Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Lokasuojattomassa pyyttonissa kaikki mitä on tiellä tulee syliin :(

Jos taas rakentaa lokasuojan sivupeltieneen niin kaikki lumipöly ja sohjo jäätyy "koteloon" ja estää lopulta koko renkaan pyörimisen.

terppa kirjoitti:

Pystäriongelmia... Muiden huonojen ominaisuuksien lisäksi näillä loskakeleillä nilkat ja sääret kastuu niin tilasin varustelekalta säärystimet, ei jaksaisi aina jumpata kurahousujen kanssa ja niiden kanssa tuppaa tulemaan kuuma.

Et ole ajatellut että laittaisit pidemmän etulokasuojan, roiskeläpän tms. suojausta pyörään?
Onkohan CF:ssä jalkaterän asento eturenkaan lähettyvillä niin paljon erilainen kuin normaalissa pyörässä että auttaa tuohon jalkojen kastumiseen? Joku ero siinä on kun en koe tätä suurena ongelmana.
Lokasuoja ei ole kummoinen:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D ? Eivät ainakaan näytä miltään kurahousukankaalta mutta kai ne vettä pitävät silti? Olisi mielenkiintoista tietää.

Mulla kastuu lähinnä persus jos ajan lätäkköön. Scorpparin penkki on niin alhaalla ja edessä että persus tavoittaa renkaiden sivulle ruiskuttamat vedet aika äkkiä. Oikeastaan noissa lokareissa on sikäli mielestäni hiukan suunnitteluvirhettä, tuohon perseen kastumiseen auttaisi varmaan jos lokari olisi alaosastaan pyörän puolelta suojattu/taivutettu. Nyt se lokari estää ravan heiton suoraan taakse mutta sivuille ei.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D ? Eivät ainakaan näytä miltään kurahousukankaalta mutta kai ne vettä pitävät silti? Olisi mielenkiintoista tietää.

Mulla kastuu lähinnä persus jos ajan lätäkköön. Scorpparin penkki on niin alhaalla ja edessä että persus tavoittaa renkaiden sivulle ruiskuttamat vedet aika äkkiä. Oikeastaan noissa lokareissa on sikäli mielestäni hiukan suunnitteluvirhettä, tuohon perseen kastumiseen auttaisi varmaan jos lokari olisi alaosastaan pyörän puolelta suojattu/taivutettu. Nyt se lokari estää ravan heiton suoraan taakse mutta sivuille ei.

Sisäpuolisen suojan kurakaareen tekisi aika helposti muovinpalasta leikkaamalla, mutta valmiinakin niitä löytyy:
http://www.tradotim.fi/apuvalineiden-va ... 20-mm.html


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen laittanut 3 mm:n kumilevystä kaksipyöräisiin roiskeläpän. Tadpoleissa ei tällaisia huolia ole.

Liitteet
20092012 SH19.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D ? Eivät ainakaan näytä miltään kurahousukankaalta mutta kai ne vettä pitävät silti? Olisi mielenkiintoista tietää.

Torstai-iltana varmaan pääsen pakettia hypistelemään... mutta kokeilu jää ensiviikkoon kun Turku kutsuu perjantaina :)

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pystäriongelmia... Muiden huonojen ominaisuuksien lisäksi näillä loskakeleillä nilkat ja sääret kastuu niin tilasin varustelekalta säärystimet, ei jaksaisi aina jumpata kurahousujen kanssa ja niiden kanssa tuppaa tulemaan kuuma.

Et ole ajatellut että laittaisit pidemmän etulokasuojan, roiskeläpän tms. suojausta pyörään?
Onkohan CF:ssä jalkaterän asento eturenkaan lähettyvillä niin paljon erilainen kuin normaalissa pyörässä että auttaa tuohon jalkojen kastumiseen? Joku ero siinä on kun en koe tätä suurena ongelmana.
Lokasuoja ei ole kummoinen:

Kuva

Jukka

Siinä mitään lokasuojaa ole :oops: Jonkinlaisia muovirimpuloita noihin kai saisi mutta kun toi fillari kulkee harvase viikko pikkuPunton kyydissä johon sopii just sentilleen etukiekko irrotettuna niin en ole sitten enää etulokarille ajatusta uhrannut, ei muuten yhtään harmita, että sorruin "vanhan muodin" mukaiseen 559 rengaskokoon, isommalla nakilla myös hississä tulisi tilanahdistus.

Oisko CF:ssä vaan hyvä tai hyvin peittävä lokari? jos ajaa syvästä lätäköstä niin roiskiiko edes silloin?

Pioneeri nykykuosissa ja on normaalia ylempänä niin siinä suht kuivana säilyy kohtuunopeuksilla vaikka myös lokari puuttuu, takareidet saa kyllä tippoja.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D

Muistelisin noiden olevan lekan mukaan kumitettua sarkaa eli vanutettua villakangasta jossa on kumi pinnassa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Oisko CF:ssä vaan hyvä tai hyvin peittävä lokari? jos ajaa syvästä lätäköstä niin roiskiiko edes silloin?

Roiskii se jos varsinaisista rapakoista ajaa, mutta aiemmilla pystäreillä tuntui jalat kastuvan vaikka ajoi vain kunnolla märällä tiellä.
Hyvät nuo suojatkin on. Renkaan muotoiset ja sen verran lähellä kumia että 10mm paksumpi kumi ei mahdu lokasuojan vuoksi paikoilleen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä täytyy sanoa, että en ole 77 vuotisen elämäni aikana vielä kokenut yhtä hurjaa maaliskuuta kuin nyt vuonna 2015. Loskaa ja räntäsadetta on riittänyt joka päivälle. Aurinkoa ei ole näkynyt pitkiin aikoihin. Vähemmän käytetyt tiet ja pihat ovat monin paikoin paksun ja märän loskan peitossa. On aivan kummallista, että aura-autot piileskelevät jossain, tai pelkäävätkö ne jäävänsä kiinni loskaan. Vaikka minulla on vahva apumoottori ja veto kahdessa pyörässä olen pari kertaa joutunut paksuloskaisessa vastamäessä pysähtymään ja työntämään SH23:a eteenpäin.

Olen kuitenkin sinnikkäästi ihan piruuttani ajanut melkein joka päivä täältä Vaajakoskelta Jyväskylään. Edestakaisesta matkasta tulee n. 20 km. Tänäänkin tuuli navakasti, ja räntää tuli vaakasuoraan, ja vaikka lämpötila oli nollan vaiheilla oli poskipäät hiukan valkoiset. Tietenkin kylmettyminen johtuu myös nopeudesta, jota en malta pitää juuri paljonkaan alle 30 km/h tuon muhkean sähköavustuksen johdosta. :mrgreen:

Kun pistävä räntä tulee päin naamaa, silmälasit muurautuvat umpeen loskasta, ja ne joutuu ottamaan pois jotta jotain näkisi, mutta silloin vaakasuoraan tuleva pistävä räntä on jopa kivuliasta. Suureksi avuksi on osoittautunut kypäräni visiiri, jonka olen laskenut alas silmien ja naaman suojaksi. Toimii ällistyttävän hyvin. Aion laittaa hiukan isomman visiirin ja ilman häikäisysuojakalvoa näkyvyyden parantamiseksi. Tällainen visiirihän korvaa velomobiilin tuulilasin! :roll:

Liitteet
Visiiri.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Vähemmän käytetyt tiet ja pihat ovat monin paikoin paksun ja märän loskan peitossa. On aivan kummallista, että aura-autot piileskelevät jossain, tai pelkäävätkö ne jäävänsä kiinni loskaan.

Ei tule lähtökäskyä kun ei sada uutta lunta :( Työmatkan pyörätiellä urakoitsija auraa sohjotkin kiitettävästi, mutta C-maksuluokan teille aurat ei eksy koska lähtö käsky tulee vasta kun lunta on satanut 4cm ja sen jälkeen tien pitää olla 8h kuluttua aurattu. "maksuluokat" vaihtelee kunnittain ja ne kirjataan urakointisopimuksiin. Liikennevirastolla on tällainen luokitus: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/w ... PsveWccS70 joka ei enään perustu pelkästään uuden lumen satamiseen, vaan huomioi tuulen tuoman ja sulamisen aiheuttaman loskankin. Mun työmatkasta 5km kuuluu tämän luokituksen piiriin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

On aivan kummallista, että aura-autot piileskelevät jossain, tai pelkäävätkö ne jäävänsä kiinni loskaan.

Ei tule lähtökäskyä kun ei sada uutta lunta :(

Kutsutaan hienosti toiminnan tehostamiseksi :shock: Käytännön vaikutuksena on töiden tekemättä jättäminen :evil:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä taas alkoi haikailemaan sähköavun perään, kun noita pyöräteiden lumitöitä ei tunnuta saavan tehtyä. :evil:
Viiden kilsan matkaan meni äsken 50 minuuttia. Kuvioitu rubena oli liukkaampi kuin kojakki viime talvena vetävässä renkaassa :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Kyllä taas alkoi haikailemaan sähköavun perään, kun noita pyöräteiden lumitöitä ei tunnuta saavan tehtyä. :evil:

Täälä liipataan vaikkei sadakkaan, aura vaan iskee kipinää ;D Mutta Oulu onkin pyöräilypääkaupunki, kun saadaan ihmiset alkutalvesta luopumaan pyöräilystä niin lopputalvesta ei kukaan valita pyöräteiden auraamattomuutta ja maine pyöräilykaupunkina säilyy :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oulun maine perustuu historiaan. Suomen ykkönen on Joensuu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Oulun maine perustuu historiaan.

Nimenomaan näin. Ainakin talven osalta. Ja se soran levitys on täällä aivan älytöntä. Sora levitetään 2kk ennen lumien tuloa ja harjataan pois 2kk lumien lähdön jälkeen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Ja se soran levitys on täällä aivan älytöntä. Sora levitetään 2kk ennen lumien tuloa ja harjataan pois 2kk lumien lähdön jälkeen.

Joo, ennen oli toisin. Kun Nokia oli voimissaan ja Oulun kaupungilla rahaa kuin roskaa niin Raahen lakaisuautokin vuokrattiin kevääksi Ouluun ja oman kunnan käyttöön palautui vasta kesäkuussa. Enää ei ole tuotakaan "bisnestä" ja täällä aloitetaan katujen lakaisu heti kun sulavat jäästä ja lumesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin