Toinen vaihtoehto on vinoreeva penkin selkänojan kiinnikkeestä etukiinnikkeen alapulttiin. -Naru vaikka.
Eikös naru ole tuossa huono vaihtoehto. Joustaa joten sen vaikutus on huono.
Jos alakiinnikkeen nivelen nostaa rungosta penkkiin, pienenee penkin kiinnikettä taivuttava voima oleellisesti, mutta silti kallistus mahdollisuus säilyy.
Toinen vaihtoehto on vinoreeva penkin selkänojan kiinnikkeestä etukiinnikkeen alapulttiin. -Naru vaikka.
Eikös naru ole tuossa huono vaihtoehto. Joustaa joten sen vaikutus on huono.
Jos alakiinnikkeen nivelen nostaa rungosta penkkiin, pienenee penkin kiinnikettä taivuttava voima oleellisesti, mutta silti kallistus mahdollisuus säilyy.
Jonkin pitäisi pitää etu-taka-suunta paikoillaan. Jos tulee kaksi niveltä, ei mikään pidä kiinni.
Kippimomentti pitää jotenkin pitää kiinni. Joko kaksi peräkkäistä kiinnikettä runkoputkeen ja nivel ylös penkkiin, erittäin 2. pitkä tuki istuimen alle tai 1. reeva joko selkänojan takana yläkiinnikkeestä alakiinnikkeen alapäähän tai 3. lyhyt reeva istuimen alta runkoputkeen. (Latta + pakoputkiklemmari runkoputken ympäri )
Tuosta ensimmäisestä ehdotuksesta ei tullut kuvaa, mutta muut on numeroitu kuvaan vaihtoehdoiksi.
Jannen_paksutin.png (291.7 KiB) Katsottu 2446 kertaa
Naruja on myös varsin venymättömiä. Tässä tapauksessa saattasin hyväksyä myös alumiinilatan tai vaijerin selkänojan takse estämään selkänojan kannattimen kallistuminen taakse.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos alakiinnikkeen nivelen nostaa rungosta penkkiin, pienenee penkin kiinnikettä taivuttava voima oleellisesti, mutta silti kallistus mahdollisuus säilyy.
Jonkin pitäisi pitää etu-taka-suunta paikoillaan. Jos tulee kaksi niveltä, ei mikään pidä kiinni.
Kippimomentti pitää jotenkin pitää kiinni.
Kippimomentti on olematon kunhan alaosan ainoa nivel on penkissä kiinni.
Voi sen tietysti revojakin lisäämällä poistaa. Ne kannattaa laittaa siten ettei niitä tarvitse säätää penkkiä liikuttaessa
Täysin kiinteä olisi kaikista tukevin.
Jos alakiinnikkeen nivelen nostaa rungosta penkkiin, pienenee penkin kiinnikettä taivuttava voima oleellisesti, mutta silti kallistus mahdollisuus säilyy.
Jonkin pitäisi pitää etu-taka-suunta paikoillaan. Jos tulee kaksi niveltä, ei mikään pidä kiinni.
Kippimomentti pitää jotenkin pitää kiinni.
Kippimomentti on olematon kunhan alaosan ainoa nivel on penkissä kiinni.
Voi sen tietysti revojakin lisäämällä poistaa. Ne kannattaa laittaa siten ettei niitä tarvitse säätää penkkiä liikuttaessa
Täysin kiinteä olisi kaikista tukevin.
No, minä yritin ehdotella sellaisia, ettei tarvitse heittää mitään roskiin ja lisäyksetkin olisivat helppoja, jotta pääsee heti takaisin tien päälle.
Mutta tosiaan, tuon kannattimen voisi kääntää ylösalaisin ja kiinnittää runkoputkeen kahdella pakoputkiklemmarilla ja tehdä penkin puolelle lätikän, johon korvat sopimaan kannattimen niveen. Työläämpi, mutta kieltämättä hienompi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No luulis kestävän. Miten korjasit penkin pohjan ja onko siinä nyt isommat aluslevyt?
Tuo extrapultti voi taipua, mutta se ei rikkoonnu ja helppo todeta silmämääräisesti ennen kuin mitään muutakaan rikkoontuu.
Ei valitettavasti kestä. Ketjupyörän akselipultti ei kestä noin pitkän matkan päästä noin suurta voimaa, vaan taipuu ja kääntää ketjupyörän vinoon. Siihen tarvitaan pätkä putkea pultin tueksi runkoon kiinnitetyn latan läpi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minkä takia tuo on ylipäätään pulteilla kiinni Ilman pituussäätöä se niittenkin kanssa on. Kokonaan hitsaamalla toteutettu rakenne olisi kevyempi ja lujempi. Hitsaaminenkaan ei näytä tuottavan vaikeuksia
edit Nyt siihen saisi säädettävällä revalla pituudelle hienosäädön. Lyhentää vaan ketjunohjurin pultin.
Minkä takia tuo on ylipäätään pulteilla kiinni Ilman pituussäätöä se niittenkin kanssa on.
Kiinteä pulttikiinnitys mun higracerissakin penkille on. Kiinni hitsattua penkkiä ei ilman rälläkkää siirretä, pulttikiinnitteisen paikkaa voi muuttaa kiinnikettä muokkaamalla. Viimeistelyn kannalta mukavampi tehdä muutoksia kun koko pyörä ei ole "yhtä rautaa". Pienten osien viimeistely jaa maalaaminen on helpompaa kuin koko rungon. Eikä tarvi irroitella vaijereita, ketjuja yms. muutoskohdan ympäriltä kun muutoskohta on irroitettava.
Ei ainakaan ensimmäisellä koeajolla hajonnut. Tuli vielä vähän pitempi lenkura kun puhelin tippui matkalle. No onneksi löytyi toisella kierroksella. 2 1/2 kuukauden laiskottelun jälkeen tunninkin lenkura pisti jalat huutamaan hoosiannaa...
Jalat yllettää hyvin maahan korkeasta penkistä huolimatta. Liikkeelle lähtö helpppa vaikka vain 120 mm kammet. Johtunee osittain varmaan leveästa tangosta. Leveällä olevat kammet sopii itselle, mutta tuo 210 mm alkaa olemaan kyllä maksimi. Vuoden lopussa rikkoontunut polvi sanelee sen, että flättipolkimilla mennään ainakin alkuun. Liikkeelle lähdön jälkeen hitaasti ajaminen helppoa, mutta jyrkien käännöksien tekeminen hankalaa. Kovaa ajaessa pyrkii "läskipyörämäisesti" menemään suoraan myös mutkissa, jos renkaissa vähemmän painetta. Tämä voi tulla joissakin tilanteissa yllätyksenä. Lisäämällä eturenkaaseen painetta niin kääntyy helpommin. Hämeenlinnassakin kevyenliikenteen väylät sohjoisia, mutta kuitenkin pystyi tälläkin ajokokemuksella ajamaan kohtuu rennosti. Eikä tainnut tulla yhtään läheltä piti tilannettakaan. Jonkun verran "pompottaa", jos ajaa isommilla tehoilla. Perse kastuu, jalat kastuu, naama kastuu, yläkroppa kastuu ja niska kastuu. Lokarit vois olla asiaa vaikka en niistä nyt kauheasti välitäkkään.