ovat kytkeytyneet yhteen, eikä heilahtelu lopu, vaikka olisi kuinka taitava kuski, ennen kuin nopeus hidastuu.
Ilmiö johtuu ajoneuvon painopisteen sivusuuntaisen ohjauksen ja pystyakselin ympäri kiertymisen suhteista. Etupyörän hyvä pito parantaa ohjauksen sivuliikkeen voimaa ja pystyakselin ympäri kiertymisen nopeutta. Takarenkaat sen sijaan toimivat toisin. Niiden huono pito huonontaa painopisteen sivuliikkeen kiihtyvyyksiä, mutta suurentaa kiertymisnopeutta, eli rotaatiota. Joka taas suurentaa ohjausliiketta, joka suurentaa etupyörien sivukiihtyvyyttä, joka huonontaa takapyörien sivukiihtyvyyttä ja suurentaa rotaatiota. Ketjureaktio, joka johtaa ojaan, jollei vauhti hidastu.
Aivan alhaisilla nopeuksilla, joissa kaarrekiihtyvyydet ovat pieniä, voidaan käyttää edestä vetävissä ajoneuvoissa pitävämpia renkaita myös edessa. Keski- ja eteläeuroopassa ja muuallakin vuoristoseuduilla käytetään yleisesti lumiketjuja. Ne voi mainiosti laittaa vain etupyöriin etuvetoisessa autossa, mutta nopeus ei noita käyttäessä saa nousta korkeaksi (laki 50 km/h) kahdesta syystä. Luiketjun kiinnitys joutuu tiukille keskipakovoiman takia ja pitävämmät renkaat edellä kulkeva ajoneuvo on erittäin yliohjautuva ja pyörähtää tai lähtee heittelehtimään heti, kun ajoneuvo joutuu pienenkin kaarrekiihtyvyyden alaiseksi.
Samasta syystä autojen eturenkaissa on matalammat paineet, kuin takana, jotta etupyörien ohjausliike suhteessa ohjauskulmaan olisi edessä pienempi, kuin takana ja yliohjautumien pienillä ohjausliikkeillä ei tekisi ajosta suurella nopeudella epästabiilia.
Terho, Nokian renkailla on tuotekehitysprojekti tuollaisten sisään vedettävien nastojen rakentamiseksi. Sellaiset on jopa jossain messuilla tai mainospuffiartikkelissa jo esitelty, mutteivät ole vielä tuotannossa. Hitto, kun en löydä sitä artikkelia, jonka melko varmasti muistan
lukeneeni.