Nojakki prokkis

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vielä on. :-) Enkös mä Nokialla sanonu etten aja talvella niin ei ole jäätymisongelmia. :D
Mutta tuossa tuli työkaverilta pari pyörää ja muutama irtovanne. Alurunkoisessa Schwinn maasturissa oli takavaihtajassa rulla ja ohjuri joka kääntyi yli 90 astetta. sillä kuoren lähtömutka jää alle 90asteen.

Mutta tuota juuri toissailtana tallissa muistelin, että olit omassa pyörässäsi kääntänyt vaijerilähdön ympäri. Hyvä nähdä toteutus kuvamuodossa, pääsee kopioimaan. ( kun talliin kerkiää)

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

ATVReaper
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Marras 2014, 01:30

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja ATVReaper »

tuli tossa osien/työkalujen puutteessa askarreltuu jonkunäkönen istuin.
täs olis muutama kuva.
Kuva
Kuva
Kuva

tohon vielä verhoilu kuha saan materiaalii et saan tehtyy kiinnityksen runkoon.
noi ei tossa vielä liimttu kiinni toho puulevyyn. pyöristän tosta noi kulmat ja nurkat vielä.

ATVReaper
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Marras 2014, 01:30

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja ATVReaper »

nyt on saatu ohjausrunko hitsattua kinni.
Kuva

kaveri sano saumoista että on liian kuumalla menny. mikä sit pisti mietityttää niiden kestävyyttä.
itte en oo niin paljoo hitsannu että osaisin sanoo onko näin. tossa olis pari kuvaa saumoista. saisko kokeneemmilta hitsareilt arvioo noist saumoist.
Kuva
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ATVReaper kirjoitti:

kaveri sano saumoista että on liian kuumalla menny. mikä sit pisti mietityttää niiden kestävyyttä.
itte en oo niin paljoo hitsannu että osaisin sanoo onko näin. tossa olis pari kuvaa saumoista. saisko kokeneemmilta hitsareilt arvioo noist saumoist.
Kuva

Ylemmässä saumassa missä on reikä(onko se reikä?) on ollut liian kuumalla :D siitä vasemmalle näyttää hyvältä ja kestävältä, mutta viimeinen sentti näyttää jo vähän "irtonaiselta", eli kylmältä.

ATVReaper kirjoitti:

Kuva

Tässä vasen pää näyttää hyvältä ja kestävältä, mutta oikea vähän heikommalta. Kaikki näyttää kuitenkin siltä että jos samanlaista jälkeä on ympäri asti niin luulis kestävän, varsinkin jos et hio "iholle" asti.

Minä hitsaan aina liian kuumalla, reikiä tahtoo tulla jos kolvi hetkeksikkään pysähtyy/hidastuu. Ajatellut että puhki palamisen rajoilla hitsaaminen tekee ohueen putkeen kestävimmän sauman :oops:
Hyvä konsti olisi aloittaa hitsaaminen levyn kappaleilla. Nurjalta puolen on paljon parempi arvioida kuinka hyvin sauma on hitsautunut kiinni. Sitten kun levynkappaleet näyttää olevan takapuoleltakin yhteen hitsautuneet niin tekee samoilla säädöillä saman näköisen sauman putkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja irakas »

Saumasta saa lujemman, kun sen avaa ennen hitsausta v-muotoiseksi jolloin varmistuu, että hitsaus täyttää sauman.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja PW »

Huonommatkin kestää :mrgreen:

Nimimerkki kokemusta on

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei niistä saumoista kannata stressata. Katsoo vaan että sauma on kiinni sauman kummallakin puolelta. Tekee uusiksi sitten, jos pettää. Aika rumakin sauma kestää sen mitä tarvii. Ei tarvi mitään vitosen saumaa 8)
Mulla helpotti hitsausta, kun huomasin katsomisen lisäksi myös kuunnella.

jviirret kirjoitti:

Minä hitsaan aina liian kuumalla,

Niin minäkin ja kuumuus tulee virrasta, eikä pitkästä valokaaresta. Ainakin yleensä :roll: Liiasta virrasta on paljon vähemmän haittaa kuin puutteellisesta tunkeumasta.

irakas kirjoitti:

Saumasta saa lujemman, kun sen avaa ennen hitsausta v-muotoiseksi jolloin varmistuu, että hitsaus täyttää sauman.

Ihan mielenkiinnosta kysyn teetkö oikeasti huonekaluputkiin railon? Itse laitan puskuun vaan. Aina kun olen taakse katsonut on hitsi ollut läpi.
Hieman paksummillekaan en vaivaudu railon tekoon vaan jätän pienen välin, joka varmistaa läpi hitsin. Paksut tarvii tietysti railon.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mullaon viime aikojen ongelma ollut hitsaamisessa se että kone vaihtuu ja niillä on hirvee määrä käyttäjiä = kahvat kuluu, ne ei ole trimmissä ynnämuuta hankalaa.

Ennen pajalla oli käytäntö että kaasupullo jäi auki ja nyt on sama systeemi kuin itelläkin = tyhjennän putken. Nyt sitten olen jumaleissön aloittanut hitsaamisen tarkistamatta onko kaasu päällä ja tieteskin suoraan oikeeseen duuniin. Sitten kun on ekan sauman vetänyt ja kone räkii kun suojakaasua ei ole – juohtuu vasta silloin mieleen että pullo on kiinni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mullaon viime aikojen ongelma ollut hitsaamisessa se että kone vaihtuu ja niillä on hirvee määrä käyttäjiä = kahvat kuluu, ne ei ole trimmissä ynnämuuta hankalaa.

Ennen pajalla oli käytäntö että kaasupullo jäi auki ja nyt on sama systeemi kuin itelläkin = tyhjennän putken. Nyt sitten olen jumaleissön aloittanut hitsaamisen tarkistamatta onko kaasu päällä ja tieteskin suoraan oikeeseen duuniin. Sitten kun on ekan sauman vetänyt ja kone räkii kun suojakaasua ei ole – juohtuu vasta silloin mieleen että pullo on kiinni.

Älä jätä pulloa auki, sillä pienikin vuoto tyhjentää pullon ja jää siltä päivältä hitsaamatta, jos pitää lähteä kaasua hakemaan.

Tärkeitä asioita tehdessä ei koskaan luoteta muistiin, vaan seurataan etukäteen suunnitltua protokollaa. Mitä siitäkin tulisi, jos liikennelentäjältä unohtisivat laskutelineet alas ja muistaisi ne vasta, kun polttoaine ei riitäkään perille. :shock:

Kaveri tekee työkseen tietokoneohjelmia ja pahimman työrupeaman aikaan ajatukset ovat niin kiinni työasioissa, että tavalliset asiat unohtuvat tai tulevat huonosti hoidetuksi. Tämä laati kaikkiin perustoimiin muistilapun ja kehui, kuinka paljon vapautui tarmoa oikeaan tekemiseen, kun ei tarvinnut käyttää aivoja rutiiniasioiden muistamiseen. Sillä oli mm. vaatekaapin sisäpuolelle liimattu lappuja, joissa oli otsikoita: Sulkapallo, sauna, uimahalli, kauppa jopa baari, jotta muistaa, miten varustautua kuhunkin. :D

Tee ohjelappu siihen koneen päälle, jossa on numeroituna käyttöönoton ja lopettamisen vaiheet.: 1 Pullo auki 2 Kaasun määrä 3 Virta päälle 4 Säädöt 1,5 mm aineelle (jännite 3,5 lanka 4,5) 5 maakaapeli kiinni työkappaleeseen 7 Kaapeli mahd. suoraksi.

Tuohon samaan lappuun on hyvä laittaa myös ohjeita eri paksuisten rautojen säädöille. Niitä ei nimittäin muista ja menee turhaa aikaa säätöjen hakemiseen.

Toinen lappu
Lopetus
Virta pois-Pullo kiinni-...

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Saumasta saa lujemman, kun sen avaa ennen hitsausta v-muotoiseksi jolloin varmistuu, että hitsaus täyttää sauman.

Ihan mielenkiinnosta kysyn teetkö oikeasti huonekaluputkiin railon? Itse laitan puskuun vaan. Aina kun olen taakse katsonut on hitsi ollut läpi.
Hieman paksummillekaan en vaivaudu railon tekoon vaan jätän pienen välin, joka varmistaa läpi hitsin. Paksut tarvii tietysti railon.

Kyllä teen 1,5 mm:nkin putkeen tai levyyn v-muotoisen railon. Tietenkin voisi raonkin jättää, mutta monessa tapauksessa asentaminen on helpompaa, kun osat voi puristaa yhteen ennen hitsausta. Näin uskaltaa siistiä enemmän saumaa.

Jorilla hyvät neuvot muistilappujen laittamisesta. Täytyy ottaa käyttöön. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Huonommatkin kestää :mrgreen:

Nimimerkki kokemusta on

Tiettyyn rajaan, siitäkin kokemusta on. Toisaalta kaikki hitsaamani teräsrakenteet ovat kestäneet ellei ruoste ole tehnyt tehtäväänsä (maasturi), alumiinista sitten vähän toisenlaisia kokemuksia. Kumpiakin hitsatessa tärkeää että sauma on tehty riittävän kuumana ja paksummille ainevahvuuksille tarkka sovitus sekä vastakkain olevien pintojen V-muoto on ehdottoman tärkeää, etenkin alumiinin kanssa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ennen pajalla oli käytäntö että kaasupullo jäi auki ja nyt on sama systeemi kuin itelläkin = tyhjennän putken.

Älä jätä pulloa auki, sillä pienikin vuoto tyhjentää pullon ja jää siltä päivältä hitsaamatta, jos pitää lähteä kaasua hakemaan.

Juup. Mulle tuli ainakin yksi satasen opetus kun unohin 20 kg:n Argon-pullon hanan auki ja tietysti kehnohkot putkiliitokset vuotivat pullon muutamassa päivässä tyhjäksi. Tämä etuvetosta tehdessä, maasturin kanssa ja vanin peltisarjojen teossa olinkin sitten tarkempi ja alkoihan se 20 kg riittämään.

Etenkin jälkimmäisessä projektissa tyhjentyneen suojakaasupullon vaihto kun auto on tallissa osina aiheutti ylimääräistä päänsärkyä tammikuun pakkasissa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ennen pajalla oli käytäntö että kaasupullo jäi auki ja nyt on sama systeemi kuin itelläkin = tyhjennän putken.

Älä jätä pulloa auki, sillä pienikin vuoto tyhjentää pullon ja jää siltä päivältä hitsaamatta, jos pitää lähteä kaasua hakemaan.

Juup. Mulle tuli ainakin yksi satasen opetus kun unohin 20 kg:n Argon-pullon hanan auki ja tietysti kehnohkot putkiliitokset vuotivat pullon muutamassa päivässä tyhjäksi. Tämä etuvetosta tehdessä, maasturin kanssa ja vanin peltisarjojen teossa olinkin sitten tarkempi ja alkoihan se 20 kg riittämään.

Etenkin jälkimmäisessä projektissa tyhjentyneen suojakaasupullon vaihto kun auto on tallissa osina aiheutti ylimääräistä päänsärkyä tammikuun pakkasissa...

Niin siis. Mun käytäntö on se että pullo kiinni - letkusta paineet veke.

Mutta oikein hyvä listä siis tossa Jorilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ennen pajalla oli käytäntö että kaasupullo jäi auki ja nyt on sama systeemi kuin itelläkin = tyhjennän putken.

Niin siis. Mun käytäntö on se että pullo kiinni - letkusta paineet veke.

Kaasun kulutus olisikin aikamoista, jos jättää pullon auki, mutta tyhjentää letkun :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakki prokkis

Viesti Kirjoittaja jori »

MIkä idea siinä letkun tyhjentämisessä on?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin