Krankikobrassa kääntyy takarengaskin. Tosin vapaasti. Joku venäläinen yksiraiteinen pystäri on kanssa, jossa on vapaastiohjautuva rengas.
Mulla on käynyt mielessä muuttaa pyyttoni jokapyöräohjatuksi joskin tanko/naruvälitteisenä. Ehkä vielä muutan. Eihän se ol iso työ
Edit Jos joltain tulee perusteltu ehdotus pyyttoniin taaemmaksi ohjauskulmaksi ja jätöksi, voin kokeilla. Osat löytyy ja "tarpeeton" pyörä. Nykyinen ohjauskulma 60 ja jättö muistaakEni -17. Pää ei riitä arpomaan itse mitään järkevää
edit sidewaybikehän on aito jokapyörä ohjaus. Kumpikin pää on toisistaan riippumatta ohjattu
2015-01-11 19.39.29.jpg (128 KiB) Katsottu 5971 kertaa
Tänään eka työmatka tuolla uudella geometrialla. Takalokasuoja hajosi puolimatkassa, mutta se olikin hieman huterasti. Ajettavuus pysyi varsin samana kuin edellisellä rakenteella. Pakkasta oli 12 astetta ja jalat pysyivät yhtä lämpiminä kuin ennenkin vastaavalla kelillä. Poljinkeskiötä pitäisi varmaan vieläkin siirtää eteenpäin. Myös päärunkoon pitää lisätä muutaman sentin pituussäätövara (tuohon penkin alla olevaan vaakaputkeen). Tanko vaatii edelleen muokkausta, todennäköisesti pitää tehdä itse, jotta saa sopivan mallisen.
ps.
Lisäsin laukun heiluntaesteen tavaratelineeseen:
2015-01-11 19.40.20.jpg (104.6 KiB) Katsottu 5971 kertaa
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Aamulla harjatulla pyörätiellä nopeuden saavuttaessa 32km/h alkoi ohjaustanko vatkaamaan / resonoimaan melkoisesti. En sitten tiedä onko jättö mennyt positiiviseksi vai onko syynä takapyörän heikko tuenta (naru + ohuet putket)? Äkkiseltään veikkaisin että takarengas alkoi ohjaamaan pyörää. Voisi olla parempi pitkittäinen takahaarukka, joka luonnostaan tukee takarenkaan paremmin menosuuntaan. Silloin vaan joutuu luopumaan hienosta narusotkusta.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Aamulla harjatulla pyörätiellä nopeuden saavuttaessa 32km/h alkoi ohjaustanko vatkaamaan / resonoimaan melkoisesti. En sitten tiedä onko jättö mennyt positiiviseksi vai onko syynä takapyörän heikko tuenta (naru + ohuet putket)? Äkkiseltään veikkaisin että takarengas alkoi ohjaamaan pyörää. Voisi olla parempi pitkittäinen takahaarukka, joka luonnostaan tukee takarenkaan paremmin menosuuntaan. Silloin vaan joutuu luopumaan hienosta narusotkusta.
Tarkotit vissiin, jättö muuttunu negatiiviseks Ei kai se niin paljon oo muuttunu ett syy olis tuossa.
Ettei mikään oo irronnu tai löystyny?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tietämättä tarkemmin woblaustaajuutta, arvaisin myös takahaarukan punoutumisjäykkyyden puutetta ja painavaa takakiekkoa, joka herättää noin kovaa pyöriessään lähitienoon karhutkin, saati värähtelyn.
Otapa tarkempia kuvia takahaarukan nykyvaiheesta, niin pähkitään yhdessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuohonhan on helppo tehdä jäykempi haarukka. Runko voi jäädä entiselleen
Jos nyt kuitenkin on halu naruista eroon voi jäykistyksen tehdä hitsaamalla nykyinen haarukka kiinteäksi ja korvata narut 10 millin putkilla. Putket runkopalkkiin eikä penkintukiin, jotta saa kolmiomaisuutta. Näin pääsee helpommlla
Kevyempi ja paljon paremmat säätömahdollisuudet tulee kun tekee kokonaan uuden:
pikambb.jpg (111.64 KiB) Katsottu 5285 kertaa
Nojakulmaa voi muuttaa keltaisien tankojen pituutta säätämällä ja penkki liikkuu eteen/taakse kun yhtenäistä runkoputkea on pidemmästi.
Naruperäversiossa jos haluaa muuttaa nojakulmaa niin muuttuu myös keulan kulma, jättö, kampien korkeus, istumakorkeus, painopisteen paikka, akseliväli...
Jukkahan se piirsi minun piirrustukset puhtaaksi. Kiitosia. Tuollaista olinkin ajatellut ja juuri noiden ominaisuuksien vuoksi (jätön säätöä en ole kokenut tarpeelliseksi, joten narut on sen vuoksi turhat). Pituuden säätö on ollut hankalaa, kun on aina joutunut hitsaamaan keulille lisää senttejä, joten tämä säädettävä penkin paikka tulee olemaan luksusta, vaikkakin voi aiheuttaa erilaisen ohjaustangon, jottei tanko hakkaa joillakin reisiin.
Katsotaan nyt ehdinkö pääsiäislomalla toteuttamaan. Sopiva jousitus hoidetaan jatkossakin rengasvalinnalla.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Naruperäversiossa jos haluaa muuttaa nojakulmaa niin muuttuu myös keulan kulma, jättö, kampien korkeus, istumakorkeus, painopisteen paikka, akseliväli...
Sen verran huomautusta tuohon että muuttuvat juuri oikein. Loivalla nojakulmalla nopean ajon ominaisuudet paranee ja pystyllä hitaan
Keveydessä jäykkä voittaa varmasti, mutta ei naruperäkään estä kuskin pituuden mukaaan säätöä. Sen voi tehdä eturunkoon liikkuvalla keskiöllä tai takarunkoon mallia Raptobike/AtomicZombie FrontRunner. Eipä ole paljon naruperästä iloa jollei jousitusta, säätöä tai kokoon taittuvuutta käytä. Haitat vaan.
Kannattasko Jukan suunnitelmaa hiukan muuttaa, niin ett penkin tuet laittas vähän alemmas, jottei penkki iske montuissa pahasti selkään? Ehkä tukien alapäätkin vois olla lähempänä runkoa, vaikuttasko samaan suuntaan ku tuo eka muutos?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.