Paris - Nice on kuulunut jo vuosia omaan paikan-päälle-katsomaan-ohjelmaani. Etappi 6 starttasi tänään Vence:sta, kiersi Tourrettesin kautta ja nousi sitten Col de Vence:lle, joten huonosta säästä ja eilisestä matkustelusta huolimatta skorppari sai kyytiä.

- PROFIL2015.jpg (49.57 KiB) Katsottu 2483 kertaa

Sadetta ylhäällä ja vähän kylmääkin oli, hetkittäin laskuosuuden alussa vesipisarat olivat lumen ja jään sekamuotoa - tuli siis testattua näiden renkaiden pitoa olosuhteissa joihin ne minulla harvoin joutuvat. 67 km, ei rengasrikkoja, märällä asfaltilla pitoa oli enemmän kuin ukolla uskallusta, mutta katu-/tiemaalaukset märkänä ovat kyllä liukkaita! Liukkaita sekä vetopidon että sivuttaispidon kannalta, niitä on varottava samalla tavalla kuin moottoripyörällä aikanaan.
Levyjarrut, tuo polkupyörätekniikan viimeinen sana, huutavat aivan sairaasti märkänä neulansilmään kovemmasta vauhdista jarruttaessa, kamalat laitteet ovat. Tuntui kuin koko triken runko olisi resonoinut tämän laseja rikkovan huudon kanssa. Pelkästään tuon äänisaasteen takia aloin jarruttaa kevyesti kuivatustehoilla jo paljon ennen silmukkaa - tuntui auttavan paljon - mutta vauhdin surmahan tuo taktiikka on. Mulla ei skorpparin kanssa kiire ole, mutta en voi todella kuvitellakaan kuinka joku viittisi noita vaikka maantiekilpuriinsa laittaa.
Kaiken tuon valituksen jälkeen on sanottava, että edelleen olen erittäin tyytyväinen näihin Schwalbe One -renkaisiin ja 48/38 etuvälitys (jonka eilen illalla heitin runkoon ilman vaihtajaa) on just sopiva! Tuolla 38:lla kipuaa 7% nousua DD3:n 1:1 välityksellä ihan mukavasti ja 48 antaa pikkaisen nopeampaa vauhtia alamäkiin verrattuna vakio 46:een. Rockrock.
Kuvia otin.
Karkea asfaltti ei nyt (enää?) tuntunut niin pahasti täristävältä, tänään painetta edessä 7 ja takana 7.5 baaria, ihan minimeissä siis.

Col de Vencen nousu lähtee suoraan kylän kulmalta kovilla prosenteilla.

Keskijyrkkyys tässä etelärinteessä pyörii tuon 7% paikkeilla, pahimmat hetken on puolivälissä, jossa käydään 11%:ssa.

Kuvista se ei näy, mutta proffat vetää ihan sairasta vauhtia näitä pikkutöppyröitä

mutta helppoa se ei niillekään ole

Pakko laittaa vielä loppuun kuva nykyajan ehkä sitkeimmästä taistelijasta, miehestä joka on aina valmis sotkemaan pakan, Voeckler

Tänään ansaittu ja hieno etappivoitto Tony Galopin:lle, ei kuvaa.