Entä jos haarukka tulisikin toisesta suunnasta?
Tällöin jarrutus nostaa keulaa ja massa painaa alaspäin, joten liike on pienempi tai jopa olematon. Ainakin sen suunta on miellyttävämpi kuin nyökkäys.
Polkemisen aiheuttama pompotuskin mielestäni vähenee, kun haarukka on vetosuuntaan.
Tuossa joutuu etuosan kaariputki kantamaan ketjuvoimankin. Sen jousto syö tehoa.
Pompotuksen saa tuolleen hyvin kuriin. Renkaan aiheuttama osa on pieni koska nivel on lähellä tietä. Samalla nivel on ketjulinjalla, jten ketjutkaan eivät aiheuta pompotusta.
Ei se etupuolinenkaan hirveän huono voi olla kunhan siinä on nivel ja ketjulinja oikeissa paikoissa. Flevoa sentään tehtiin pitkään samalla kumijousiratkaisulla Väärin tehtynä saa kaikki ratkaisut huonoiksi ja ite kun tekee on mahdollisuus tehdä vielä huonompaa
Keskiö liikkuu kuskin pituuden mukaan. Lyhyellä nivelpiste ja ketju on kaukana toisistaan pitkällä taas lähellä. Joku pompotus siinä varmaankin on, koska flevo-raceristä on etujousitus jätetty pois.
Varmaan tuttu kaikille, mutta http://flevofan.ligfiets.net/ch5/bike-trike.pdf tuolla oli aika hyvät ohjeet flevotriken (ja biken) rakentamiseen.
Miksen tekisi siis flevoa? Ois valmiiksi pohdittua ja testattua rakennetta. Siinä olis se kuljettajankallistussysteemikin, niin pysyy helpommin mutkassa pystyssä. Jukka valitteli hipparioninsa taipumusta nostaa sisäkurvin rengasta herkästi ilmaan. EskoM ei ole tuonut ainakaan esiin tätä ongelmaa. Onko geometriassa joku ero, vai ajaako Jukka kovempaa mutkaan? Deltassahan painopisteen pitäisi olla takarenkaiden välissä hyvän stabiilisuuden saavuttamiseksi, mutta hipsussa paino on suurelta osin eturenkaalla.
Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.
Voisi hyvinkin toimia, jos laittais akselitapiksi vaikka 12 mm:n pultin. Minulla on SH26:ssa 10 mm:n pultti. Tuollaiset nivelvarret ovat osoittautuneet mainioiksi varsinkin säätömahdollisuuksien suhteen. Kuvassa jousi on korvattu Al-putkella. Jousen voi asentaa myös alemman nivelvarren alapuolelle, jos on tarpeen.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ehkä tuossa tarkoitettiin pelkkää niveltä, eikä jousitusta runkoniveleen.
Mallintelin cadillä tuota flavofanklubin ohjetta ja totesin ettei 406 renkaalla jää yhtään joustovaraa. ilmeisesti ohje on 16" renkaille tai sitten etuhaarukka nostetaan tosi pystyyn?
Onneksi kokeilin ensin tietokoneella. Itku pääsis jos hitsailee tarkasti ohjeen mukaan monta päivää ja sitten renkaat ei sovi pyörimään
En tietenkään tarkoittanut tuplajousitusta vaan että etupää olisi jousitettu ainoastaan nivelestä. Tiedä vaan miten lähellä nollaa jätön pitäisi olla että jousitus toimisi
Tuosta Flevotrikestä sen verran että koska takapää on nivelöuty, se toimii kuten kaksipyöräinen kääntyväpuominen. Se tarkoittaa että pyörällä ajaminen pitää opetella uudestaan. Flevo on vielä vaikeammasta päästä, tosin ei omaa kokemusta ole. Tuossa on hyvät ohjeet alkuun: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2099
Hipsu taasen on helppo tapaus, toki aluksi mutkittelee ennenkuin jalkaohjauksen hanskaa. Mutta koska on matala eikä kallistu niin kaatumista ei tarvitse pelätä, kunhan ei rupea ihan hurjastelemaan.
Olipa hyvä myyntipuhe! Tämähän alkoi kiinnostamaan kovasti, jos se kerran on noin haasteellinen oppia. Voi kai flevotrikellä pysähtyä jalat polkimilla, jos pitää kädellä kiinni ohjaustangosta? Tietenkin sillä edellytyksellä että tanko on kiinni takarungossa.
Olipa hyvä myyntipuhe! Tämähän alkoi kiinnostamaan kovasti, jos se kerran on noin haasteellinen oppia. Voi kai flevotrikellä pysähtyä jalat polkimilla, jos pitää kädellä kiinni ohjaustangosta? Tietenkin sillä edellytyksellä että tanko on kiinni takarungossa.
Juu, meinasin kirjoittaa saman ajatuksen, mutta hyvä, kun teit sen itse. Olen sen verran ajellut tuollaisella kolmipyöräflevolla, että minusta tuo kertomus ajamisen oppimisen vaikeuksista oli liioiteltu. Ei etupyörän kaatuminen linkkuun kaatumista aiheuta, vaan ainoastaan etupyörän kaatumisen. Sinnikkäästi polkemisen jatkaminen piittaamatta etupyörän kaatumisesta pelastaa tilanteen ja kaatuminen oikenee. Muistelen kokeilleeni tuota ensi kerran Jyväskylän Lowride tapahtumassa illalla muutaman oluen jälkeisellä rohkeudella. Onnistuin ensi yrittämällä ajelemaan sillä minne halusin. Tuossa yksilössä oli vieläpä oikaisukumi poikki, joten etupää meni linkkuun tosi pahasti. Takaosaan kiinnitetyistä kahvoista kiinni pitämällä tuolla oppii kyllä ajamaan, kun ei ole turhan varovainen alussa.
Viimeksi muokannut jori, 05 Maalis 2015, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma