Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

VeloWagon kirjoitti:

Lyhyempiä kampia haluisin myös kokeilla Mangossani. Nykyiset on Shimanon 105 malliset ontot joten keskiölaakerikin menisi vaihtoon. En tosin haluisi luopua 38-52-rattaistani. Mikä neuvoksi?

Mulla on Mangoon tulossa 140 milliset. Teppo tekee pyörätohtorin Tiaga setistä ja samasta kaupasta tulee keskiölaakeri, siinä on normisti 39/52 hampit mutta jottei olisi liian helppoa tehdä ja tavanoimaista niin Teppo työstää pakettia niin, että pienin on 30 piikkinen, ovaaliratas taisi olla 39 hampainen ja isoin on tuo 52 hampainen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

terppa kirjoitti:

Mulla on Mangoon tulossa 140 milliset. Teppo tekee pyörätohtorin Tiaga setistä ja samasta kaupasta tulee keskiölaakeri, siinä on normisti 39/52 hampit mutta jottei olisi liian helppoa tehdä ja tavanoimaista niin Teppo työstää pakettia niin, että pienin on 30 piikkinen, ovaaliratas taisi olla 39 hampainen ja isoin on tuo 52 hampainen.

Kiitos tiedosta! Saako Terppa matkia? :D Kokeilun arvoinen juttu!

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

VeloWagon kirjoitti:

Saako Terppa matkia?

Eikö hyviä ideoita pidä aina matkia, ja jalostaa eteenpäin :) Tepolle vaan tilausta vetämään ;)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuriiri toimitti Tepolle juuri ISIS keskiön lyhennysjigiin, niitäkin saa siis kohtapuoleen lyhennettyä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Kuriiri toimitti Tepolle juuri ISIS keskiön lyhennysjigiin, niitäkin saa siis kohtapuoleen lyhennettyä.

ISIS :shock:
Kääk, nyt vielä nelikirjaiminen harhauttava lyhennehirviö.

Viittaa siis tähän viestiin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 894#p68894

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kuriiri toimitti Tepolle juuri ISIS keskiön lyhennysjigiin, niitäkin saa siis kohtapuoleen lyhennettyä.

ISIS :shock:
Kääk, nyt vielä nelikirjaiminen harhauttava lyhennehirviö.

Viittaa siis tähän viestiin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 894#p68894

Joo. Ilmankos se on häviävä standardi :)

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

terppa kirjoitti:

Mulla on Mangoon tulossa 140 milliset. Teppo tekee pyörätohtorin Tiaga setistä ja samasta kaupasta tulee keskiölaakeri, siinä on normisti 39/52 hampit mutta jottei olisi liian helppoa tehdä ja tavanoimaista niin Teppo työstää pakettia niin, että pienin on 30 piikkinen, ovaaliratas taisi olla 39 hampainen ja isoin on tuo 52 hampainen.

Minkäshintainen tuo Tiagra-setti on? En löytänyt sitä Pyörätohtorin listoilta. Mä voisin ottaa sen tuommoisenaan ilman sitä ovulaatioita. Ja onko tuo Pyörätohtori vielä talvilomilla niinkuin väittää?

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

VeloWagon kirjoitti:

Minkäshintainen tuo Tiagra-setti on? En löytänyt sitä Pyörätohtorin listoilta. Mä voisin ottaa sen tuommoisenaan ilman sitä ovulaatioita. Ja onko tuo Pyörätohtori vielä talvilomilla niinkuin väittää?

Näyttää sitä vielä olevan "supertarjous! shimano tiagra 170mm kampisarja JA keskiölaakeri, 39/52 rattain, YHTEISHINTA 49€!!! (hinta vain brittikasetille, italo +20€)" Vissiin tohtori sähköpostilla ottaa tilauksia ja joku käy lähettämässä tuotteet, ainakin aikaisempina talvina näin on toiminut. Mun ovaali tuli toisesta putiikista ja muutenkin paketti vaatii enempi työstöä...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Nyt on tulossa 165mm kammet, jotka käy heittämällä paikalleen. Kävin tuolla sheldonin laskurilla ja mietin tässä nyt, onko järkeä vaihtaa nuo uudet 53/39 rattaat vanhojen 60/46 tilalle. Kadenssinhan pitäisi parantua kuin itsestään...ja etuna olisi mahtava nousukyky, kun takana on 11-36 kymppipakka. Onko kellään kokemusta näistä välityksistä, renkaat on 20"

VOTE

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oliko sulla oli aikasemmin 175 mm kammet vai lyhyemmät? Noilla lakeuksilla ja 20" takakiekolla en lähtis vielä pienentämään rattaita koska ero 175 -> 165 mm kammissa ei ole vielä kovin suuri eikä kadenssi nouse ihan niin paljon kun saatat kuvitella vaihdon myötä

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Juu 175mm oli ennen, eipä tuo vaihto niin kauhean vaikeaa ole toisaalta, 5 kpl kuusiokolokiinnitystä auki ja pääsee kokeilemaan noita pienempi välityksiä...

VOTE

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pakka kuluu nopeammin pienemmillä eturattailla. En vaihtaisi mikäli pienin vaihde on riittävän pieni.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Kuriiri toimitti Tepolle juuri ISIS keskiön lyhennysjigiin, niitäkin saa siis kohtapuoleen lyhennettyä.

Ettei homma nyt liian yksinkertaiseksi menisi, niin eipä ollutkaan tuo Pastorin keskiö ISIS, vaan joku Powerdrive (valmistajana FSA).
Alla kuvia: vasemmalla ISIS, oikealla Pastorin keskiö. ISIS:n akseli on halkaisijaltaan isompi, kuten myös kammen kiinnityspultti.

DSC_2153_600.jpg
DSC_2153_600.jpg (64.52 KiB) Katsottu 3971 kertaa
DSC_2157_600.jpg
DSC_2157_600.jpg (61.8 KiB) Katsottu 3971 kertaa
DSC_2162_600.jpg
DSC_2162_600.jpg (66.99 KiB) Katsottu 3971 kertaa

Pastori: hommaan sen jigiin sopivan ISIS-keskiön jostain, niin päästään lyhentämään kampia.

Viimeksi muokannut tm, 22 Helmi 2015, 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

... Mun ovaali tuli toisesta putiikista ja muutenkin paketti vaatii enempi työstöä...

Joo ei se 30-hampainen pikkuratas suoraan käy niihin Tiagran kampiin. Ja Terpan ovaalirattaan lukuisat kiinnitysreiät mahdollistaa rakenneltavan väliadapterin helpomman kiinnityksen, ilman niitä on hankalampaa.
Laitan kommentteja ja kuvia, kunhan jotain konkreettista alkaa lähiaikoina syntyä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kuriiri toimitti Tepolle juuri ISIS keskiön lyhennysjigiin, niitäkin saa siis kohtapuoleen lyhennettyä.

Ettei homma nyt liian yksinkertaiseksi menisi, niin eipä ollutkaan tuo Pastorin keskiö ISIS, vaan joku Powerdrive (valmistajana FSA).

Pastori: hommaan sen jigiin sopivan ISIS-keskiön jostain, niin päästään lyhentämään kampia.

No perkele. Onpahan sulle sitten tääkin nyt jemmassa. Ei nököjään ole muistiin luottamista. Eikö näissä nyt ole jos liian monta standardia. Ihan tarkkaa kuvaa ei mulla ole että mistähän tämä kyseinen yksilö on kotoisin. Sen muistan että siinä oli hyvä alumiininen se toinen pää - siirsin sen muovisen neliskanttikeskiön rikkoutuneen tilalle aikoinaan p300:een.

Edit. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4035 Tarvittais ISIS keskiö siis.

Vastaa Viestiin