Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanallen 152/175 milliset, joissa uusien reikien kierteet "väärinpäin", eli rattaat tulee pyörän vasemmalle puolelle.

kammet_152-175mm.jpg
kammet_152-175mm.jpg (98.9 KiB) Katsottu 4193 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Premnasille lähti tällä viikolla 145-milliset Sramit.
Kyllä tuo uusien reikien ja kierteiden teko sekä kampien lyhennys tahtoo kaikkine asetuksineen vaan ottaa sen noin 1,5 tuntia.
Siis meikäläisen verkkaisella tahdilla :D .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei mene tunnit hukkaan. Työjälki on niin hyvä :D

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Saako noista SRAM Rivalin 175mm kammista kuinka lähelle 165 mm kammet, eli kuinka lähelle uuden reiän voit TM tehdä. Aikanaan mulla oli Seiranissa 165 mm kammet ja ne oli hyvät...

VOTE

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

fw7854 kirjoitti:

Saako noista SRAM Rivalin 175mm kammista kuinka lähelle 165 mm kammet, eli kuinka lähelle uuden reiän voit TM tehdä. Aikanaan mulla oli Seiranissa 165 mm kammet ja ne oli hyvät...

Olivat siis paremmat kuin 175 mm kammet, mutta oliko ne paremmat, kuin 145 mm kammet, tai 120 mm? Et voi tietää, ennen kuin kokeilet. Todistettavasti noista kammista ainakin 145 mm saa tehtyä. Olisiko se liian suuri hyppy tuntemattomaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Kyllä 160 mm on ehkä tässä vaiheessa maksimi... Mulla on työmatka tulossa sinne Mansesteriin ja ajattelin, josko nuo tulisi työstettyä 2. - 4.3 välisenä aikana. Olisi sitten ennen ajokautta käytössä ja kokeiltavana. Vanhat reiät saa jäädä paikalleen.

VOTE

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

fw7854 kirjoitti:

Kyllä 160 mm on ehkä tässä vaiheessa maksimi... Mulla on työmatka tulossa sinne Mansesteriin ja ajattelin, josko nuo tulisi työstettyä 2. - 4.3 välisenä aikana. Olisi sitten ennen ajokautta käytössä ja kokeiltavana. Vanhat reiät saa jäädä paikalleen.

Polkimen kierre on 9/16 tuumaa, eli 14,3 mm. Jos entinen poljin on 175 mm päässä, ulottuu polkimen asennusreikä siis 175-(14,3/2)= 167,85mm päähän kammen navasta. 160 mm etäisyydellä olevan 14,3 mm polkimenkiinnitysreiän ulkokaari ulottuu 167,15 päähän navasta, joten pitävää poljinkammen materiaalia jää 0,7 mm. Se ei riitä. Jos siis haluat 165 mm tai 160 mm kammet, ne täytyy hankkia jostain muualta, kuin normaalimittaisista kammista koneistamalla. 152 mm kampia saa Pyörätohtorilta hyllystä ja tuota lyhyempiä voi jo helpommin tehdä pitkistä lyhentämällä. 165 mm kampia saa kyllä kaupoista tilaamalla tai tuurilla hyllystäkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Polkimen kierre on 9/16 tuumaa, eli 14,3 mm. Jos entinen poljin on 175 mm päässä, ulottuu polkimen asennusreikä siis 175-(14,3/2)= 167,85mm päähän kammen navasta. 160 mm etäisyydellä olevan 14,3 mm polkimenkiinnitysreiän ulkokaari ulottuu 167,15 päähän navasta, joten pitävää poljinkammen materiaalia jää 0,7 mm. Se ei riitä.

Entä jos hitsaa vanhan reiän umpeen ennen kuin tekee uutta ja lyhentää? Uuden reiän ja kierteen saa vetää kuitenkin "neitseelliseen" alumiiniin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

fw7854 kirjoitti:

Saako noista SRAM Rivalin 175mm kammista kuinka lähelle 165 mm kammet, eli kuinka lähelle uuden reiän voit TM tehdä. Aikanaan mulla oli Seiranissa 165 mm kammet ja ne oli hyvät...

