Nojapyöräkuumetta

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Olen tässä jo vähän pidempään harkinnut nojakin hankkimista ja aikomus olis täksi kesäksi se hommata. Muutaman kuukauden on tätä sivustoa tullu lueskeltua ja alkaa käydä selväksi mitä tekisi mieli. Nyt vaan sitten tarvitsisin muutaman tarkennuksen. Varmaa on se, että ostan triken. Vaihtoehtoja toistaiseksi lähinnä Mantis ja Arrow, ihan vain koska en ensimmäiseksi nojakiksi ota hirveän kallista ja toisaalta eipä tässä oikeastaan täälä hetkellä muihin ole varaakaan :D

Mutta, mutta. Silloin tällöin tulee kärsittyä niskavaivoista (joista johtuen pystypyöräily jäänyt pois niskan kipeytyessä lisää). Eli oisko nojakki tosiaan parempi niskalle ja jos on niin kumpi edellä mainituista parempi? Tilanpuutteen vuoksi Mantis vaikuttais todennäkösemmältä hankinnalta ja eikös siihenkin saa tekastua tuen, jos nyt ei niin hyvin niskaa tue? Lueskelin että Mantis olis kokoontaittuva ja kiinnostaisikin tietää kuinka nopeaa se on "taitella" kasaan ja takaisin ajokuntoon. Eli toisinsanoen pitääkö tunti ennen töihin lähtöä mennä pyörää rakentelemaan?

Tarkoituksena olis ajella lyhyehköjä työmatkoja ja huviajelua. Nopeus ei ole tärkeää, mukavuus on. Toistaiseksi ei ole aikomus ajella talvisin, mutta ei se poissuljettuakaan ole. Tässä lähipäivinä aikomuksena poiketa kaapelitehtaalle katselemaan ja ehkä kokeilemaankin. nämä pikkujutut kun saan selvitettyä niin saadaan yks nojakisti lisää :lol:

Jos Helsingin seudulla sattuu Mantiksen tai Arrown tai edes jonkun triken haltijoita rullailemaan, niin tietysti olis mukava ehkä nähdä jossain ja kuulla kokemuksia. Ainoa trike jonka täälläpäin nähnyt tais olla sininen(?), jossa yksi pyörä edessä ja kaksi takana...näytti aika pitkältä vehkeeltä. Havainto tehty pimeällä kymmenien metrien päästä Pikku-Huopalahdessa. No joo, jos kukaan sai mitään selvää näistä aamuöisistä horinoista, niin odottelen innokkaana...jotain. :mrgreen:

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »


Mutta, mutta. Silloin tällöin tulee kärsittyä niskavaivoista (joista johtuen pystypyöräily jäänyt pois niskan kipeytyessä lisää). Eli oisko nojakki tosiaan parempi niskalle ja jos on niin kumpi edellä mainituista parempi? Tilanpuutteen vuoksi Mantis vaikuttais todennäkösemmältä hankinnalta ja eikös siihenkin saa tekastua tuen, jos nyt ei niin hyvin niskaa tue? Lueskelin että Mantis olis kokoontaittuva ja kiinnostaisikin tietää kuinka nopeaa se on "taitella" kasaan ja takaisin ajokuntoon. Eli toisinsanoen pitääkö tunti ennen töihin lähtöä mennä pyörää rakentelemaan?


Koska muita vastauksia ei näytä heti tulevan, ajattelin vastata, vaikkei minulla olekaan kokemusta TW-Bentsin tuotteista. Nojakki on hyvin suurella todennäköisyydellä selvästi parempi niskalle kuin mikä tahansa pystypyörä. Niskatuki on sitä tarpeellisempi, mitä matalampi ajoasento nojakissa on. Tyypillisessä n. 40 asteen istuimessa niska on aika luonnollisessa asennossa eikä siten väsy käytännössä kovinkaan helposti (jos ollenkaan). Matalammissa esim. alle 30 asteen kulmiin asennetuissa istuimissa niskatuen merkitys kasvaa, muttei sitä kaikki niissäkään käytä.

Itse olen kokenut triken kokoontaitettavuuden erittäin tarpeelliseksi ominaisuudeksi. Säilytyksen kannalta en joudu välttämättä kokoontaittamaan trikeäni, mutta pyörän kuljettaminen on kokoontaitettuna paljon käytännöllisempää. Mantisista en tiedä, mutta GS:n GT3:n taittaa kasaan tai aukaisee ajokuntoon alle 5 minuutissa, joten sen voisi tarvittaessa tehdä päivittäinkin. Tuskin Mantisinkaan taittaminen/avaaminen kestää kovin kauan.

Lyhyehköt työmatkat ja huviajelu ovat varmaankin mitä sopivimpia triken käyttötapoja ainakin kesäkeleissä ajettaessa. Säilytys työpäivän aikana tulee harkita ja järjestellä siten, ettei tule yllätyksiä. Trike ei ehkä ole kaikkein herkin varastettava, mutta se on muuten niin kiinnostava härveli, että pyörän tahaton tai tahallinen vahingoittaminen on aina mahdollinen riski. Talvella sileät renkaat voivat olla vaaralliset, mutta 20 tuuman talvirenkaitakin on saatavilla. Auraamattomilla pyöräteillä ja poluilla eteneminen voi talviaikaan olla hiukan nihkeää.

Triken merkittävin etu on sen hauskuus ja mukavuus. Joissakin tilanteissa sitä voi ehkä väittää järkeväksikin, mutta se ei kuitenkaan ole sen tärkein ominaisuus eikä siten myöskään paras hankintaperuste. Itse jaksan ajaa trikellä rauhallisella vauhdilla vaikka koko päivän ja ajon aikana sekä sen jälkeenkin on kaikin puolin hyvä olo toisin kuin vastaavan pystärillä tehdyn lenkin aikana tai sen jälkeen. Tästä syystä trikellä tulee lähdettyä helpommin hiukan kauemmaksikin.

En malta olla taaskaan mainitsematta, että jos olisin hankkimassa trikeä juuri nyt, harkitsisin ehdottomasti ICEn Trice Q/QNT:n eri versioita niiden uskomattoman edullisen (punnan alhaisesta kurssista johtuvan) hinnan vuoksi. TW-Bentsiin verrattuna joutuisi kaivamaan/lainaamaan jostain runsaat 500 euroa lisää pelimerkkejä, joka on toki paljon, mutta siinä saisi sille rahalle myös varmasti vastinetta.

J

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Ihan mukavaa, että joku ehti vastata :)

Mitä tulee tohon säilytykseen työpäivän aikana, nii siinä ei ole ongelmaa. Duunina kun on ratikkakuski, niin saan laitettua pyörän samaan halliin jossa vaunut :D Ja tosiaan yks asia mitä tolla tulis tekemään on työmatkat, mutta pyöräilystä on nykyään mennyt hauskuus ja se olis tarkotus saada takas. Eli toi huvittelukäyttö on varsin iso tekijä.

Jos nyt sitten saisin revittyä jostakin lisää rahaa niin kerropas tiivistetysti mitä eroa on Trice Q:lla ja QNT:llä. Ja toisaalta mulla ei ole mitään käsitystä mitä lisäkuluja tulee jos tuolta Brittilästä tilaa. Ja tietysti kuinka pitkään se viipyy matkalla...eli onko kokemuksia sieltä tilaamisesta tai ulkomailta noin yleensä? Ja meinas unohtua, mites toi rengaskoko? 20 vai 26 tuumaset? Kuitenkin ihan eri asia kuin pystypyörillä, kun pyörät ei tässä tapauksessa sijaitse alla....

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Katsopas tätä ketjua "Uusi nojakki"

http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=747

Mekin tässä juuri tilasimme Trice Q:t, innolla odottelemme. Eikös tuo QNT ole kapeampi malli? Tutkaile Tricen sivuilta, sieltä löytyy paljon tietoa.

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja perttime »

Kamutin kirjoitti:

mitä lisäkuluja tulee jos tuolta Brittilästä tilaa. Ja tietysti kuinka pitkään se viipyy matkalla...eli onko kokemuksia sieltä tilaamisesta tai ulkomailta noin yleensä?

Kuljetuskustannukset.

Britithän on myös EU:ssa. Jos tavarasta on maksettu ALVit yhteen EU -maahan, siihen ei enää lisätä mitään päälle. Kuljetuskustannukset voi vaihdella aika paljon paketin koon ja kuljetusyhtiön mukaan. Tricellä voisi olla selko kustannuksista.

Pienempää tavaraa (kiekkoja, jarruja, kampia, polkimia) Briteistä tilatessa se on usein tullut kotiovelle noin viikossa, jos tavara on hyllyssä.

QNT on tosiaan kapeampi: NT = Narrow Track (mahtuuko kuski etupyörien väliin? pysyykö pystyssä)

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Kuljetuskustannuksia ei tule - paketti tulee kotiovelle. Ilpo voisi kertoa enemmän, kun on jo paketin saanut. 8)

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja perttime »

Kuljetuskustannuksetkin tosiaan riippuu myyjästä. Jotkut kaupat myy tavaraa niin että tietyn summan ylittävistä tavaroista, jotka ei ole hirmuisen suuria, ei mene kuljetuskustannuksia. Myyjä siis sisällyttää kustannukset tuotteen hintaan.

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

Tulipa aika lailla tietoa...Kävinkin jo Tricen sivuilla ja näiden tietojen ja sivujen perusteella alkaa pahasti näyttää siltä että täytyy tilausta pistää menemään muutamilla lisäherkuilla. Siis jos suinkin vaan saan kerättyä rahat kokoon. Ongelmana on vaan sitten enää se, että ennen ku tohon hintaan ostelee, pitäis päästä koeajamaan joko tuollaista tai tarpeeksi samantyyppistä ihan täällä Suomen puolella. Olisko jollakulla täällä pääkaupunkiseudun tienoilla mahdollisuutta auttaa asiassa? Ja jos ei, niin missä lähin? :P

Mites muuten tuon takarenkaan kanssa, onko millaset erot ajossa jousituksella ja ilman? Ja jos en väärin muista niin ainakin Tricessä vakiona rumpujarrut, lienee turhaa ottaa mitään levyjarruaj tms.?

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Kamutin kirjoitti:

Mites muuten tuon takarenkaan kanssa, onko millaset erot ajossa jousituksella ja ilman? Ja jos en väärin muista niin ainakin Tricessä vakiona rumpujarrut, lienee turhaa ottaa mitään levyjarruaj tms.?

Tricessä näyttää olevan vakiona Sturmey Archerin rumpujarrut eli samat kuin omassa GS GT3:ssa ja esim. maailmanmatkaajien suosimassa GS GTO:ssa. Jarrut ovat todella tehokkaat ja hyvän tuntuiset. Levyjarrut voisivat olla tarpeen, mikäli ajaa esim. raskaan kuorman kanssa todella mäkisessä (vuoristoisessa) maisemassa. En usko, että ne ovat Suomen oloissa välttämättömät.

Kauttaaltaan 20 tuumaisilla pyörillä varustetut Tricet ovat aina jousitettuja ja jousittamattomissa malleissa on nykyisin 26 tuuman takapyörä. Muistaakseni jousitetun mallin voi halutessaan vaihtaa lisäosilla jäykkäperäiseksi 26 tuumaiseksi malliksi jälkikäteen. Jousitettu on kokoontaitettava ja siten helpommin varastoitava. Jalkakäytävien reunat, raiteiden ylitykset, mukulakivikadut yms. sujuvat varmaankin mukavammin jousitetulla Tricellä. Maantiellä, hyvällä pinnalla jäykkäperäinen lienee nopeampi ja tehokkaampi. Kapea raideleveys (NT-malli) voi helpottaa varastointia joissakin tapauksissa ja sen saa kulkemaan helpommin porteista ja ovista, mutta tiukkoja mutkia sillä ei voi ottaa yhtä huolettomasti kuin leveämmällä mallilla. Trice T:ssä on Q:hun verrattuna suurempi maavara ja istuin korkeammalla, joten siihen laskeutuminen ja siitä nousu on helpompaa ja "maastoajo" ilmeisesti myös sujuvampaa. (En nopeasti katsoen löytänyt tietoa Q:n maavarasta. Omassa jousittamattomassa pienipyöräisessä trikessäni maavara on alle 7 cm ja vaikka se kuulostaa vähältä, se on riittänyt varsin hyvin jopa poluilla ajaessani.) Hauskanpitoon ja miellyttävään cruisailuun jousitettu Trice Q lienee kaupunkioloissa monille kaikkein sopivin, mutta kunkin omat käyttötarpeet ja arvostukset ratkaisevat tietysti mallivalinnan.

J

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja traikisti »

IEC:n Trice Q:n maavara näytti olevan yli 8 cm, joka mielestäni riittää mianiosti kaikkiin niihin paikkoihin, joihin trikellä ylipäätänsä tulee mentyä. Trice T:n maavara puolestaan on melkein 18 cm, joka tuntuu täysin tarpeettomalta ja herättää huolen kaatumisherkkyydestä tiukissa mutkissa (myös leveämmän raidevälin versiossa). Trice T lienee näin ollen perusteltu vain helpomman pyörän päälle laskeutumisen ja siltä nousun kannalta, mikäli se on ongelma.

Jenkit ovat keskustelleet Trice QNT:hen tarvittavista varusteista seuraavassa BROLin linkissä http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=47742

Omasta mielestäni trike tarvitsee kunnon lokasuojat eteen ja taakse, tavaratelineen (mikäli aikoo kuljettaa mitään tavaraa) sekä lukkopolkimet. Polkimet voi hankkia mistä vain, mutta muut em. varusteet lienee syytä tilata samantien pyörän mukana. Peilejä ei liene koskaan liikaa ja kyllähän se niskatukikin saattaa olla ihan mukava. Renkaiden on syytä olla hyvin rullaavat (eli sileät ja korkeaa painetta sietävät) ja toisaalta myös puhkeamisen suhteen pistoja kestävät. Mielestäni Triceissä tämä puoli on valmiiksi kunnossa. Tarvitaan vain hyvä mittarilla varustettu jalkapumppu, mikäli ei omista sitä ennestään. Sellaisen puolestaan saa melkein mistä tahansa pyöräkaupasta parilla kympillä. Leppoisaan ajeluun (etenkin helteisillä keleillä) standardi "verkkopenkki" on todella mukava (samoin se helpottaa täristävillä alustoilla). Superkovaan vauhtiin maanteillä "kova" penkki lienee hiukan parempi, mutta se hiostaa enemmän ja poimii kaikki kuopat ... ja mukavuudestahan tässä oli paljolti kyse?

J

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Minulla on tosiaan kokemusta Tricesta aika paljon, ostin semmoisen jo 1998 ja myin sen 2006. Malli oli suunnilleen samanlainen kuin nyt ostamani Q 26 verkkoistuimella. Mielestäni 26-tuumaisella takakiekolla varustetulla trikillä pärjää ihan hyvin ilman jousitusta, 20-tuumainen takakiekko on sitten ihan eri juttu. Verkkoistuin vaimentaa menoa ja lisäksi leveä takarengas lisää mukavuutta. Rumpujarrut ovat aivan ylivoimaisen mukavat ja eivät tarvitse huoltoa ollenkaan.

Asun Vantaalla ja annan mielelläni muillekin koeajo mahdollisuuden. Mutta valitettavasti näissä pyörän huoltojutuissa minulla on peukalo keskellä kämmentä, joten Tricen kokoaminen on vielä kesken. Pitäisi saada vaijerit ja ketju asennettua ja vaihteiden säädöt kuntoon. Pitää kai pyytää jotakuta asiantuntijaa avuksi :roll:

Kamutin
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Maalis 2009, 04:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Kamutin »

No niin. Kohtuullisen pohdinnan jälkeen oon päätymässä tosiaan Trice q:n hankintaan. Mallina jousitettu. Lisukkeina toinen peili, lokasuojat eteen ja taakse, niskatuki ja sivulaukut penkin taakse/alle (2x12,5l). Taakse semmonen punanen ledilamppu. Josta tulikin mieleen, että onko etuvalo pakollinen? Luultavasti joku lamppu tulee hankittua joka tapauksessa, mutta olisi silti kiva tietää. Entä onko kenelläkään kokemusta seisontajarrusta? Onko se tarpeellinen tai edes hyödyllinen?

Edellä mainitut ajattelin tilata kaikki samalla kertaa. Lukkopolkimet, kengät ja uus kypärä sitte jostain paikallisesta putiikista. Ja kaipa sitä voi kysyä josko auttavat kokoamisessa, on nimittäin mullakin peukalo keskellä kämmentä näissä jutuissa...tai oikeastaan vois sanoa että oon kädetön :mrgreen:

Ja jos Ilpo saat sen Tricen valmiiksi niin kerrohan siitä toki täälläkin. Jos vaikka sitten sais sovittua jonkinlaista aikaa kokeilla. Tosin ehdin tossa aiemmin sähköpyörässä käydä ja ilmottautua koeajamaan Mantista kun niita maahan taas rulee. Saahan sitä jonkinlaisen tuntuman ajamiseen, mutta ei se ihan Tricen veroinen taida olla :)

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Kamutin kirjoitti:

Josta tulikin mieleen, että onko etuvalo pakollinen?

Voisiko tuosta jotain päätellä?

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250


--
5 luku
Polkupyörä
16 § (21.5.2003/409)
Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen

Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.


--
20 §
Valaisimet

  1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

  2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
    [/i]

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Entä onko kenelläkään kokemusta seisontajarrusta? Onko se tarpeellinen tai edes hyödyllinen?

Ite oon huomannu seisontajarrujen olevan tosi hyödyllisien kolmipyörässä. Jos jättää parkkiin vaikka kaupan eteen niin ei tarvi pihan paljoakaan viettää johonkin suuntaan niin pyörää viedään. Samoin tuulisella säällä. Seisontajarrujen kans ei tarvi asetella pyörää mitenkään erityisesti. Kun arrowin sain alle niin meni varmaan muutama viikko ennen kuin tajusin jarrukahvoissa olevat seisontajarrut (aiemmin ei ollu kokemusta moisista, niin mistäs sitä tiesi). Sitä ennen kerkesin moneen kertaan kirota sen kun joutuu laittamaan aina niin tarkasti parkkiin.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Nojapyöräkuumetta

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

joe67 kirjoitti:

Entä onko kenelläkään kokemusta seisontajarrusta? Onko se tarpeellinen tai edes hyödyllinen?

Seisontajarru on ehdottoman tarpeellinen kaikissa pyörilleen jäävissä kulkulaitteissa. Löytyyhän se mummojen ja pappojen potkupyöristäkin.

Lakikin velvoittaa kuljettajaa varmistamaan, ettei kulkuneuvo lähde itsestään kuleksimaan.

Kun ajoneuvo on pysäytetty tai pysäköity, kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei ajoneuvo voi lähteä itsestään liikkeelle.

Vastaa Viestiin