Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

...Eikö näissä nyt ole jos liian monta standardia.

Kyllähän näitä riittää :D :

Truvative Power Spline.jpg
Truvative Power Spline.jpg (19.31 KiB) Katsottu 4282 kertaa

Tässä on 10 uran sijaan 12...
Onneksi näitä ihmeellisyyksiä ei tule vastaan kovin usein...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Kosahti sitten tuo Pastorin keskiöpuljailun kanssa:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4035
Tarvii katsoo askelmerkkejä uudestaan.

Mutta jotain konkreettista sentään sain aikaankin, eli 140-milliset terpalle ja VeloWagonille:

Tiagroja_sarjassa.jpg
Tiagroja_sarjassa.jpg (118.83 KiB) Katsottu 4079 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla olisi varmaankin sopivat , pultit puuttuu. Ovat BMX pyörästä , läehetä mulle osoite . Laitan postiin , pääsee Patori huolestaan .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti:

Mulla olisi varmaankin sopivat , pultit puuttuu. Ovat BMX pyörästä , läehetä mulle osoite . Laitan postiin , pääsee Patori huolestaan .

Laitoin yv:n.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Mutta jotain konkreettista sentään sain aikaankin, eli 140-milliset terpalle ja VeloWagonille:

Hmm, kas vaan, alkavat nämäkin kaksi kinneristiä jo vastata 140-millisten houkutuksiin - no ainakin koemielessä...

Muistan aikoinaan, kun TMS oli täällä Nummelassa koeajossa kovasti vastaan MIlanin 140 millisiä kampia - mielenkiintoista odotella, josko Veikkolassa innostuttaisiin uuteen koeajoon. Toisaalta, viime vuoden Nokian tulosten perusteella siihen ei liene mitään pakottavaa syytä ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

ajarmala kirjoitti:

Hmm, kas vaan, alkavat nämäkin kaksi kinneristiä jo vastata 140-millisten houkutuksiin - no ainakin koemielessä...

Ei koemielessä vaan ihan vakaasti harkiten ja tosissaan :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Terpan 2->3 ratasadapterista tuli sitten tällainen:

ratasadapteri.jpg
ratasadapteri.jpg (112.62 KiB) Katsottu 3834 kertaa
setti edestä.jpg
setti edestä.jpg (113.15 KiB) Katsottu 3834 kertaa
setti takaa.jpg
setti takaa.jpg (116.7 KiB) Katsottu 3834 kertaa

Aihiona 6 mm:n alumiinilevy. Ei mikään taideteos, mutta piiloonhan tuo Mangon kopan sisuksiin tuleekin :D .

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Jetsulleen! Tepon lyhentämät kammet tuli eilen postista ja nyt vain sitten asennushommiin! Mielenkiinnolla odotan kokemuksia. TMS taitaa vissiin olla ainoa joka on pitänyt lyhyitä kampia huonompana vaihtoehtona? Suurin osa on kehunut.
Voi kun joku kesä pääsisi sinne Nokiallekin. Tyttären musaleiri ja oma osani siinä vastuuvanhempana osuu aina päälle. :(

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Vähän TMS:n linjoilla täälläkin ollaan.
Catrikessä kammet on mulla mennyt :
165 > 155 > 135 ja takaisin 155 > 165
Jossain vaiheessa mulla oli ongelmia polven kanssa,
joten kammet vaihtoon ja lyhyet kokeiluun tilalle.....
Lopputulos ei ollut toivotunlainen polvien kannalta
ja vauhditkin hiljenivät huomattavasti, johtuu varmaan
polkemistekniikasta, kun enempi olen runttaaja kuin
pyörittäjä....
Viime syksystä olen ajellut edessä 48 ratas ja takana 12-30 pakka
ja hyvin on talvikin niillä mennyt....1x10 tuntuu riittävän mun tarpeisiin.
Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen 165:n.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Pitkillä jaloilla kun polkee niin on pitkät kammet ? Pystypyöräilijänä ( 185 cm) kun ostaa pyörän saa usein L-koon pyörään 175mm kammet ja se on hyvä.
Nojapyöräilystä en tiijä mitään ajanut noin 1km eläissäni, tarviiko minkä pituisia.Oudolta kuulostaa 140mm tai lyhyemmät kammet,tehot häviää ? Hyödyt ?
Seuraavaan velomobiiliin tilasin muotivirtauksen myötä 165 mm kammet (aiemmin 175 mm),mutta lyhyemmäksi ei mene missään nimessä :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Yllätystieto tuli Nokialta - Truvativ Howitsereihinkin on nyt lyhennysmahdollisuus. Keskiö löytyi Nallen romulavalta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Yllätystieto tuli Nokialta - Truvativ Howitsereihinkin on nyt lyhennysmahdollisuus. Keskiö löytyi Nallen romulavalta.

Kiitokset Nallelle tästä!
Nyt saatiin Hussefeltit lyhennettyä. Pituudeksi tuli eksoottinen 147 mm, kun pitempi ei mahtunut, ja lyhyemmässä reikä olisi lyhentynyt liiaksi kammen takana olevan kevennysuran takia. Kevennysurat olivat kammissa kovasti erikokoiset. Mutta koska kyseessä oli tuhdit DH-kammet, niin kierteelle jäi nyt riittävästi mittaa kumpaankin.

Truvativ_Hussefelt_147mm.jpg
Truvativ_Hussefelt_147mm.jpg (121.3 KiB) Katsottu 3736 kertaa
erilaiset_kevennykset.jpg
erilaiset_kevennykset.jpg (99.13 KiB) Katsottu 3736 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos Teppo. Hienolta näyttää.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

t "kampi" m :?: :mrgreen:

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Joutunen minäkin lyhyempiä kampia kokeilemaan. Kevään ensimmäinen lowracerilla tehty lenkki muistutti heti viime kesän aikana (ensimmäinen lowracer -kauteni) ilmenneestä polvivaivasta vaikka ihan mittarin kanssa pidin kadenssin 90 rpm paikkeilla. Oireilu onneksi hyvin lievää. Viime kesänä polvivaivan aikaansaaminen kesti muutaman kuukauden, mutta nyt pitää olla tarkkana että välttyisi siltä kokonaan. Aluksi oli kyllä polkimet liian kaukanakin, nyt ei enää pitäis olla joten lyhyempiä kampia on kokeiltava.

Taidanpa jopa kampia odotellessa ajaa varmuuden vuoksi vain Scorpionilla, sillä ajaessa kun ei ongelmia 170mm kampien kanssa ole. http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp Laskurin mukaan minulle passaisi 140 kammet lowraceriin. Pistinkin heti tm:lle postia.

Viimeksi muokannut NikoK, 01 Huhti 2015, 07:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin