Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pyörätohtorilla näyttäisi olevan 48-38 kampisarja pituudella 152mm parin kympin hintaan.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Tämä oli hyvä löytö, kiitos! Kampisetti ja kitkavaihtaja tilattu tohtorilta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä. Stravan jälki https://www.strava.com/activities/261040089

Screenshot-3.png

Kuviakin tuli vauhdissa vedettyä.

Hedelmäpuut kukkii.
Kuva

ja palmut myös. Kuvassa näkyvä maantiefillaristi on kai trike-kauteni ensimmäinen, jonka edeltäneen ohituksen kuittasin pian kuvan oton jälkeen alkavassa hyvin loivassa laskuosuudessa. Kaikesta se ihminen viittii elvistellä :shock: :roll:
Kuva

Näkymää Var-joen laaksoon etelään, Teollisuusaluetta.
Kuva

Tässä on jotain hienoa. Kuvan keskiosassa näkyvä keltainen juttu on kukkiva mimosa.
Kuva

siis tämmöinen pensas
Kuva

Tämäkin puu kukkii, ei aavistustakaan mikä se on.
Kuva

Paluumatkalla alkoi jo pilvistellä enemmän. Pont du Loup:n risteyksessä, rotkon pohjalla melkein. Tykkäân tästä paikasta.
Kuva

ja samaa aluetta, alamäen pohjalla juuri ennen siltaa (pont = silta).
Kuva

.. ja sillalta vauhdissa heitetty panoraama. Nuo tyhjät pilarit on vanhan rautatiesillan pilareita. Sillan, jonka saksalaiset pommitti toisessa maailmansodassa ja jota ei koskaan korjattu, rautatietä ei enää ole.
Kuva

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vph kirjoitti:

Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.

Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
vph kirjoitti:

Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.

Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.

Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
vph kirjoitti:

Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.

Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.

Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?

Ens kuun jälkeen on kumminkin toukokuu ja sillon on melkeen jo sepelit harjattu, toivottavasti :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?

Ens kuun jälkeen on kumminkin toukokuu ja sillon on melkeen jo sepelit harjattu, toivottavasti :mrgreen:

Tänään tulin Turusta ja siellä 10-tien varressa oleva pyörätie oli jo puhdas hiekasta, aika tehokasta touhua, tosin talvestakin oli pelkkä muisto vain.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Tuli eilen tehtyä virhe safkan kanssa ja tänään 32 km lenkki oli kokolailla turha, jalat olivat aivan energiattomat. Ne ei olleet palautuneet lainkaan.
Eilinen pitkä lenkki olisi vaatinut nopeasti energiaa heti lenkin jälkeen, mutta näin ei tullut tehtyä vaan sitkoilin iltaruokailuun saakka. Talven jäljiltä ensimmäisen kerran grilli kuumana -> ei juurikaan hiilareita. Ruoka-annos oli tälläinen:
Kuva

Ei mun kroppa tuolla kulje, vaikka kuinka hyvää onkin. Opinpahan taas muistamaan.

Epäonnistuneen lenkin jälkeen vaihdoin lyhyemmän takavaihtajan; ilmeisesti onnistuneesti, joskin koeajo on tekemättä.

Alkuperäinen kuralaahari:
Kuva

ja uusi lyhyempi:
Kuva

Ei noissa paljoa eroa ole, mutta sen verran kuitenkin, että nyt voi kokeilla kapeita ja keveitä 23 mm maantierenkaita.

Ketjun puhtaanaopito tuntuu olevan nojapyörissä ongelma, jos ketju kulkee putkessa. Sinne putkeen kertyy törkyä, joka likaa juuri pestyn ketjun. Lyhensin omastani paluupuolen suojaputkea alkupäästä (kampien puolelta) sen verran, että ketjupesurin sai sentään paikalleen ja lopputulos on toki puhtaampi ketju kuin pelkällä rätillä tehty puhdistus, mutta ei tuosta hyvä tullut, koska törkyinen putki. En tiedä oliskohan viisasta minimoida suojaputket ihan minimiin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Scorpionissa on lähtökohtaisesti yllättävän pitkät ketjunsuojaputket. Itekin olen niitä lyhennellyt ajan mittaan aika reippaasti ja helpottaahan se puhtaanapitoa. Kaipa paras pyörä olisi sellanen jossa ei tarvitse ollenkaan suojaputkia :D . Ei olisi liankerääjätunneleita. Ite harvemmin pyöräilen pyhävaatteet päällä ja kun hommasin kapealahkeiset pyöräilytrikoot niin eipähän lahkeet ole enää olleet kuraiset. Kai niiden putkien pitäisi suojata vaatteita ja myös ketjuja mutta ainakin Suomen talviajo-olosuhteissa ne eivät toimi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Kaipa paras pyörä olisi sellanen jossa ei tarvitse ollenkaan suojaputkia :D . Ei olisi liankerääjätunneleita.

Etuvetoisessa ketjuputkettomassa pysyy ketju aika hyvin puhtaana :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Etuvetoisessa ketjuputkettomassa pysyy ketju aika hyvin puhtaana :D

Etuvetoisen etuja.:D

Ketju likaantuu lähinnä etupyörän/-ien nostamasta pölystä, kurasta ja vedestä. Kun ketju kulkee pöllykohdan edellä, ei paljon likaannu, ellei aja aivan toisen pöllyttäjän perässä. Ei tämä etuvetoisessakaan aivan täydellistä ole, sillä ainakin lumitöhkää lentää renkaasta myös etuviistoon ja tämä hiukan likaa myös ketjua. Lokasuoja tietysti auttaisi, tai lyhyt pätkä ketjusuojaputkea, mutta ei ole toistaiseksi tuntunut tarpeelliselta, koska ketju likaantuu niin paljon vähemmän, kuin takavetoiseni, baaripyörän, ketju.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vesisateella toki (rankemmalla) ketjurasvat vähän tekee kivaa väritystä pyörään.

Kuva

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kaipa tässä täytyy kohta alkaa harkita etuvetoa talliin :roll: . Säästäisi ketjun mitassa, sen putsauksessa ja missähän vielä. Ai niin ne suojaputket :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Trendinousussa, melkein muotilaitteita tuntuvat olevan etuvetoiset. Kyllä niillä varmasti puolensa on, hyvätkin. Silti ja myös sen ansiosta ne näyttävät omaan silmääni täysin väärin tehdyiltä (anteeksi kamalasti!). Ketju pelottavalla mutkalla, vaihtaja nurinniskoin ja etukiekkoraukan vastuulle sysätty koko homma: veto, ohjaus, suurin osa painosta ja jarrutus vielä siihen päälle. :P

Sitäkin olen salaa mielessäni aprikoinut, että mahtaako näihin päteä sama kuin etuvetoisiin autoihin. Meluisassa nurkkapöydässä viisastuneet journalistiretkut ylistävät monisanaisesti ja yksimielisesti monivärijulkaisuissa kuinka hienosti on saatu tehokaskin etuvetoinen täysin vetelemättömäksi, ja jos erehtyy itse kuskin paikalla laittamaan nilkan suoraksi, niin ratti tempoo ties minne hornan tuutin syövereihin. Epäilen suuresti näin olevan. Tuomiopäivän laitteita, suojaputkilla tai ilman.

Niin että elä elä Premnas vaan harkitse pimeälle puolelle menemistä! Laita sen sijaan todisteeksi ja malliksi kuvia niistä lyhyistä trikoista, anteeksi suojaputkista :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vph kirjoitti:

Trendinousussa, melkein muotilaitteita tuntuvat olevan etuvetoiset. Kyllä niillä varmasti puolensa on, hyvätkin. Silti ja myös sen ansiosta ne näyttävät omaan silmääni täysin väärin tehdyiltä (anteeksi kamalasti!). Ketju pelottavalla mutkalla, vaihtaja nurinniskoin ja etukiekkoraukan vastuulle sysätty koko homma: veto, ohjaus, suurin osa painosta ja jarrutus vielä siihen päälle. :P

Sitäkin olen salaa mielessäni aprikoinut, että mahtaako näihin päteä sama kuin etuvetoisiin autoihin. Meluisassa nurkkapöydässä viisastuneet journalistiretkut ylistävät monisanaisesti ja yksimielisesti monivärijulkaisuissa kuinka hienosti on saatu tehokaskin etuvetoinen täysin vetelemättömäksi, ja jos erehtyy itse kuskin paikalla laittamaan nilkan suoraksi, niin ratti tempoo ties minne hornan tuutin syövereihin. Epäilen suuresti näin olevan. Tuomiopäivän laitteita, suojaputkilla tai ilman.

Niin että elä elä Premnas vaan harkitse pimeälle puolelle menemistä! Laita sen sijaan todisteeksi ja malliksi kuvia niistä lyhyistä trikoista, anteeksi suojaputkista :mrgreen:

Valitettavasti täytyy todeta että mun neljän nojakin pilttuusta juuri etuvetoinen on niistä kaikein elegantein, vaikka on itse tehty. Kauneutta on juuri yksinkertainen voimalinja, ketjun puhtaana pysyminen, tehokkuus ja lopun rungon yksinkertaisuus.

Ainoa huono puoli siinä on että maantiehirmuksi viritettynä sillä ei voi ajaa ympäri vuoden. Tässä juuri seuraavaa versiota pähkäilen niin ainakin siihen pitää mahtua Conti TopContact II Winter kitkarenkaat 37-622 koossa jotta tämäkin ongelma vähenee. Noilla kumeilla kun uskalsi toissakeväänä ajaa MetaPhysic:llä satasen maantielenkin jossa osalla matkaa oli urahöylättyä märkää jäätä tiellä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin