Niin, jarrujen käyttöä mun piti alkaa opiskelemaan heti kun lowracerin hankin, ennen sitä oli n. 15 vuoden ajamattomuus fillarilla ja varsinkin talvikeleillä...
jviirret kirjoitti:Piti pari päivää "pohtia" ennen kuin keksin syyn virheelliselle jarrujen käyttötottumukselleni. Enkä oikein hyvää syytä keksinyt, tässä kuitenkin pari:
-Etujarru toimii johdonmukaisemmin kun vaijeri on lyhyempi(siksi ei jäädy niin helpolla) eikä vanne ole töhriytynyt ketjuöljyyn. Lisäksi tuossa electran takajarrussa on jatkuva säätämisen tarve. Ketjua pitää aika ajoin kiristää rengasta siirtämällä ja aina ei vain vihti säätää vannejarrua uudelleen 
Levyjarrut... no joo, tosiaan hydraulinen levyjarru takana ratkaisisi kaikki nuo ongelmat. Teho riittää, tuntuma on aina hyvä ja mikään muu säätäminen ei vaadi jarrujen suhteen toimenpiteitä kunhan takakiekko keskittyy kunnolla haarukkaan. Jos haarukka on hahloilla niin sitten jarrusatulan laippa pitäisi olla siirrettävä, jos ei niin sama ongelma kuin vannejarruilla.
jviirret kirjoitti:-Etujarru toimii vasemmalla kädellä samalla kun oikea haroo sopivaa vaihdetta jarrutuksen jälkeiseen kiihdytykseen.
Tämän takia multa lähti parin kuukauden ajojen jälkeen grip-shift vaihdekahvat maasturista. Talviajossa ja etenkin maastossa on mulle tärkeää että pystyy jarruttamisen aikana myös vaihtamaan vaihteita. Peukalokahvoilla ja tehokkailla sekä tunnokkailla nestejarruilla voi pitää pikkusormella ja nimettömällä tangosta kiinni, jarruttaa etu- ja keskisormilla ja käyttää vaihdeliipasimia peukalolla. Pysyy jopa pystyssä tiukoissa paikoissa.
Käytännössä yhtä hyvin toimii takavetosten maantienojakkien tangonpää-jarrukahvat yhdessä Double Tap peukalovaihdekahvojen kanssa mutta ote tangosta on molempia käyttäessä vähän huterampi, ei yleensä ongelma tiellä ajaessa.
jviirret kirjoitti:Kesän aikana selkäytimeen juurtuneet käyttötottumukset eivät ole yleensä talven aikana muuttuneet, jarrutuksia tulee niiin harvoin, tilanteet ovat ennakoitavissa ja tuollainen liukkauden yllättäminen viikon plussakelien jälkeen on ihan ainutlaatuinen kokemus.
Totta, ainakin vauhdit laskee kesän 30-50:n lukemista 20:n tuntumaan ja edes alamäessä ei pahemmin rullaa, jarruja ei kovin paljoa tarvi muulloin kuin porukkalenkeillä ettei rytise.
Tuolla lowracerilla kun opettelin talvella nojailemaan sliksit alla niin vaikka kesällä tulee sillä käytettyä lähes pelkästään etujarrua (etenkin jos takana on täyshiilarinen kiekko) niin talvella oppii nopeesti olemaan täysin käyttämättä etujarrua vaikka takajarrun teho onkin olematon. Nimittäin slikseillä etujarrutus vetää pyörän alta ennen kuin ehtii kissaa sanoa.
Nyt maastoajon kehittämillä reflekseillä jos tulee paniikkitilanne niin pudotan molemmat jalat maahan ja sitten vasta molemmilla jarruilla tehokas jarrutus. Pysyy paremmin pystyssä. Äkkitilanteissa vaan pelkästään takajarrua ja jos lähtee sladiin niin koivet maahan ja yritys pysäyttää. Lowraceri kun ei paljoa käänny äkisti niin hommasta tulee aika mielenkiintoista... siksi sillä olen ajanut MP:n jälkeen talvella vain pari kertaa. MP:llä en sitten montaa kertaa kun maasturin sain tehtyä.
Semmonen ero on tullu mun talviajoon maasturilla että kun siinä on kunnon renkaat ja on muutenkin helpompi käsiteltävä niin eipä noita kaatumisia tule ihan helpolla. Ehkä myös eteen tulee katsottua eri ajatuksella ja varauduttua paremmin vaikeisiin paikkoihin. Noilla nastarenkailla ja käsiteltävyydellä sillä voi käytännössä vetää molemmat jarrut pohjaan ja silti ei karkaa alta ainakaan lumella, porukkalenkeillä saa olla tarkkana ettei kukaan tule konttiin jos vaikkapa edessä joku kaatuu, toisaalta tällä kehtaa väistää vaikka pidemmällekin pöpelikköön ilman kaatumisia.