152 mm on maksimipituus 175-millisistä lyhennettäessä. Muuten jää seinämä turhan pieneksi.
165-milliset joutuu ostamaan valmiina.

Mitä hitsailuun tulee, niin ei noiden kampien materiaalin hitsattavuudesta tiedä, ja lämpökäsittelyistä hitsailun jälkeen. Tuo polkimen reiän ympäristö joutuu kuitenkin kovalle rasitukselle, en lähtisi vajavaisilla tiedoilla kokeilemaan.

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Oukkidoukki, laitoin Wiggleen häläri 165mm kammista...

VOTE

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Kyllä tuo uusien reikien ja kierteiden teko sekä kampien lyhennys tahtoo kaikkine asetuksineen vaan ottaa sen noin 1,5 tuntia.
Siis meikäläisen verkkaisella tahdilla :D .

Pitää kympillä korottaa taksaa seuraaviin :wink: Eikä näitä tappotahdilla kannata tehdä....

140 millisiä Pioneerissa kiinni olevia pitää kehua ja hehkuttaa, että on passeli pituus ja toimiva kokonaisuus.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Kuva
Valistakaapa minua että mitä hyötyä näistä vänkyrä kammista oikein on. Eikä kammen pituus a-b välillä oleva matka ole se joka tuottaa sen väänön . Niin mitä tuo epäsuoruus vaikuttaa enään voimaan . Sillä tuossa alemmassa kuvassa oleva jyrkä kulma ,olisi ymmärättävää , jos sillä väänettäs jotain kiveä maasta . Mutta kun se tukeudu siinä mihinkään kiintopisteeseen ,nii eikö se ole aivan turha. Niin anteeksi vaikka tää ei suoranaisesti kuulu lyhyt kampi keskusteluun , en viitsynyt nyt avata uutta osiota. Jori tähän kuitenkin vastaa ja kertoo tämän teorian vänkyrä kammista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei nyt ollut laseja käsillä (päässä), niin en jaksanut lukea muuta kuin otsikon. EIkös tuossa tekstissä oltu kanssasi aivan samaa mieltä. EI mitään ideaa käyrissä kammissa. Ovat painavammat, kalliimmat ja heikommat. Tässä tapauksessa vielä varsinkin, kun kampiin on tehty tuollainen ristikkorakenne. TasorIstikko on käyttökelpoinen palkkirakenteessa, kun kuormitus on samassa tasossa kuormaa kantavan rakenteen kanssa, eli ei esiinny vääntöä. Pyörässä polkimet ovat kuitenkin monta senttiä sivussa kammista ja aiheuttavat kampiin taivutuksen lisäksi myös vääntöä (kierto), jota tuollainen tasoristikko kantaa huonosti. Putki toimii tässäkin paikassa parhaiten sekä taivutuksen että väännön kannalta.

Luultavasti tuohon väärinkäsitykseen (myyttiin) on päädytty osittain valurautaisten pyörien takia. Valurautapyöriä valettaessa puolat, jotka yhdistivät navan kehään, piti olla käyriä, jotta valunaikainen kutistuminen ei katkonut puolia. Siksi niistä tuli vauhdikkaan näköisiä. Katsokaapa vaikka seuraavan kerran kun näette poljettavan ompelukoneen vauhtipyörän tai muita edellisen vuosisadan vaihteen tekeleitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Lyhyempiä kampia haluisin myös kokeilla Mangossani. Nykyiset on Shimanon 105 malliset ontot joten keskiölaakerikin menisi vaihtoon. En tosin haluisi luopua 38-52-rattaistani. Mikä neuvoksi?

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hommaat saman kokoiset rattaat lyhennettyihin kampiin. Netistä saa tilattua vaikka minkä kokoisia rattaita melkein mille vaan pultti jaolle.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin